karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 08:45:13

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 127 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 57 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2008-08-09 14:28:01 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2008-08-09 14:05:00
Viestit: 3
On se kumma kun kihtikohtauksen aikana aina tulee luettua aiheesta netistä.

haili kirjoitti:
Yksi semmoinen itseäni kiusaamaan jäänyt asia oli nuo kasviöljyt tai oikeastaan omega-rasvahapot (tuleehan niitä eläinkunnastakin), kun sellaistakin oli aistittavissa että omega6:sta olisi hyötyä kihdin hoidossa, mutta kuitenkin useimmissa paikoissa kehotettiin ottamaan omega3 lisää (tai oikeammin kalaöljyä muidenkin vitamiinien takia)


Itsellä Omega-3 kalaöljyt yms. aiheuttavat kihtikohtauksen, olen kokeillut useampia eri vaihtoehtoja, mutta tähän mennessä olen joutunut luovuttamaan jokaisen isälleni, koska seuraavana päivänä ottamisen jälkeen en ole pystynyt kävelemään. Maalaisjärjellä kun ajattelee, niin eiköhän nuo juuri tehdä pienistä rasvaisista kaloista, joita pitäisi vältellä muutenkin. Omega-3:sta olen yrittänyt haalia syömällä jonkin verran kalaa ja käyttäen paljon avokadoa ruokavaliossani.

Neljä vuotta sitten tiputin painoani south beach oppeja seuraten. Tiputin painoani noin 35kg eikä minulla ollut reiluun kahteen vuoteen yhtäkään kohtausta, harrastin tuolloin myös juoksua 2-3 kertaa viikossa. Erinäisistä syistä elämäni koki suuren muutoksen kolme vuotta sitten. Muutin tuolloin myös Thaimaahan, jolloin ruokavalio muuttui täysin, mukaan tuli vastapuristetut tuoremehut, riisit, yms., sekä juokseminen jäi. Tuon seurauksena painoa on tullut takaisin noin 20kg ja kihtikohtaukset tulivat takaisin, sekä alkoivat tihenemään kokoajan. Jolloin oli aika ottaa itseä jälleen niskasta kiinni. Aasiassa on vaikea elää karpaten, kun kaikkialla tuputetaan riisiä ja nuudeleita, mutta yritys on kova :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-08-09 14:53:15 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2006-12-23 17:55:25
Viestit: 274
Hieno listaus, haili.

Dkr, avokadossa ei juurikaan ole omega-3:sta, vaan enemmän tuota kuutosta, suhde suunnilleen 1:10. Eipä sillä että tuossa kovin paljoa tuota kuutostakaan olisi, aivan valtaosa yksittäistyydyttymättömiä. Että sinällään varmaan ihan hyvä hedelmä, energiaa näyttää tulevan rasvasta peräti 92%. Alla finelin tiedot avokadosta.

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11057&lang=fi


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-12-01 00:09:03 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Kiitos haili mahtavasta infopaketista! Tiesin, että karppifoorumiin voi luottaa.
Elikkäs oma uusin diagnoosini uraatin ja leukkareiden kohoamisen perusteella (joka on väärä, mutta selvitän vielä miksi) olisi sitten kihti. Lääkäri vihjasi, että kihtiin liittyy muitakin outaoja oireita (joita minä siis poden todennäköisesti kilpirauhasen takia...) . Eli mitähän ne olisivat?

Mutta kihtiä vastaan on seuraava data;
Sukupuoli Nainen 30v
Alkoholi vähäinen (nyt marraskuussa 2 kertaa, sitä ennen lokakuun alku ja sitä ennen heinäkuu, ei tissuttelua), olutta en ole juonut elämässäni edes litraa, vaikka teininä kovasti yritin opetella.
en syö mitään puriiniruokia (talossa on kala-allergikko), mutta lihaa toki karppina, eikä sitäkään törkeitä määriä
minulla ei ole ollut koskaan kihtikohtausta (mutta oikean pottuvarpaan ts päkiän puolen kipua kyllä, joka johtuu jänteen venymisestä ja nilkan yliportinaatiosta, eikä tulehduta itse niveltä koskaan)
En syö diureetteja, mutta juon kerran vuorokaudessa jonkin verran kahvia ja lisäksi juon paljon vettä.

Puolesta puhuisi pitkä ketoosi tai sen laitamilla heiluminen. Fruktoosia tulee syödyksi yhden omenan verran per päivä, tosin nyt on vähentyneet, et meniskö keskimäärin 3 omenaa viikossa? Kalanahkoja en tosiaan syö. Yök.


http://www.reumaliitto.fi/reuma-aapinen ... kihti.html
"Tällöin aloitetaan noin kolmannen kihtikohtauksen jälkeen lääkehoito, joka alentaa veren virtsahapon määrää. Käytettävissä olevista valmisteista allopurinoli-lääkkeen teho on havaittu hyväksi. Sen haittavaikutuksena voi esiintyä maksaongelmia tai verenkuvamuutoksia, minkä vuoksi hoidon alkuvaiheessa tarvitaan veriarvojen kontrolleja. Allopurinoli-hoitoa voi kokeilla vain kihdin diagnoosin varmistuttua. Lääkityksen lopettamista voi harkita, jos kihtikohtauksia ei ole ollut yli vuoteen lääkityksen aikana."

Lääkäri lätkäs tuon aineen reseptin kouraan (mitä en aio ottaa) ja pyysi, että jo ennen joulua olisin käynyt labrassa (mitä en aio tehdä), koska joulu sitten sotkee mun ruokavalion :roll: (miten se muka muuttuu? Ei mulla ainakaan mitenkään) ja lupasin hoitaa ehkä labra-asian tammikuussa. Ja ei puhunut mitään maksa-arvoista yms kokeiden tarpeellisuudesta! Eli miten joku voi tehdä diagnoosin kahden labra-arvon perusteella, kun ne ei vielä kerro mitään? Siis sen vain et uraatti on koholla. Ja jäi sitten kesken sekin asia. Sinne pistin yksityiselle monta sataa eukkoa ihan hukkaan.

Insuliiniresistenssin mahdollisuus on olemassa. Sokrurasitus ok. Eli mitä mieltä olette?
Eli onko tämä kihtiä vai ei? Ja villejä arvauksia siitä, miksi uraatti on koholla. Arvo oli sii 367 umol/l (155-350)
Miten minusta tuntuu, et se lekuri piti mua pilkkanaan ja hoiti homman "kotiin" eli rahasti ja jätti lehdellä soittelemaan??? öö???

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-12-01 08:21:52 
Poissa
Leijona
Leijona
Avatar

Liittynyt: 2007-04-11 20:57:52
Viestit: 5885
Onko naisilla eri viitearvot? Ilmeisesti, kun mulla oli viimeksi S-uraatti 382 eikä puhettakaan allopurinol-reseptistä. Miksi uraatti sitten nousee? Pitänee vähän tutkia. Palaan asiaan jos löydän jotain. Jaa tossa ylempänä olinkin jo linkannut noitakin.

Heikkilä yhdistää kihdin metaboliseen oireyhtymään ja syyttää tietysti sokeria ja fruktoosia, jotka ovatkin myös minun mielestäni se oikea syyllinen.

Kohta vuoden vaivasta kärsineenä olen todennut, että varpaan tyvinivel kipeytyy ja korvaan kertyy kovaa vaikkua aina samaan aikaan. Syytä en tiedä, mutta näin mulla. Olut ei edelleenkään tee yhtään mitään, kunhan juo alkoholitonta kans välillä. Viini on paha. Sokeri on paha. Viljat nykyään mulla kaiken pahin. Hedelmiä en nykyään voi syödä ollenkaan. Marjoja syön ehkä kerran viikossa, mutta ne eivät laukaise, kunhan ei kilokaupalla syö. Tuo mitä kirjoitin pari viestiä sitten noista repsupäivistä on mulle se pahin kohtauksen aktivaattori. Kurinalaisempi pitäisi olla, mutta addikti mikä addikti. Pahus.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-12-01 10:41:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-04-14 20:47:36
Viestit: 4407
Paikkakunta: vihti
Mulla mitattiin kihtiarvo silloin kun söin nesteenpoistolääkkeitä. Arvo oli jotain 420, siinä yksi syy lopettaa lääkitys. Mitään oireita ei kyllä ollut. Pohdin tässä tuota nesteytystä, se voi karpilla olla vaikeaa. Jospa suolan lisääminen auttaisi. Karpilla voi olla natriumin saanti heikkoa, suolalla saisi enemmän nestettä pysymään sisällä. Mulla oli natrium ja kalium alle alarajan samaan aikaan kun kihtiarvo oli koholla. Tälle ajatukselle ei siis ole minkään valtakunnan tukea ja tuskin tutkimustakaan, tuli vaan mieleen. Suolan lisäämisestä ei varmaankaan ole mitään haittaa karppiruokavaliolla.

_________________
on kolmenlaisia ihmisiä,niitä jotka osaavat laskea ja niitä jotka eivät osaa..
perj. 13.4 -07 83,5kg


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-12-01 12:14:25 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Sokeria kuluu minimaalisia määriä (hh on kans aika vähäiset, en nyt ole laskenut niin ei voi olla varma). Joo, naisilla ja miehillä sama viitearvo.

MUTTA mitä ovat ne muut OUDOT oireet, joista lääkäri vihjasi. Kun hän sanoi, että saattaisi selittää sun tilannetta.

Nyt kyllä en ole lainkaan varma koko lääkäristä, kun kerroin siitä raskausajan monimuotoisesta ihottumasta (http://www.ebm-guidelines.com/xmedia/duo/duo90082.pdf) niin hän piti itsestään selvänä, että se johtui nimenomaan kihdistä! :shock: Vittu, nyt on tunne kuulkaa, et mua on kusetettu ja pahasti!
Mut en tosiaan niitä lääkkeitä aio syödä en.

Ja ketoosi nostaa uraattia, muutamat veritaudit ja mitä niitä nyt oli. Mä uskon, et mun uraatti on kunnossa. Ja eihän tuo ollut kuin hippasen yli viiterajan.

Edellisiltana ennen koetta söin illalla Eridanousjugua n.150g ja sitä ennen laittikokista ja kebapia viipaleperunoilla ja pitaleivällä (TUHMA) ja oli siinä kaaliraastetta jne aikalailla. Olisikohan ollut vaikutusta? Lihaa varmaan n.100g.

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-12-01 14:10:33 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Liittynyt: 2004-05-24 09:40:32
Viestit: 8926
Paikkakunta: Tampere
Tuota... en tiedä liittyykö tämä asiaan vain marsuilla vai myös ihmisillä, mutta tämä saattaisi kiinnostaa: viewtopic.php?f=1&t=37537&p=733689#p733689


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-12-01 14:32:26 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
En kaikkea ihan tajunnut, mut joo otan 1,5-3,5g C-vitamiinia vrk. Eli jätän sen nyt tauolle.

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-12-01 20:09:54 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Liittynyt: 2004-05-24 09:40:32
Viestit: 8926
Paikkakunta: Tampere
Tuon lisäksi kannattaa pönkiä myös ruokavalion salisylaatit ja flavonoidit. Flavonoidit toimivat käytännössä nostamalla virtsahappotasoja (eivät siis oman antioksidanttisuutensa vuoksi, kuten meille uskotellaan). Salisylaatit taas blokkaavat virtsahapon poistumista elimistöstä.

Failsafe diet, anyone?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-12-01 23:31:36 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Tais olla marjajauheet jonkin aikaa tauolla ennen verikoetta. Ja salisyylihappoa en pillerinä ollut ottanut, ainakaan muistaakseni. Ei sitä meillä ainakaan kotona ole, anoppilassa joskus otan jos on pää kipee, mut nyt en oo tarvinnut juuri särkylääkkeitä niin tuskin. Hm... Tai sit mulla on kihti. :D Tai sit uraatti on koholla jostain muusta syystä.

Mutta ne oireet? Puhuko se heppu paskaa? :D

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-12-02 09:15:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-07-07 07:16:43
Viestit: 1088
misukisu kirjoitti:
Tuon lisäksi kannattaa pönkiä myös ruokavalion salisylaatit ja flavonoidit. Flavonoidit toimivat käytännössä nostamalla virtsahappotasoja (eivät siis oman antioksidanttisuutensa vuoksi, kuten meille uskotellaan).
Ja tämäkin vielä:

Epigallocatechin gallate increases the formation of cytosolic lipid droplets and decreases the secretion of apoB-100 VLDL

Antioksidantit nostavat fruktoosin tapaan siis seerumin virtsahappoa; voisiko ne olla "biomarkkereita" juuri fruktoosin varalle kun ne yleensä luonnossa taitavat kulkea aikalailla käsikädessä?

misukisu kirjoitti:
Salisylaatit taas blokkaavat virtsahapon poistumista elimistöstä.

Tämä selittää aika paljon; tyypin 2 diabetes ja miniaspiriini ei ole kovin hyvä yhdistelmä jos haluaa säilyä ilman kihtikipuja....

Lainaa:
Salicylates in large doses are uricosuric agents, smaller amounts may depress uric acid clearance and thus decrease the uricosuric effects of other drugs.

Kiitos misukisu näistä! :)

_________________
Kun iäkäs ja arvostettu henkilö puhuu teille, kuunnelkaa häntä tarkkaan ja pitäkää häntä arvossa. Mutta älkää uskoko häntä, sillä hän saattaa olla väärässä. Ole siis aina skeptinen ja ajattele aina itsenäisesti. - Linus Pauling, 10.12.1954


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-12-02 10:04:04 
Poissa
Leijona
Leijona
Avatar

Liittynyt: 2007-04-11 20:57:52
Viestit: 5885
misukisu kirjoitti:
Tuon lisäksi kannattaa pönkiä myös ruokavalion salisylaatit ja flavonoidit. Flavonoidit toimivat käytännössä nostamalla virtsahappotasoja (eivät siis oman antioksidanttisuutensa vuoksi, kuten meille uskotellaan). Salisylaatit taas blokkaavat virtsahapon poistumista elimistöstä.

Failsafe diet, anyone?
Carnivooriksi täss on varmaan ryhdyttävä ;)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-12-02 10:26:07 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Joo rehut pois.
Söin tuossa pizzan perjantaina, täytteenä tonnaria, katkiksia ja simpukoita. Ei tullut mitään oireita. Tai siis miten oireeton voidaan edes tuomita? Kun monessakin lähteessä oli, et diagnoosi tulee parin kihtikohtauksen jälkeen ja lääkitystä harkitaan kolmannen jälkeen?

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-12-02 10:32:02 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Liittynyt: 2004-05-24 09:40:32
Viestit: 8926
Paikkakunta: Tampere
westie_75 kirjoitti:
Antioksidantit nostavat fruktoosin tapaan siis seerumin virtsahappoa; voisiko ne olla "biomarkkereita" juuri fruktoosin varalle kun ne yleensä luonnossa taitavat kulkea aikalailla käsikädessä?

Mielenkiintoinen ajatus, mutta jotenkin itse taivun enemmän emman kannalle. Flavonoidit itsessään ovat niin "raakaa" kamaa, että ne voivat ihan omien ominaisuuksiensa vuoksi tarvita virtsahappopuskurin. Lisäksihän ne eivät oikeastaan imeydy, toisin kuin C-vitamiini, sen sijaan elimistö tekee kaikkensa saadakseen ne mahdollisimman pian ulos systeemistä. Ja niitä saa monesta fruktoosittomastakin lähteestä.

Tosi tuo arvauksesikin voi osua oikeaan, ainakin tiettyjen antioksidanttien osalta, mutta flavonoidit luokittelisin erikseen.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-12-02 11:22:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-07-07 07:16:43
Viestit: 1088
westie_75 kirjoitti:

Nämä katekiinit näyttäisivät toimivan triglyjen suhteen maksassa aika samalla tavalla kuin kalaöljyn omega-3:t eli vihreän teen yms. flavonoidien vaikutus sydäntautien ehkäisyssä voisi välittyä triglyjen erittymisen vähentymisen kautta.

_________________
Kun iäkäs ja arvostettu henkilö puhuu teille, kuunnelkaa häntä tarkkaan ja pitäkää häntä arvossa. Mutta älkää uskoko häntä, sillä hän saattaa olla väärässä. Ole siis aina skeptinen ja ajattele aina itsenäisesti. - Linus Pauling, 10.12.1954


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-12-02 12:13:50 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
^^ Eikö tuo taas lisäisi rasvamaksan todennäköisyyttä, siinä missä kalaöljykin?

Paitsi tietysti, jos mukaan otettaisiin satunnaiset ja/tai kulttuurisidonnaiset paastot... :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-12-02 13:19:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-07-07 07:16:43
Viestit: 1088
els kirjoitti:
^^ Eikö tuo taas lisäisi rasvamaksan todennäköisyyttä, siinä missä kalaöljykin?

Kyllä se niin taitaa olla.

Triglypitoiset VLDL:t on se millä rasvaa kuljetetaan ulos maksasolusta ja sitä pyritään tekemään silloin kun se on mahdollisimman turvallista eli kun kierrossa ei ole helposti hapettuvia rasvoja, liikaa sokereita ja ilmeisesti myös flavonoideja. Erittymisen estämisestä voi kuitenkin seurata se, että maksaan kertyy insuliinin aktivoimana liikaa liian suuria rasvapisaroita, joiden kertyminen hepatosyyttiin saa aikaan sen että insuliinin vaikutus Glut4 transportteriin heikkenee. Samalla heikkenee myös insuliiniin kyky estää triglypitoisten VLDL:ien erittymistä maksasolusta. Insuliinin ohjaama koneisto menee sekaisin ja seurauksena on metabolinen oireyhtymä yms. "kivaa".

Jos tuosta ei auennut niin lukekaa tämä:

Cytosolic lipid droplets: link to the development of insulin resistance and increased production of VLDL1

Täydennys:

Tämän full tekstin kuvassa 1 on esitetty aika selkeästi solun tasapainoilua eri polttoaineiden "puristuksessa".

Glucose-fatty acid interaction in skeletal muscle and adipose tissue in insulin resistance

_________________
Kun iäkäs ja arvostettu henkilö puhuu teille, kuunnelkaa häntä tarkkaan ja pitäkää häntä arvossa. Mutta älkää uskoko häntä, sillä hän saattaa olla väärässä. Ole siis aina skeptinen ja ajattele aina itsenäisesti. - Linus Pauling, 10.12.1954


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-12-02 16:02:09 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Liittynyt: 2004-05-24 09:40:32
Viestit: 8926
Paikkakunta: Tampere
Lainaa:
Epigallocatechin gallate increases the formation of cytosolic lipid droplets and decreases the secretion of apoB-100 VLDL


Mä palaan vielä myöhemmin kun olen lukenut tuon linkin takana olevan tutkimuksen, nyt en ehdi, mutta mitäs lipid dropletteja nuo ovat?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-12-03 09:58:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-07-07 07:16:43
Viestit: 1088
misukisu kirjoitti:
Mä palaan vielä myöhemmin kun olen lukenut tuon linkin takana olevan tutkimuksen, nyt en ehdi, mutta mitäs lipid dropletteja nuo ovat?

Solun sisälle kertyviä? Maksasolussa niistä koostuisi rasvapisarat joita kuljetetaan triglypitoisen VLDL:n mukana ulos solusta. Rasvakudoksessa ne saavat aikaan insuliiniresistenssin jonka tarkoituksena on hillitä glukoosin pääsyä soluun, mutta jos verensokeri on koholla se ei onnistu ja seurauksena on ongelmat rasvojen hapettumisessa. Siitä taas voisi seurata AGE:n ja ALE:n aktivoima inflammaatio...

_________________
Kun iäkäs ja arvostettu henkilö puhuu teille, kuunnelkaa häntä tarkkaan ja pitäkää häntä arvossa. Mutta älkää uskoko häntä, sillä hän saattaa olla väärässä. Ole siis aina skeptinen ja ajattele aina itsenäisesti. - Linus Pauling, 10.12.1954


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-12-03 12:46:42 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
öö mä en tajua yhtään mitään mitä te selitätte, mut tämmöstä tuumin. Et kunhan menen sinne kokeisiin, niin sitä ennen hyvissä ajoin jätän pois vitamiinit tms ja pyrin syömään enemmän eli en olisi ketoosissa, ainakaan montaa päivää ennen.
Ja ei fruktoosia koneeseen ainakaan paljoa eikä ainakaan ennen verikoetta. Tosin ei sitä nyt taida muutenkaan mennä kuin se muutama omena viikossa. Mut onhan sitä siinäkin.

Mitä vielä?

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 127 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 57 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 14 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)