karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-19 05:55:50

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 46 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2009-07-02 20:32:56 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-09 00:49:58
Viestit: 13637
Paikkakunta: Stadi
Mä muistelen täältä lukeneeni, että ultra-vähärasvaisella ruokavaliolla voi nuo sappikivet tulla siis aivan nuorellekin ihmiselle, kun ennen sitä pidettiin vanhempien ihmisten vaivana.

_________________
“It's not the destination so much as the journey, they say.
~ Captain Jack Sparrow"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-07-02 21:43:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-27 18:25:39
Viestit: 1060
Paikkakunta: Espoo
Mä taisin olla 28 v kun mun sappirakko poistettiin... kiviä oli parisenkymmentä halkaisijaltaan 1-2cm per kivi :lol: Kyllä ne vähän ihmetteli mun ikää ja hoikkuutta kun kuulemma lihavien keski-ikäisten naisten vaiva, yksikin hoitsu tokas paheksuvasti että "ei näitä kyllä yleensä ihan sun ikäsillä ole", aatteli varmaan että oon nisti kun piristeiden käyttäjillä kuulemma myös yleisiä kun he voivat olla syömättä pitkiä aikoja.
Taustalla mulla oli 13v rasvankarttelua ja proteiinitonta vegeilyä (ei papuja, tofua tms), "tosi terveellistä"!

_________________
Monenmoista karppailusuuntausta harjoiteltu vuodesta 2005... Nyt opetellaan pikkuprinsessan äitinä oloa ja hyvä olo sen kun jatkuu Kwasniewskin tyylillä


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-07-03 07:24:31 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-06-17 07:49:16
Viestit: 9
Paikkakunta: Hattula
Voisko joku kertoa kokemuksestaan? Ei karppauksesta vaan sappirakonleikkauksen jälkeisestä elämästä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-07-03 08:28:20 
Poissa
vauhtikala
vauhtikala
Avatar

Liittynyt: 2007-03-27 14:37:58
Viestit: 1821
Paikkakunta: Lohja
Sappirakko poistettiin lokakuussa 2007. Olo on ollut sen jälkeen hyvä, enkä ole yhtään miettinyt tavallista enempää syömisiäni - siis normaalia karppiruokaa olen syönyt koko ajan eikä mikään ole vaivannut. Ainoa, mitä en enää koskaan kokeile, on siideri. Siitä tuli niin hirveät krampit kolme kertaa, etten tiennyt miten päin olisin ollut. No, eipä tuo ole kovinkaan suuri juttu! Taitaa olla hyvä vaan, ettei kroppa hyväksy sitä enää. :wink:

_________________
Kuva
Minä rakastan.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-07-03 14:07:37 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-06-17 07:49:16
Viestit: 9
Paikkakunta: Hattula
Oliko sulla pahoinvointia ennen kuin sut leikattiin? Mä kärsin siitä kokonaiset 8kk, kamalaa kuvotusta kokoajan.
Kuinka nopeasti palauduit normaaliin eloon, liikunta, ruokailu?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-07-03 14:37:21 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-09 00:49:58
Viestit: 13637
Paikkakunta: Stadi
Mä oon ollut uskossa, että sappineste olis tärkeä osa ruuansulatusta sisältämiensä entsyymien takia, mutta oon ollut siis väärässä?

_________________
“It's not the destination so much as the journey, they say.
~ Captain Jack Sparrow"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-07-03 23:50:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-08-01 13:58:38
Viestit: 1510
Paikkakunta: Keski-Suomi
rantaiso kirjoitti:
Mä oon ollut uskossa, että sappineste olis tärkeä osa ruuansulatusta sisältämiensä entsyymien takia, mutta oon ollut siis väärässä?

Juu on, ja kyllä ja ei. Kannattaa lukea huolella koko ketju, erityisesti tämä Sunflow'n kommentti. Eli ei se sappirakko näköjään välttämättä sitä entsyymien saantia kokonaan estä.

_________________
Instead of trying to determine what abnormal conditions disease is composed of, let us first know the normal conditions which make us healthy.
- Antoine Béchamp -


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-07-10 19:50:15 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2009-07-09 09:34:49
Viestit: 46
Paikkakunta: Seinäjoki
Tässä kun on ollut keskustelua näistä leikkaustyyleistä, niin mun srakko poistettiin viime joulukuussa. Mulla se sappineste laskee pohjukaissuoleen.

Mulla oli paha tulehdus jo päällä. Kohtauksia monta kertaa päivässä, kun leikkaus kiireellisesti tehtiin. Kertaakaan en oo katunu. Aika näyttää miten sapen poisto vaikuttaa mun karppaukseen..

_________________
Kuva

_____________________________________________________________________________________________

"iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-07-11 09:17:05 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-06-17 07:49:16
Viestit: 9
Paikkakunta: Hattula
Kaikki puhuu vain leikkauksesta ja karppauksesta.. Kellään ei tullu kohtauksia päivääkään leikkauksen jälkeen, ei huonoa oloa, heti säntäsitte urheilemaan.. Loistavaa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-07-11 14:55:16 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-07-02 11:23:06
Viestit: 359
Paikkakunta: South Yorkshire, UK
Nyt on noin viikko karppausta takana ja ei tunnu tämä sapettomuus haittaavan yhtään! Vatsa ei ole ollut koko aikana yhtään kipeä, mikä on suuri muutos aikaisemman ruokavalion aiheuttamaan vatsakipuun. Vatsani muuttui siis hyvin herkäksi sapen poiston jälkeen. Vatsa toimii todella hyvin =D>

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-07-11 16:12:23 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-09 00:49:58
Viestit: 13637
Paikkakunta: Stadi
Onko se rakko vain "välisäililö" sappinesteelle, jonka maksa tuottaa vai syntyykö se sappineste siellä sappirakossa?

Eikö tuohon oo nykyaikana keksitty sekin keino, että ne kivet hajotetaan ultraäänellä?

_________________
“It's not the destination so much as the journey, they say.
~ Captain Jack Sparrow"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-07-11 18:59:09 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-06-17 07:49:16
Viestit: 9
Paikkakunta: Hattula
No minkälaisia oireita sulla Harmukki oli sappikivistä johtuen? Ja hävisikö kaikki oireet leikkauksen jälkeen?
Taas sain vastauksen karppaukseen liittyen, mutta ne muut..


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-07-11 20:57:27 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-07-02 11:23:06
Viestit: 359
Paikkakunta: South Yorkshire, UK
^ Minä voin koittaa vastata tuohon. Eli oireina oli todella voimakasta kipua ylävatsassa joka säteili lapojen väliin. Oli huono olo eikä pystynyt olemaan mitenkään päin. Joskus oksensinkin. Kivut kesti tunnista viikkoon. Yleensä jouduin menemään tk:hon, kun ei sappivaivoihin annetut kipulääkkeet auttaneet mitään. Pahin kohtauksen aiheuttaja oli kerma. Kun sappeni poistettiin, niin seuraavana päivänä tuli kipukohtaus, mutta se meni ohi nopeasti. Tikit poistettiin viikon kuluttua.

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-07-12 11:05:21 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-06-17 07:49:16
Viestit: 9
Paikkakunta: Hattula
Loppuivatko kipu- ja pahoinvointikohtaukset leikkauksen jälkeen heti vai menikö sulla kauan ennen kuin aloit olemaan 'normaali'?
Mulla on nyt kahden viikon leikkauksen jälkeen kaikki tikit hävinneet itsestään, kivut käytännössä poissa, välillä nipistää, mutta pahoinvointi edelleen kuvioissa..


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-07-12 12:48:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-27 18:25:39
Viestit: 1060
Paikkakunta: Espoo
Mulla loppui vaivat kuin seinään sappirakon poiston jälkeen vaikka sappirakko oli ehtinyt tulehtuakin, mietin että voiskohan olla niin että sulla kfirefly olis jäänyt pieni kivi esim. sappitiehyeisiin ja se siellä vielä temppuilisi ja oirehtisi...? Olen kuullut että tällaista voi käydä, varsinkin jos kivet ovat pieniä tai ns. hiekkaa. Kannattaa kertoa lääkärille oireista jotta tutkivat mikä jäi hiertämään.

_________________
Monenmoista karppailusuuntausta harjoiteltu vuodesta 2005... Nyt opetellaan pikkuprinsessan äitinä oloa ja hyvä olo sen kun jatkuu Kwasniewskin tyylillä


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-07-12 15:29:00 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-06-17 07:49:16
Viestit: 9
Paikkakunta: Hattula
Joo, mullekin tästä mahdollisuudesta kerrottiin että kiviä saattaa mennä/jäädä tiehyisiin.
Tosin lääkäri sano, että viikkojen ja kuukausien päästä voi koittaa alkaa normalisoida ruokavaliota, ja somacia (vatsansuojalääke) määräs vielä kahdeks kuukaudeks. Oon jutellut jo monen lääkärin ja hoitajan kanssa ja kaikki ovat sitä mieltä että ootellaan ainakin nuo kaks kuukautta ja katsotaan sitten jos olo on sama.
Mä olen vaan niin kärismätön..! Mä ajattelin et kun tuosta leikkauksesta vaan vielä selviän niin sit helpottaa mut katit. Huonommin mä voin kun ennen leikkausta, joka päivä närästystä, ennen saatto olla viikonkin pois.
Kai se pitää vaan oottaa.. Mut kun haluis jo olla 'normaali' ja hyvän olon..


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-07-12 22:17:02 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2008-02-13 22:13:45
Viestit: 158
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
En jaksanut noita kaikkia vastauksia lukea, mutta mulla poistettiin sappirakko joulun aikaan v. 2000. Kauheita kipuja oli rasvaisesta ruuasta ja lopulta ei pystynyt syömään oikeen mitään muutakaan. Akutti sappirakion tulehdus tuli v.2000 äitienpäivänä suunnilleen teelusikallisesta kermatäytekakkua... Huom. Mulla oli Paikkarit aloitettu -99 ja sen vuoksi tuo sappi alkoikin oireileen, voimakkaan ja liian nopean laihdutuksen vuoksi. Sen leikkauksen jälkeen ei ole ollut ongelmia rasvan syömisessä ja nyt olen karpannut 1 ja puoli vuotta...tosin laihtumisvauhti on hidas, en tiedä johtuuko sappirakon poistamisesta? Eihän sitä sappea nyt kerry siihen sappirakkoon, kun sitä ei ole, se ei siis pääse väkevöitymään rasvaisia aterioita varten, mutta kyllähän se maksa sen sappinesteen tuottaa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-07-12 22:36:49 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-09 00:49:58
Viestit: 13637
Paikkakunta: Stadi
Eiks ne sappikivet kehity nimenomaan sillä liian vähärasvaisella ruualla, kuten täällä on monikin todennut? Ne vaan sitten antaa kuulua itsestään sitten kun on normaalimmin rasvaa ravinnossa ja tietyt ruuat kuten omena tekee tuota kanssa.

_________________
“It's not the destination so much as the journey, they say.
~ Captain Jack Sparrow"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-07-12 22:57:05 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-07-12 21:37:24
Viestit: 3
Kopsasin tähän vähän netistä, tulipa opittua itsekin samalla uutta syistä ja seurauksista...

Poliklinikka.fi Sappikivitaudin syy on joko sappirakossa tai sappinesteessä tai molemmissa. Joskus sappirakko supistuu huonosti, mistä johtuen sappineste seisoo sappirakossa. Sappirakon seinämistä voi myös irrota hiukkasia, joista vähitellen muodostuu sappikiviä. Sappikivet voivat syntyä myös sappinesteessä, joka voi kiteytyä aiheuttaen sappikivimuodostusta. Sappikivien muodostamista edistäviä tekijöitä ovat mm ylipaino, estrogeenihoito, laihduttaminen ja raskaus.

plaza.fi :
Sappikivet muodostuvat tavallisesti maksan alapinnalla sijaitsevassa sappirakossa. Sappikivitaudin alkusyynä on sappinesteen koostumuksen muuttuminen siten, että neste kiteytyy aiempaa herkemmin. Kiteiden ympärille alkaa kertyä kalsiumia ja muita sappisuoloja sekä kolesterolia. Lähes kaikki suomalaisten sappikivet ovat näitä vaaleankeltaisia kolesterolikiviä. Muualla maailmassa tavataan myös niin sanottuja pigmenttikiviä, jotka muodostuvat pääosin sapen väriaineista.
Sappinesteen koostumuksen muuttuminen ja sen myötä kivien muodostuminen on monen tekijän summa. Taipumus sappikivitautiin on perinnöllinen. Sairaus on naisilla selvästi yleisempi kuin miehillä, mikä viittaa hormonaalisten tekijöiden vaikutukseen taudin synnyssä. Naisilla sappikivien esiintyvyys lisääntyy 30 ikävuoden jälkeen, miehillä kun 40 vuoden rajapyykin jälkeen. Länsimainen elämäntyyli näyttää altistavan sappikivitaudille, luonnonkansoilla tauti on selvästi harvinaisempi. Ravintotekijöillä on luultavasti keskeinen merkitys, tarkempaa tutkimustietoa eri ravintoaineiden yhteyksistä sappikivitautiin ei ole. Runsaan rasvan käytön ja vähäkuituisen ravinnon on kuitenkin otaksuttu lisäävän sappikivitaudin riskiä. Myös ylipaino voi vaikuttaa taudin syntyyn.
”Ylipaino on yksi sappikivitaudin vaaratekijä. Jos olet nainen, hieman ylipainoinen ja yli 40-vuotias, sinulla on jo selvä riski saada sappikivitauti”, tiivistää gastroenterokirurgi, osaston ylilääkäri Kerkko Karjalainen Keski-Suomen keskussairaalasta.
Jos sappikiviä on jo ehtinyt syntyä, laihduttaminen ei niitä poista. Laihduttaminen on kuitenkin aina hyödyllistä, jotta uusia sappikiviä ei muodostuisi. Painonpudotus on kuitenkin syytä tehdä hallitusti. Liian nopea laihduttaminen nimittäin saattaa jopa kasvattaa huomattavan ylipainoisen riskiä saada sappikivitauti. Tämä johtuu siitä, että osa ylimääräisestä kolesterolista poistuu sapenerityksen kautta.

Paasto on pahasta
Uusimman tutkimuksen mukaan sappikohtaus ei ole yhteydessä ruokailuun.
”Toisin kuin aiemmin uskottiin, sappikohtaus on täysin riippumaton aterioista. Se voi ilmaantua yhtä hyvin syömisen jälkeen kuin tyhjällä vatsalla. Kohtaus voi myös tulla kaikkina vuorokaudenaikoina, jopa aamuyöllä”, Karjalainen sanoo.
Välitön syy sappikivien muodostumiseen on usein sappinesteen virtauksen heikentyminen. Esimerkiksi paaston aikana sappineste seisoo pitkään sappirakossa, jolloin kiteytyminen pääsee alkuun.
”Lääketiede ei nykyisin suosittele pitkiä paastoja juuri sappikivitautiriskin lisääntymisen vuoksi. Myös pitkiä hoidollisia paastoja pyritään välttämään. Pitkään tehohoidossa olleet potilaat saavat usein sappikiviä. Niinpä aina kun suinkin voidaan, potilaalle annetaan edes hieman ravintoa suun kautta, jotta suolen toiminta saataisiin normalisoitua.”
Pitkät ateriavälit edistävät myös sappikivien muodostumista. Suositeltavaa onkin säännöllinen ateriointi, jolloin sappirakko tyhjenee ja sinne mahdollisesti muodostuneet kiteet poistuvat.

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-07-30 15:32:09 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-06-17 07:49:16
Viestit: 9
Paikkakunta: Hattula
Kukaan täällä ei keskustele haluamastani aiheesta, mutta kerronpa silti kun tuossa hetki sitten vielä manasin huonoa oloani, nii nyt on kohta jo kaksi viikkoa ollut hyvä olo, ei kuvotusta/närästystä. Paitsi kerran närästi, en voinut vastustaa juuri poimittuja mansikoita.. Jotta onnea mulle :) !


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 46 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 17 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)