karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-28 17:18:20

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 93 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Kotivara
ViestiLähetetty: 2014-10-06 08:17:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Onkos täällä ketään joka pitää jonkunlaista kotivaraa kotona.
Mites preppaatte karpisti?
Kun tuntuu että riisi ja pavut ja kaurahiutaleet on ne tavallisimmat.

Itse olen nyt purkittanut lihaa ja kokeiluun menee myös voin ja juuston purkitus.
Kurpitsaa on nyt myös yhden jättikurpitsan verran purkissa.
Ite kerään sellasta 10 päivän kotivaraa, että saa talvella mennä sähköt ja hajota vaikka auto, mutta ruokaa olis :D

Vaikka ette preppaiskaan, niin kertokaa ideoita tai höpiskää muuten vaan :D

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kotivara
ViestiLähetetty: 2014-10-06 09:41:18 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-03 10:55:56
Viestit: 26319
Aina naljailin vanhemmilleni, että voisi syttyä sota, niin pärjättäisiin talossa aikamme ruokavarastojen turvin. Mutta ne oli pääsääntöisesti sitä "normiruokaa", jauhoja, ryynejä, säilykkeitä, just puuroriisiä ym.
Mä en itse juuri tietoisesti säilö mitään tuollaista varatilannetta varten. Paljon kaikenlaista on, muttei sen kummemmin kotivaraksi ajateltua. Säilykkeitä, kuivattuja papuja, pähkinöitä...Jääkaapissa ja pakkasessa kaikenlaista, mutta niistä ei hyötyä ois kun hetken jos sähköt menisivät. Suomessa tällä hetkellä ei ole mun mielestä tarve varustautua sen suuremmin.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kotivara
ViestiLähetetty: 2014-10-06 18:00:36 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-12-22 13:55:30
Viestit: 420
Paikkakunta: pirkanmaa
Kuivattuja sieniä löytyy ja paljon kiisteltyjä mantelijauhoja sekä kookosjauhoja. Munia on yleensä aina ydinsodan varalle. Purkkihernari menee melkein karpista mulle. Purkkitonnikalaa löytyy myös. Voitakin yleensä on useampi paketti eikä ne sähkökatkossa miksikään mene vaikka olisivat huoneenlämmössäkin jonkin aikaa, mutta tuulikaappi tai autotalli voisi toimia viileäkaappina hätätilassa. Kookosöljyä löytyy aina sekä oliiviöljyä. Useimmiten on jotain pähkinöitäkin. Eihän noista nyt kovin monipuolista ateriaa ainakaan meikäläisen kokkaustaidoilla saa loihdittua, mutta osa menee ihan sellaisenaankin hengenpitimiksi. Sitä paitsi meillä on aggrekaatti, niin pitemmän sähkökatkon sattuessa pärjätään kyllä. Meillä vesikin nousee kaivosta sähköllä, joten hankittiin aggrekaatti elämää helpottamaan. Yhteen aikaaan noita sähkökatkoja oli aika usein ja pitkiä aikojakin. Jos olisi joku sellainen juttu, ettei pääsisi kauppaan täydentämään noita varastoja pitkään aikaan niin en minä ainakaan osaisi kokkailla mitään jääkaapin valosta (mikäli se sattuisi toimimaan).


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kotivara
ViestiLähetetty: 2014-10-06 20:42:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Älkääpäs unohtako nötköttiä. Karppiruokaa parhaimmillaan (siis hätätilassa).

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kotivara
ViestiLähetetty: 2014-10-06 21:39:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-07-05 17:28:44
Viestit: 1986
Paikkakunta: Kotka
Olen yrittänyt pidellä ns. kotivaraa/vierasvaraa oluessa ja tiukassa. Aina on täytynyt tarkistaa maku, ettei pilaannu ja siinähän varat hupenee.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kotivara
ViestiLähetetty: 2014-10-06 22:06:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
:D minulla on tavoitteena 10 päivän kotivara.

Lihat on nyt sitä varten purkissa mutta muut on vielä kesken.

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kotivara
ViestiLähetetty: 2014-10-06 22:17:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Kotivaran tärkeimmät on kyllä sähkön varassa. Mutta hapatetut kasvikset säilyisivät jo parvekkeella tai lattialla viileässäkin. En tiedä miten pitkäksi aikaa niitä on, mutta aika pitkäksi. Jos sähkö loppuisi, olisi äkkiä opeteltava suolaamaan tai tölkittämään lihaa :shock: sitä on todellakin yli kymmeneksi päiväksi. Munia yleensä kahdeksi viikoksi kerrallaan. Voita on nyt kiitos putinin ollut elokuun lopusta varmaan lokakuun loppupuolelle. Sekin säilyisi parvekkeella.
Lisäksi on kuivia herneitä ja tattaria ja jotain muutakin tipunruokaa, kuivia yrttejä ja pakastemarjoja, joista varmaan hädän tullen tulisi tehtyä jotain villikiljua. Suolasienet on loppu ja uusia ei ole vielä haettu :cry:

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kotivara
ViestiLähetetty: 2014-10-07 07:18:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-31 20:21:01
Viestit: 7651
Paikkakunta: Turku
Jääkaapin sisällön onnistuisin talviaikaan pelastamaan luhtikäytävälle, mutta pakkasen sisällöille saisi kyllä sanoa varmaan heiheit, jos ulkona ei olisi kunnon pakkaskelit (ja Turun talven varaan ei tuossa nyt voi hirveästi laittaa...). Tai no, pakasteessa olevat lihat sähköjen lähtiessä kypsentäisin mahdollisimman nopsaan ja söisin, sitten sen ajan, kun olisivat vielä syömäkelpoista.

Mutta lähetulkoot aina löytyy kaapista jotain juureksia, nyt omaa perunaa ja sipulia, munia yleensä avaamattomana kennollinen, samoin paketillinen voita ja Putinin ansiosta nyt tosiaan pari juustoakin. Niin ja puolukoita ja omppuakin on murskana, että ihan kaikki marjat eivä menisi. Tai no, voisihan sulavista marjoista kehitellä jotain alkomahoolipitoistakin, tosin veikkaan, että lopputulos olisi lähinnä etikkaa. :lol:

Kaupungissa asuvana luotan kuitenkin siihen, että sähköt eivät muutamaa päivää pidempään olisi poissa. Tietysti eihän sitä koskaan tiedä, mitä kaikkea voikaan sattua. :smt101

_________________
"Experience is not what happens to you; it's what you do with what happens to you." - Aldous Huxley

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kotivara
ViestiLähetetty: 2014-10-07 07:18:52 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47653
Paikkakunta: HomeSweetHome
Meillä on varmaan aina riittänyt kaapissa purtavaa ainakin kymmeneksi päiväksi.
Ehkä siksi olen päätynyt käymään kaupassakin vain kerran viikossa :)

Voi säilyy missä vaan ja jo muutama paketti auttaa pitkälle. 2 kg riittää pitkälle
Kiinteä rasva ylipäätään säilyy hyvin huonommassakin viileäsäilössä (kellari/parveke/piha),
ja Suomen kesäkin on paitsi vähäluminen, niin myöskin lyhyt --> säilyvyys pienempi ongelma

- Kuivat pavut ja herneet ovat idutettavissa salaattituoreeksi ja hapatettavissa käyttömuonaksi. 1 kg jotain näistä riittää jo kuukaudeksi.
- Juurekset kestävät pitkänkin ajan muuallakin kuin jääkaapissa ja naattejakin voi versottaa. Jääkaapin vihanneslokeroon mahtuu pari kiloa ja sillä pärjää karppi jo viikkoja.
- Juureksista/kasviksista on helppo alkaa hätätilassa hapattaa pitempään säilyvääkin. Ne tosin tulisi hankittua vasta onnettomuuden iskettyä, niin saisi hapattaa tuoreeltaan eikä nuivahtaneita. Ainoa valmislisä mitä näihin tarvitaan on suola. Sitä siis kilo varastoon...
- Munat säilyvät huonnenlämmössä hyvinkin sen 10 päivää. 30 kpl kestää tavallisessa käytössä reilun viikon, hätätilanteessa näitä tulisi varmaan säännösteltyä, huippuruokana.
- Huonokin kellari auttaa pitkälle, vanhoissa taloissa oli keittiössä huonosti eristetty kaappi ja pihalle/parvekkeelle voi järjestellä yhtä ja toista styroksilla ja insipiraatiolla, jos on pakko :)
Suolan ohella viina ja etikka venyttävät kätevästi tuoreen käyttöikää, jos on pakko. Litra kumpaakin

Liha ON tuoretavaraa, mutta jo luuliemi kestää rasvakantensa alla kevyesti toista viikkoa.
--> Niinpä keittäisin pakkasessa olevat luut rasvaliemeksi, jos olisi pakko (eikä ulkona tarpeeksi pakkasta)
--> ja pakkasessa olevaa lihaa pitäisi hädän hetkellä tuunata; ehkä tulisi kokeiltua uuninpankkokuivatusta tjsp?
Mutta nämä tekisin vasta hädän hetkellä, koska niille on muutenkin käyttöä.

Ja hätäsäilöntöjä varten talossa olisi hyvä olla suolan lisäksi myös etikkaa ja viinaa, ainakin litra kumpaakin

Mitä eroa nykyisiin varastoihin?
Voita tulisi haettua ehkä kilo lisää, samoin munia, jos pelkäisin pahaa.
Suolaa, etikkaa ja viinaa on kaapeissa käytännössä aina muutenkin.
Kasvispuoli vaihtuisi kokonaan juureksiin, jotka säilyvät paremmin.
Pakastimeen ei tarvittaisi mitään...

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kotivara
ViestiLähetetty: 2014-10-07 07:21:36 
Poissa
apina
apina

Liittynyt: 2009-12-21 22:22:11
Viestit: 10830
Tekis mieli sanoa - hirvikivääri. Kirves ja puukko.

Pitäis kysyä mummolta, maakellari, hillot ja kurkut. Pemmikaania ja kuivattua turskaa! Suolasilakkaa.

Mulla on jotain säilyketölkkejä(tonnikalaa yms) ja kuivattuja sieniä, satunnaisesti suolakurkkuja.

P.S Siksikin hirvikivääri - olisi etuasemassa turhempien kaupanryöstäjien rintamassa, ensihätään hamstraajien... Jos tositilanteesta puhuttaisiin, mutta sori ot. :D

_________________
äh


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kotivara
ViestiLähetetty: 2014-10-07 08:30:47 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2013-04-16 15:08:47
Viestit: 71
Paikkakunta: Pirkanmaa
Juuri kävin kaapilla ja totesin että hätätilan tullen riittäisivät suklaavarannot vain viikoksi joten ne on välittömästi täydennettävä :mrgreen:

Koska muu perhe syö sekaruokaa, on sitä kaapeissa eniten. Niistä riittäisi mitenkään säännöstelemättä noin kuukaudeksi, kunnolla säännöstellen jopa kolmeksi.

Karppia löytyy pähkinöiden, siementen, säilykkeiden, Koskenlaskijan, erilaisten rasvojen ja öljyjen muodossa paljonkin. UHT-maitotuotteita ja säilyviä suolaisia juustoja (esim halloumi, feta) on kaapissa aina useampi paketti. Munia on aina myös, tosin ei sen yhden-kahden paketin turvin pitkälle pääsisi.

Autossa on aina sen verran polttoainetta että pääsee mökille, siellä sitten omat tarvikevarastonsa, polttopuuhuolto ja kasvimaat + siemenvarastot, kyllä sitä muutaman vuoden sinnittelisi omavaraisena jos olisi tilanne päällä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kotivara
ViestiLähetetty: 2014-10-07 09:53:40 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-03 10:55:56
Viestit: 26319
Ronja-Aliisa kirjoitti:
:D minulla on tavoitteena 10 päivän kotivara.

Miksi?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kotivara
ViestiLähetetty: 2014-10-07 17:32:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Eikö karppaajan 10 päivän kotivaraksi riitä 25 l vettä/hlö? Ruokahan meillä kaikilla on jo mukanamme ja olemme kaikki rasvapolttoisia.

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kotivara
ViestiLähetetty: 2014-10-07 18:10:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-04-19 15:05:30
Viestit: 11921
Paikkakunta: Päijät-Häme
Kun kauppaan on se kilometrimäärä, mitä ei mielellään kävele,tai edes jaksa kävellä, niin meillä on varmaan puolen vuoden hätävara. Kuivattuja, ilman sähköä säilyviä tuotteita pitemmällekin ajalle. Eli siis kauppaan ei ole pakko mennä edes joka viikko. Maalla on kaikenmoisia säilytyspaikkoja, maakellaria ja navetan ylisiä, aittoja ja muita. Nyt kun ukko tuli operaatiosta ja hänestä ei ole autoa ajamaan johonkin aikaan, on ihan hyvä tietää, että ei tule nälkä, eikä lopu mikään tarpeellinen kovin äkkiä.

Säilöntäkeinoja on vaikka minkälaisia, pakastin ja jääkaappi eivät ole ainoita.

_________________
viewtopic.php?f=11&t=25856

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485


Fac ut vivas.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kotivara
ViestiLähetetty: 2014-10-07 18:15:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-04-19 15:05:30
Viestit: 11921
Paikkakunta: Päijät-Häme
Kun kauppaan on se kilometrimäärä, mitä ei mielellään kävele,tai edes jaksa kävellä, niin meillä on varmaan puolen vuoden hätävara. Kuivattuja, ilman sähköä säilyviä tuotteita pitemmällekin ajalle. Eli siis kauppaan ei ole pakko mennä edes joka viikko. Maalla on kaikenmoisia säilytyspaikkoja, maakellaria ja navetan ylisiä, aittoja ja muita. Nyt kun ukko tuli operaatiosta ja hänestä ei ole autoa ajamaan johonkin aikaan, on ihan hyvä tietää, että ei tule nälkä, eikä lopu mikään tarpeellinen kovin äkkiä.

Säilöntäkeinoja on vaikka minkälaisia, pakastin ja jääkaappi eivät ole ainoita.

hohhoi, tervyysiä rotikalta, viimeviikolla se onnistui lähettämään epämääräisterveisiä kelaan.

_________________
viewtopic.php?f=11&t=25856

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485


Fac ut vivas.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kotivara
ViestiLähetetty: 2014-10-07 23:18:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2013-11-24 01:38:52
Viestit: 1595
Mielenkiintoinen ketju.
3 kk kotivaraa on ja se nyt on helppo nakki (joskus ollut enemmänkin, juomia myöten), mutta nyt olen miettinyt entäs minä, siinä ole mitään millä itse nykyisin pärjäisin, hiilareita on/oli sen verran helppo purkittaa ja kaasuttaa pahimman varalle, pitää todella alkaa funtsimaan tuota hiukka lisää ja nyt.

Yllä olikin hyvää alkua, lihan purkitus (mulle ihan ufo ja pelottava juttu), suola, viina, hapatus ja metsästys välineet tuli jo, verkot, jouset ja ansat sekä etikan heitän tohon.

Tuossa pari viikkoa sitten kelasin että sokeri, ihan ruoka sokeri, vaikka se ei minulle sovi niin sopii kuitenkin parhaiten säilyvistä hiilareista (ei tule jatkuvaa puuceen tai riu'un tarvetta), mietin joskos sulattelis muottiin jotain 5-10 gr tiiviitä vähän tilaa vieviä palasia 30-40 kiloa lähinnä pitkiä ohuita tankoja jotka sitten katkos, saisikohan niihin mukaan jotain "kuiva rasvaa" saahan sitä viinaakin nykyään jauheena niin missäs se kuiva rasva on, tolleen jos liikekannalle joutuu korven suuntaan ja elukat välttelis/ ei olisi koiria mukana tai jo syötynä (aika paha jama olis jo jos koirat pitäis syödä, parempi niitäkin ajatella preppauksessa kun niistä on todella apua jo arjessa puhumattakaan wtshtf tilanteessa).

_________________
Just eat a goddamn steak


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kotivara
ViestiLähetetty: 2014-10-08 07:53:11 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 56129
Paikkakunta: Kerava
Ei mulla mitään varastoja yleensä oon kun melkein kaupan vieressä asun mutta nyt on sattuneesta syystä putinvoita vielä useampi kilo jääkaapissa ja putin juustoa kans jonkin verran. Munia on pöydällä yhdestä kahteen kennoon kerrallaan. Nyt mulla sattuu olemaan omppuja kuivattuna kaapissa, kun oli niin hyvä omenavuosi. Mitään purkkisäilykkeitä ei oo kun niitä en juurikaan syö.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kotivara
ViestiLähetetty: 2014-10-08 09:42:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Minä olen aina ollut hamstraaja ja lihaa varsinkin on ollut aina pakastimessa ja kaikkea muutakin.

MUTTA tutulla oli 17 päivää tuolla etelämmässä sähköt poissa niin se vähän herätteli ja sitten luin suomalainen selviytymisopas niin siellä luki, että ihan jo viranomaiset suosittaa 7 päivän kotivaraa!!
Tää oli mulle ihan uus juttu.

Aloin sitten ihan konkreettisesti käydä kaappejani läpi. Minulla on kaapit täynnä tavaraa, mutta siltikin puuttuu paljon sellaisia mitä oikeasti käytetään. Ne on aina lopussa.
Eli nyt kerään runsaasti käytettäviä tarvikkeita myös kjotivaraan ja sitten alan niitä kierrättää.

Myös tämä pakastimista riippuvuus ottaa pannuun. Siksi koitan säilöä osan lihoista purkkeihin. Mulla on kolme pakastinta.
Haluan ainakin yhdestä eroon.
Eli nyt on marjojen hillotusta ollut muutaman päivän sekä sitä lihan purkitusta.

Myös raha huolettaa, kohta tipun kodinhoitotuelle, ei haittaa jos kaapeissa on pahan päivän varalle ruokaa ja tietenkin jos Ebolapotilas tuodaan ouksiin ja kuulisin jonku liminkalaisen istuneen lentokoneessa vieressä, niin voisin linnottautua 10 päiväksi kotiin :D

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kotivara
ViestiLähetetty: 2014-10-08 09:44:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Tässä kirja, suosittelen kaikille, ei tarvi olla survivalisti henkinen, tässä on ihan arkipäivän juttuja ja mielenkiintoisia osioita missä kerrotaan jo tapahtuneista onnettomuuksista

http://kaikenhuippu.com/2011/12/20/kuuk ... tymisopas/

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kotivara
ViestiLähetetty: 2014-10-08 10:25:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Koska asun Helsingin kantakaupungissa, tarkoittaa se että sieltä menisivät sähköt pidemmäksi aikaa sitä, että jotain on todella katastrofaalisessa määrin vialla koko maassa, maailmantilanteessa tms. Kantakaupungissa on nimittäin sen verran tärkeitä asioita (yritysten tiloja, sairaaloita, valtion virastoja, eduskunta jne), että varajärjestelmän varajärjestelmän varajärjestelmissä löytyy: En muista esimerkiksi viimeisen 15 vuoden ajalta edes yhtä ainutta lyhyttä - siis sekuntien pituistakaan - sähkökatkoa. LIsäksi täällä kaikki kaapelit on kaivettu maan sisään, eli myrsky ei täällä sähköjä katko.

Niinpä jos tulee tilanne, jossa tarvitsisin kotivaraa, se tilanne on jotain ihan muuta kuin vain pelkkä sähkönjakelun loppuminen... Se sähkönjakelun loppuminen johtuu silloin todennäköisimmin jostain muusta, vielä isommasta katastrofista. Kotivaran sijaan kantakaupuhgissa asujalla pitäisi siis loogisesti olla pikemminkin pakoajoneuvo jolla pääsee jonnekin pois kaupungista sijoitettuun piilopirttiin jossa on sitten varsinainen 'sivilisaatio-romahtaa-nyt' varanto aseita, ammuksia, lääkkeitä, polttoainetta ja sitten tietysti sitä ruokaa. Mieluiten piilopirtti olisi jossain todella takametsässä ja varustettu tietenkin omalla kaivolla tms. ja mahdollisesti aurinkopaneeleilla tai pienellä tuulimyllyllä.

Pärjäisin aika huonosti sähköjen mennessä: Ainoat lämpimässä säilyvät asiat kotonani ovat heraproteiinijauhe, pähkinät, sipuli ja valkosipuli, oliiviöljy ja tarvittaessa se voi joka säilyy myös lämpimässä. Mitään siemeniä, jyviä, papuja, sokeria, jauhoja, ryynejä tms. en syö, kuten en myöskään juureksia jotka ehkä lämpimässä myös kohtuullisesti säilyisivät. Suurin osa ruuistani onkin joko jääkaapissa tai pakastimessa. Mutta kuten sanottua: Ruokahuolto on kantakaupungin asukkaalle ehkä se pienempi osa ongelmaa, jos täältä katkeavat sähköt esim. useiksi vuorokausiksi...

Toisaalta: Talo jossa asun on rakennettu 1920-luvulla ja asuntoon kuuluu kaksi kellarikomeroa: Tavarakellari ja viileäkellari. Talo on onnistuttu rakentamaan jotenkin niin nerokkaasti, että se viileäkellarikomero pysyy oikeasti kohtuullisen viileänä ihan itsekseen. Jotain viileätilaa siis sitä kautta saatavissa, mutta toisaalta jos se sähkönjakelu täällä lakkaa päiväkausiksi, silloin on muitakin ongelmia kuin se ruokahuolto.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 93 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)