karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 06:41:18

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 86 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2015-09-03 14:02:09 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2014-03-02 22:25:09
Viestit: 55
Olisi kiva tietää, mitä ketjun aloittajalle nyt kuuluu. Itse olen myös viisikymppinen ja viimeksi vaa'alla käydessä oli noin 15 kiloa ylipainoa. Joskus kolmekymppisenä pudotin helposti vhh:lla 16 kiloa ja ne pysyivät suurimmaksi osaksi poissa viitisen vuotta hyväkarpilla ja alkoivat kerääntyä uudelleen lisättyäni leivänsyöntiä.

Pari vuotta sitten aloitin uudelleen karppauksen, mutta nytpä kilot eivät enää lähdekään, eivät sitten millään. 5 kiloa saattaa lähteä, kun oikein tiukalla vhh:lla on, mutta jos hiukankin syö välillä enemmän hh:ta, pudonneet kilot tulevat takaisin, onneksi ei enempää. Enkä siis laske mitään, en kaloreita enkä makroja, jätän vain syömättä runsashiilariset ruuat. Vaihdevuodet ovat vasta nyt alkaneet, mutta pari vuotta sitten ei ollut vielä mitään vaivoja, ei unettomuutta yms. Paino vain pysyi tiukasti.

Kokeilin myös 5:2 -paastoa pari kuukautta, mutta silläkään paino ei pudonnut, nälkä sen sijaan vaivasi eikä olo ollut hääppöinen. Kärsimys oli saatua hyötyä merkittävämpi joten lopetin sen.

Tuntuu että nimenomaan ikä on tuonut kaikenlaista ongelmaa mukanaan. Tosin karppauksesta on ollut muita selviä hyötyjä, jotka vasta iän kertymisen jälkeen huomaa, koska niitä ei itselläni ollut vielä kolmekymppisenä: vatsavaivat vähenivät, närästys katosi kokonaan, nivelkivut hävisivät, aamuinen tokkuraisuus muuttui pirteydeksi, makean nälkä helpotti (tätä on kyllä ollut koko iän :oops: ). Noiden syiden takia jatkan vhh:ta vaikka paino ei edelleenkään putoa.

Maitotuotteita olen alkanut epäillä myös syyksi, sillä niitä tulee käytettyä reippaasti. Ehkä ne voisi joksikin aikaa jättää voita lukuun ottamatta kokonaan pois, niin näkisi lähteekö paino laskuun.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-09-03 17:11:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Eipä tuo nyt paljon poikkea kuusikymppisen miehen (D2) karppauksesta. Sitkeästi pysyy BMI=30 vaikka miten olisi. Hiilarit pitäisi kai saada vielä alemmas? Kerman jo hyllytin (ainakin vähäksi aikaa), smetanaa, voita ja juustoja en (enkä aiokaan). Mutta mutta, terveyden vuoksi tässä nyt kuitenkin karpataan ja onneksi menestyksellä.

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-09-08 19:28:09 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2008-10-16 12:21:42
Viestit: 51
Paikkakunta: Oslo
Aika jänniä nämä naisten hormoonikilot....

Itsellä lähti paino nousuun 5 vuoden karppauksen jälkeen, silloin kun alkoi esivaihdevuodet. Leipää, riisiä, pastaa en ole syönyt sitten 2009 syksyn , kun aloitin karppauksen. Ketoosissa melkein koko ajan vuodesta 2009, silti paino noussut 5 kg .
Ja päivittäiset kulutukset on aika korkeella, tarjoilijana tulee askeleita helposti 20 000 päivässä, ja silti tämä painonnousu :evil:

Ketoosista pitäis olla se hyöty, ettei pitäisi tulla kuumia aaltoja ollenkaan. Eikä ole näkynytkään vielä, vaikka labratestit näyttää vaihdevuosien alkaneen, menkat tulee vielä satunnaisesti.

Kauheeta hormooniturvotusta on, rintojen kokokin kasvanut hurjasti .

Mutta periksi ei anneta.

Elän toivossa, että kun menkat loppuu, laihdun taas sen 5 kg :)) Jokunen vuosi varmaan vielä kärvisteltävä. huh


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-09-09 11:01:47 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2014-08-12 10:11:25
Viestit: 82
Kun vähensin hiilihydraatteja reilu vuosi sitten, paino tippui noin 6 kg. Mutta sitten se pysähtyi.
Ehkä se ketoosi auttaisi, mutta tuntuu että virta loppuu silloin. Ja nyt menee paljon marjoja.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-09-17 17:11:37 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2014-03-02 22:25:09
Viestit: 55
Onko totta, että ketoosi estää vaihdevuosioireita tulemasta? Jos on niin pitääpä vähentää hiilareita vieläkin. Kun nuo kuumat aallot ja huonot yöunet alkaa ottaa päähän :evil:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-09-21 14:17:22 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2008-10-16 12:21:42
Viestit: 51
Paikkakunta: Oslo
http://primaldocs.com/members-blog/meno ... t-flashes/




Netistä löytyy ainakin englanniksi ketoosista ja sen kuumia aaltoja vähentävästä vaikutuksesta.

Vieläkään ei kuumia aaltoja tullut, vaikka sydänoireita on, eli sydän hakkaa....mutta hikoilua ei ole vielä näkynyt. Kannattaa ainakin kokeilla, sittenhän sen näkee, voi olla tietysti yksilöllisiä nämäkin asiat.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-04-24 13:57:33 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2012-03-16 22:28:03
Viestit: 53
Palailen aiheeseen taas! Olen nyt 54, ja viime syksynä kuukautisten loppumisesta tuli vuosi, eli voin sanoa vaihdevuosien alkaneen. Olen vuosien mittaan kokeillut tässä ketjussa saamiani neuvoja, muun muassa kalorien ja erityisesti rasvan lisäämistä, ja lisäksi olen testannut muun muassa paleota ja Kaisa Jaakkolan ajatuksia liikunnasta ja lisäravinteista, mutta ongelmat jatkuvat. Paino on noussut edelleen: painan nyt 69 kg, ja vyötärönympärys navan kohdalta on 93 cm. Kumpikin lukema on suurempi kuin koskaan ennen, raskausaikoja lukuun ottamatta!

Reilu vuosi sitten jouduin aloittamaan antihistamiinilääkityksen kuin tyhjästä ilmaantuneen nokkosihottuman ja angioödeeman takia. Niihin ei löytynyt mitään syytä. Tuntui, että antihistamiini lisäsi ruokahalua valtavasti: melkein koko ajan oli nälkä, ja paino nousi nopeasti kolmisen kiloa... Olen pystynyt hiljalleen vähentämään lääkitystä siten, että nykyään otan lääkkeen yleensä vain joka neljäs ilta, ja sillä oireet pysyvät poissa.

Lähes jatkuva ruoan himo kuitenkin jatkuu, mikä on välillä johtanut esimerkiksi leivän ahmimiseen (paksu kerros voita päällä). Syön silti edelleen lähes pelkästään "kunnon" ruokaa: kananmunia, lihaa, kalaa, rasvaisia maitotuotteita, voita, kasviksia, pähkinöitä, siemeniä. Parinkymmenen kotiäitivuoden jälkeen minulla on työttömäksi ilmoittauduttani vihdoin rahaa hoitaa itseäni, ja olen panostanut muutaman kuukauden ajan muun muassa selkähierontaan (taivaallista!), ruoansulatusentsyymeihin, laadukkaisiin vitamiineihin ja hivenaineisiin sekä luomuun.

Vuoden verran olen harrastanut selvästi entistä enemmän liikuntaa, lähinnä aerobista. Pyöräilen edelleen kesäaikana kaikkialle (minulla ei ole ajokorttia ja asun maalla), ja talvisin kävelen pari kertaa viikossa kirkonkylälle, 8 km suuntaansa. Muutaman kuukauden ajan olen kokeillut syödä viisi ateriaa kolmen sijasta ja enemmän proteiineja sekä lisännyt kuntoiluohjelmaan kahvakuulatreenin kahdesti viikossa. Paino on sinä aikana taas noussut, eikä silti esimerkiksi minkäänlaista kiinteytymistä ole havaittavissa, jotta voisin uskoa painonnousun johtuvan lihaskudoksen lisääntymisestä... Jos jotain lihaksia on, ne ovat esimerkiksi reisissä aika hyvin piilossa läskin alla! :)

Olen pitkään ollut kahden vaiheilla tämän asian kanssa. Olen pohtinut, onko kyseessä psykologinen ongelma: enkö vain pysty hyväksymään keski-iän mukanaan tuomia luonnollisia muutoksia? Onko 68 kg, josta vuosia sitten lähdin laihduttamaan, yksinkertaisesti tämän hetken "luonnollinen" painoni, koska kilot vääjäämättä vähitellen hakeutuivat samoihin lukemiin?

Mutta EI, EI ja EI!!! Katson peiliin ja näen muhkuraiset rasvakasautumat käsivarsissa ja reisissä - ja käsin koetellen tunnen niiden leviävän vähitellen myös polvitaipeisiin ja pohkeisiin. Vaatteita on jäänyt valtavasti pieniksi. Yhdet toppahousut jouduin jo panemaan pois, kun ne eivät enää menneet kiinni, ja nyt ne, joissa oli aluksi väljää, ovat ahdistavan kireät. Vyötärö on kadonnut, ja minulla on jopa ensimmäistä kertaa elämässäni selvät jenkkakahvat. Muutama päivä sitten huomasin, että reisien rasvakerrokset alkavat tehdä liikkumisesta kankeaa ja reidet hankaavat ikävästi yhteen. Rasvakudos on myös niin arkaa kosketukselle, että istuminen on epämiellyttävää ja mieheni kosketus tekee välillä melkein kipeää... En tunne oloani hyväksi - aivan kuin ylläni olisi panssari, jonka sisällä entinen, tuttu, notkea ruumiini ei pääse kunnolla liikkumaan! Jopa vessassa on vaikea taipua pyyhkimään! :o Sitä paitsi painonnousuhan ei pysähtynyt siihen 68:aan kiloon, vaan on mennyt yli ja näyttäisi jatkavan nousuaan.

Olen tilannut ajan lääkäriin, koska mielestäni kilpirauhasarvot ja sokerit on tarkistettava. Minulla on tallella laboratoriotuloksia useilta vuosilta, tuoreimmat viime keväältä, ja kilpirauhasarvot ovat kylläkin pysyneet koko ajan vakaina ja selkeästi raja-arvojen sisällä. Sen sijaan kiinnitin vasta nyt huomiota siihen, että vuosi sitten paastosokeri oli ollut hieman koholla eli 6,1, minkä lääkäri silloin sivuutti ilmeisesti merkityksettömänä satunnaisvaihteluna. Hän tiesi minun liikkuvan varsin aktiivisesti, ja kun painoindeksini oli kunnossa ja näytän päällisin puolin sopusuhtaiselta, hän ei varmaan pitänyt minua diabeteksen riskiryhmään kuuluvana? Ehkä nyt pitäisi katsoa sokerihemoglobiini, jotta selviäisi, onko sokeri ollut pitempään koholla vai oliko tosiaan kyseessä satunnainen piikki. Minulla ei ole raskausaikoina todettu ongelmia sokerien kanssa (tosin sokerirasituskokeisiin en ole koskaan halunnut), mutta molemmat pojat syntyivät kylläkin 4,6-kiloisina ja kolmesta tytöstä kaksi painoi yli 4 kg. Isoäidille puhkesi vanhana kakkostyypin diabetes (hän oli hoikka). Suku on sekä äidin että isän puolelta ollut hyvinkin hoikkaa, suorastaan laihaa, mutta kahdella siskollani paino on aikuisiässä noussut reiluksi ylipainoksi.

Jos sokeriarvoissa ilmenee jotakin ongelmaa, on selvää, että ruokavalio vaatii perusteellisia muutoksia. Onko kenelläkään kokemusta Michael Mosleyn "Verensokeri kuriin 8 viikossa"-dieetistä ja etenkin sen jälkeisestä koko elämän kestävästä ylläpitovaiheesta esimerkiksi vähähiilihydraattisen 5:2-dieetin avulla? Ajatus tuntuu hyvin vaikealta, mutta terveyden eteen tietysti on pakko olla valmis suuriinkin muutoksiin. Suuria muutoksia on tulossa muutenkin, sillä aion lähteä uudelleen opiskelemaan!

Vuosia sitten, kun olin melko tuore karppaaja, joku valitti tällä foorumilla lihoneensa karpatessaan 10 - 15 kg. Olin varma, että hän oli tehnyt jotain väärin ja annoin samantapaisia neuvoja kuin olen saanut tässä ketjussa: syöt liian vähän, syö etenkin enemmän rasvaa, ja niin edelleen. Huomaan nyt, että yleispätevät neuvot eivät aina tepsi!!! Kauan sen tajuaminen kesti... Vuodesta toiseen tuijotin nousevia vaa'an lukemia ja mittanauhan senttejä, mutta en ymmärtänyt, mitä olisin asialle voinut tehdä, kun käsittääkseni tein kaiken suurin piirtein "oikein". Mitkään kokeilut eivät tuntuneet vaikuttavan kehityksen suuntaan. Selvästikään kaikkea ei ole ravitsemuksenkaan suhteen vielä sanottu, ainakaan meidän keski-ikäisten naisten osalta...

_________________
Kotiäitiys - elämänura ja elämäntapa!
kotona.munfoorumi.com


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-04-24 14:50:27 
Poissa
***Assolekarppi
***Assolekarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-10-28 18:55:20
Viestit: 16408
Paikkakunta: Vaasa
Minä uskon että meissä niin naisissa kuin miehissäkin, meissä on hyvinkin erilaisia ihmisiä.
Enkä usko että jokaiselle sopii sama ruokavalio.
Toivottelen sulle tsemppiä minkä tavan syödä nyt sitten valitsetkin :)

_________________
Päikky: http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=11&t=72076


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-04-24 17:11:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-10-23 15:44:14
Viestit: 982
Paikkakunta: Pori
Oli tässä hieman aikaa ja luin ketjun läpi. Nukuitko huonosti jo ennen karppausta vai ei. Jos nukuit hyvin ennen ja haluat silti karpata niin kannattaa ehdottomasti nostaa hiilarit sinne 100g tuntumaan. Syö n. 70g niistä ennen nukkumaanmenoa. Muut hiilet vaikka heti aamulla. Rasvaa sitten sen verran, että pysyy nälkä poissa. Aterioita 3-4/päivä. Nukkuminen on erittäin tärkeätä. Karppaus on erittäin mielenkiintoista. Minulla kävi niin, että ensimmäisenä vuonna nukuin erittäin hyvin kun aloitin karppaamisen. Sitten uni meni huonommaksi. Mutta kun lisäsin hiiliä ja söin niistä valtaosan illalla niin jo parani uni. Kauan taistelin sitä vastaan, että pitää syödä vähän hiiliä. Mutta tosiaan ihmiset ovat yksilöitä.

_________________
Voimanostoa alkaen tammikuusta 1993.Karppaus alkaen syyskuusta 2010.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-04-24 17:57:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-27 08:15:46
Viestit: 1788
No jos epäilet kilpirauhasongelmia, niin tarvitset ihan ensimmäiseksi jodia (ja toki seleeniä).

Kiinnitin tuohon vyötärönympärykseen huomiota, mikä mielestäni on VHH:lla aika paljon pituisellesi ja painoisellesi, toki kyse voi olla turvotuksesta jos syöt jotain sopimatonta. Oireista tulee ensimmäisenä mieleen koholla oleva kortisoli (stressi), mihin magnesiumin ottaminen sisäisesti voisi auttaa (itselläni tuli tupakoinnin lopettamisesta uniongelmia, joihin ensin otin magnesiumia, sitten kalsiumia ja lopuksi mangaani+rauta).

Äkkiseltään vaikuttaa siltä, että syöt aika paljon proteiinia? Vähemmän proteiinia ja enemmän rasvaa voisi olla kokeilemisen arvoinen vaihtoehto. Tai sitten voisit kokeilla kolmen päivän paastoa/kitukaloreita ja sen jälkeen 3000kcal (tyydyttynyttä) rasvaa pariksi päiväksi ja sitten palata taas normaaliin. Vaimitensenytmeni.

Millaiset kolesteroliarvot? Triglyseridit kiinnostavat erityisesti.

_________________
Pharmageddon!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-04-24 18:29:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-01 15:25:41
Viestit: 578
Luin tämän ketjun myös tässä aikani kuluksi. Itsekin olen vaihdevuosi-ikäinen mummeli ja ylipainoa on enemmän kuin laki sallii..olen karpannut enemmän ja vähemmän sääntöjen mukaan mutta en ole laihtunut kuin joskus alkuvaiheessa kymmenkunta vuotta sitten..ongelmia on piisannut: vaihdevuosioireet huonoine nukkumisineen, älytön stressi joka on jatkunut vuosikausia...keskivaikea masennus, jota terapoitu nyt kaksi vuotta. Lisäksi vielä tuon stressin lääkkenä käytetty tissuttelu, kaikki tämä on yhtälö jossa painonpudotus ei vaan onnistu. Ei ainakaan multa. Mutta mä uskon lchf.n olevan järkevämpää kropalle vaikkei laihtuisikaan..en usko ylipainon sinänsä olevan niin vaarallista kuin mitä meille mediasta toitotetaan. Jos ja kun saan tämän stressin /masennuksen selätettyä, voin uskaltaa haaveilemaan mahdollisesta laihtumisesta. olen viime vuosina ollut myös äärimmäisen laiska liikkuja, ja tuo masennus on siihen varmaan suurin syy..toivossa elän että kun tämä kevät etenee ja ilmat lämpenee, saisin uudellen kiinni ulkoilun ja sauvakävelyn ihanuudesta..

Toisaalta olen vuosikymmenet elänyt ei niin terveellisesti, enkä yhtään ihmettelisi vaikka elimistön sopukoissa lymyäisi esim syöpä..jonka yhtä sorttia ja sen hoitoa olen läheltä päässyt/joutunut seuraamaan kuluneen talven/kevään ajan. Hoitava lääkäri totesi potilaalle hoitosuunnitelmia tehdessään että potilas ei sitten yhtään grammaa saa laihtua..ohje oli enemmän kuin paikallaan, koska hoidot ovat rankkoja ja laihtumista tapahtuu tahtomattaan ja voimat on tiessään. Mutta vaikka noin negatiivista tulevaisuutta ei olisikaan, yritän tuolta terapiasta oppineena suhtautua itseeni ja kiloihini ja ei-niin-nuorekkaaseen ja -sporttiseen ulkomuotooni armollisesti ja yritän tykätä itsestäni enemmän ja miettiä näitä ulkoisia asioita vähän vähemmän. Elämässä kun on niin paljon muutakin kuin kilot ja pieneksi käyvät vaatteet..


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-04-24 18:44:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-27 08:15:46
Viestit: 1788
liljankukka kirjoitti:
Luin tämän ketjun myös tässä aikani kuluksi. Itsekin olen vaihdevuosi-ikäinen mummeli ja ylipainoa on enemmän kuin laki sallii..olen karpannut enemmän ja vähemmän sääntöjen mukaan mutta en ole laihtunut kuin joskus alkuvaiheessa kymmenkunta vuotta sitten..ongelmia on piisannut: vaihdevuosioireet huonoine nukkumisineen, älytön stressi joka on jatkunut vuosikausia...keskivaikea masennus, jota terapoitu nyt kaksi vuotta. Lisäksi vielä tuon stressin lääkkenä käytetty tissuttelu, kaikki tämä on yhtälö jossa painonpudotus ei vaan onnistu. Ei ainakaan multa. Mutta mä uskon lchf.n olevan järkevämpää kropalle vaikkei laihtuisikaan..en usko ylipainon sinänsä olevan niin vaarallista kuin mitä meille mediasta toitotetaan. Jos ja kun saan tämän stressin /masennuksen selätettyä, voin uskaltaa haaveilemaan mahdollisesta laihtumisesta. olen viime vuosina ollut myös äärimmäisen laiska liikkuja, ja tuo masennus on siihen varmaan suurin syy..toivossa elän että kun tämä kevät etenee ja ilmat lämpenee, saisin uudellen kiinni ulkoilun ja sauvakävelyn ihanuudesta..

Toisaalta olen vuosikymmenet elänyt ei niin terveellisesti, enkä yhtään ihmettelisi vaikka elimistön sopukoissa lymyäisi esim syöpä..jonka yhtä sorttia ja sen hoitoa olen läheltä päässyt/joutunut seuraamaan kuluneen talven/kevään ajan. Hoitava lääkäri totesi potilaalle hoitosuunnitelmia tehdessään että potilas ei sitten yhtään grammaa saa laihtua..ohje oli enemmän kuin paikallaan, koska hoidot ovat rankkoja ja laihtumista tapahtuu tahtomattaan ja voimat on tiessään. Mutta vaikka noin negatiivista tulevaisuutta ei olisikaan, yritän tuolta terapiasta oppineena suhtautua itseeni ja kiloihini ja ei-niin-nuorekkaaseen ja -sporttiseen ulkomuotooni armollisesti ja yritän tykätä itsestäni enemmän ja miettiä näitä ulkoisia asioita vähän vähemmän. Elämässä kun on niin paljon muutakin kuin kilot ja pieneksi käyvät vaatteet..


Itseltä lähti raudan ja mangaanin avulla masennus mikä seurasi tupakoinnin lopettamista. Molemmat kun toimivat antioksidanttina aivolisäkkeessä.

_________________
Pharmageddon!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-04-24 20:33:27 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93462
Kiitos mohmelo, taidan alkaa taas napsimaan sitä magnesiumia. Iltanukahtaminen on nyt ongelmana ja stumppasin 31.3.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-04-24 21:58:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-27 08:15:46
Viestit: 1788
Greda Carpo kirjoitti:
Kiitos mohmelo, taidan alkaa taas napsimaan sitä magnesiumia. Iltanukahtaminen on nyt ongelmana ja stumppasin 31.3.


Eipä kestä. Itsekin nukuin vasta puoli vuotta lopettamisen jälkeen kun aloin napsimaan magnesiumia. Jos magnesium ei auta, niin seuraava on sitten kalsium (sitä tarvitaan melatoniinin tuotantoon). Kannattaa rautaa ja mangaaniakin harkita jos masentaa ja yöllä herätessä pelottaa.

Tuo eka kuukausi tuntuu kyllä siltä, että voisi vaikka vetää itsensä jojoon, eikä ongelmana ole nikotiini (siitä vierottuu aika herkästi), vaan röökistä saamiesi hivenaineiden poisjääminen. Riippuuhan tuo tietysti siitäkin kuinka paljon ja kuinka kauan on ehtinyt polttaa. Itse poltin 22 vuotta ja viimeisen 10 vuoden ajan ainakin 30-40 kpl päivässä.

_________________
Pharmageddon!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-04-25 08:07:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Mitä hivenaineita muka tupakansavussa on? Ole hyvä ja luettele kaikki tupakansavun ihmiselle välttämättömät hivenaineet, kiitos.
Siinä on palamiskaasuja, ei hivenaineita.

Tupakka poltettuna - poltettu koukuttaa aina kovimmin, seuraavana piikitetty ja vähiten syöty päihde - on yhtä koukuttava kuin poltettu crack tai metamfetamiini.
Eli lopettaminen ei ole mitään leikintekoa, vaan ihan yhtä vaikeaa kuin em. päihteiden käytön lopettaminen, vaikka vieroitusoireet toki ovat ihan toisentasoiset. Ne ovat kuitenkin olemassa ja kaikki kummalliset olot tupakointia lopettaessa voi kyllä laittaa ihan vaan vieroitusoireiden piikkiin.

Ja yksi niistä on tämä: Tupakka toimii kuten MAO-estäjä mielialalääkkeet. Tupakoidessaan siis tavallaan nauttii koko ajan mielialalääkettä ja kyllähän se olo muuttuu ikävämmäksi kun mielialalääkkeen nauttiminen loppuu. (Nikotiinikorvausvalmisteet EIVÄT tuo tätä MAO-estäjä vaikutusta, vain ihan se perinteinen tupakka.)

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-04-25 12:11:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2014-11-05 14:49:31
Viestit: 571
rumaelsa kirjoitti:
Rasvakudos on myös niin arkaa kosketukselle, että istuminen on epämiellyttävää ja mieheni kosketus tekee välillä melkein kipeää... En tunne oloani hyväksi - aivan kuin ylläni olisi panssari, jonka sisällä entinen, tuttu, notkea ruumiini ei pääse kunnolla liikkumaan! Jopa vessassa on vaikea taipua pyyhkimään! :o .


Tämä ei enää kuulosta miltään normaalilta pikku lihomiselta. Joku tulehdus siellä taitaa jyllätä.

_________________


Ken uskovi toteen, ken unelmaan,
sama se, kun täysin sa uskot vaan,
sun uskos se juuri on totuutes -
usko poikani unehes!



Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-04-25 12:50:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-27 08:15:46
Viestit: 1788
Toisinsyöjä kirjoitti:
Mitä hivenaineita muka tupakansavussa on? Ole hyvä ja luettele kaikki tupakansavun ihmiselle välttämättömät hivenaineet, kiitos.
Siinä on palamiskaasuja, ei hivenaineita.

Tupakka poltettuna - poltettu koukuttaa aina kovimmin, seuraavana piikitetty ja vähiten syöty päihde - on yhtä koukuttava kuin poltettu crack tai metamfetamiini.
Eli lopettaminen ei ole mitään leikintekoa, vaan ihan yhtä vaikeaa kuin em. päihteiden käytön lopettaminen, vaikka vieroitusoireet toki ovat ihan toisentasoiset. Ne ovat kuitenkin olemassa ja kaikki kummalliset olot tupakointia lopettaessa voi kyllä laittaa ihan vaan vieroitusoireiden piikkiin.

Ja yksi niistä on tämä: Tupakka toimii kuten MAO-estäjä mielialalääkkeet. Tupakoidessaan siis tavallaan nauttii koko ajan mielialalääkettä ja kyllähän se olo muuttuu ikävämmäksi kun mielialalääkkeen nauttiminen loppuu. (Nikotiinikorvausvalmisteet EIVÄT tuo tätä MAO-estäjä vaikutusta, vain ihan se perinteinen tupakka.)


Palamiskaasuapa hyvinkin, mutta palamiskaasu ei ole itsessään mikään aine, vaan koostuu aina jostain. Vähän sama kuin sanoisi ettei ilmassa ole hiilidioksidia, vaan ilmaa.

Sinkkiä
Kuparia
Rautaa
Mangaania
Magnesiumia
Kalsiumia
Nikkeliä
Kaliumia

Varmasti muutakin, mutta nämä nyt ovat ne mistä itse olen tietoinen. Samat aineet savu sisältää kuin se kasvikin mistä se rööki on tehty (mikä toki tarkoittaa vaihtelevia määriä eri aineita).

Lopettaminen on yllättävänkin helppoa, erossa pysyminen paljon hankalampaa ihan vain sen takia, että lopettamisesta tulee niin huono olo joka ei itsestään mene ohi.
Itsehän lähdin tutustumaan asiaan vasta puoli vuotta lopettamisen jälkeen nukkumisvaikeuksien takia, ja aloin syventämään tietämystä muutama kuukausi myöhemmin kun tupakoinnin lopettaminen oli lopulta johtanut psoriasiksen hoitovasteessa täyteen nollaan. Lopettamista seuraavana kesänä en edes ruskettunut, vaan iho ainoastaan paloi, jopa siinä määrin, että kerran hartiat paloivat ihan mustiksi, iho halkeili ja kuoriutui märkimällä pois. Lisäksi vereslihaan jäi pikkusormenkynnen kokoisia kuoppia, jotka lähtivät vasta vajaata vuotta myöhemmin kun sain kollageeninmuodostuksen palautettua - ja samalla myös psoriasiksen hoito alkoi vaikuttamaan.

Omalla kohdallani nuo tulehdussairaudet tietysti vaativat tervettä ihmistä enemmän vitamiinejä ja hivenaineita.

_________________
Pharmageddon!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-04-25 12:58:00 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-03 10:55:56
Viestit: 26263
Saako kysyä, että mikä Mohmelo sulla on koulutus näihin ravintoasioihin? Tai kysyähän saa - kysin jo-, mut vastaamisen voit tietty itse päättää :mrgreen:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-04-25 14:06:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Mohmelo kirjoitti:

Palamiskaasuapa hyvinkin, mutta palamiskaasu ei ole itsessään mikään aine, vaan koostuu aina jostain. Vähän sama kuin sanoisi ettei ilmassa ole hiilidioksidia, vaan ilmaa.

Sinkkiä
Kuparia
Rautaa
Mangaania
Magnesiumia
Kalsiumia
Nikkeliä
Kaliumia


Ja kerrotko sitten seuraavaksi - mieluiten jonkinlaisten lähdeviitteiden kera - millainen on ihmiskehon kyky ottaa ravinteita KEUHKOJEN kautta, eli saada käyttöönsä asti palamiskaasujen "ravinteita", verrattuna siis siihen että söisi ihan ruokaa.

Oletko myös sitä mieltä, että kun tenttipäivää edeltävänä yönä laittaa tyynyn alle kirjan, niin vastaukset imeytyvät tyynyn läpi päähän yön aikana?
Vähän sama teho minun mielestäni on kyllä sillä, että yrittäisi saada vaikkapa magnesiumia ja rautaa tupakoimalla...

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-04-25 14:27:57 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18408
Paikkakunta: Jämtland
Kyllähän keuhkojen kautta imeytyy sekä hyödyllistä että haitallista, esimerkiksi omilla ahtaumalääkkeillä on systeemivaikutuksia. Samoin home- ym haitat ja monet allergeenit kulkeutuvat elimistöön juuri hengityksen kautta.
Nythän kehitellään esimerkiksi nanotekniikalla lääkkeitä jne https://www.researchgate.net/profile/Pratim_Biswas/publication/6884603_Assessing_the_Risks_of_Manufactured_Nanomaterials/links/55738eab08ae7536374fd5cf.pdf ja niillä tekniikoilla pannaan elimistön suojamuurit esimerkiksi vatsassa ja myös keuhkoissa pois pelistä. Mutta eri asia on sitten tosiaan millaisia nuo määrät jne tupakan osalta ovat, nikotiini ainakin imeytyy sujuvasti.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 86 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 23 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)