karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 09:38:48

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 99 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2018-10-15 18:07:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1196
Haluaisin tietää, kuinka monta tuntia päivässä teiltä kuluu ruoanlaittoon, jos olette koko päivän kotona. Minulta kuluu lähes kolme tuntia, mikä on mielestäni ihan liikaa. :(

Syön kyllä tosi paljon eli monta kertaa päivässä, vaikken olekaan ylipainoinen. Kun rupesin karppaamaan, toivoin, että olisin voinut vähentää ruokailukertoja, mutta läpipasko mikä läpipasko...

P.S.
Kertokaa myös, kuinka monelle valmistatte ruokaa. (Minä teen vain itselleni.)

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-10-15 18:22:06 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93462
Minä teen vain itselleni, mutta ruuanlaittoajat vaihtelevat. Usein teen valmista tai puolivalmista pakkaseen ja sit pääsen välillä helpommalla. Samoin joku munakas ei paljoakaan aikaa vie. Huomiseksi nostin sulamaan lihakeittoa.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-10-15 19:01:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Jos pannulla, niin noin 15 minuuttia, jos uunissa niin 10 minuuttia valmisteluun + kypsymisaika, jonka uuni mittaa, jos painekattilassa, niin suunnilleen sama aika. Teen aina vähintää kolmen aterian verran kerralla. Karnivooria "yksitoikkoisuus" ei haittaa, on pikemminkin etu, koska parilla seuraavalla aterialla tarvitsee vain n. 3 minuuttia mikrouunia.

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-10-15 19:09:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-01-29 23:23:25
Viestit: 8762
Uuniruokia teen yleensä noin 10annosta ja meitä 2 ruokailijaa. Kahden viikon välein teen uunissa. Munakas itselle ei ota kuin joku minuutti päivässä ja se on ainut ruoka minkä teen joka päivä jos en paastoa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-10-15 19:20:31 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Illallisen eli sen ainoan lämpimän aterian valmistukseen menee puolisen tuntia päivässä. Loput ovat voimakahvia, juustoa ja irtorehuja meikäläiselle ja siippa tekee niinikään nuo omansa jääkaapista poimien makunsa mukaan sopivat. Eipä ole ateriointi koskaan ollut niin helppoa kuin nyt - ja silti ruoka valmistuu kokonaan ilman puolivalmisteita.

Vanhalle karpulle: oletko ajatellut lisätä rasvaa ja hivenen hiilareita, niin että satsi pääsee ihan kiertoonkin...?

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-10-15 19:43:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-05 17:08:09
Viestit: 17931
Noin joka 3.päivä teen ruokaa. Aikaa menee 0.5-1h , joskus menee 10minsaa. Riippuu mitä tekee.
Mutta edes tiskauksineen ei mene kolmea tuntia per pv. :shock:

_________________
Paluu Luontoon! Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-10-16 06:02:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-01-12 14:24:15
Viestit: 3152
Paikkakunta: Satakunta
Meillä esim kylkisiivujen grillaus tapahtuu yhdessä ihan iltatelevisiota katsellessa. Mitä siihen nyt sitten joutuu etukäteen pilkkomaan sienet ja tekemään nopeahkon kevätsipulisalaatin.
Onhan tuo kaikkien sääntöjen vastaista. :smt026
Suomalainen ei vahingossakaan grillaa yhdessa, eikä ainakaan sisällä. Ja kuka hullu syö kylkisiivuja, vielä iltapalana. Puhumattakaan, että ruokaa syödessa katsottaisiin televisiota. Ja jos tuohon päälle on vielä olut lähemmäs 1000 kalorin kera, niin henkihän olisi lähtenyt jo monet kerrat.

Jos yhden aterian valmsiteluihin menee yli tunti, niin kyllä se sitten on jotain muuta kuin ruokaa? Vartti puolituntia riittää moneen hyvin. Ja syöt sitten kerralla ihan oikeasti riittävästi. Tähtäät 2-3 ateriaan päivässä.

Kertoisit hiemna mihin kaikkeen tuo 3h menee?

_________________
Nature doesn't jump.

Praise the lard!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-10-16 06:41:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-03-24 17:49:23
Viestit: 34301
Paikkakunta: Helsinki
Ruualla on monta ulottuvuutta.
Pidän ruuanlaitosta ja kokeiluista. Viikonloppuisin harrastan ruokamaratoneja joita sitten hyödynnetään viikolla. Saattaa mennä se kolme tuntia kevyesti. Arkisin en töiden jälkeen jaksa aina edes syödä, vaikka valmista olisikin.
Meitä on kaksi ja lapsia käy kotona välillä. Syömässä :D

_________________
Kuva Kaikissa meissä on vikamme, mutta minusta niitä ei vain huomaa
Blogissa lisää


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-10-16 09:02:21 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18409
Paikkakunta: Jämtland
Aamiainen kahvi, lounas yleensä kananmunia eri muodossa, keitettynä joku 10 minuuttia, munakkaana 5 minuuttia, pekoni ja paistetut suunnilleen sama + ryski mustaherukoilla minuutti lisää, päivällistä teen yleensä kolme neljä annosta eli valmistaminen ehkä puoli tuntia + haudutus ja sitten osalle päivistä vain lämmitys. Jälkiruokana saattaa olla juustopala. Ei välipaloja, vettä ja kahvia kyllä. Asun yksin ja olen ketokarpannut jo yli 10 vuotta ihan terveyssyistä ja edelleen LCHF ruoka maistuu!

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-10-16 16:43:18 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-28 18:09:47
Viestit: 7160
Sunnuntaisin teen muutaman eri ruoan, kahdelle viikon eväät (jotka pakastetaan yleensä puolessa välissä vkkoa ja otetaan pakkasesta jotain loppuviikoksi) lisäksi sunnuntai ruoan ja kun yleensä mun hommat menee överiksi, saatan vielä kyhätä ruoan tai pari.

Summasummarum. Viikolla en juurikaan tee ruokaa, salin jälkeen väsään jonkin isohkon ja monipuolisen salaatin 5min. mutta sunnuntaina sellaisen 4-6h, lisäksi lauantaisin mahdollisesti jotain grillailuja, riippuen fiiliksestä ja kelistä.

Edit:
Ja toki munia tulee keitettyä mutta ne tulee itsestään.

Edit 2: kannattaa tehdä isompi satsi ruokaa kerralaan ja pakastin on PoP

_________________
Kliks--->Ketogeeninen ruokavalio, liikunta, ketoosi ja biohakkerointi.
Kliks-->Jäbän kokkailut, osa II..
Kliks->Jäbän kokkailut, osa I..
Kliks->Instagram täsä


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-10-16 17:21:51 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93462
Mulla on läppäri keittiössä silloin kun valmistan ruokaa, kun siinäkin tulee noita luppoaikoja, mutta liian kauas ei paranisi mennä ettei unohdu koko ruoka ja tule sutta.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-10-16 17:38:46 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-28 18:09:47
Viestit: 7160
Ei tuu luppoaikoja kun tekee tarpeeksi monta ruokaa ja vetää homman kunnolla överiksi. Äkkiä menee 6 tuntia huomaamattaan... :mrgreen:

_________________
Kliks--->Ketogeeninen ruokavalio, liikunta, ketoosi ja biohakkerointi.
Kliks-->Jäbän kokkailut, osa II..
Kliks->Jäbän kokkailut, osa I..
Kliks->Instagram täsä


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-10-16 18:09:54 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93462
Emmä aina jaksa riehuu - ikäni riehunut. :lol: Ne ruskistuu ja kypsyy kummemmin tökkimättä jne.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-10-16 20:09:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1196
Kiitos runsaslukuisista vastauksista! :D

Järkyttävintä mulle henk. koht. oli lukea, että joku kykenee väsäämään runsaan salaatin vain viidessä minuutissa! :shock: Se kyllä vahvisti epäilyjäni siitä, että minun kohdallani kyse ei ole vain siitä, että tekisin jotain väärin, vaan ihan tästä fucking neurologisesta sairaudesta (Asperger), joka aiheuttaa minun kohdallani sen, että saan ihan kaikkeen hassaantumaan aivan tolkuttomasti aikaa, oli kyse sitten ruumiillisesta tai henkisestä työstä.

Omasta mielestäni työskentelen ihan normaalisti tai pikemminkin ripeästi ja täysitehoisesti (on pakko, koska aikani ei riitä muutenkaan edes välttämättömiin) ja olen monella tavalla jopa kätevä käsistäni eli en ole kömpelö, vaan työn jälki on aina juuri sellaista kun haluankin. Ajallisesti en kykene kuitenkaan läheskään samantasoisiin suorituksiin kuin ihmiset yleensä, en vaikka kuinka juoksisin.

Kerran kun olin nuori, yksi satunnainen poikaystävä katsoi vierestä kun laitoin ruokaa. Laitoin ihan tavallista ruokaa, jota olin laittanut jo miljoonat kerrat. Silti kundi väitti, että näytin kuulema siltä, kuin laittaisin ruokaa ensimmäistä kertaa elämässäni. :shock: Minulla itselläni ei ole mitään käsitystä, miltä sellainen näyttää, ehkä hän vain tarkoitti, että olin tosi hidas. :cry: :cry:

Tässä tulee tyypillinen menueni:

Aamiainen:
- mukillinen pussiteetä mantelimaidoksi kutsutun kaupallisen vedätyksen kanssa
- kolmen munan munakokkeli majoneesilla

Lounas:
- alkupalaksi jäisiä oliiveja pakastimen ääressä (jottei olisi niin nälkä, etten jaksa tehdä ruokaa)
- salaatti (50 g kuorittua ja raastettua porkkanaa, n. 70 g hienoksi leikattua jäävuorisalaattia, ripaus sipulisilppua, ennestään valmistamani salaatinkastike)
- 3 munan munakokkeli majoneesilla
- kuohukermalla notkistettua äijäjugurttia

Päivällinen:
- oliiveja
- kaalisalaatti (kuten edellä, mutta jääv.salaatti korvattu kaalilla)
- 2-3 kananmunaa majoneesilla
- itse tehtyä marjoilla maustettua karppijäätelöä

Iltapala:
- 100 g haudutettua kaalia
- kananmunaa
- juustoa ja 0,5 dl punaviiniä
- kermalla notkistettua äijäjugurttia

(Lisäksi puolikas reissumies ruuan kanssa, jos olen joutunut rehkimään fyysisesti päivän aikana.)

- Jos huikoo vielä ennen nukkumaanmenoa, syön munakokkelia.

- Salaatin ja kaalin pilkkominen pieneksi vie ylimääräistä aikaa, mutta olen huomannut, että ruoka täyttää sitä paremmin, mitä hienojakoisemmaksi sen jaksaa pilkkkoa tai raastaa.

- Kananmunat keitän kananmunankeittimellä, ja niitä menee 6 kpl päivässä, sekä päälle toinen mokoma munakokkelin muodossa.

- Söisin mieluusti muutakin proteiinipitoista kuin kananmunia ja jugurttia, muttei ole oikein varaa.

- Karppailen terveyssyistä (ME-tauti eli krooninen väsymysoireyhtymä)

- En syö valtavia määriä kerralla, koska minun on joka tapauksessa kohta taas nälkä, vaikka söisin ähkyyn asti. (Tiedän toki, että tällainen laiduntaminen on epäkäytännöllistä ja ilmeisesti huono juttu myös terveyden kannalta.)

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-10-16 20:22:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-03-24 17:49:23
Viestit: 34301
Paikkakunta: Helsinki
Jokaisella on se oma rytminsä, niin ruuanlaitossa kuin muissakin arkisissa toimissa. As-ihmiset tekevät asioita omalla laillaan ja ne kaikki tavat ovat oikein. Ole siis armollinen itsellesi ja käytä aikaa sen verran kuin on tarpeen, niin että saat mieleistäsi ruokaa. Mitä väliä, vaikka siihen menisi vähän enemmän aikaa kuin jollakin toisella. Ainakin saat ravitsevaa ja hyvää ruokaa. Olen naimisissa as-ihmisen kanssa :D

_________________
Kuva Kaikissa meissä on vikamme, mutta minusta niitä ei vain huomaa
Blogissa lisää


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-10-16 20:33:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1196
Hauska yhteensattuma! :D Ja kiitos lohdutuksen sanoista...

Ruoanlaitto on toki ihan mukavaa puuhaa, mutta kyllähän se riepoo, että mulla kuluu niin iso osa muutenkin lyhyestä valveillaoloajasta hellan ääressä. Pitäisi tietty olla kiitollinen siitä, että oon ylipäänsä löytänyt ruokavalion, jonka kanssa pystyn elämään. Piti siis hylätä puurot ja ihanat kiisselit ym., koska tainnuin vuoteenomaksi joka kerta ateroioituani. Ilmiö saattoi liittyä myös siihen, että asun hometalossa. - Jota en kykene näillä näkymin edes kunnostamaan, koska energiani kuluu ruuanlaittoon... :evil: :evil:

Uneksin edelleen siitä, että kykenisin syömään isomman satsin ruokaa vain muutaman kerran päivässä ja olisin lopun aikaa kylläinen. (Ei ehkä tapahdu tässä elämässä?) Olen karpannut nyt puolisen vuotta.

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-10-16 21:02:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-03-24 17:49:23
Viestit: 34301
Paikkakunta: Helsinki
Voisit ehkä kokeilla tehdä vaikka yhdessä kumppanisi kanssa isomman satsin kerralla ja jakaa sitä sitten useammalle päivälle sopiviin annoksiin. Vähentää ajankäyttöä arjessa ja antaa mahdollisuuden yhteiseen ajankäyttöön.

_________________
Kuva Kaikissa meissä on vikamme, mutta minusta niitä ei vain huomaa
Blogissa lisää


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-10-16 21:08:02 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Joskus on keskityttävä harvempiin asioihin, onnea matkaan o/

Sitä jäin miettimään (kun aikoinaan kysyit jäätelönkin ohjeita) että kuinka suurta rasvamäärää olet kokeillut; ja niin että se lisärasva olisi muutakin kuin majoneesia? Ei niin että kaikki sopisi kaikille, mutta ainakin meikäläisellä vasta se todella runsas rasvankäyttö (lue voita, ihraa, punalappukermaa) vähensi ruoanlaittoon tarvittavan ajan niin vähäiseksi kuin mitä se on nyt. Sen ansiosta kalorit saa täyteen ennen kuin vatsa täyttyy ylenpalttisesti, ja ainakin minut rasva ja melkeinpä vain se vapauttaa nälästä ja ruoan ajattelusta. Toki tieto, että kerran päivässä syö hyvää ja paljon, auttaa myös. Mutta tämä ei ollut ohjeeksi eikä välttämättä edes vinkiksi vaan vain toisen vaivaisen tapa hyödyntää päivänsä : )

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-10-16 22:05:00 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93462
Lainaa:
Kertokaa myös, kuinka monelle valmistatte ruokaa. (Minä teen vain itselleni.)


Niin minäkin. Riippuuhan se valmistettavasta ruuastakin se aika. Luuliemen keittämiseen saa kulumaan tuntikausia. Jäin miettimään sitä sun salaatin syömistä + sitä, että valmistat ruokaa tiukalla budjetilla. Niin minäkin, siksi valmistan salaatteja harvoin, kun niistä ei oikein saa energiaa, kun taas rahaa saa kulumaan. Nyt kun on sadonkorjuuaika vielä hetken, niin olen pakastanut raasteita ja hauduttanut myös kaalia pakastimeen. Kaikenlaista mistä oma ruuanlaitto sitten hyötyy niin nopeutena kuin siinä, että sitä ruokaa on aina.

Noita luuliemiä kyllä suosittelen. Itse keitän useimmiten broilerin luista, kun koipireisiä saa edullisesti. Paistettuan ne uunissa perkaan ne irti luista ja syön osan (nahat yleensä heti!) ja laitan jääkaappiin ja pakkaseen odottelemaan. Roippeet ja rustot saa koira ja luutkin pakastan ja keitän sen luuliemen vasta kun olen paistanut toisenkin satsin koipireisiä.

Itse harrastan paljon keittoja, kalakeittoa, broilerikeittoa, lihakeittoa, jauhelihakeittoa ja borssia. Kalakeittoon keitän kalalientä nahkoista ja ruodoista. Sitku on kaikenlaista pilkottuna ja ryöpättynä pakkasessa, niin saa tosi nopeasti keiton aikaiseksi. Liemi sulamaan + vähän lisävettä, sitten aineksia kypsymisjärjestyksessä ja mausteet. Usein käytän myös pakastekeittojuureksia keittoihin tai teen niistä pyttipannua. Ne on edullisia ainakin jossei muuta.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-10-16 22:29:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1196
Rasvaa voisi tosiaan vielä lisätä ruokaan, kun olen huomannut muutenkin, että nälkä lähtee parhaiten jäätelöllä ja vielä paremmin syömällä mansikoita kerman kanssa, tai siis itse asiassa mansikkasattumilla maustetttua kermaa. :D Ryhdyinkin heti tuumasta toimeen ja lisäsin iltakaaliin 2 ruokalusikallista öljyä plus 2 rkl kermaa. Ai että oli maittavaa! Parasta ruokaa ikinä! :D

Ja luuliemestä tulee mieleen edesmenneen isoäitini taivaallisen makuiset kastikkeet, jotka oli tehty tottakai itse keitetystä liemestä. Plus se, etten ole koskaan syöttänyt rustoja koirille, koska rustot ovat parasta mitä tiedän. :D Paikallisessa S-marketissa tuskin myydään mitään luita, mutta voisikohan niitä saada tilaamalla?

P.S.
Mitä muuten ovat ryski ja Erkki-karppaus?

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 99 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 15 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)