karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2021-04-14 01:33:18

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2021-03-23 00:26:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 803
Onko teillä kokemuksellista tai muuta tietoa siitä, onko hiilareiden ajoituksella tai jaksotuksella merkitystä?

Itse pyrin nauttimaan niitä mieluummin iltasella, koska ne väsyttävät minua enemmän päivällä nautittuna. (Saattaa johtua uni-valverytmin häiriöstäni, koska tuppaan muutenkin nukahtelemaan päiväsaikaan.)

_________________
ME-tauti (G93.3)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-03-23 07:37:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-12-02 16:19:49
Viestit: 634
Ilta saattaa olla paras hetki myös unen laadun kannalta ja itsekin säästäisin niitä iltaan uni-valverytmiä tukemaan. Toinen mahdollinen tapa ajoitukseen on ennen treeniä tai muuta fyysistä rasitusta, jolloin päätyvät nopeasti käyttöön ja saattavat auttaa joissain tapauksissa parempaan suoritukseen.

_________________
Pajunköysi on epäterveellinen ja epäeettinen ruoka-aine.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-03-23 22:19:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 803
Onko siis yhdentekevää, vaikka vetäisi kaikki päivän hiilarit kerralla nassuun? (Kunhan vain nauttii niiden kanssa rasvaa ja proteiinia "jarruksi")

_________________
ME-tauti (G93.3)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-03-23 22:25:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 803
Ei ehkä sittenkään. Löysin tällaisen jäbän viestin toisesta ketjusta:
jäbä kirjoitti:
Yksi mikä voi vaikuttaa on, että syöt niitä hiilareita illalla. Verensokerit nousevat ja laskevat yön aikana ja se aiheuttaa nälän aamulla.

_________________
ME-tauti (G93.3)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-03-24 17:12:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-12-02 16:19:49
Viestit: 634
Minä yleensä mieluummin olen jakanut vähemmät hiilarini tasaisesti päivän ajalle - ihan siksi että aterioiden laatiminen on helpompaa. Nyt syön aika usein vain sen yhden aterian päivässä, joten asia ei useimpina päivinä ole lainkaan ajankohtainen.

Mutta olen testannut vähän isompaa iltahiilariannosta - ja ei se itselläni mitenkään vaikeaa aamunälkää aiheuttanut. Tuolloin söin kolme ateriaa päivässä - ja pyrin vaikuttamaan unen laatuun ja nukahtamiseen hiilareiden ajoituksella. Oli sillä jonkin verran itselleni vaikutusta nukahtamisvaikeuksien kanssa painiessa.

Ei kuitenkaan kannata pelkästään nojata toisten kokemuksiin, vaan testailla, mikä itsellä toimii. Kannattaa vähän pitää kirjaa testiajoista. Minulla oli vihkokaupalla niveltulehduksiin ja nukkumiseen liittyviä testailuja päiväkirjattuna, joitakin testejä myös taulukoituna.

_________________
Pajunköysi on epäterveellinen ja epäeettinen ruoka-aine.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-03-25 04:30:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 803
Mielenkiintoista! :D Pystyisitkö antamaan niveltulehdukseen liittyviä vinkkejä?

_________________
ME-tauti (G93.3)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-03-25 10:40:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-12-02 16:19:49
Viestit: 634
No kyllä itselläni niveltulehdusten kannalta ehdottomasti suurin vaikutus on ollut pätkäpaastolla. Jo 18:6 -sykli pitää omat niveleni hyvässä kunnossa. Vaikutus on niin selkeä, että jos joku minulta asiasta kysyy, niin uskallan kyllä suositella asian kokeilemista.

Hiilareiden vähentäminenkin aikanaan vaikutti jo myönteisesti - ja pidän hiilareiden vähentämistä jossain määrin edellytyksenä onnistuneelle pätkäpaastoamiselle. Omasta mielestäni hyvä käytäntö on se, että ensiksi etsii hyvän VHH-balanssin ruokailussa (tuntuu hyvältä, maistuu hyvältä ja on riittävän helppoa - ja paino ei ainakaan nouse). Sen jälkeen on hyvä alkaa vähitellen pienentää syömisikkunaa. Itse saatoin jättää aamiaisen aika helposti vaan pois, mutta uskon, että monelle asteittainen siirtymä on parempi.

Kehon tulehduksellisuus vähenee melko nopeasti paastoikkunan kasvaessa. Jos on aktiivista tulehdusta meneillään, niin myönteisiä vaikutuksia voi tulla päivissä. Käytän itse joskus (aika harvoin) pidempää paastoa ajoittaisten tulehdusten katkaisemiseen. Ei niitä usein tule, mutta toisinaan, esim. flunssan jälkiseuraamuksena lonkka, polvi tai joskus molemmat saattavat tulehtua. Mutta näin siis minulla. On mahdollista, että joku toinen voi joutua odottelemaan vaikutusta pidempäänkin.

Käytännössä omat psoriasikseen liittyvät niveltulehdukset (rintaranka, SI-nivelet, lonkat ja polvet) ovat olleet remissiossa jo vuosia - ja lasken tämän ensisijaisesti pätkäpaaston ansioksi. Ajoittaisia tulehduksia on harvoin.

_________________
Pajunköysi on epäterveellinen ja epäeettinen ruoka-aine.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-03-25 10:43:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 14:55:36
Viestit: 8173
Paikkakunta: Tampere
Ennen treenausta.

_________________
2003: 161,8 kg :arrow: 2006: 80kg :arrow: 2020: 171 kg
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-03-25 22:09:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 803
Minä myös olen huomannut, että syöminen aiheuttaa minulle selkäsärkyä tai sen pahenemista. Ongelmani on kuitenkin se, että minulle tulee nälkä 3-4 tunnin kuluttua heräämisestä. Ruokailu aiheuttaa minulle tällöin yleensä niin kovan väsymyksen, että menen päiväunille. Kun herään, selkäsärky alkaa yleensä aika pian ja loppuu usein vasta kun syön päivän pääaterian.

Olen miettinyt, että pitäisikö tässä ehkä lihottaa itseään, jotta rasvankierrätys toimisi helpommin. Kun on kait niin, että mitä vanhempi nainen, sitä hanakammin elimistö pitää kiinni rasvakudoksestaan. Tai ainakin niin, että menopaussin jälkeinen elimistö ei halua päästää rasvakerrosta liian ohueksi, koska se tuottaa estrogeenia.

Olen yrittänyt järjestää syömiseni lähes koko elämäni ajan ennen kaikkea kulttuurinen hoikkuusideaali edellä. Nyt olen alkanut miettimään, että pitäiskö olla vähän plösömpi jo ihan vain terveyssyistä.

Olen mittauttanut rasvakudokseni määrän ja jakauman moneen kertaan ja vaikuttaa siltä, ettei sisuskaluillani ole todellakaan tapana kerätä rasvaa ympärilleen edes silloin, kun sitä on vatsassa. Eli minulla ei näyttäisi olevan terveydellisiä esteitä lihomiselle.

Ehkä lihominen mahdollistaisi pätkäpääston ja kivuttoman elämän?

_________________
ME-tauti (G93.3)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-03-26 04:49:43 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-28 18:09:47
Viestit: 6116
Pienetär kirjoitti:
Ennen treenausta.


(Rasva-adaptoituneen) Paastotilassa on parempi kuntoilla, kasvuhormoni on koholla, energiatasot koholla ja poltto aineena lähinnä rasva. Kun nauttii maltillisen määrän hiilareita treenin jälkeen tämä menee nopeasti lihasten käyttöön. Tälle on myös nimi Targetinketo.
Jos nauttii hiilarit ennen treeniä, niin treenin aikana poltetaan niitä pois ja koska kun niiden varastot ovat rajalliset (riippuen toki tankatusta määrästäkin) ne mahdollisesti loppuvat treenin aikana.
Toiset kyllä saavat paremman suorituskyvyn ennen treeniä olevasta tankkauksesta, toiset eivät. Yksilöllinen juttu. Yksi sopii yhdelle, toinen toiselle.

_________________
Ketogeenisellä ruokavaliolla ja pätkäpaastolla 17.6.2019 ->

Kliks--->Ketogeeninen ruokavalio, liikunta, ketoosi ja biohakkerointi.
Kliks-->Jäbän kokkailut, osa II..
Kliks->Jäbän kokkailut, osa I..
Kliks->Instagram täsä


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)