karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-15 01:48:11

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: hiilariherkuttelusta kysymys
ViestiLähetetty: 2004-08-20 17:31:36 
Poissa
sintti
sintti

Heipä hei kaikille!
Olen uusi alakarppaaja (nyt jopa viisi päivää) ja nyt jo tuottaa aivan mieletöntä tuskaa!! Tekee niin paljon karkkia ja kaikkea mieli ettei voi olla totta! Mitähän tapahtuu jos repsahdan tässä vaiheessa? Olin jostain sivusilmällä lukevinani Atkinsin jostain kahden tunnin herkuttelusta?? Yritän siis muutenkin noudattaa Atkinsia, mutta kirjaa en ole vielä saanut käsiini. Olisin sii hyvin kiitollinen jos voisitte jotenkin auttaa. Kyse ei ole nälästä tai verensokerista vaan mun päästäni, pakko saada karkkia yms.!! Oon myös miettinyt että millä sitä pystyy luopumaan kaikesta hyvästä koko loppu elämäkseen??

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-20 17:46:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sinnillä nyt vaan :!:
Kyllä se perhanan makian himo sieltä vielä taittuu!!!!
Olethan varmasti vetänyt hiilarit minimiin?
Niinkuin tuolla toisaalla jo mainitsinkin itse pääsin tuosta "himosta" niin järjettömän helposti eroon etten varmaan tule sitä ikinä ymmärtään :D
Syöt nyt kunnolla jotain proteiinipitoista silleen että se nälkä poistuu!Äläkä unohda ystäväämme rasvaa!
Kannattaa aluksi syödä niin että napa raikaa,sillä pystyy aluksi taisteleen makean himoa vastaan ja sitten kun sitä vastaan ei enään tarvitse taistella jää ruoka annokset varmasti normaalien tasolle.Kokeile!
Älä nyt anna periksi!!! :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-20 17:50:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Niin ja vielä....Tässä vaiheessa voit vielä ajatella että "voi ei" ei enään ikinä mitään herkkuja jne...Kun pääset siihen vaiheeseen että makeaa ei tee mieli niin ET VARMASTI KAIPAA niitä herkkujasi.
Olen jo aikoja sitten unohtanut että kaupoissa on keksi ja makeishyllyt :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-20 17:56:22 
Poissa
sintti
sintti

En oo ollenkaan varma niistä mun hiilari määristä. En syö mitään muuta hiilaripitoista kuin juustoa ja pari kertaa olen syönyt kukkakaalia ja kaalia. Tuntuu ettei dieetti vaikuta vielä millään tavalla. Juustoja tulee kyllä syötyä enemmän kun se 100- 120g päivässä. Myös kookoshiutaleita olen välillä lisännyt suklaaherkkuihin. Mikä tässä siis mättää? Luultavasti teen jotain väärin, mutta mitä??

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-20 18:00:10 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Miten valmistat suklaaherkkusi?

Mitä jos silloin kun tekee mieli makeata, söisit jotain sallittua kertakaikkiaan niin paljon että ei enää tee mieli mitään. Broileria, jauhelihamureketta, raejuustoa, salaattia... jotain vaan kertakaikkiaan kylläiseksi. Proteiinilla on tapana tappaa herkutteluhimot.

Atkins muuten kehottaa ottamaan kromia makeannälkään.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-20 18:05:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Veronica kirjoitti:
En oo ollenkaan varma niistä mun hiilari määristä. En syö mitään muuta hiilaripitoista kuin juustoa ja pari kertaa olen syönyt kukkakaalia ja kaalia.

Varmistu ettei aluksi mene yli 20-30!Mitäs juustoa syöt?Harvassa "kunnon" juustossa on edes hiilaria!
Yhdyn Hooveriin syö niin paljon todellakin muuta sallittua ettei makeaa tee edes mieli!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-20 18:06:51 
Poissa
sintti
sintti

Suklaa herkkuni joko sitä mascarpone juttua tai sitten kookosvoita, sokeritonta kaakaota, makeutusainetta ja kookoshiutaleita. Mä syön kyllä sitä kromiakin. Mutta ei kai sitä raejuustoa saisi syödä rajattomasti? Eikä käsittääkseni muitakaan juustoja? Musta tuntuu että oon vaan turvonnut näiden viiden päivän aikana.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-20 18:12:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En tiedä mutta itselläni tepsi se varmasti kun en syönyt mitään MAKEAA edes sitä sallittua herkkua aluksi!
Makean makuakin kannattaa välttää aluksi!
:wink: Raejuustossa on jotakin 2g hh/100g tarkista purkista!
Itselläni makea ruokkii makean himoa vaikkakin se makea mitä syön yleensä on sallittua....Niin herkällä on meikkiksen hh himot!
Lasket nyt vaan kiltisti vaikka keho netissä ettet mene hiilari rajan ylitse näin aluksi!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-20 19:00:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vielä kerran jo yllämainittu asia eri sanoin:

Syö hyvä ystävä vatsasi täyteen kunnon alakarppiruoalla!! Lihaa, kalaa, munia, kanaa ja paaljon vähähiilarisia kasviksia ja salaattia kyytipojaksi!!! Saat elimistölle tärkeät ravinteet tavallisesta ruoasta ja olo/elo paranee huomattavasti. "Herkkuja" ei sen jälkeen enää tee mieli. Alakarppiherkut ovat toki olemassa, mutta ei niitä ole tarpeen joka päivä syödä, eikä tosiaan tee mielikään, kun massu on tyytyväinen oikeasta ruoasta. Unohda nyt alussa kaikki suklaa yms. mössöt pariksi viikoksi, niin saat OIKEASTI tuta, mitä tämä ruokavalio tarkoittaa. Käyttämällä runsaasti keinomakeita ja korviketuotteita, pidät vain yllä insuliiniaineenvaihdunnan häiriötilaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-20 20:03:12 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kyllä se himo sieltä hellittää, itse olen oikea sokerihiiri, ja aluksi ajattelin että kaikki vaan puhuvat kun sanovat ettei kohta tee karkkia mieli. Mutta niin se vaan menee. Ei kannata ratkeilla aluksi, koska se saa aikaan mielialan laskun ja into lopahtaa koko dietiltä. Minullakin oli aluksi tosi turvonnut olo, kannattaa juoda runsaasti vettä että nesteet lähtee kunnolla liikkeelle. Minun täytyy myöntää että söin aluksi jonkin verran myös hedelmiä, vain sen takia että sain makean maun suuhun. Mutta nyt sekin on jäänyt. Usko pois maku muuttuu! Onnea matkaan!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-20 20:18:45 
Poissa
paleokarppi
paleokarppi

Ihan samaa mieltä kuin edelliset - nimin. kokemusta on! Pari vuotta sitten olin varma, että tupakoitsijan olisi helpompi lopettaa polttaminen kun minun karkin syönti... Älä syö mitään keinomakeuttajia niin kauan, kun karkinhimokohtauksia tulee (kun ne menevät ohi, et enää edes halua), sillä tällaisille sokeriholisteille kuin minä ja ilmeisesti sinäkin KAIKKI makealta maistuva vain ylläpitää sitä "karkkihammasta". Ruokaa vain nassuun niin että maha pömpöttää. Syö myös rasvaisia, kypsytettyjä juustoja (mitä kypsempää, sitä vähemmän hiilareita: mustaleima emmentalissa esim. on 0 g).

Ja lohdutuksen sana: kun olet päässyt pahimman yli, huomaat makusi muuttuneen siten, että monet tavalliset ruoka-aineet alkavat maistua yllättävän makeilta, esim. maito (siinähän onkin laktoosia). Huomaat makusi myös herkistyneen, sillä hedelmät ja marjat maistuvat taivaallisilta ja ruoka yleensäkin alkaa maistua paremmalta. Joten ankeaa, herkutonta elämää ei todellakaan ole luvassa. Ole sitkeä!

Makean ja makeuttajien kanssa kannattaa sitten olla tarkkana myöhemminkin, vaikka suklaapala silloin tällöin ei minulla enää laita "kuppia nurin", niin kokonainen levy varmasti sen tekisi ja mättäisin karkkia taas samaa tahtia kuin ennen vanhaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-21 11:36:21 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos ihan hirveesti kaikille vastanneille! Tuntui tosi mukavalta kun sai heti tukea kun sitä tarvitsi! En sitten repsahtanut muuhun kun alakarppi suklaa herkkuun, eikä sita (onneksi) pysty syömään paljoa.
Oli muuten aika hyvä vertaus toi tupakoinnin lopettaminen ja karkin syönnin lopettaminen, lopetin nimittäin toissapäivänä polttamisen eikä sen kanssa ole ollut mitään ongelmia, kun on vaan miettinyt että millä pysyy erossa noista karkeista yms.
Onko missään sellasta hiilari laskinta johon vois vaan syöttää päivässä syödyt ruuat ja se kertois päivan kokonaismäärän? Se keho netin laskuri oli hieman liian vaikea mulle! (Ai minä tyhmäkö...?)
Yritän tässä nyt vielä sinnitellä teidän seurassa ja toivon että jouluna näytän paaaljon paremmalta!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-21 11:47:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kehonettiä käytän itse,musta se ei ole ollenkaan vaikea :)
Mikä siinä tuntui vaikealta?
En tiedä onko muita laskureita?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-21 12:01:18 
Poissa
sintti
sintti

No jos ihan suoraan sanotaan niin en ymmärtänyt sitä oikeastaan ollenkaan ja sitten kun sain jotain syötettyä niin se ilmotti kananmunienkin jutut /100g. Mistä hiivatista mä tiedän kuinka montaa grammaa mä oon munia syönyt? En ole mitään innokas laskemaan jokaista ruokaani ihan gramman päälle, eikä taitoa eikä aikaakaan. Lasketteko te kaiken mitä syötte? Tai laskitteko näin alussa?
Moni on kirjoittanut että on syönyt hedelmiä ja paljon vihanneksia alussa ja mun ainut "pahe" on ne kaalit ja niitäkin syön tosi vähän, niin ja tietty sitä raejuustoa tuöee jonkun verran syötyä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-21 12:23:36 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mielestäni makean nälkää ei pitäisi "huijata" keinomakeutetuilla tuotteilla. Parasta vaan ottaa jyrkkä linja ja karsia kaikki makea pois. Tarkoitan siis karkkeja, jugurtteja, juomia ja sensellaisia. Sitten kun kaksi viikkoa on ohi, ottaa mukaan mustaa viinimarjaa, vadelmaa ym.. Kyllä maistuvat makeilta! Mansikat ovat jo suorastaan ällömakeita.

Tiukka linja vaan ja tsemppiä täältäkin. :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-21 13:09:23 
Poissa
modekarppi
modekarppi

Kokeile mustikoita, soijajogurttia (Alpro, vähemmän hiilareita kuin tavallisessa), raejuustoa, vaniljaesanssia ja hitunen makeutusainetta sekaisin ja kylmänä - tepsi ainakin mulla pahimpaan makeannälkään ja on täyttävää ja raikasta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-21 14:10:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vähän olen eri linjoilla muiden neuvojien kanssa.
En viitsinyt itseäni kiduttaa (sentään niin tuttu ja mukava mies) edes alkuvaiheessa.
Itse karsin sokerin, valkoisen jauhon ja perunan pois ruokavaliosta, en missään vaiheessa laskenut hiilareiden määrää. Aluksi niitä meni todennäköisesti enemmän kun tuli hedelmiä popsittua makeanhimoon.
En ihan myöskään allekirjoita tuota makeutusaine totaalikieltoa.
Jos oloa helpottaa juoda vaikka pepsi-max niin miksi ei (?)

Sen voin kyllä luvata että kunhan vain jaksat sinnitellä niin kyllä se makeanhimo helpottaa.

Pratt <ex-pulla ja sokerihiiri>

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-21 14:56:31 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mielestäni alakarppilaihduttamisen paras puoli on selkeys: Kun jättää tietyt ruoka-aineryhmät kokonaan pois, niin laihtuu. Paljon vaikeampaa on ruveta säännöstelemään sokeria, viljatuotteita ym..
Siksi en menisi rikkomaan hyvää ja toimivaa systeemiä.

Kun makean himo iskee, voi hemmotella itseään "sallituilla" ruoka-aineilla. Esim. sopivilla, hyvillä juustoilla. Itse söin ensimmäisen kuukauden aikana pakastimen tyhjäksi mustikoista, vadelmista ja omenanlohkoista. Sulatin niitä pienen määrän ja laitoin kermavaahtoa päälle. Kyllä maistuu uskomattoman hyvältä. Eikä lihota.

Ei alkoholistillekaan, joka on ollut vuoden raittiina, ehdoteta silloin tällöin pienten paukkujen ottamista. Toivottavasti tästä ei kukaan suutu, mutta tästähän syöpöttelyssä usein on kysymys. Ja makean himo on monelle se kaikkein vaikein ylitettävä. Leivän, pastan ja perunan voi helposti korvata, mutta miten korvaat suklaalevyn?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-21 15:22:24 
Poissa
sintti
sintti

Minusta tuntuu, että naisilla se makean jättäminen on huomattavasti vaikeampaa. Minulla ainakin on tietyssä kuukauden vaiheessa aivan mieletön suklaanhimo. Noin muuten olen yrittänyt noudattaa Atkinsia ja Heikkilää soveltaen ja olen todella hiilariherkkä ja sokeriaddikti. Repsahduksia tapahtuu ennenkaikkea hampurilaisten ja jäätelön kanssa. Nyt taas olen ottanut tiukan linjan, mutta sallin kyllä tuoremehun, mansikat, ananaksen ja vadelmat itselleni makeaksi. Ananas jostain syystä sopii minulle eikä aiheuta muita "himoja".

Sen olen kanssa huomannut, että tämä ruokavalio todella vaatii paneutumista ja ruoanlaittoon keskittymistä, mutta kun siihen tottuu, niin ei voisi enää täyttää itseään millään leipä, peruna & riisimössöllä. Mitä parempaa ruokaa ja aterioita tekee itselleen, niin sitä helpompaa on diettiä noudattaa. Esim. itse kerään sopivia reseptejä lehdistä ja jos niissä on jotain jauhoa yms. niin vain jätän sen pois. Mausteilla, ruokajogurteilla yms. saa todella hyviä ruokia aikaan ilman jauhoja ja perunaa. Syön nyt parhaimmillaan parhaiten kuin ikinä. Kannattaa todella ottaa selville mitä tässä saa syödä ja käytttää ne monipuolisesti hyväkseen. Itse olin myös kamala leipäaddikti, enkä voinut uskoa ikinä selviäväni ilman sitä. Nyt ei edes muista haluta sitä. Kun tästä hampurilaisrepsahduksesta kuitenkin pääsisi.... Onneksi nykyään saa edes siedettäviä salaatteja.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-21 15:39:40 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Kasviksia ei tarvitse rajoittaa, vihreitä ja kaaleja varsinkaan. Eikä raejuustoa. Ainoastaan suuri määrä tomaattia tulee mieleen, mikä voisi viedä rajan yli. Hedelmien kanssa saa olla sen sijaan varovainen, ehkä paras jättää kokonaan ihan aluksi. Puolikas greippi ja sitruuna OK. Pieni omenakin minusta, jos kasvaa pihassa, jälkiruoaksi.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00