karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-09 11:49:34

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 28 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-24 23:34:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nist kirjoitti:
Voi Ilkka kulta! Toki se varma linja on se paras linja... Mutta meikäläinen taas luottaa kuiteskin enempi tutkimuksiin, joissa on hivenen suurempi otanta kuin 12 lasta (viittaan siis Wakefieldiin). Toki olen sitä mieltä, että jos myrkkyjä voi välttää, niin varmuuden vuoksi niitä kannattaa välttää, jos se vaan on mahdollista. Samasta syystä rokotteiden tiomersaalista ollaan luopumassa - myös Suomessa - varmuuden vuoksi. Vaikkei mitään oikeaan näyttöön perustuvaa tutkimusta sen haitoista olekaan julkaistu. Summa summarum: Aspartaami ei ole sen parempaa kuin sokeri, mutta meikäläisen verensokerivuoristoratojen takia se kuitenkin on parempi vaihtoehto kuin silkka sokeri niinä hetkinä kun makeaa kaipaan. Kenties minäkin jonain päivänä saavutan nirvanan ja saan hurjat kicksit ikenet rullalle vetävästä happamasta mausta :lol:

Noh, eipäs nyt juututa yhteen asiaan, ja sen avulla sanota kaikkia varoittavia asioita huuhaaksi. ;) Eli minä en ole tutkinut näitä rokotusasioita, että voisin mitään hyvällä omalla tunnolla niistä varmuudella sanoa.
Ymmärrän kyllä, että aloitellessa sitä makeaa haluaa mieluummin jostakin muusta kuin sokerista. Kävin itse saman prosessin: ensin keinotekoiset, sitten fruktoosi, sitten ajattelin splendaa... jne. Kaikista paljastui kuitenkin aina nurjakin puoli, eli ei se verensokeri ole ainut asia terveyttä ajatellessa. Nykyään olen tosiaan sitä mieltä, että jos makeaa haluaa niin sitten semmoisessa muodossa, mitä luonnostakin löytyy. Hedelmiin/marjoihin (ei happamiin vaan esim mansikat ja vadelmat) ei nyt mitään extraa tarvikkaan, mutta muuten käytän sitten niihin harvoihin tarpeisii ihan sokeria. Mieluusti tietenkin mahdollisimman vähän prosessoituna. On tuo kuitenkin makeannälkä jäänyt vähäisemmäksi, että eipä sitä tule paljoa syötyä... varsinkin kun vertaa "normaali"väestöön. ;)

Jos palataan ihan alkuun topikissa, eli aamuusi, niin kokeileppa tätä jos omistat tehosekoittimen:

Pakasteesta vadelmia
Vissyä
Vähän sitruunamehua (siis tiiviste tai miksi sitä nyt sanotaan)

Optionaalisesti loraus kermaa sekaan (tekee pirtelömäisen vaikutuksen)

Makiata marjajuomaa. :) Määrät varmaan kannattaa etsiä itselleen sopivat. Eli vadelmat teharilla rikki (menevät helposti myös jäätyneinä, kun ovat "lohkoisia" marjoja nuo vadelmat), vissyä, sitruunaa ja kermaa, ja teharilla tasaseksi. Kyytipojaksi vaikka pikkupala jotain hyvää juustoa, jos heittää liikaa verensokereita sulla, että alkaa kurnimaan liian aikasten. :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-25 09:18:57 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Minäkin käytin noita mehukeittoja alkuvaiheessa, vähitellen sitten jätin ne pois. Olivat kyllä käteviä rahkan kyytipojaksi.

Meillä on vähän semmoista mutua, että aspartaami aiheuttaa herkästi riippuvuutta. Pepsimaxia kului vanhassa elämässämme järkyttäviä määriä.

Ehkä tässäkin voisi toteuttaa pehmeää laskua, ensin sokerista aspartaamiin, sitten sitäkin vähennellen kohti pois. Toinen mahku olisi toteuttaa hedelmäsokerilla, mutta semmoisia tuotteita ei juuri valmiina kaupasta saa.

Tärkeintä kuitenkin on se, että syöminen ei mene niin rajoittavaksi, että tulee kiusaus palata vanhaan.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-25 20:26:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ruuanlaiton lisäksi rakastan myös leipomista. Ja leipoa ei voi ilman sokeria tai makeutusainetta. Ja sokeri niissä määrin minkä leipominen vaatii, ei ole tosiaankaan hyväksi minulle. Joten käytän makeutusaineita (aspartaamia pyrin kyllä välttämään). Se hyvä mieli mitä leipominen ja leivonnaisten syöminen (en ihan kauheasti mässää) antaa, on minulle tärkeämpi asia kuin makeutusaineiden täydellinen välttäminen. Ja auttaa/ on auttanut minua pysymään vaivatta tässä elämäntavassa jo viidettä vuotta. Joten live and let live.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-25 20:47:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Edellä kerrottu kehityskulku makeuttamisen kanssa on tapahtunut meilläkin. Aloittaessa vielä kaipasi makeutta enemmän ja sitä sai sopivasti hermesetaksella (tableteilla tai liuoksella, joihin ei ole lisätty aspartaamia). Kun makuaisti muuttui alkoivat ennen happamat tai kirpeät marjat maistua hyviltä sellaisenaan, mansikat ja vatut jo jopa ylimakeiltakin. Nykyään kun hyvin vähän makeutta kaipaa lähinnä näihin omatekoisiin kaakaoherkkuihin, olen käyttänyt hippusen tuoretta hunajaa tai hippusen vanilliinisokeria tai tilkkasen likööriä.

Tehosekoittajalla soseutan eri tarkoituksiin kaikkia muita marjoja paitsi lakkoja ja vadelmia. Mielestäni niiden kivet antavat kitkerän ja pahan lisämaun hienontuessaan rikki sekoittajassa. Ovat sitäpaitsi kokonaisina erinomainen apu jos on taipumusta ummetukseen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-25 21:28:01 
Elka kirjoitti:
Jostain muistan lukeneeni, että meillä on hiilarinhimo, koska silloin, kun niitä oli tai löytyi (marjoja yms.) niitä piti syödä niin paljon kuin mahdollista ja valmistaa insuliinin avulla vararasvoja.

Heureka! Totta tosiaan! Työssäni olen huomaanut, että ne lapset, jotka ovat niinsanotusti täysimetettyjä - eli saaneet yksinomaan äidinmaitoa (rasvaisempaa ja laktoosillisempaa kuin korvike) puolen vuoden ikään asti, ovat painokäyrillään hurjasti ylempänä kuin Tuttelilla ruokitut vauvat. Äidinmaitoa saaneet vauvat ovat suorastaan pulskia siinä puolivuotiaina, sen sijaan pulloruokitut ovat ihan siutjakkaita. Sitä siis pystyy pelkästä painokäyrästä sanomaan, onko lapsi saanut äidinmaitoa vaiko korviketta - niin selkeä se ero on. Monet vanhemmat huolestuvat kovastikin kun imetetty vauva on niin "lihava", mutta oma kokemukseni on, että se on luonnon keino valmistaa lasta liikkeelle lähtöön. Kun lapsi alkaa kontata ja ottaa haparoivia askeleitaan, niin energiaa kuluu ihan eri tavalla kuin aiemmin. Niinpä äidinmaidon avulla kerätyt rasvavarastot tulevat hyötykäyttöön. Ja vuoden vanhoina ei enää noita ruokinnan eroja näy.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-25 21:43:55 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tänääm Lauantaina suunnattomia määriä upcider-siieriä nauttineena voin sanoa, että....................................Mä en tarvitse muuta makeaa...........

Aspartaami on ainoa herkkuni. Siiderin muodossa: ja on ollut siis jo 5 kk; 14 kg olen laihtunut aspartaamista huolimatta (kaikille se ei tosin sovi - käsien tärinää jne...)

Tyytyväisesti kännissä: Sarppa

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-25 21:50:57 
sarppa kirjoitti:
Tänääm Lauantaina suunnattomia määriä upcider-siieriä nauttineena voin sanoa, että....................................Mä en tarvitse muuta makeaa...........
Tyytyväisesti kännissä: Sarppa

Hih! :lol: Sä olet kaheli, Sarppa! Vaikka samaa mieltä olen itsekin, tänään yhden upciderin juoneena, kiitoksia vaan aspartaamin keksijälle! Ei varmaan meikäläisen, entisen sokeriholistin (=nykyisen holistin?) karppaamisen alusta olisi tullut mitään ilman sokeri-metadonia elikkäs aspartaamia...

Sul on kyl tosi veikeet noi iskulauseet - ei voi muuta virkata.. ...eikä neuloa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-25 22:03:28 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ihan pakko vastata sulle Nist; vaikka oonkin juovuksssa............Hallelujah, aspartaami!!!!!!!!!!!!!!Upciderissäkin vain 0,2 dl hh/dl; eli 1 g hh / plo!!!! Had those a few.............uups::::::::::::::::::::::.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 28 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00