Nist kirjoitti:
Voi Ilkka kulta! Toki se varma linja on se paras linja... Mutta meikäläinen taas luottaa kuiteskin enempi tutkimuksiin, joissa on hivenen suurempi otanta kuin 12 lasta (viittaan siis Wakefieldiin). Toki olen sitä mieltä, että jos myrkkyjä voi välttää, niin varmuuden vuoksi niitä kannattaa välttää, jos se vaan on mahdollista. Samasta syystä rokotteiden tiomersaalista ollaan luopumassa - myös Suomessa - varmuuden vuoksi. Vaikkei mitään oikeaan näyttöön perustuvaa tutkimusta sen haitoista olekaan julkaistu. Summa summarum: Aspartaami ei ole sen parempaa kuin sokeri, mutta meikäläisen verensokerivuoristoratojen takia se kuitenkin on parempi vaihtoehto kuin silkka sokeri niinä hetkinä kun makeaa kaipaan. Kenties minäkin jonain päivänä saavutan nirvanan ja saan hurjat kicksit ikenet rullalle vetävästä happamasta mausta

Noh, eipäs nyt juututa yhteen asiaan, ja sen avulla sanota kaikkia varoittavia asioita huuhaaksi.

Eli minä en ole tutkinut näitä rokotusasioita, että voisin mitään hyvällä omalla tunnolla niistä varmuudella sanoa.
Ymmärrän kyllä, että aloitellessa sitä makeaa haluaa mieluummin jostakin muusta kuin sokerista. Kävin itse saman prosessin: ensin keinotekoiset, sitten fruktoosi, sitten ajattelin splendaa... jne. Kaikista paljastui kuitenkin aina nurjakin puoli, eli ei se verensokeri ole ainut asia terveyttä ajatellessa. Nykyään olen tosiaan sitä mieltä, että jos makeaa haluaa niin sitten semmoisessa muodossa, mitä luonnostakin löytyy. Hedelmiin/marjoihin (ei happamiin vaan esim mansikat ja vadelmat) ei nyt mitään extraa tarvikkaan, mutta muuten käytän sitten niihin harvoihin tarpeisii ihan sokeria. Mieluusti tietenkin mahdollisimman vähän prosessoituna. On tuo kuitenkin makeannälkä jäänyt vähäisemmäksi, että eipä sitä tule paljoa syötyä... varsinkin kun vertaa "normaali"väestöön.
Jos palataan ihan alkuun topikissa, eli aamuusi, niin kokeileppa tätä jos omistat tehosekoittimen:
Pakasteesta vadelmia
Vissyä
Vähän sitruunamehua (siis tiiviste tai miksi sitä nyt sanotaan)
Optionaalisesti loraus kermaa sekaan (tekee pirtelömäisen vaikutuksen)
Makiata marjajuomaa.

Määrät varmaan kannattaa etsiä itselleen sopivat. Eli vadelmat teharilla rikki (menevät helposti myös jäätyneinä, kun ovat "lohkoisia" marjoja nuo vadelmat), vissyä, sitruunaa ja kermaa, ja teharilla tasaseksi. Kyytipojaksi vaikka pikkupala jotain hyvää juustoa, jos heittää liikaa verensokereita sulla, että alkaa kurnimaan liian aikasten.