karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-14 12:00:46

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 87 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-28 23:38:32 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Se, että yhden ravintoaineen (eli hiilareiden) kohtuuton rajoittaminen ei VOI olla terveellistä. Tämä käsitys istuu meikäläisen päässä kuin tauti.

Minkään valtakunnan rasvakammoa ei kyllä ole, ei ole koskaan ollutkaan. Silloin kun en ollut edes kuullut karppauksesta, lastasin leivän hervottomalla kerroksella rasvaa, juustoa ja leikkeleitä. Nykyään smetanaa, kermaa ja juustoa menee ihan surutta. Lihasta kyllä leikkelen läskit pois, mutta se johtuu vain siitä, etten tykkää niiden ihrapalojen mausta enkä varsinkaan koostumuksesta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-29 09:45:26 
Poissa
Ilveilijäbarbi
Ilveilijäbarbi

Mähän en aiemmin käyttänyt voita ollenkaan. Kun siis sehän oli niiiiiiin vaarallista. Ja jaksoin aina ihmetellä jengin vouhkaamista, mitä herkkua on uudet perunat voin kanssa. Mä maistoin palan margariininokareen kans ja ihmettelin inhaa makua. Päätin että perunat nyt vaan on pahoja.

Eipä olis viime kesänä kannattanu maistaa uusia perunoita oikean voin kanssa... Varjelkoon, jopa peruna voi olla hyvää! :smt118

Onneks noita muitakin kasviksia on, jotka voi ihanasti kruunaa...

ViestiLähetetty: 2006-11-29 11:01:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pienetär kirjoitti:
odette kirjoitti:
Mikä on sinulle se kulmakivi, jonka kohdalla aivot eivät vain suostu kääntämään kelkkaansa?

Suola. Hyponatremiakin on koettu.

Samoin. Aiemmin en käyttänyt suolaa ollenkaan ja nyt kun sitä lisää ruokiin, tuntuu heti, että verenpaine kohoaa holtittomasti, sydän jyskyttää ja päässä poksahtaa. Munat ovat myös pelottavia.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-29 11:06:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No ne pahat eläinrasvat. Ja kananmunien kolesteroli. Mielenrauhan sain lukemalla asiasta, esim. täällä olleita tutkimustuloksia.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-29 11:44:14 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mun aivoissa hangoittelee vastaan rasva! :D Olen kyllä vuosia käyttänyt voita leivonnassa mutta että ruuanlaitossa. Kaikki öljytkin on olleet extra virgin jo vuosia. Mutta että täysrasvaista jogurttia, rahkaa, maitoa (harmi kun täysrasvaista maitoa ei saa luomuna...). Kunnon kerman ostaminen on yllätävän vaikeeta! :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-29 11:51:10 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

KA1 kirjoitti:
harmi kun täysrasvaista maitoa ei saa luomuna...

*nyöks nyöks*

Samaa olen itsekin harmitellut. Mutta ei kai se menisi kaupaksi. Terveystietoiset luomutuotteiden ostajat ei varmaan koskisi suurin surminkaan siihen täysrasvaiseen maitoon.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-29 12:12:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mopsi kirjoitti:
KA1 kirjoitti:
harmi kun täysrasvaista maitoa ei saa luomuna...

*nyöks nyöks*

Hopi hop kaikki laittamaan Valiolle palautetta!

http://www.valio.fi/portal/page/portal/Valio/Palaute

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-29 16:18:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulla ei tule mieleen mitään mikä olisi jäänyt kummittelemaan. Jo yläkarppiaikanani valitsin aina rasvaisimmat lihat ja käytin voita ja kermaa, koska rakastan hyvää ruokaa ja kokkaamista, joten mausta ei tingitä! Suolakammosta paranin asumalla vuoden kuumassa maassa, jolloin oli pakko syödä joskus suolaa suoraan purkista, kun rupesi pyörryttämään nestehukka ja suolanpuutos. Kananmunien pannastapääsemisen tiesin jo aikaisemmin, joten nekään ei pelottanut. Vähän ennen karppausta minulta kyllä todettiin korkeat kolesterolit, ja silloin kammosin eläinrasvoja, mutta kun kaikesta virallisterveellisyydestä huolimatta veriarvot vain pahenivat, tulin toisiin ajatuksiin. Onneksi löytyi karppaus, ja tutkittu tieto mutu-tuntuman ja auktoriteettien saneleman mantran sijaan. Nyt voin hyvällä omallatunnolla tehdä ruokaa kuten olen aina tehnyt, mausta tinkimättä, jättää vaan ne hiilarit vähemmälle.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-29 19:51:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mitään kummoisia kammoja minulla ei ole. Rasvaa kohtana on pari yökötystä, muttei siksi, että rasvaa sinänsä kammoaisin. Kerma kahvissa maistuu paskalta, ja näkyvät läskit lihan reunassa myös. Minulla menee kahvin maku siis pilalle, jos siinä on kermaa. Kermavaahto esimerkiksi on herkullista, mutta se ihan sama kerma vatkaamatta kahvissa ei. Makuasioita.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-30 00:09:31 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Minä olen käyttänyt ruuassa aina Voimariinia, nykyään voita. Koska en laske ravintoaineiden suhteita, vaan syön mutu-tuntumalla, niin toisinaan on huoli, saanko sittenkin liikaa rasvaa... Varsinkin kun on sukurasitusta sydän- ja verisuonitaudeista. Muuten rasvan lisääminen on ollut helppoa.

Toinen on kolesterolin määrä nimenomaan kananmunien määriin liittyen.

Tieto luonnollisen rasvan terveellisyydestä ja siitä, että sitä on hyvä saada riittävästi, sekä kolesterolin "vaarattomuudesta" tässä asiassa vähentää tuskaa...

ViestiLähetetty: 2006-11-30 09:29:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

muoks?!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-30 13:14:34 
Poissa
korpikarppi
korpikarppi

Se mika mulla on kans tiukassa on et meidan aikuisten pitais syoda kuituja muustakin kuin vihanneksista.

Sen sijaan lapsille sanotaan taalla ainakin virallisesti ettei saa syoda liikaa kuitupitoista ettei vatsa tayty niilla ja sitten lapsi ei saakaan riittavasti energiapitoista ruokaa. Siita huolimatta kun vauva alkaa saamaan kiinteita niin terveydenhoitajat suosittelee antamaan niille riisikakkuja ja weetabixia.

Ma yhdelta kysyin et miksi weetabixia kun sitahan mainostetaan laihduttajien ruokana ja siten ei pitaisi olla vauvoille sopivaa. Ei osannut vastata eika ollut koskaan tullut ajatelleeksi.

Kerron toisille vanhemmille etta meidan lapset syo usein ankan lihaa ja rakastaa sita ja se on lapsille sopivaa kun on rasvaisempaa kuin esim kalkkuna tai kana. Ne on et tah :shock: Sit kun meidan lapset menee kylapaikkaan ja tarjotaan dinosauruksen muotoisia murukuorretteisia kalkuunajotain keinotekoisia niin ne jattaa ne syomatta. :lol:

ViestiLähetetty: 2006-11-30 15:21:36 
Poissa
sintti
sintti

Eli jos on väsy, niin jääkaapille.. Tasan tarkkaan yleensä johtuu fyysisesta väsystä tai nesteenpuutteesta..
Toinen, et jos on hiukan nälkä..niin ei ainkaan lenkille(sinnehän pyörtys), vaan jääkaapille. Sit massu täyteen ja lenkki siirtyy seuraavaan päivään.

Ja sellanen, et aina puputtaa mahan täyteen, vaikka olis jo kyllänen. Oman kropan kuuntelu unohoittuu. Onhan niitä kaikenlaisia..:)

:roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-12-04 13:57:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tiukimmassa istuu mielikuva siitä, ettei voi laihtua jos ei näe nälkää. Mutta ehkä tämä tästä, kun paino vaan kaikesta huolimatta näyttää tippuvan :)

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-12-04 14:22:21 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

kettris kirjoitti:
Tiukimmassa istuu mielikuva siitä, ettei voi laihtua jos ei näe nälkää. Mutta ehkä tämä tästä, kun paino vaan kaikesta huolimatta näyttää tippuvan :)

Mullakin on suorastaan huono omatunto siitä, että mulla ei ole tämän karppaamiseni aikana ollut kertaakaan nälkä - ja silti kilot ovat sulaneet ihan mukavasti. Liikunnan määräkin on pysynyt aika vaatimattomalla tasolla. Laihtuminen itseään rääkkäämättä ei voi olla ansaittua!

Syömisistä suurimmat mielikuvakammot ovat olleet kermaa ja voita kohtaan - nehän ovat virallisterveellisten ja painonvartijoiden mukaan suoraan paholaisesta :twisted:

Aloitus toukokuussa 2006 ja eka kerran vuosiin kesävaatteiden osto on hauskaa

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-12-05 13:26:56 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Rasvakammosta kokonaan irti pääseminen kesti vuoden. Se taisi olla siis sitkeimmässä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-04 11:37:44 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tiukimmassa on ajatus siitä, ettei tällä tavalla "oikeasti" voi laihtua ja se, että onko tämä sittenkin epäterveellistä. Nyt olen päättänyt rohkaista mieleni ja kuunnella itseäni ja omaa kehoani.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-04 12:46:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Rasva ja aina vaan rasva... :oops:
Vaikka mielestäni syön riittävästi rasvaa, huomaan silti, ettei sitä tule tarpeeksi. Siilä seurauksella, että tulee nälkä nopeammin. Etenkin töissä lounaalla syön liian rasvatonta ruokaa.

Tarina kertoo,että kilpikonna voitti jäniksen juoksukilpailussa...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-04 13:55:20 
Poissa
karppikakara
karppikakara

Mulla on pikemminkin rasvattomuuskammo. :lol: Rasvaa menee mukavasti, mieskin kauhistelee munanpaistoon menevää klönttiä.
Mutta, ruisleipä on terveellistä, se istuu tiukassa. Saa nähdä miten ämmän käy, kun ruisleivän syönti oikeasti loppuu nyt. :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-04 14:58:25 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Eläinrasva hiukan hirvittää vieläkin. Sitä kyllä menee ihan kiitettävästi, koska rasvainen ruoka on hyvää ja olen niin mukavuudenhaluinen etten suostu pahaa syömään, mutta silti... kasvirasvan kanssa ei ole mitään ongelmaa, senhän on tutkimuksetkin todenneet terveelliseksi.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 87 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00