karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-09 00:25:10

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 59 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-12 23:55:45 
neitietsivä kirjoitti:
Miksi kaikkeen pitää aina vetää se paino mukaan? Jos tavoittelemani hoikkuus vaatii alipainon - niin siinä tapauksessa - tavoittelen alipainoa. Mutta kun tällä hetkellä painoni on siinä kiikun kaakun ylipainon rajamailla.

Pituutesi on siis 147 cm? Mikä ei pidä paikkaansa, jos lukee aiempia kirjoituksiasi. Olet yli 150-senttinen. Silloin nykyinen 54 kilon painosi ei todellakaan hivo ylipainon rajamaita. Usko pois. Itse sinun iässäsi olin samaa mieltä omasta kropastani. Minulla oli bratvursti, meetwursti ja lauantaimakkara mahassani. Vaikka olin kolmekymmentä kiloa hoikempi kuin nykyään....

Nauti elämästäsi, unohda moskahiilarit ja unohda laihduttaminen. Aikuisten oikeesti. :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-12 23:57:31 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

neitietsivälle yksi kysymys:

Kuinka huolissasi olisit mikäli turhien hiilihydraattien rajoittamisella painosi ei tippuisikaan? Saattaisi nimittäin käydä myös siten että lihas ja muu tukikudos lisääntyy ja rasvakudos vähenee. Sen seurauksena voi vaakalukema muuttua isommaksi. Kummasta olet enemmän huolissasi, ruuan terveellisyydestä vai nykyisestä painostasi?

jokatapauksessa ennenkuin tuohon voisi edes ottaa kantaa olisi tunnettava ruumiinrakenne, luusto, rasvaprosentti... jne. Ei, voi ottaa kantaa vain siihen että ehdottomasti ala- ja hyväkarppaus on terveellisempää ravitsemusta kuin tyhjänpäiväiset hiilihydraatit. Yleisiä painotaulukoita ei voi viedä yksilötasolle suoraan. Niiden olemus ei ole sellainen että niiden perusteella voi kastoa muuta kuin hivenen suuntaa ja olla hälyyttynyt ja selvittää lisää jos poikkeaa kovasti rajoista. Tarkempi selvitys ei todellakaan ole mahdollista täällä.

muuta "hörinää" yleisesti:

ehdottomasti olen sitä mieltä että kaikille normaalipainoisillekin ala- ja hyväkarppaus on terveellisempi ravitsemus kuin hömppäkarppaus eli hiilarisyöpöttely.

Hyväkarppaus soveltuu jokseenkin kaikille ja on terveyttä edistävä.

Ja tämähän ei ole mikään laihdutusryhmä.

Täällä saa myös alipainoinen hyvä- ja alakarppaavia painon nostoneuvoja jos haluaa. Minusta tämä valistus soveltuu erityisesti kasvavalle nuorisolle. Kunhan ei tätä väärinkäytetä. siihen ei kiellot ja määräykset vaikuta niin hyvin kuin triedon jakaminen.

joten jos tätä palstaa lukee anorektikot, tervetuloa myös te piiloistanne normalisoimaan bodynne tänne terveellisesti. Anoreksian seurausten fyysiseen korjaamiseen siis tämä soveltuu. Anoreksiaa tämä ei paranna. Siihen liittyvä minäkuvan ja muun psykologian läpikäynti ja hoitotoimet ovat eri asia.

Ei silti, jos joku ehdoin tahdoin haluaa omalla vakaalla päätöksellään ryhtyä alipainoiseksi. Kyllä minun etiikkani kestää senkin neuvomisen. neuvon nimittäin ehdottomasti terveellisemmän tavan kuin pillerikauppiaat tai huuhaadieetittien myyjät. Niillä sairastuu varmasti.

(toivottavasti kukaan ihantosikko ei ota hernettä nenään)

nimittäin sitten jos on valittava pienempi paha kahdesta pahasta.... autan mieluummin sen pienemmän pahan valinnassa kuin annan suistua isompaan pahaan.... minusta päätös kuuluu ihmiselle, päätöksen tueksi ja abvuksi voinee antaa tietoa ja mielipiteitä

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-13 00:06:08 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Pitäsi välttää mahdollisimman pitkälle ettei omat käsittelemättömät traumat ala kummitella ja projisoitua...mumisee......ja hiljenee hivenen.
Jos tämä suhteellisen hienovaraiseksi pieteettisyistä jätety vihje osuu on se riittävä tästä aiheesta. Jos se aiheuttaa mielenpahennusta niin olen kyllä pahoillani, en halua kenenkään mieltä pahoittaa. Mutta toivon että se aiheuttaa oikeanlaista pohdintaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-13 00:10:30 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

ja sitten neitietsivälle: loukkaannut tai et. Korjaa stikkerisi tai saat aikaan hämmennystä. Kukaan ei nimittäin ota sinua tosissasi ellet ole rehellinen.
Olet täällä anonyymi ja voit aivan hyvin sanoa oikean pituutesi, painosi ja esimerkiksi sormien väliin vyötäröllä jäävän rasvakeroksen paksuuden ja samoin kylkiluiden kohdalla. Nimittäin jos emme ymmärrä mistä on kyse saatat saada itseäsi miellyttäviä vastauksia mutta jotka oikeasti johtaa sinut ojan kautta allikkoon.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-13 00:15:51 
Poissa
sintti
sintti

Juuri sitä olen yrittänyt sanoa! Paino ei todellakaan merkkaa minulle mitään, kunhan kiinteydyn ja rasva palaa jokseenkin. Korjaan mittarin huomenna, sillä kohta taidan mennä nukkumaan. :mrgreen: Paino ehkä auttaa vaan enemmän hahmottamaan, mutta todellisuus kyllä on vain näkö- ja tuntoaistien varassa. :] Harmillista, että täällä on ollut anoreksiaa sairastavia ihmisiä. En ole 147cm vain hieman päälle 1.5m Ehkä se on vain vaikeaa ymmärtää, että nuoremmatkin osaavat ajatella omalla päällään. En todellakaan ihannoi mitään mainosten "pulmusia". En todellakaan. Enkä heiksi aio muuttua.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-13 00:17:15 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Pappa kirjoitti:
Nist kirjoitti:

Alipaino on siis tavoitteesi.

Olethan varmasti perillä yleisten taulukoiden olemuksesta? Olethan?

Yleiset taulukot, yleiset vitamiinisuosituket ja yleiset ravitsemussuositukset jne - sanonko mitä? En usko tippaakaan noihin yleisiin suosituksiin ja talukoihin.

Olin teini-ikäisenä hyvin alipainoinen (olen todella siroluinen), voin mainiosti ja olin terve kaikin puolin (henkisesti ja fyysisesti).

En muuten usko pätkääkään virallisiin painotalukoihin ja niiden määrittämään "normaalipainoon". Elämme maailmassa jossa ylipaino on enemmän sääntö kuin poikkeus ja ihmistä joka on edes jotenkuten virallisen normaalipainon rajoilla, pidetään onnekkaana/lahjakkaana. Siksi ehkä ne ravitsemus-kirjailijat jotka uskaltavat väittäät terveellisen painon olevankin paljon virallisen normaalipainon alapuolella, teilataan. Typerää.

Tiedän omasta sekä tuntemieni "alipainoisten" kokemuksesta että ns. alipainoisuus ei useinkaan korreloi rasvaprosentin alhaisuuden kanssa (ns laiha läski - tätäkin pidetään negatiivisena asiana, mutta mitä vikaa on rasvavarastoissa jos näyttää kuitenkin hoikalta eikä ole terveysriskin ylittävää ylipainoa?). Kun kaikki hormoonit yms on kunnossa, kuukautiset ei jää pois ja muutenkin terveenä niin mitä vikaa olla "alipainoinen"? Ei mitään.

Huom. tällä hetkellä itse olen ns. normaalipainoinen, enkä laihduta, mutta paino on ollut "vahingossa" laskusuunnassa, enkä yhtään huolestuisi vaikka putoaisi virallisen painotalukon mukaan alipainon rajoille (tuskin kuitenkaan näin tapahtuu näillä ruokamäärillä heh), koska en ole epäterveellisellä rasvattomalla kitudieetillä joka pistää hormoonitoiminnan sekaisin.

Lopettakaa ihmisten anorektikoksi haukkuminen näkemättä ja tuntematta ihmistä. Anoreksia on vakava mielenterveydellinen ongelma ja sitä paitsi kaikki "virallisesti" alipainoiset eivät ole syömishäiröisiä!!!!

Jokaisen ihmisen oma terveellinen hyvän olon paino on niin yksilöllinen ja kiinni monestakin tekijästä ettei mielestäni kellään ole oikeutta teilata toisten laihdutusyrityksiä tuntematta tapausta paremmin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-13 00:25:35 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Nist kirjoitti:
[ Jos he tulevat tänne sillä mielellä, että haluavat LAIHTUA alipainoiseksi, niin minä terkkarina ja äitinä älähdän! Sanot sinä Pappa siihen mitä haluat. Minä en halua olla osallisena siihen, että nykymuoti saa peruskouluikäiset normaalipainoiset teinit tuntemaan itsensä ylipainoisiksi, ja toivomaan laihduttavansa "painoon, jossa he tuntevat itsensä sinuiksi itsensä kanssa".

Kun tämän irrottaa erilleen ja ei sovella tätä tietämättä sokkona niin yleisellä tasolla olen hyvin samaa mieltä. Tässä kohtaa puhut asiaa jonka saarnaamiseen olen jossain myös "syyllistynyt" ;) Olen hyvin huolissani siitä mitä mielikuvilla manipulointi saa ihmiskunnassa aikaan, myös näissä asioissa.

Ehkäpä joissain rivien välissä se täälläkin on näkynyt, viimeksi ehkä jossain jossa sivusin parinvalintaa yms ... mutta en halua tässä foorumilla kovin paljoa alkaa "maailmanparantajaksi" koska pääasiana on kuitenkin ravitsemus, terveellinen ravitsemus, painosta huolimatta.

Sinällään kuitenkin kaikki tällaisetkin keskustelut ja mielipiteenvaihdot ovat osa kokonaisuutta ja minusta arvokkaita sinänsä. Niin kovin helposti vaan syntyy vääriä mielikuvia jos unohtaa sen että ihmisen ajatuksissa näkyvien sanojen lisäksi liikkuu muutakin. Myös eletty historia tuo mukaan näkemyksia ja sellaisia laajempia hiljaiseen tietoon perustuvia juttuja joita on vaikea ymmärtää. Asiat muuttuu pois mustavalkoisesta kaikki mutkistuu ja kaikki alkaa vaikuttaa kaikkeen. ymmärtää ettei ole on/off asioita eikä sellaisia juurikaan joko ovat juuri niin tai näin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-13 00:26:40 
Poissa
sintti
sintti

Onko se sitten kiellettyä laihduttaa hieman normaalipainon alapuolelle? Ei normaalipaino muutenkaan omien kokemuksieni perusteella aina tiedä sitä, että henkilö on ulkoisesti terveen näköinen. Eli siinä määrin Jennin kanssa samoilla linjoilla. En kannata tiettyyn alipainoon pyrkimistä. Ei oikeastaan pitäisi puhua painosta lainkaan, vain muuten ulkoisesta muodosta. Minulle ihannevartalo on hoikahko, muttei laiha. Sopivasti kiinteä joka puolelta ja terve iho, hiukset, kynnet jne.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-13 00:40:23 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

jenni kirjoitti:
Tiedän omasta sekä tuntemieni "alipainoisten" kokemuksesta että ns. alipainoisuus ei useinkaan korreloi rasvaprosentin alhaisuuden kanssa (ns laiha läski - tätäkin pidetään negatiivisena asiana, mutta mitä vikaa on rasvavarastoissa jos näyttää kuitenkin hoikalta eikä ole terveysriskin ylittävää ylipainoa?). Kun kaikki hormoonit yms on kunnossa, kuukautiset ei jää pois ja muutenkin terveenä niin mitä vikaa olla "alipainoinen"? Ei mitään.

Kuitenkin, tätä kohtaa hivenen kritisoisin.

Kun ajatellaan koko elinikäistä terveyttä ja kun ei olla varmoja miten simerkiksi rasvakudos itsessään on osaltaan aiheuttamassa pitkäaikaisia vaikutuiksia muun muassa hormonaalisiin asioihin, erityisesti insuliinin osalta se näyttää olevan aika sekava tuo nykytieto asiassa.

Se että kaikki hormonit on "kunnossa" on aika lyhytnäköinen näkökanta. Sehän ottaa vain huomioon sen hetken. Pidemmälle se on nähtävä....vaikka emme elämää voikkaan juuri kolmea sekuntia pidemmälle varmuudella ennustaa,. Pidän kyllä varmemmalla pohjalla pitkäaikaisen terveyden osalta sitä että rasvakudoksen määrä suhteessa lihaksiin ei olisi kovin paha vaikka olisikin hoikka. Minusta myös hoikkuuden ihannoinnissa on nyt pahasti jotain vinksallaan., Se mikä näyttää terveeltä ei ehkä olekkaantervettä. Se millainen kuva meillä on terveestä pohjautuu mihin.... kuviin ja luotuihin mielikuviin jota meille on monin hyvinkin salakavalin tavoin istuttettu päihimme huomaamattamme. En olis ollenkaan varma koko asiasta. Jotenkin nimittäin uskon luonnon viisauteen ja pidän aika hyvänä sitä millainen tilanne ehkä olis silloin kun ihminen ei kovin ahkera ollut tuossa globaalissa mielikuvamanipuloinnissa.

Kuinka terveitä biologian kannalta ovat meidän mielikuvamme.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-13 02:11:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

neitietsivä kirjoitti:
Ei ole kyseessä todellakaan mikään "iiks olen läski" -juttu... Olen totaalisen kyllästynyt ahtautumaan paitoihin. Ja toivottavasti painonpudotuksen seurauksena lähtisi myös rinnuksilta ehkä hieman. :roll:

neitietsivä kirjoitti:
Miksi kaikkeen pitää aina vetää se paino mukaan? Edelleen pointtini on se, että haluan näyttää hyvältä ja voida hyvin. Painoin sitten 60 kiloa tai 40 kiloa....Jos tavoittelemani hoikkuus vaatii alipainon - niin siinä tapauksessa - tavoittelen alipainoa.

Hyvä neitietsivä huomaatko esille ottamistani viestiesi otteista ristiriitaisuuksia? Lukiessani kaikki lähettämäsi viestit en saanut ollenkaan selkoa, mitä loppujen lopuksi havittelet: kiinteytymistä -se oli selvää- oli se sitten 60 tai 40 kilogrammaa, mutta jo heti seuraavaksi toteatkin, että tavoittelet alipainoa! Saanen kysyä miksi? Ja kuten kerroit: kyse ei ole "iiksi olen läski"-syndroomasta (jota valitettavan usea nykynuori potee -minäkin aikoinani :( mutta voin omakohtaisista kokemuksistani kertoa, että laihuuden tavoittelu ei tuonut sitä onnea, menestystä, yms, jota sillä tavoittelin -päinvastoin ja vielä kerran päinvastoin). Kun et sanojesi mukaan kerran em. syndroomasta kärsi, niin toteat kuitenkin perään, että olet totaalisen kyllästynyt ahtautumaan paitoihin ja haluat nimenomaa pudottaa painoa. Minun silmissäni kaikki tuo on erittäin ristiriitaista: et ehkä tiedä itsekään mitä haluat :?: Totesit myös, että "miksi kaikkeen pitää aina vetää se paino mukaan?" Huomasitko, että se olit sinä -juuri sinä, joka sen veti keskusteluun.

Karppailusta (kuten edellä on todettukin) sinulle sopinee hyväkarppailu yhdistettynä liikuntaan. Heität roskaruoat menemään, mutta syöt rajoittamattomasti kasviksia/vihanneksia/juureksia, mahdollisesti täysjyvätuotteita, paljon proteiineja (lihaa, kanaa, kalaa, kananmunia, siemeniä, pähkinöitä, kananmunia, juustoja). Kun kerran kiinteytymistä toivot ennen muita, on avainasemassa liikunta: lenkkeily ja erilaiset ryhmäliikunnat. Tällöin Atkins-tyyppinen ruokavalio on todennäköisesti liian raju ja suosittelisinkin sinulle ehkä mieluummin Monty-tyyppistä ruokavaliota. Tokihan voit liikuntaa harrastamatta päästä noihin tavoittelemiisi painolukemiin, mutta mitä iloa siitä sitten on: todennäköisesti 44 kiloisenakin ajattelisit, että massua pitäisi saada pienemmäksi -kenties sairastuisit vastustuskykysi heikentymisen vuoksi tai sitten psyykkisesti (anoreksiaan/ahmimishäiriöön) tai sinusta tulisi ikuinen jojoilija (senkin joku jo edellä totesi).

Lopuksi ajattelen, että tämä ei ole mikään laihdutusfoorumi :!: :!: mitä se joillekin vaikuttaa olevan -pikemminkin 'hyvän olon'-foorumi tms. Onko se hyvää oloa, että murehdit päivät pitkät painoasi, pohdit: "sitten kun olen 44 kg, niin...." Enpä usko. Mietipä vielä kerran, mitä haluat, mitkä ovat tavoitteesi ja ovatko ne edes realistisia toteuttaa!

Ystävällisesti, Vanilli

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-13 02:39:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Keskustelua sivusta seuranneena ihmettelen nyt hieman ilmapiiriä. Ymmärrän toki huolestumisen teorian tasolla, mutta ote on mielestäni ollut jokseenkin hyökkäävä: kuin neitietsivä olisi ehdottanut kissanpennun uhraamista laihuuden jumalille. Ei, mielestäni hän varsin asiallisesti on kysynyt neuvoa ja joutunut sitten selityskierteeseen.

Aikaisemmalle kirjoittajalle: Eikö kiinteytyminen sitten auta paitoihin ahtautumista, vaikka paino ei olisikaan pudonnut?

Jos on 151 cm pitkä ja painaa 44 kiloa, painoindeksi on 19,3, mikä näkemissäni taulukoissa on vielä normaalipainon alarajoilla. Eli ainakaan yleisten suositusten mukaan neitietsivällä ei ole epäterveellistä tavoitetta. Käytännössähän asiasta ei voi näiden tietojen perusteella tietää, mutta kunhan toin esille.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-13 02:49:08 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Vanilli kirjoitti:
neitietsivä kirjoitti:
Miksi kaikkeen pitää aina vetää se paino mukaan? Edelleen pointtini on se, että haluan näyttää hyvältä ja voida hyvin. Painoin sitten 60 kiloa tai 40 kiloa....Jos tavoittelemani hoikkuus vaatii alipainon - niin siinä tapauksessa - tavoittelen alipainoa.

Hyvä neitietsivä huomaatko esille ottamistani viestiesi otteista ristiriitaisuuksia? Lukiessani kaikki lähettämäsi viestit en saanut ollenkaan selkoa, mitä loppujen lopuksi havittelet: kiinteytymistä -se oli selvää- oli se sitten 60 tai 40 kilogrammaa, mutta jo heti seuraavaksi toteatkin, että tavoittelet alipainoa!

Hyvä vanilli :)

Tosin sitten kun luin tuota ja ajattelin hänen ikää ja kaikkea mitä tuolla oli sanottu, huomioiden sen miten olen kokenut omien lasteni puhuvan ja hiukan muidenkin en voi välttyä lievältä huvittumiselta. Nimittäin ennustan että tuossa tuli eteen ns puuttuvan informaation vaikutus ja sen myötä eri viitekehyksistä peräisin oleva mahdollinen tulkintahärö....

minä voisin lukea sen MYÖS jotenkin näin: Jos tavoittelemani paino sitten on _taulukoiden_ mukaan teidän mielestä alipaino niin olkoon...sovitaan sit niin että tavoitelen alipainoa jos se sit teille kelpaa...(huom äänensävy) . Minusta siinä saattoi olla hivenen erästä huumorinlajia seassa... kun ottaa huomioon muun hänen aika selkeän ja terveen näkökannan...jos niitä sieltä haluaa löytää. Mutta kun hän alkoi puhua oli teksti mun mielestä aika selkeää...vaikka minuakin kyllä hiukan huvitti ne ahtaat puserot... mikä tuska se on, isompia saa kaupasta.

Sanojalla on mielikuva siitä mitä tarkoittaa... sitten sen laittaa muutamaksi sanaksi.... lukija lukee...kytkee sen omaan viitekehykseen ja ilmaisutapaan... paljonko alkuperäisestä informaatiosta on silloin välittynyt oikein ja paljonko väärin. 1:50? Oheisviestintäkin olisi voinut muuttaa sen aivan äärilaidasta toiseen merkitykseltään...
Oliskohan tämä työpäivä "pulkassa" ja aikaa ottaa torkut...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-13 09:57:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ananas kirjoitti:
Aikaisemmalle kirjoittajalle: Eikö kiinteytyminen sitten auta paitoihin ahtautumista, vaikka paino ei olisikaan pudonnut?

Riippuu siitä, mistä kohden ahtauttaa: jos ahtauttaa rintojen kohdalta, niin todennäköisesti ei - jos sen sijaan ahtauttaa vatsan kohdalta, niin todennäköisesti auttaa :roll:

Kun varsinaisesti ei olisi tarvetta laihduttaa, vaan "kiinteytyä" (joskaan eräissä piireissä sitä käsitettä ei hyväksytä, mutta se on taas oma juttunsa...), niin heittäisin sen vaa'an mäkeen (Ilkan sanoja lainaten, p.s. vieläkin hymyilyttää taannoiset Ilkan sanat :lol: :lol: ), järkeistäsin syömistä (missään nimessä en mitään kuureja aloittaisi [-X ) ja lisäisin liikuntaa. Mielestäni nämä mainitsemani ohjeet ovat kyseisessä tapauksessa ainoita terveellisiä tapoja saavuttaa se, mitä neitietsivä ilmeisesti haluaa tavoitella.

En voi kylliksi korostaa liikunnan merkitystä neitietsivän tavoitteiden saavuttamisessa. Se, että painaa vähän, ei välttämättä todellakaan tarkoita, että olisi "kiinteä".

Terveisin Vanilli

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-13 10:24:16 
Poissa
prinssieversti
prinssieversti

Jaahas sitähän ollaan täällä oltu illalla ahkerina - hiukan perjantaifiilistäkin näköjään ilmassa...

Sinänsä mielenkiintoinen ketju, mutta kyllä tämä foorumi mielestäni on myös laihdutusryhmä. Mitäs nuo painonseurannat tuolla ovat omana osanaan, jos paino ei kenellekään mitään merkitse, ja tikkereitä yhdellä jos toisella sigussa? :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-13 10:24:26 
Poissa
sintti
sintti

Tyhmää hehkuttaa vain painoista ja netissä arvioida painoindeksien perusteella toisten laihdutustarpeita. Mulla itsellä oli ennen näitä liikakiloja BMI 30 ja rasvaprosentti 15%. Semmoiseen voisi nyt yrittää takaisin. Taulukon mukaan siis oli reippaasti ylipainoa, mutta silti normaali rasvaprosentti. BMI kertoo pääasiassa vain painosta, ei lihavuudesta. Joskin oltaessa alipainon puolella ja tuntuessa tarpeelliselta laihduttaa, tulisi mieleen ennemminkin liikunnan (painoharjoittelu) ja proteiinipitoisen ruokavalion avulla korjata kehon koostumusta kasvattamalla lihasmassaa, eli siis mieluumin kiinteyttävä liikunta+ruokavalio.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-13 10:30:04 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Neiti, katso että syöt jotakin proteiiniruokaa vähintään kolme kertaa päivässä. Pari meetvurstisiivua ei riitä. Sitten kasviksia niin paljon kuin jaksat. Marjoja mielellään, mutta kohtuullisesti. Hedelmiä ehkä yksi päivässä, mutta banaania max puolet. Juustoa ja maitotuotteita myös. Eiköhän se ole siinä.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-13 10:57:07 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Vanilli kirjoitti:
Ananas kirjoitti:

Riippuu siitä, mistä kohden ahtauttaa: jos ahtauttaa rintojen kohdalta, niin todennäköisesti ei - jos sen sijaan ahtauttaa vatsan kohdalta, niin todennäköisesti auttaa :roll:

Kun varsinaisesti ei olisi tarvetta laihduttaa, vaan "kiinteytyä" (joskaan eräissä piireissä sitä käsitettä ei hyväksytä, mutta se on taas oma juttunsa...), niin heittäisin sen vaa'an mäkeen (Ilkan sanoja lainaten, p.s. vieläkin hymyilyttää taannoiset Ilkan sanat :lol: :lol: ), järkeistäsin syömistä (missään nimessä en mitään kuureja aloittaisi [-X ) ja lisäisin liikuntaa. Mielestäni nämä mainitsemani ohjeet ovat kyseisessä tapauksessa ainoita terveellisiä tapoja saavuttaa se, mitä neitietsivä ilmeisesti haluaa tavoitella.

En voi kylliksi korostaa liikunnan merkitystä neitietsivän tavoitteiden saavuttamisessa. Se, että painaa vähän, ei välttämättä todellakaan tarkoita, että olisi "kiinteä".

Terveisin Vanilli

Kyllä rintojen rasvakudos on myös energiaksi käytettävää. Tulos tosin ei silloin taida vastata sitä kiinteytymiskäsitettä ainakaan jos niin tapahtuu laajemmassa määrin. Toki nuorella ihmisellä usein pintakerros sopeutuu sisätilevuuteen aika hyvin. Toisilla paremmin toisilla huonommin.

Vaakasta näissä tapauksissa täällä on sanottu monen suulla monin eri sanoin jokseenkin samaan tähdäten sitä ovat sanoneet nuoret opiskelijat ja vanhemmat filosoohfit. ja myös neitietsiväkin näytti olevan samaa mieltä kun avautui hivenen enemmän.

Olen ehdottomasti samaa mieltä tuon liikunnan osalta. Elimistö on hyvin tarkoituksenmukainen. Lihaksiston osalta se ilmenee tarpeen mukaisena sen kehittämisellä tai siitä luopumisella. Jos lihakset näyttävät turhilta elimistö uhraa ne muuhun käyttöön. Jos ei ole lainkaan lihasrasitusta ja samaan aikaan jos vielä on energiapulaa ravinnon osalta elimistö alkaa käyttää lihasta energiaksi, polttaa niitä. Se polttaa niitä vaikka olisi varastorasvaa jos niitä ei käytetä. toki samaan aikaan voidaan käyttää energiaksi myös rasvaa ja käytetäänkin mutta jos lihaksen ja rasvan paino jo eroaa toisistaan ja kun ottaa huomioon proteiinin ja rasvan energiaeron painoyksikköä kohden on suhde jo siinä 4:9 voi todella käydä niin että paino putoaa paljonkin ja silti haluttu rasvakudoksen vähentyminen on pientä. Syntyy se laiha läski. Sen jälkeen entuudestaan lihominen on helpompaa. Laihtuminen vaikeampaa. Selalinen ihminen melko väistämättä lihoo myöhemmällä iällä jos ravitsemustottumukset eivät ratkasevasti muutu, energiantarpeen vähentyessä. Näin on valitettavan monelle käynyt. Laihan läskin on todella vaikeaa säilyttää hoikkuutensa!!!! Siksi älä tee niin!

Minä uskallan oikein tehtyä ketogeenista ruokavaliota suositella vaikka alipainoon pyrkivälle. Ensinnäkin jo siksi että tiedän sen olevan hyvin vaikeaa nimenomaan runsasproteiinisella ja rasvaisella ketogeenisella ruualla joka sisältää vähän hiilihydraatteja mutta runsaasti vihanneksia.. Nimenomaan sellainen ruokavalio turvaa hyvin sen ettei pääse "alipainoon". (alipaino mitataan muulla kuin puntarilla). Väärin tehdylla ketoosidieetilla toki VOI päästä alipainoon riskeeraamalla vakavasti oma terveys. Normaali hyvä ketogeeninen tai ala- ja hyväkarppi EI johda aineenvaihdunnan kunnossa ollessa alipainoon!! *** Siksi se on yksi turvallisimmista ruokavaliosta myös vaikka jollain olisi jopa anoreksiaan taipumuksia. Mekin reaktioista päätelleen taidamme olla sen mediakohun traumatisoimia kun Atkins dieettiä julistettiin vaaralliseksi tappodieetiksi kun joku epätoivoinen on sen kanssa väärin toimien hölmöillyt.

Koska ketogeeninen ja ala- sekä hyväkarppi soveltuu erinomaisena työkaluna alipainon fyysiseen korjaamiseen niin miksi me säikymme jos sillä joku haluaa kiinteyttää itseään olkoonkin vaakanäyttämä tilastopohjaisiin taulukoihin nähden hivenen poikkeava. En näe siihen muuta syytä kuin sitkeässä istuvat väärät luulot elimistön toiminnassa ja tietämättömyyden ruokavaliosta jonka on korvannut sensaatiomedian luomat kauhumielikuvat anorektisesta naisesta joka kiikutetaan teholle leikittyään atkinssonnin tappodieetillä.

EDIT: kohtaan *** Toki JOS olisi sellainen psyykkinen häiriö joka "estäisi" riittävän syömisen niin voisi käydä. MUTTA se kävisi silloin myös ns normaaliruualla ja runsashiilihydraattisella vähärasvaisella ja vähäproteiinisella ruualla se olisi paljon vaarallisempaa. Jos niin ei ole käynyt niin on aika epätodennäköistä että yhtäkkiä niin alkaisi käydä hyvä- tai alakarpilla. Ja minusta sellaisen epäilyyn ei ollut tässä minkäänlaista perustetta. Perusteeksi ei riitä kommunikoinnin epävarmuus kysyjän osalta eikä muiden tekemä tilastopohjaisen taulukon yksioikoinen naivi tulkinta.

Muuta jatkoa:

Tekisi mieli ottaa esimerkiksi 0-2v painon ja pituuden kehityskäyrät. Perustuvatko ne johonkin tietoon terveellisyydestä ja sen pohjalta siihen miten asian "kuuluisi" olla...vai perustuvatko ne toteutuneeseen laajasta joukosta tilastomenetelmin rakennettuun kuvaukseen siitä mikä on vain toteutunut. Jos lapset alkaisivat olla syntymämitoiltaan pikkuhiljaa pienempiä muutetaan taulukoita sen toteutuneen kehityksen mukaiseksi. Siinä teille sitten taulukko joka on tarkka ohje siitä miten kuuluu olla. Hölmöilyautomaattihan tuo on. Entä jos lapset alkaisivat pikkuhiljaa syntyä yhä rasvattomampina. Muutetaanko tilastot sen mukaan. muutetaanpa hyvinkin. Sellasia tilastot ovat, oikeaa tietoa siitä miten asia kuuluu olla. ne jotka tietävät niiden olemuksen eivät lue onneksi niitä siten. Muistan vallan hyvin kun niitä 80 luvulla muutettiin. Vain siksi koska syntyneiden lasten koko oli muuttunut aiemmin tilastoidusta, sekö oli osoitus siitä miten asia kuuluisi olla. Toki se saattoi sattumalta osua oikeaan. Yhtä hyvin se olisi saattanut osua harhaan jos kehitys olisi sattunut olemaan toisenlainen. Ainakin se istui silloiseen rasvakammoaikaan erinomaisen hyvin. Onneksi ihminen EHKÄ on oppivainen eläin ja sen seurauksena niin löysin perustein ei enää muutettaisi (nätisti sanottuna) "ohjearvoja".

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-13 13:02:18 
Poissa
sintti
sintti

JOS minulla olisi syömishäiriö, niin uskonpa, ettei kukaan teistä pystyisi sen hurjemmin käännyttämään minua. Eli en kaipaa enää yhtään paapatusta aiheesta, koska on todellakin huvittavaa kuunnella väitteitä, jotka eivät ole peräisin mistään. Itse olen nähnyt muutamia tapauksia - ja voin sanoa - etten todellakaan pyri samaan pisteeseen. Olen itsekin todennut, että olen mielummin tämä mikä nyt olen, kuin pelkkä luuranko. Haluan pyrkiä tietynlaiseen hoikkuuteen, mutten missään nimessä anorektikon mittoihin niin fyysisesti kuin henkisestikään.

Lainaa:
minä voisin lukea sen MYÖS jotenkin näin: Jos tavoittelemani paino sitten on _taulukoiden_ mukaan teidän mielestä alipaino niin olkoon...sovitaan sit niin että tavoitelen alipainoa jos se sit teille kelpaa...(huom äänensävy) . Minusta siinä saattoi olla hivenen erästä huumorinlajia seassa... kun ottaa huomioon muun hänen aika selkeän ja terveen näkökannan...jos niitä sieltä haluaa löytää. Mutta kun hän alkoi puhua oli teksti mun mielestä aika selkeää...vaikka minuakin kyllä hiukan huvitti ne ahtaat puserot... mikä tuska se on, isompia saa kaupasta.

Juu totta on, että minun viestejäni ei aina kannata ottaa täysin kirjaimellisesti. Mutta sinun on varmasti vaikeaa ymmärtää, että suurin osa nuorten (aikuisten) vaatteista tehdään pienirintaisille. Esimerkiksi takit ja kauluspaidat ovat minulle rinnuksista niin pieniä, että napit ja vetoketjut suorastaan sinkoilevat. :mrgreen: Korostan vielä, että kyseiset vaatteet ovat muussa mittapuussa täydellisesti kokoani. En halua pukeutua kuitenkaan mihinkään kaapuihin, joiden hihat roikkuvat suhteettoman pitkällä ja vatsaakaan ei erota teltan sisästä. Ymmärsitkö?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-13 13:23:24 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Se on valitettavaa että vaatevalmistajat eivät kamalasti piittaa valmistaa erimuotoisille ihmisille vaatteita. Se on minusta ikävää. On aika karseaa jos ihmisten pitää muuttua vaattevalmistajan näkemyksiin, hekö muka tietävät millainen ihmisen kuuluu olla.. En pidä lainkaan ajatuksesta että ihmisen pitää sovittautua sopivaksi vaatteeseen nähden. Minusta vaate on tehtävä ihmiselle sopivaksi eikä toisinpäin. Minusta ihmiskeho on oikeassa, ei vaate.

Syytä ei ehkä tarvitse hakea kaukaa. Sen voi nähdä kun hetken katselee vaatevalmistustakin osaltaan ohjaavaa muotimaailmaa josta osatiedon saa katselemalla vaikkapa hetken fashion TV lähetyksiä. Miksi siihen ei lääkärien ammattikunta puutu, kun kerran poliisi siihen ei ole velvoiettu ja poliitikko ei voi.

Mutta ihan noin muuten. Kokeile hyväkarppia ja jollain tavalla uskon ettei asia sillä ainakaan epäterveelliseen suuntaan mene ja se varmistaa ravintotottumuksena tulevaakin terveyttä. Mahdollisesti se myös auttaa tavoitteessasi. Mutta minä ottaisin sinuna myös hivenen protestimieltä vaatesuunnitteluun nähden kuin vain siihen ettet sinä sovellu niihin vaatteisiin. Älä sitä protestoi vaan protestoi vaatteita. Kyseenalaista ne äläkä kehoasi. Terveellisen ravinnon syönnin ohessa. Päätä että sinä olet sopiva, vaate on väärässä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-13 13:30:17 
Poissa
sintti
sintti

No minähän aina protestoin. :D Mutta juu. Kiitos kaikille tosi paljon avusta. Taidanpa siis sitä hyväkarppia kokeilla. Mulla on muutenkin ollut periaate, että minkään dieettiä en ala vääntämään, ellen itse ole valmis "uhrautumaan". Uskon, että runsasproteiinisella dieetillä jaksaa enemmän liikkuakin. Pelkillä salaateilla ja leivillä ei kyllä jaksa todellakaan elää. :] *syö pihviä ja munakasta* :D

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 59 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00