karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-01 18:09:09

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 46 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-17 20:23:52 
Poissa
sintti
sintti

Ei tuo rasvaton paahtoleipä perinteiseltä espanjalaiselta kuulosta! Jos joku sellaista kotonaan nykyaikana harrastaa naistenlehdistä innostuneena, niin se kokonaan toinen juttu...

Perinteinen espanjalainen aamiainen (mene mihin tahansa baariin, jossa paikalliset aamiaistaan syövät) on CAFE CON LECHE Y UNA TOSTADA CON MANTEQUILLA Y MERMELADA/CON ACEITE/CON TOMATE eli maitokahvi (yksi osa vahvaa kahvia ja kolme-neljä osaa kuumaa maitoa). Tostada koostuu rasvassa (paikasta riippuen oliiviöljy, voi, sianihra) paistetusta leivästä (tostada=paahtoleipä) joka nautitaan tavallisesti siis voin ja marmelaatin kera tai sitten vaikkapa oliiviöljyn ja suolan ja mahdollisesti vielä tomaattihakkeen kera. Jotkut tilaavat croissantin samoin "paahdettuna" ja sitten lisäävät voit ja marmelaatit päälle. Ja kyllä sillä eväällä aina tuonne lounasaikaan eli kahteen-kolmeen jaksaa, varsinkin päivällinen nautitaan tavallisesti iltaisin 10-11 aikaan. :mrgreen:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-17 21:28:28 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Africa kirjoitti:
Ei tuo rasvaton paahtoleipä perinteiseltä espanjalaiselta kuulosta! Jos joku sellaista kotonaan nykyaikana harrastaa naistenlehdistä innostuneena, niin se kokonaan toinen juttu...

mutta silti todella paljon hiilareita eli karppikannalta katsottuna kaikkea muuta kuin terveellistä. puhumattakaan chocolate con churros aamupalasta jota jotkut syö. ( rasvassa paistettuja taikinatankoja..ikäänkuin munkkeja jotka on sokerissa pyöritelty ja ne sitten kastetaan kuumaan suklaaseen.)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-18 01:00:50 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mitä tulee erilaisten ruokavalioiden sopivuuteen ihmiselle, niin väittäisin, että 100, 200 tai 2000 vuottakaan ei merkkaa paljon yhtään mitään evoluution kannalta. Eiköhän ihmisen energianvarastointimekanismi pääpiirteissään ole kehittynyt jo paljon aikaisemmin. Luultavasti miljoonia vuosia sitten. Kannattaisi enemmänkin miettiä, että mitä silloin syötiin, mitä oli tarjolla ja mihinkä tarpeeseen kuin, että mitä nykyään (viime vuosituhansina) on syöty missäkin maailman kolkassa.

Elintason kasvu on tuonut mukanaan sen, että ihminen liikkuu monessa tapauksessa vain omaksi huvikseen ja energian saanti on tullut niin helpoksi, että luolamies huutaa "URGH" kateudesta. Toisaalta elintaso on myös nostanut ihmisen elinikää, joten luolamiehenkään elintavoista ei liene juurikaan apua pitkän elämän salaisuuteen. Ei siihen aikaan juuri kukaan 70 vuotiaaksi elänyt...tietääkseni.

Kuitenkin, noita aikoja tarkastellessa voi ainakin vähän miettiä, että minkälaisen muonan kulutukseen on ihmisen energiankulutus optimoitunut. Mitä oli vähän tarjolla ja mitä enemmän. Mikä oli välttämätöntä ja mikä ylimääräistä bonusta ruokavalioon.

Tämmösiä ajatuksia...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-18 08:32:04 
Poissa
sintti
sintti

Metusalem kirjoitti:
Africa kirjoitti:

mutta silti todella paljon hiilareita eli karppikannalta katsottuna kaikkea muuta kuin terveellistä. puhumattakaan chocolate con churros aamupalasta jota jotkut syö. ( rasvassa paistettuja taikinatankoja..ikäänkuin munkkeja jotka on sokerissa pyöritelty ja ne sitten kastetaan kuumaan suklaaseen.)

totta kyllä, mutta ei ne espanjalaiset muutenkaan laihuuden perikuvia ole... Lasten lihavuus on 90-luvulla yleistynyt huomattavasti. Samana aikana on rantautuneet mm. irtokarkit ja suklaapatukat (joita 90-luvun alussa ei löytänyt Espanjasta millään) joka paikkaan ja tuo ihana chocolatekin on harvinaistunut ja korvautunut osin kamalalla colacao:lla, joka lähinnä maitoa sokerilla ja lisäaineilla
:sick:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-18 18:38:22 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Africa kirjoitti:
totta kyllä, mutta ei ne espanjalaiset muutenkaan laihuuden perikuvia ole...
:sick:

ei olekaan. Kadulla ja rannalla , kun ihmisiä katteli niin tynnyrivatsoja ja roikkuvia takapuolia näky enemmän laki sallii.. Ehkä jopa enemmän kuin Suomessa. Ei ollut ihan sitä mitä odotin. Mä en edes pidä kovin laihoista naisista , mut silti turhan tuhteja tätejä siellä näki. :lol: Mut kyllä täälläkin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-18 21:09:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jos karppaus kyllästyttää nii ei muuta kuin vähärasvainen yläkarppaus päälle, siinä saa syödä hyvää perunaa, makaroonia ja leipää kylläkseen. Ja on terveellistäkin kun ei ole sitä rasvaa. Psyykkaat vaan ittes siihen, että tärkkelys ja kuitu ne onneen johtaa. 8) Ja jos jotain ongelmia tulee ni vähennät vaan rasvaa; ainii mutta ethän sää ees syö sitä :shock: , no lisäät sitte liikunta: sellane 6 tuntia päivässä aerobista virkistää! Proteiinia saat hyvin perunasta ja porkkanasta. :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-18 22:13:04 
Poissa
hörhökarppi
hörhökarppi

Mitenkään en halua kenenkään sukupuolisuuntauksiin puuttua, mutta tuo metusalemin kommentti
Lainaa:
Mä en edes pidä kovin laihoista naisista , mut silti turhan tuhteja tätejä siellä näki

antoi taas itselleni ajattelemisen aihetta. :D Ja toki myös kyseisen kirjoittajan kirjoittamiin teksteihin...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-19 08:39:57 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

kekexxx kirjoitti:
Jos karppaus kyllästyttää nii ei muuta kuin vähärasvainen yläkarppaus päälle,

Mä en usko vähärasvaisuuteen. En voi mitenkään käsittää kuinka eläinrasvat jotka on aina kuuluneet ihmisen ruokavalioon voisi olla terveydelle vaarallisia ja sit taas pitkälle käsitellyt tuotteet joihin on vitamiinit pitänyt lisätä jälkikäteen terveellisiä. :shock:

Lähinnä mua siis kiinnostaisi noudattaa perinteistä ruokavaliota jossa on mukana kohtuullisesti eläin- ja kasvirasvoja sekä hiilareita...en sitten tiedä kuinka vaikeeta tommosta on lähteä toteuttamaan.. Ainakaan riisin ja maissin kanssa en ole huomannut olevan mitään ongelmia.

Tosin voi olla , että viljatuotteet mun on jätettävä kokonaan. Mun vatsa ei vaan tykkää niistä. Tai sitten niissä on jotain lisäainetta joka ärsyttää tai sitten leivässä se hiiva.. Oon jo niin monta kertaa todennut , että leivänsyönti aiheuttaa ilmavaivoja , mutta silti pitää aina sitä leipää mussuttaa. :lol: Ois jo aika ottaa opiksi.

Tuntuu , että heti viljansyönnin jälkeen alkaa pierettämään ,vaikka siinähän pitäisi kestää useita tunteja ennenkuin ruoka on paksusuolessa tai jotain.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-19 09:17:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

thimari kirjoitti:
Metusalem kirjoitti:
Ainakin perinteinen espanjalainen aamupala on paahtoleipää ja marmelaatia

Kuinka perinteinen on aamiainen, joka on syntynyt sen jälkeen, kun leivänpaahdin rantautui Espanjaan? :wink:

Suomessa perinteiseen ruokavalioon kuuluu peruna. Perunaa on syöty tuhansia vuosia ennen kuin se keksittiin Etelä-Amerikasta. Itse asiassa Väinämöinen vei perunan inkoille.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-19 11:00:49 
Poissa
kermakarppi
kermakarppi

Pienetär kirjoitti:
Itse asiassa Väinämöinen vei perunan inkoille.

Juu, ja tämä taas oli seurausta siitä, että se alkulintu rupesi munimaan perunoita sen jälkeen, kun oli pullauttanut maamunan uumenistaan. :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-19 11:12:15 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Huono ja vetämätön olo johtuu usein siitä, ettei juo tarpeeksi vettä!

Juujuu, samaa vanhaa virttä: lukekaa kirja ja juokaa vettä :roll:

(ja jos juotte paljon kahvia, niin juokaa vielä enemmän vettä)

Viestin otsikko: aivan samaa mieltä
ViestiLähetetty: 2007-09-19 11:36:01 
Poissa
sintti
sintti

marilyn kirjoitti:
Huono ja vetämätön olo johtuu usein siitä, ettei juo tarpeeksi vettä!

Juujuu, samaa vanhaa virttä: lukekaa kirja ja juokaa vettä :roll:

(ja jos juotte paljon kahvia, niin juokaa vielä enemmän vettä)

yhdyn täysin edelliseen kommenttiin. Sen lisäksi mulla paino putos nopeemmin kun join vettä(nyt se on taas jäänyt..)

Lisäksi mun huomioni mukaan kun lipsuu karppiruokavaliosta niin tulee finnejä eli mulle ainakin vehnä aiheuttaa niitä. :shock:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-21 20:08:48 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Olen laskelmieni mukaan syönyt tänään 10 palaa ruisleipää :) Pelkästään aamupalalla meni 6 palaa...tosin yks oli vaan semmonen Ryvitan näkkäri. Söin jopa yhden munkin kun armeijan kutsunnoissa tarjottiin kahvin kera :)
Sen lisäksi olen syönyt spagettia , perunan ja aamulla banaanin. On ollut kyl vatsa kipeä tänään ja nyt pierettää ihan sikana , mutta ei ole onneksi väsyttänyt sentään vaikka oon kuudesta lähtien ollut hereillä. Toisaalta kävin myös reilun tunnin juoksulenkillä mikä usein piristää. että tällasta

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-21 20:17:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Metusalem kirjoitti:
Olen laskelmieni mukaan syönyt tänään 10 palaa ruisleipää :) Pelkästään aamupalalla meni 6 palaa...tosin yks oli vaan semmonen Ryvitan näkkäri. Söin jopa yhden munkin kun armeijan kutsunnoissa tarjottiin kahvin kera :)
Sen lisäksi olen syönyt spagettia , perunan ja aamulla banaanin. On ollut kyl vatsa kipeä tänään ja nyt pierettää ihan sikana , mutta ei ole onneksi väsyttänyt sentään vaikka oon kuudesta lähtien ollut hereillä. Toisaalta kävin myös reilun tunnin juoksulenkillä mikä usein piristää. että tällasta

En nyt oikein tiedä mitä haluat että tähän postaukseen karppaus-foorumilla sanotaan? Haluatko että taputetaan päähän ja kehutaan kuinka hienosti olet syönyt pelkkiä hiilareita vai mikä on ideana?

Sinuna pitäisin nyt tiukan aloituksen tai ainakin jättäisin turhat munkit yms syömättä, ei kaikkea tarjottua ole pakko syödä.. Mutta onnea valitsemallasi tiellä, eihän kukaan muu voi aikuiselle ihmiselle sanoa mitä syödä, varsinkin jos ei haluta kuunnella.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-21 21:28:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Metusalem kirjoitti:

Silläkö se lähtee, millä on tullutkin? ;)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-22 09:42:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minäkin mielenkiinnolla odotan selvyyttä siihen, että mikä tässä ketjussa on loppujen lopuksi se Metusalemin pointti ja missio. Jos ei halua/jaksa/viitsi karpata niin ei halua/jaksa/viitsi karpata, ja se siitä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-22 10:01:52 
Poissa
himokarppi
himokarppi

^Niin, ja sitä ei tarvi kertoa ääneen karppipalstalla.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-22 12:06:38 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Erihanna kirjoitti:

Tarvii, jos tarviitsee paikan jossa kitistä. Hiilarimässyttäjillä tuntuu olevan sellainen tarve.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-22 13:00:03 
Poissa
vapaakampela
vapaakampela

savu kirjoitti:
Erihanna kirjoitti:

Tarvii, jos tarviitsee paikan jossa kitistä. Hiilarimässyttäjillä tuntuu olevan sellainen tarve.

Tai kirjoittelun olis voinut jättää yhteen kertaan, jos ei jaksa niin ei jaksa. Piste. Jos on jo luovuttanut, niin mitäs sitä enää täällä pyörii kitisemässä. Kiusatakseen itseään ja muita?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-22 13:04:28 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Karppaus on jotain ihan muuta kuin rasvan lisäämistä yläkarppiin (ei siis vähennä/ poista yhtään leipää, pastaa, riisiä, perunaa, maissia ruokavaliostaan), paitsi jos aikonut ruveta lihottamaan itteensä.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 46 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00