karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-02 14:31:07

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 30 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-25 13:21:31 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Sitä paitsi diabeetikon hiilihydraattioppaassa on valmiit hiilarimäärät lähes valmisteesta kuin valmisteesta ja ruokalajista kuin ruokalajista.

Lisäksi ei tarvitse kuin tietää välipalojen tarve ja se, mitä pitää tehdä, jos lapsi on menossa shokkiin (eli mitkä hiilarit imeytyy heti, mikä sopii ensiavuksi).

Onneksi kummitytön leikkikoulussa / tulevassa eskarissa ollaan tosi ihania. Tuntuu että siellä henkilökunta ottaa tilanteen mahdollisuutena oppia lisää eikä suinkaan rasitteena.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-25 13:30:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

JariJ kirjoitti:
Pangolin kirjoitti:
mun yliopistoruokalassa salaatti piti punnita ja maksaa painon mukaan kun taas ranskan perunoita ois saanut vaikka kuinka samaan hintaan!

Ihan loogista. Etenkin talvella salaatin kilohinta voi olla monikymmenkertainen perunaan verrattuna.

Mutta eihän sitä syödä kilomääräisesti niin paljon. Tai siis puol kiloa menee kasviksia, jos siitä puolet olis salaattia n 250 g niin kait ne potunsyöjät syö sitä pottua enemmän. Tosin eihän sitä koko päivän kasvisannosta kerralla napsasta nassuun. En tiedä. Aivan sama. Mutta tuolla logiikalla pitäis kaikki ruokalaruoka olla kilohinnoiteltu.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-25 15:05:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Berlin kirjoitti:
Tuollaiset Amica-Sodexho-mikälie ruokalat on tehty sitä varten, että saadaan ruokittua suuri määrä ihmisiä nopeasti ja halvalla. En oikeastaan edes oleta, että siellä alettaisiin mitään VHH ruokavaliota sen kummemmin tukea. Olen yrittänyt palautekyselyihin vastata ja niissä pyytää sellaisia pikkujuttuja, kuin oliiviöljyä salaattipöytään ja lämpimiä kasviksia lisäkkeeksi. Aika hyvin ne onkin otettu huomioon. Voin hyvin kuvitella, että muutaman ihmisen takia ei tehdä erillisiä ruokia, kun ei ole allergiasta kyse.

Voiko noita sitten tietämättömyydestäkään syyttää, tiedon lähde vaan on eri kuin meillä karppaajilla. ;)

Samaa mieltä. Mutta silti harmittaa, että Amican kasvispihveissä ja keitoissa on aina perunaa. On aika noloa nyrpätä perunanpaloja keitosta pois (silloin kun on semmoinen pikkutarkka karppauspäivä menossa). Eikä koskaan ole puolukoita sellaisenaan vaan niihin on lisätty älyttömästi sokeria. Mun työpaikan Amicassa on onneksi tarjolla viinietikkaa ja oliiviöljyä salaattiin lisättäväksi. :?

"We don´t need dogs for feelings but for psychological growth."

Katsahteluita-blogi
Haukkublogi

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-25 15:38:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vossikka kirjoitti:
Saa diabeetikko syödä hedelmäsalaattia. Nykyhoidolla diabeetikko voi syödä sokerista rahkaakin melko huoletta, kunhan ottaa sen sitten hoidossaan huomioon. Diabeetikot vaan laskee hiilareita, ei mistään luovuta sen kummemmin :)

Kaikkea saa syödä joo, mutta kaikki ei ole kaikille hyväksi. Periaatteessa ja virallisesti ateriainsuliinilla voi kumota vaikka minkälaisen saavillisen hiilareita, mutta käytännön toteutus onkin sitten jotain muuta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-25 16:33:09 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

^Mä tarkoitinkin lähinnä laatua, en määrää, ts. periaattessa kaikkea saa syödä, mutta maltilla ja jostain muusta voi joutua tinkimään siitä hyvästä. Mutta siis että ei ole sellaisia ruokia, mitä ei missään nimessä voisi syödä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-25 16:52:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Onnellinen hän, jolle maltti riittää. Minä olen päässyt hyviin tuloksiin vain radikaaleilla ruokavalikoinneilla.

Ja vielä, mitä on kohtuus, mitä on maltti. Tiedän ihmisiä, jotka syövät kohtuullisesti 100 g irtokarkkeja päivittäin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-25 17:58:14 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Ei se diabeetikon elämä aivan noin mene kuin edeltävissä viesteissä annetaan ymmärtää - ainakaan kaikilla! Mulla on monipistoshoito eli pistän pitkävaikutteisen insuliinin joka päivä vaikka en söisi yhtään mitään. Lisäksi pistän pikainsuliinia sen mukaan minkäverran syön hh, suunnilleen 1 yksikkö inskaa per 10 g hh. Jos hh per ateria on max 10 g en pistä ollenkaan - 10g hh nostaa sokereita noin 2 pykälää ja 1 yksikkö pikainskaa laskee vastaavasti suunnilleen saman verran. Isommille määrille on pakko piikittää jos aion pysytellä hereillä. Tietenkään nuo määrät eivät täsmää kaikilla!

Jos aikoo saada 200 g hh päivässä syötyä, täytyy mättää jo aikalailla pullaa yms vaikka ei edes "harrastaisi" vhh!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-25 18:05:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Eipä tietenkään kaikilla, enkä sitä väittänytkään. Mutta arvatkaa kuinka monta kertaa mulle on annettu ymmärtää, että kaikki, siis myös minä, tarpeeksi halutessaan voivat elää juuri noin kaavamaisesti hiilareita syöden ja niille sääntömäisiä määriä pistäen.

Näin yksilöllisesti temppuilevan sairauden kohdalla on aika vähän asioita, joista voi kirjoittaa tyyliin diabeetikot sitä ja tätä. Hiilarien syönti ja sopivat määrät ja laadut eivät kuulu tähän ryhmään.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-25 20:35:03 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Berlin kirjoitti:
Tuollaiset Amica-Sodexho-mikälie ruokalat on tehty sitä varten, että saadaan ruokittua suuri määrä ihmisiä nopeasti ja halvalla. En oikeastaan edes oleta, että siellä alettaisiin mitään VHH ruokavaliota sen kummemmin tukea. Olen yrittänyt palautekyselyihin vastata ja niissä pyytää sellaisia pikkujuttuja, kuin oliiviöljyä salaattipöytään ja lämpimiä kasviksia lisäkkeeksi. Aika hyvin ne onkin otettu huomioon. Voin hyvin kuvitella, että muutaman ihmisen takia ei tehdä erillisiä ruokia, kun ei ole allergiasta kyse.

Voiko noita sitten tietämättömyydestäkään syyttää, tiedon lähde vaan on eri kuin meillä karppaajilla. ;)

meillä sodexhossa on otettu aika kivasti huomioon, aina löytyy höyrytettyä kasvista perunan/pastan/riisin tilalle, ja salaatti-keittopuoli on runsas. oliiviöljyä oikein kanistereissa saatavana :), kaikenlaisia jyviä ja siemeniä myös. ainut on että joskus harvemmin salaatti-keittoyhdistelmä on tosi tosi vähäproteiininen, ja silloin mieluummin otankin sitten vaikka jonkun kanapalan.

kyllä ne keittiöt oppii kun niiltä tarpeeksi monta kertaa kysyy! ja ihan henk.koht, eikä palautelapulla, meilläkin on vihannekset jemmassa pöydän alla, mutta niitä pitää vaan älytä pyytää.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-25 21:06:32 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mun on nyt kyllä ihan pakko kehua oman työpaikan Amican ruokalaa. Joka päivä on tarjolla salaattivaihtoehto jonka saa kasata itse. Kaikki on nätisti erillään eikä tarvi poimia pastan seasta salaatinhippuja.

Oma salaatti yleensä koostuu vihersalaatista ja kurkusta, sen päälle sipulia / purjoa / paprikaa. Sitten päälle oliivisilppua / aurinkokuivattuja tomaatteja (öljyssä) / pestoa ja sitten siihen vielä päälle proteiinilähde kalaa / kanaa / muuta elukkaa / juustoa ( 2 kipollista, lisäkipollinen ei maksa extraa!).

Bonuksena joskus on vielä keitettyä kananmunaa tarjolla ja auringonkukansiemeniä!

Mausteena mustapippuria, oliiviöljyä, balsamicoa.

Jälkkäriksi sokerimössöjen vaihtoehtona on tuore hedelmä (yleensä otan omenan).

Ja koko höskä maksaa 5e ja mukaan otettuna (ilman hedelmää) 3e. En voi valittaa!! =D>

//muoks. ainiin pakko mainita vielä että sen ainoan kerran kun oli nizzalaista kasvissalaattia tarjolla niin menin ravintolapäällikölle valittamaan että "olisi kyllä hyvä jos olisi jotain proteiinilähdettä aina tarjolla", niin päällikkö siihen tokaisi että kyseinen resepti on AINUT joka ei sisällä proteiinilähdettä ja siitä nimi "Nizzalainen KASVISsalaatti". En voinnut muuta kuin nauraa ja kiittää :P Osaampahan varautua seuraavalla kerralla :lol:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 30 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00