karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-23 01:42:11

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 26 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Oikein vai väärin?
ViestiLähetetty: 2009-03-27 12:54:25 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2007-03-21 10:31:24
Viestit: 78
Tilaa tuolla yläpalkissa näkyvä Karpin keittokirja. Sieltä löytyy reseptejä.

Pataruoat ja juurekset sulta näyttää uupuvan kokonaan ruokavaliosta. Tässä pari omaa suosikkiani joita teen viikonloppuisin pitkän kypsennysajan takia:

Pistä paistoppussiin jotain rasvaista marinoimatonta possunlihaa (kyljyksiä, uunilihaa), lisäksi mausteita (suolaa, pippureita, sinappia, currya, mitä nyt kaapista löytyy). Lirauta pussin pohjalle vähän vettä ja lisää lihan kylkeen reilusti lanttukuutioita, sipuleita, valkosipuleita. Sitten vain pussi kiinni ja uuniin 175 asteeseen 3 tunniksi.

Kaupasta saa valmiina marinoimatonta paloiteltua karjalanpaistilihaa tai voit ostaa lammasta ja paloitella sen isohkoiksi kuutioiksi. Paista pannulla pekonia niin että rasva irtoaa ja ruskista lihakuutiot pekonin rasvassa. Lihat ja pekonit pataan, perään mausteita (esim. suola, pippurit, laakerinlehti, paprikajauhe), sipuleita, paprikaa suikaleina, aurinkokuivattuja tomaatteja. Kostukkeeksi pari desiä punaviiniä ja llopuksi vettä niin että lihat melkein peittyvät. Tämäkin kolmeksi tunniksi uuniin 175 asteeseen.

Vielä pari mieleen tullutta vinkkiä arkiruokaan:

Pakastealtaasta saa poronkäristystä, jota käytän pikaruokana. Paistetaan ohjeen mukaan pannulla reilussa voissa ja maustetaan mieleiseksi, voi maustaa reilustikin. Sitten vaan salaatin kanssa naamaan. Majoneesi sopii kyytipojaksi.

Vihennespuoleen saa vaihtelua höyryttämällä parsaa, kukkakaalia, ruusukaalia. Kaupassa on jotain valmiita sekoituksia (pakaste), joissa ei ole kauheasti hiilihydraattia. Maistuisiko hapankaali? Itse syön sekä kylmänä että pannulla paistettuna.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Oikein vai väärin?
ViestiLähetetty: 2009-03-27 16:27:13 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2008-09-08 13:46:29
Viestit: 228
No mutta, syö KALAA! Sen syönnistä et tainnut mainita mitään. Aloita helpoimmasta: mene kauppaan, jossa on kalatiski, ja osta savustettua lohta. (Vinkki: pyydä pala mieluummin pyrstön puolelta kuin päästä, pyrstönpuolella on vähemmän ruotoja - vaan ei niitä lohessa liiaksi asti ole muutenkaan.) Sitten vaan teet ison salaatin ja nautit!

Ja seuraavaksi voit opetella vaikka perkaamaan muikkuja (yhden perkaamiseen menee ehkä kolme sekuntia) ja paistelet ne sitten pannulla ihanan rapeiksi ja syöt kokonaisina. Mitkähän mahtavat mineraalit siinä saakaan kun syö pehmeiksi hautuneet ruodotkin.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Oikein vai väärin?
ViestiLähetetty: 2009-03-28 00:25:15 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-03-27 23:47:56
Viestit: 1
Näin siiderin ystävänä tuolla ketjussa kyseisen aineen mainittuna. Miten on sellainen siideri, jossa on hiilihydraatteja 0g? Onko sallittu pahe silloin tällöin? Rainbown parissa light-siiderissä mainitaan näin:

Ainesosat: omenaviini, vesi, hiilidioksidi, happamuudensäätöaine (E 330), aromit, säilöntäaineet (E 202, E 224: sulfiitti), makeutusaineet (E 951, E 950)
Ravintosisältö/100ml
Energiaa 110kJ/25kcal
Proteiinia 0g
Hiilihydraattia 0g
Rasvaa 0g

Valmistusmaa Suomi

[-o< toiveikkaana vastausta odottaen..
jäsen Vee...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Oikein vai väärin?
ViestiLähetetty: 2009-03-28 00:55:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-11-02 00:06:55
Viestit: 1879
No ei se ainakaan mua oo haitannu nää light siiderit 1-2 viikonlopussa ja muut juomiset päälle.

Olutta on kyl joutunu vähentää et korkeintaan 1-2 tölkkii viikonlopussa.
Onko tosiaan 0 g hiilarii rainbowssa. Itse oon juonu light movea. Siinäkin tosi vähän.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Oikein vai väärin?
ViestiLähetetty: 2009-03-28 08:55:01 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 56770
viivis kirjoitti:
Näin siiderin ystävänä tuolla ketjussa kyseisen aineen mainittuna. Miten on sellainen siideri, jossa on hiilihydraatteja 0g? Onko sallittu pahe silloin tällöin? Rainbown parissa light-siiderissä mainitaan näin:

Ainesosat: omenaviini, vesi, hiilidioksidi, happamuudensäätöaine (E 330), aromit, säilöntäaineet (E 202, E 224: sulfiitti), makeutusaineet (E 951, E 950)
Ravintosisältö/100ml
Energiaa 110kJ/25kcal
Proteiinia 0g
Hiilihydraattia 0g
Rasvaa 0g

Valmistusmaa Suomi

[-o< toiveikkaana vastausta odottaen..
jäsen Vee...


Mikä ettei jos samalla haluaa viisi lisäainetta elimistöönsä hankkia. Aikuisia ihmisiähän me ollaan ja itse omat valinnat tehdään.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Oikein vai väärin?
ViestiLähetetty: 2009-03-28 09:26:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-07-22 10:46:33
Viestit: 1028
Kaikki paheet ovat sallittuja sillointällöin - jos niitä kykenee käyttämään kontrolloidusti.

Minä voin aivan mainiosti ottaa alkoholia sen annoksen/pari, tai ajoittain enemmänkin. Ja jos pitäisin light-siidereistä, en pitäisi pahana valita sellainen juomakseni. (mutta light-siiderit maistuvat minun mielestäni aivan järkyttävän karsealle, joten juon koshuvishyä :D ).

Toisaalta, en voi koskaan ottaa edes yhtä pientä suklaapalaa. Vaikka se olisi prossasuklaata. En vaan yksinkertaisesti kykene jättämään yhteen palaan - yksikin karkki, kakkupala tai vastaava on minulle liian suuri riski. Jos otan sen yhden suklaapalan töissä kahvin kanssa - todennäköisesti käy niin, että kotiintulomatkalla syöksyn silmät kiiluen karkkitiskille, ja sieltä lähtee mukaan levy suklaata, pussi lakua ja ehkä vielä jotain kirpeää turkinpippuriakin. Seuraavana päivänä mietin - "noh hitto kun mä nyt oon jo valmiiksi turvoksissa..." Ostan litran jätskiä. Ja varmaan sitä lakuakin. Iltamyöhällä menen syömähimoissani kiskalle hakemaan pari KingSize Tuplaa ja jotain muutakin. Seuraavana päivänä menee jo valmispizzaa ja juustonaksuja.... Ja tämä kontrolloimaton syöminen saattaa jatkua kuukaudenkin putkeen - ja paino nousee takaisin sinne mistä aloitettiin... :(

Pieniä paheita saa (ja pitääkin!) olla, mutta se pahe pitää valita niin ettei sillä pilaa hyvää karppausfiilistä!! :wink:

_________________
tli kesäkuntoon, osa I (joulun aikaan) :mrgreen:


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 26 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)