karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-10 19:41:12

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 38 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: kalorien tarkkailu
ViestiLähetetty: 2009-03-15 18:59:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kenelläkään ei voi läski lisääntyä 1,6 kiloa vuorokaudessa, joten se on tosiaan vain nesteitä :)

Viives, alkoholi on diureetti eli poistaa elimistöstä nesteitä. Ehkä sä älyät juoda muita nesteitä riittävästi kun juopottelet, ja/tai mätät niin paljon ruokaa naamaan että paino silti nousee? Tai sitten elimistö vaan reagoi eri tavalla kuin suurimmalla osalla ihmisistä. Kyllä mullakin vaaka näyttää juhlimisen jälkeen tavallista alhaisempaa lukemaa - kunnes juon nestehukan pois.

ViestiLähetetty: 2009-03-15 19:03:37 
Poissa
Rantakarppi
Rantakarppi

skvimo kirjoitti:
Kenelläkään ei voi läski lisääntyä 1,6 kiloa vuorokaudessa, joten se on tosiaan vain nesteitä :)

Viives, alkoholi on diureetti eli poistaa elimistöstä nesteitä. Ehkä sä älyät juoda muita nesteitä riittävästi kun juopottelet, ja/tai mätät niin paljon ruokaa naamaan että paino silti nousee? Tai sitten elimistö vaan reagoi eri tavalla kuin suurimmalla osalla ihmisistä. Kyllä mullakin vaaka näyttää juhlimisen jälkeen tavallista alhaisempaa lukemaa - kunnes juon nestehukan pois.

No tottakai se on nestettä, mut paskamaista kun sen pois saaminen kestää vähintään viikon... :evil:

Senkin ajan olis voinu ihan oikeesti laihtua.... :cry:

Ja mä olen aina karppi-aikanani syönyt tosi karpisti, myös ryypätessä.
Ainut on, että tykkään tehdä kerma-paukkuja pari illassa, mut ei se voi olla sekään.
Mähän elän kermalla ja kermalle.... :lol:

ViestiLähetetty: 2009-03-15 19:17:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

piinastiina kirjoitti:

Saatathan sä silti laihtua siellä "alla", eli rasva vähenee huolimatta siitä miten kehossa on nesteitä :)

ViestiLähetetty: 2009-03-23 00:29:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vuoden repsuvan alakarpin jälkeen oon nyt tullut siihen pisteeseen, että kaloreita täytyy alkaa tarkkailla. Muuten olen samoilla linjoilla, että kalori ei ole kalori. Mun kulutukseni on luokkaa 1900-2300 kcal (perusaineenvaihdunta nyt 1650 kcal), mutta joulun jälkeen lähti saman tien induktiolla muutama kilo, vaikka söin noin 3000 kcal päivässä. Söin nälkään, mutta rasvan kanssa hurmostellen :D Tiukasti alakarpilla tietenkin ja nesteet heilahtivat heti. Pelkkä kalorirajoitus ei mulla samaa saa aikaan. En tiedä, onnistuuko painonpudotus pidemmän päälle kaloreiden paukkuessa; voi tiukoilla hiirillä onnistuakin. Itseltäni kuitenkin, kuten monilta muiltakin ketoosissa hävisi nälkä ja 3000 kilokalorista mentiin viikon sisällä puoleen siitä ja allekin.

Olen myös vuosia ollut yli 1000 kilokalorin vajeella, ihan selvällä kituuttamis-ahmimis-jojoilu-linjalla, välillä liikkuen polttaen yli 1000 kcal päivässä tuplaten vajeen (esimerkiksi lautailu tekee tuon helposti), toisaalta välillä melkein kokonaan liikkumatta. Laihtuminen ei vaan mulla jatku pidemmän päälle kaloreita rajoittamalla, ei edes samanaikaisesti liikuntaa lisäämällä siinä tapauksessa, että niiden kilokalorien sisältö on vääränlainen. Ja sillä tarkoitan tietenkin hiilihydraatteja.

Kun sitten hieman yli vuosi sitten aloin syömään säännöllisesti samaa, aikaisempaan verrattuna korkean tuntuista kalorimäärää, oli se suuri valaistuminen ja juhlan aihe kun paino lähtikin laskuun! Nyt olen kuitenkin huomannut, että olen syönyt liian vähän kaloreita (100-300 kcal alle perusaineenvaihduntani edelleen) ja sillä pitänyt jojoilua ja ahmimisalttiutta yllä. Syömishäiriöstä ei voi enää puhua, mutta mässypäivä on edelleen kuulunut kuvioon...

Vuoden alusta olen kokeillut monenlaista, hyväkarpimpaa linjaa ym. Rukiista kuitenkin sain hälyyttävän reaktion ärsytysnäppylöineen ja äkillisine lihomisineen (uskon, että olen herkistynyt viljoille karppivuoden aikana, kun en ole jatkuvasti itseäni "siedättänyt" niillä. Aikaisemmin niihin liittyi vain lihomista), joten olen palannut nyt kokeeksi taas alakarpille. Kolmen kuukauden soveltamisen jälkeen olen kypsä pelaamaan sääntöjen mukaan. Olen hävittänyt 5+ kg viime vuodesta, joka tuntuu aika vähältä, mutta vaikuttaa myös pysyvältä saavutukselta mikä on tietysti hyvä =D> Tämän vuoden tavoitteena olis optimistisemmin -10 kg. Mikäli paino ei Kiloklubin ja alakarppaamisen yhdistelmällä lähde vuoden jojoilun jälkeen uuteen pysyvään laskuun, lupaan hakeutua vaikkapa Heikkilän juttusille henk. koht. :D Laihtumiselle ei nimittäin pitäisi olla muuta terveydellistä estettä, kuin vuosikymmenen jojolaihdutus. Mutta kyllä senkin selättämisessä tekemistä riittää. *Haaveilee 25-vuotislahjasta, hoikemmasta vartalosta :) *

Niin, mulla siis kalorien laskeminen, tai paremminkin tarkkailu tarkoittaa niiden nostamista 1200-1500 kilokalorista 1850 kilokaloriin. Jotakuinkin samaan olin päätynyt omissa laskelmissani, kiva että KK antoi vahvistuksen. Se tarkoittaa myös liikunnan säännöllistämistä, jotta pääsisin kuuriluonteisesta urheilusta -> syömisten vähentämisestä lopullisesti eroon...

ViestiLähetetty: 2009-03-25 14:19:23 
Poissa
Rantakarppi
Rantakarppi

skvimo kirjoitti:
piinastiina kirjoitti:

Saatathan sä silti laihtua siellä "alla", eli rasva vähenee huolimatta siitä miten kehossa on nesteitä :)

Kiitos sanoistasi... :smt060

Taidat olla perus-positiivinen karppi! :lol:

Eiku nyt sitten hyvillä mielin kohti sauna-iltaa... :D

Mut oikeesti, mikä on parasta mitä karppi voi juoda?
Kirkasta vaiko punkkua? sekoituksia? Kerma-paukkuja?

Voiko kuiva siideri olla mun kaveri...? :oops:

ViestiLähetetty: 2009-03-26 15:01:13 
Poissa
sintti
sintti

Auttakeehan vähän...
Mun kaveri on saannut päähänsä luettuaan jonkun karppausta käsittelevän kirjan, että nainen saisi syödä vain 1300 kcal päivässä, jotta laihtuisi! Mä oon yrittänyt sanoa, että syö nyt ees 1700-1800, ettet mee "paastoliekille", mutta kai se on helpompi uskoa mustaa valkoisella... Kaverini on siis 40 v,n.170 ja painoa 90-100kg. Kävelee päivittäin kanssani ainakin n.80 min lenkkejä ja jo mulla(painan huomattavasti vähemmän) sykemittari antaa kulutukseksi n.500kcal. Hällä se vielä suurempi. Mitä te ootte mieltä? Ja lisättäköön vielä se, että hän kokee, ettei saa syödä mitään(ja on nälkäinen)kun on kalorit pysyttävä alle 1300.

ViestiLähetetty: 2009-03-26 15:21:04 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

Peppie kirjoitti:
Auttakeehan vähän...
Mun kaveri on saannut päähänsä luettuaan jonkun karppausta käsittelevän kirjan, että nainen saisi syödä vain 1300 kcal päivässä, jotta laihtuisi! Mä oon yrittänyt sanoa, että syö nyt ees 1700-1800, ettet mee "paastoliekille", mutta kai se on helpompi uskoa mustaa valkoisella... Kaverini on siis 40 v,n.170 ja painoa 90-100kg. Kävelee päivittäin kanssani ainakin n.80 min lenkkejä ja jo mulla(painan huomattavasti vähemmän) sykemittari antaa kulutukseksi n.500kcal. Hällä se vielä suurempi. Mitä te ootte mieltä? Ja lisättäköön vielä se, että hän kokee, ettei saa syödä mitään(ja on nälkäinen)kun on kalorit pysyttävä alle 1300.

Käske kokeilla itse, mitä tapahtuu, jos syö sen 1800 kcal päivässä. Sillä tavallahan se on helppo todistaa. Keskimääräinen energiansaanti esim. viikossa tai kuukaudessa voi sitä paitsi jäädä näin pienemmäksi kuin sillä tavalla, että syö viisi päivää 1300 kcal, ja sitten viikonloppuna kaiken, mikä ei karkuun pääse. Koska se on fakta se, että terveellä ihmisellä (anorektikoilla tilanne lienee toisin) liian alhaiset energiamäärät johtavat siihen, että kroppa ohittaa tietoisen päätöksen olla syömättä ja pistää käden liikkumaan suun ja karkkipussin välillä, tai mistä nyt vaan nopeaa energiaa saakaan. Ja se, että itse tosiaan kokee ruokavalion rajoittuneeksi, ei taatusti paranna ennustetta! Jos ei usko, niin omapahan on häpeänsä. :P

Asiasta yleensä: Mielestäni erilliset kalorit laihduttamista varten on ihan turhaa. Miksi ei vaan rupeaisi syömään niin kuin haluaa loppuikänsä syödä, sen verran kuin ihannepainoisena tarvitsee? Sitten vaan syö ja elelee elämäänsä ja laihtuu siinä sivussa ihannemittoihinsa, miksi sen sen vaikeampaa pitäisi olla? #-o (Reilusti ylipainoisen on tietenkin paras syödä ensi alkuun enemmän kuin ihannepainoisen tarpeensa verran.) Eiku joo, kun siihen ihannepainoon on kiire... :roll: "Jos nyt vaikka tällä kertaa henki voittaisi aineen ja pystyisin kituuttamaan alhaisilla kalorimäärillä Juhannukseen asti, vaikkei se ole edelliseen kymmeneen vuoteen aikaisemminkaan onnistunut..." :roll:

ViestiLähetetty: 2009-03-26 15:25:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Niinhän se tietysti on. Vaikka nainen olisi 185 cm pitkä, lihaksikas, kilpaurheilija, treenaisi päivittäin 5 tuntia - ei hän tietenkään voi kuluttaa sen enempää kuin 155-senttinen, 48-kiloinen nainen, joka tekee istumatyötä. Sehän on aivan loogista!!! Kaikki naiset kuluttavat täsmälleen saman verran energiaa, riippumatta koosta, aktiivisuudesta, aineenvaihdunnasta.... :lol:

HALOO!!!!! ](*,)

ViestiLähetetty: 2009-03-26 15:35:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hei muuten, nyt tuli mieleen. Kaverisi on varmaankin lukenut, että 1300 kcal on ehdoton MINIMI, joka pienikokoisen naisenkin on syötävä myös laihduttaessaan. Hän on vaan kääntänyt mielessään minimin tarkoittamaan maksimia, kuten innokas laihduttajanainen tietenkin tekee. Vastaavastihan liikenteessä suurin sallittu ajonopeus käännetään tarkoittamaan pienintä sallittua ajonopeutta... Voisin kuvitella, että karppauskirjassa muistutettaisiin nimenomaan, että ei saa syödä liian vähän!

ViestiLähetetty: 2009-03-26 15:37:28 
Poissa
sintti
sintti

KIITOS NOPEISTA VASTAUKSISTA! :D
On joo tod loogista, et kaikki kuluttaa samat määrät kaloreita riippumatta siitä minkäkokonen on ja mitä päivän aikana puuhailee... :lol:
Kaveri on ollu joskus raskausaikana r.diabeetikon dieetillä ja oli tuossa toissa vkolla terveyskeskuksen ravintoterapeautilla(jolla itsekkin kävin n.vuos sitten ja se onkin ihan oma tarinansa....), joten varmaan saannut tän kalori-jutun sieltäkin päähänsä. Tai että niitä pitää tarkkailla.
Siperia: Mites sun raskaus sujuu? Joko vatsa näkyvissä? Mulla ollu pari vkoa järjetön suolasen himo(tzatziki ja halloum oli ihan ykköset) ja nyt sitten rakastan sitruunaa! Kermavaahtoa, Lidlin kreikkalaista jugua ja vähän mascarponea. Se soosi sitten maustetaan parilla lusikallisella sitruunan mehua ja tosi pienen pieneks raastetulla sitruunan kuorella. Hitto et on hyväääääää =P~
Ja vielä 5 vkoa ja 2 pvää!

ViestiLähetetty: 2009-03-26 15:44:25 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

[OT]

Peppie kirjoitti:
Siperia: Mites sun raskaus sujuu? Joko vatsa näkyvissä? Mulla ollu pari vkoa järjetön suolasen himo(tzatziki ja halloum oli ihan ykköset) ja nyt sitten rakastan sitruunaa! Kermavaahtoa, Lidlin kreikkalaista jugua ja vähän mascarponea. Se soosi sitten maustetaan parilla lusikallisella sitruunan mehua ja tosi pienen pieneks raastetulla sitruunan kuorella. Hitto et on hyväääääää =P~
Ja vielä 5 vkoa ja 2 pvää!

Tässähän tämä. Ulospäin ei näy vielä mitään, vaikka jo toinen kolmannes alkoi. Painoakin on hieman lähtötilannetta vähemmän (lihakset on varmaan surkastunu! :lol: ) Olo on edelleen hieman kökkö. Kamalasti tuppaa väsyttämään ja huimaamaan, niin päivät menee aika lailla vaakatasossa läppäri mahan päällä. :P Kerkeepähän jakelemaan täällä paljon ja viisaita neuvoja. ;) Tai paljon ainakin.

[/OT]

ViestiLähetetty: 2009-03-26 16:01:37 
Poissa
sintti
sintti

Kirja josta kaveri oli tän suosituksen lukenu oli: Karpin tapaan, mikä löytyy myös mun hyllystä. Ja se 1300 kcal oli suositus sitten,mikäli paino jumittaa. Mut silti aika pieni määrä... Tai riippuu tietty minkäkokonen ja kuinka aktiivinen nainen on kyseessä... Mun mielestä sit jumituksessa mielummin pitäs vaik kerran vkossa jonkun tosi reilu kalorisen pvän ja vaihtelis niitä määriä, et kroppa heräis. Mulla sellanen ainakin toimii.
Mut kaveri on ollu nyt 10 päivää tällä karppi-linjalla, jotenka jos hällä maanantaina(silloin oli vko takana) oli paino pudonnu 2 kg, ni kyse ei todellakaan ole jumituksesta.... Ku on vasta alkumetreillä..

ViestiLähetetty: 2009-03-26 20:51:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Siperia kirjoitti:
Miksi ei vaan rupeaisi syömään niin kuin haluaa loppuikänsä syödä, sen verran kuin ihannepainoisena tarvitsee? Sitten vaan syö ja elelee elämäänsä ja laihtuu siinä sivussa ihannemittoihinsa, miksi sen sen vaikeampaa pitäisi olla? #-o

Jaa'a, kyllä se vaan joillekuille on. Kunpa se oliskin noin helppoa :roll: Onhan täällä useitakin jotka on karpanneet pitkään eikä silti laihtuneet.

Mutta pelkästään siksi, että närästys on kaikonnut karppauksen myötä aion jatkaa tätä ruokavaliota ikuisesti. Olisi se silti kiva saada noi kupeilla olevat 20 ylimääräistä kiloa sulamaan.

Näin vähän ohimennen sanottuna.

ViestiLähetetty: 2009-03-26 21:00:28 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

skvimo kirjoitti:
Siperia kirjoitti:
Miksi ei vaan rupeaisi syömään niin kuin haluaa loppuikänsä syödä, sen verran kuin ihannepainoisena tarvitsee? Sitten vaan syö ja elelee elämäänsä ja laihtuu siinä sivussa ihannemittoihinsa, miksi sen sen vaikeampaa pitäisi olla? #-o

Jaa'a, kyllä se vaan joillekuille on. Kunpa se oliskin noin helppoa :roll: Onhan täällä useitakin jotka on karpanneet pitkään eikä silti laihtuneet.

Mutta pelkästään siksi, että närästys on kaikonnut karppauksen myötä aion jatkaa tätä ruokavaliota ikuisesti. Olisi se silti kiva saada noi kupeilla olevat 20 ylimääräistä kiloa sulamaan.

Näin vähän ohimennen sanottuna.

Tämä kommenttini oli ehkä hieman liian yksinkertaistettu. Eihän kalori ole kalori. Mutta olen silti sitä mieltä, että liian pienillä kalorimäärillä ei ole kenenkään järkevää elellä. Jos ei vaan laihdu, rupeaisin itse viilailemaan ennemmin ruoan laatua kuin määrää. Tuntuu järjenvastaiselta, että kenenkään tarvitsisi kituutella minimaalisilla annoksilla päätyäkseen normaalipainoiseksi. Jos niin tosiaan on, on silloin aineenvaihdunnassa jotain vikaa. Ja silloin olisi mielestäni syytä ennen laihdutusta laittaa se aineenvaihdunta kuntoon eikä ruveta huonontamaan sitä entisestään millään kitukuureilla.

ViestiLähetetty: 2009-03-28 16:00:41 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kävin tänään vaa'alla pitkästä aikaa. Silmät oli pudota päästä, kun paino oli tippunut edellisestä punnituksesta 500 grammaa. Ei siinä muuten ole mitään kummallista, mutta viime viikon perjantaista eiliseen en laskenut ollenkaan syömisiä. Söin paljon ja silloin kun oli nälkä. Rasvaa meni runsaasti. Panin kahvinkin sekaan pitkästä aikaa kermaa. =P~ Partaäijääkin vedin surutta. En todellakaan syönyt kolmesti päivässä, vaan tosiaan aina silloin kun oli nälkä. Taatusti meni sillä rasvamäärällä reilusti yli 1500 kaloria/päivä, varmaan yli 2000 jopa. Liikuntaakaan en jaksanut viime viikolla harrastaa ollenkaan.

Ajattelin jo aamulla, että en mene kyllä vaa'alle vähään aikaan, koska takuulla on tullut lisää painoa. Suunnittelin myös, että nyt vähennän kalorit tuonne 1300/päivä, jos alkaisi tapahtua jotain. :oops: En edes uskonut vaa'an lukemaa, vaan piti vielä testata yksillä housuilla ja kyllähän ne tuntuivat selvästi väljemmiltä. Joulun jälkeen paino ei ole käynyt näin alhaalla, mutta vielä en uskalla tikkeriä päivittää. :lol: Mutta toivottavasti vihdoin alkaisi jo jotain tapahtua.

Nyt en tiedä, mitä tehdä kalorien kanssa. Harmi, etten viime viikolla pitänyt ruokapäiväkirjaa, kuten yleensä. Silloin kun pidin, söin noin 1600-1800 kaloria, mutta nälkä vaivasi aika usein. Sain tuolla tämän sivuston laskurilla peruskulutukseksi 1434 kcal. Tiedän, että se vastaa koomassa makaamista :wink: , mutta työnikin on niin kevyttä fyysisesti, ettei kulutukseni nyt niin kovin suuri pitäisi olla. :-k

Enpä tiedä enää, onko kalori sittenkään kalori. :D Katellaan.

ViestiLähetetty: 2009-03-29 03:24:47 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

^ =D> Hienoa! Kouluesimerkki karppauksen ihmeellisestä maailmasta! Jatka samaan malliin, kun kerran näyttää toimivan, syö karpisti, mutta stressaamatta ja laskematta, nälän mukaan.

ViestiLähetetty: 2009-03-29 13:15:56 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

^jep, taidan jatkaa näin ja katsoa, jatkuuko painon lasku. Ruokapäiväkirjan ja laskemiset unohdan joksikin aikaa. :wink:

Rasvaa en kyllä ennenkään pihistellyt, vaan sitä meni ainakin 100-150 grammaa päivässä. Viime viikolla kyllä varmasti meni paljon enemmän. Kenties rasva on ollutkin se avainsana. Katselin esimerkiksi tiistaina Olet mitä syöt -ohjelmaa telkkarista ja söin samalla keitettyä kukkakaalia ja sen kanssa hujahti alas 75 grammaa voita. :lol: Oli oikein ohjelmaan sopivat eväät. :wink:

ViestiLähetetty: 2009-03-31 18:24:53 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

Laitanpa tämän tänne, kun tuli vastaan järkevää tekstiä siitä, miksi ei pitäisi laihduttaa liian alhaisilla kaloreilla.

Jenny kirjoitti:
Our bodies fight weight loss because metabolically weight loss and famine are indistinguishable. So as you lose weight, your leptin levels change and your thyroid slows to stop the weight loss and optimize your chances of surviving the famine your body thinks is going on. The less you eat, the more slowed your metabolism gets.

Slowed metabolisms are not dangerous. In fact, there is a great deal of evidence that links very low calorie food intake with increased life span. Whether you are an earthworm or a human being, if you cut your calories down very low and eat that way for a long time you are more likely to live long than if you eat at normal maintenance calorie levels.

But when you cut calories drastically you live longer precisely because you have slowed your metabolism, so you are going to be living live longer with whatever body fat store you have started out with as the slowed metabolism makes weight loss very slow.

Even more significant, if you lose your weight eating a very low calorie diet, you will have to maintain your diet eating a very low calorie diet--a fact whose implications very few dieter really understand.

In fact, the most significant thing you can learn about dieting is this: The diet you will have to eat to maintain your weight loss is likely to be one that contains only a couple hundred calories a day more than the diet you were eating when you lost weight.

This is a major reason why very slow weight loss achieved eating a diet you enjoy eating and can eat for the rest of your life is preferable to any diet approach that takes weight off you fast, but condemns you to near starvation for the rest of your life.

(Punainen korostus minun.)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 38 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00