karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-08 03:32:04

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2018-04-19 14:16:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Stressihormoni kortisoli on myös kova tappaja. Se on se syy, miksi aikoinaan Pohjois-Karjala projektin ihmisillä oli sama ruokavalio sekä itäisessä että läntisessä Suomessa, mutta siellä itäisessä kuoltiin enemmän niihin sydän- ja verisuonitauteihin paljon useammin. Sodan jäljet kas kun vielä näkyivät ihmisissä.

Samoin Ruotsissa onnistuttiin saamaan mukaan tutkimukseen iso kasa ihmisiä taannoin, jotka oli juuri irtisanottu isolta telakalta. Irtisanottujen sydänkuolleisuus oli selkeästi suurempi seurantajaksolla, kuin työssä käyvän verrokkiryhmän.

Että kuinka stressillisiä tai stressittömiä sukulaisesi oikeastaan olivat? Sodassa ollutta sukupolvea, tai sodassa olleen kasvattamia? Molemmat kovia stressitekijöitä.

Ja syötiinkö ehkä MYÖS sokeria ja leipää runsaan eläinrasvan kera? Se ei ole hyvä idea ollenkaan...

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2018-04-19 14:17:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

(Tuplaviesti poistettu)

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2018-04-19 14:24:06 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Ämmälänlikka kirjoitti:
Ämmälänlikka kirjoitti:
Just se kolesteroli mietityttää, kun vedetään kananmunaa ja rasvaista lihaa. Mieluummin karppaan vähärasvaisella, vähällä hiilihydraatilla. Taas olen aloittanut, n. 2 kg tippunut 3-4 pv:ssä, itse tehty vhh leipä, leikkeitä, kasvispainotteisesti, lihaa myös. Vähärasvaista rahkaa, vaniljaa ja marjoja. Nälkä, mieliteot poissa.
. Mies kuoli
55-v, isänsä 69 ja hänen isä 60-vuotiaana sydänkohtaukseen. Kaikille, maistui lihat läskineen, voita piti olla joka paikassa, munia samoin kului paljon..Me ihmiset ollaan niin erilaisia, heille ei ainakaan runsas rasva ja eläinrasvat ainakaan hyvää tehnyt.

Anoppi kuoli sydänkohtaukseen 63-vuotiaana, ja vaikka hänkin söi kinkut läskireunuksineen, hänet tappoivat margariinien transrasvat. Oikeaa voita tai oikeaa kermaa siellä ei näkynyt koskaan, kun kerran koko Suomi oli opetettu transsillille korvikkeille (ja kun hän vielä sai niitä työsuhde-etuna). Suurin osa 50- 60- ja 70-luvun "voista ja kermasta" oli noita halpoja korvikkeita. Osin siksi, että ne olivat riittävän halpohja, osin siksi, että näin suositeltiin, ja näin suositeltiin osin siksi, että nimenomaan voita ja maitorasvasta köyhä Suomi sai kipeästi kaipaamaansa valuuttaa.

Eikä suomalaisista raportoiduissa tilastoissa koskaan eroteltu teknotransseja tai edes voita muista näennäisrasvoista. ... mutta Costa Ricassa tehtiin niin, kunnon verokkitutkimuksessa. Ja, kuinka ollakaan, margariinien teknotranssit viisinkertaistivat sydänkohtaukset, sinä missä maitorasva puolitti ne. Ja tuo margariinien vaikutus saatiin todennettua vielä niin, että kun teknotransseja vähennettiin siellä viranomaisten säädöillä, niin se kuolleisuuskin tipahti.

Joo ei olla kaikki samanlaisia, mutta aika moni riskitekijä on sama kaikille. Kuten ne margariinit, varsinkin parin vuosikymmenen takaiset.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2018-04-19 15:33:18 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Kananmunia en ole koskaan syönyt kovin paljon, vaiken ole niitä vältellytkään. Kun aloin karppaamaan, aloin myös syömään päivittäin kananmunia, koska lopetin esim. leivän. Kolesteroli laski, se kokonais. samoin triglyt. Että ei ainakaan kananmuna nosta kolesterolia, vaikka se sitä sisältääkin. Siitä on viime aikoina ollut jotain kirjoituksiakin, kun muistais missä. Ja joo, 67-vuotiaaksi olen toistaiseksi selvinnyt.

ViestiLähetetty: 2018-04-20 16:23:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ämmälänlikka kirjoitti:
Ämmälänlikka kirjoitti:
Just se kolesteroli mietityttää, kun vedetään kananmunaa ja rasvaista lihaa. Mieluummin karppaan vähärasvaisella, vähällä hiilihydraatilla. Taas olen aloittanut, n. 2 kg tippunut 3-4 pv:ssä, itse tehty vhh leipä, leikkeitä, kasvispainotteisesti, lihaa myös. Vähärasvaista rahkaa, vaniljaa ja marjoja. Nälkä, mieliteot poissa.
. Mies kuoli
55-v, isänsä 69 ja hänen isä 60-vuotiaana sydänkohtaukseen. Kaikille, maistui lihat läskineen, voita piti olla joka paikassa, munia samoin kului paljon..Me ihmiset ollaan niin erilaisia, heille ei ainakaan runsas rasva ja eläinrasvat ainakaan hyvää tehnyt .

No tuota lihavoitua johtopäätöstä ei voida kyllä muusta tekstistä vetää. Kaikki on toki mahdollista, mutta itse lähtisin etsimään vikaa jostain muualta kuin eläinrasvasta. Esimerkiksi autoimmuunitautialttius suvussa tappaa inflammaation vuoksi viljansyöjät kuusikymppisinä - näin se menee myös omassa suvussanikin.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00