karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-14 08:32:22

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 502 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 19 10 11 12 1326 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2014-11-27 17:36:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joskus olen valuttanut tuorejuustoksi, ja silloin toki suolaan ja muutenkin maustan. Nyt menee kaikki mikä tulee ilman juustotemppuja, niin en ole vähään aikaan valutellut.

-Terry Pratchett

ViestiLähetetty: 2014-11-27 23:12:00 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kiitoksia, pitää ruveta kermasyöttämään tuota, niin pääsen testailemaan eri reseptejä.

ViestiLähetetty: 2014-11-28 10:02:36 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Mun kefiiri on nykyään ihan lempeän makuista. Ei ollenkaan sellaista h-a-p-a-n-t-a kuin kotiutumisvaiheen ollessa kesken. On se jo vähän kasvanutkin, mutta lisääkin saisi kasvaa, sillä (piimänvihaaja-) ukko nuoleskelee nykyään huuliaan ja kyselee, että "eikö sitä ollut enempää?" Ja kun hän tulee töistä kotiin, niin ensimmäinen kysymys on: "onko kefiiriä? :lol:

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2014-11-29 09:37:42 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Syötä sitä kefiiriä kermalla niin jo kasvaa.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2014-11-29 10:41:13 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Kiitti vinkistä Mirri! ;)

ViestiLähetetty: 2014-11-29 21:13:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kefiiripäivitystä: Möykky voi hirveän hyvin ja kefiiriin on tullut mukavasti paksuutta. Maku myös muuttunut myös täällä sellaiseksi viilimäisemmäksi alun hieman hiivaisemmasta mausta (joka sekään ei varsinaisesti paha).

Ja mä niiiiiiiin ymmärrän Niiliksen ukkoa, kefiiri nimittäin on koukuttavan makuista! :D

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2014-12-11 18:18:00 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Hyvä Möykky! Niin sitä pitää. :lol:

Hei, tekeekö kefiirille pahaa, jos se saa joskus tavallista punaista maitoa luomun sijaan, vai olisiko parempi antaa sen käydä eilisessä maidossaan kaksi päivää, kunnes saan huomenna taas luomua?

ViestiLähetetty: 2014-12-11 19:13:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä antaisin sen odottaa huomiseen. Laita purkki kylmään, niin käyminen on hitaampaa.

ViestiLähetetty: 2014-12-11 19:25:48 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Okei, teen niin Oulis. :)

ViestiLähetetty: 2014-12-12 09:42:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Koska olen laiska ja sekä kefiiri että sen purkki ja siten käyvän maidon määrä on suurehko, siivilöin kefiirin yleensä 2 vuorokauden välein. Joskus jopa kolmen mutta siinä tapauksessa sekoitan aina kun viimeinen vuorokausi alkaa. Hyvin on pärjäillyt ihan huoneenlämmössä pötköttäen, eikä ole tarvinnut kylmään laittaa. Maitoa ei ole siis ollenkaan pakko vaihtaa kerran vuorokaudessa.

Viileässä olon jälkeen kefiiriltäni kestää aina vähän aikaa päästä täyteen vauhtiin ja siihen asti tuotos on vähän lirua eli ohutta, siksi en laita kylmään kuin kerran vuodessa kun olen viikon verran poissa kotoa treenileirillä. Jääkaapissa se nimittäin selviää semmoiset 7-10 vrk yhdellä maidolla.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2014-12-12 10:10:12 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Kiitti vinkeistä Toisinsyöjä. :)

ViestiLähetetty: 2014-12-12 13:56:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joo, komppaan Toisinsyöjää. Ajattelin tuossa Niiliksen jutussa olleen kyse siitä, että olisi jo merittävästi kauemmin joutunut olemaan huoneenlämmössä.

Itsekin annan kefiirin käydä sellaisen 2 vuorokautta ennen kuin vaihdan maidon. Lopputuotteessa saa olla ihan kunnon hapot.

Suosikkini kefiiristä on jo jonkun aikaan ollut seuraavanlainen kombo:

1/2-1 avokado (riippuu koosta ja nälästä)
kasa sekalaisia pakastemarjoja (itsellä mustikkaa, punaherukkaa, mustaherukkaa ja mansikoita)
kefiiriä reilu loraus
maustamatonta herajauhetta

Kaikki nuo tehosekoittimeen ja kunnon suristelut. Lopputuloksena ihanan kuohkea muhju tai smoothie riippuen nesteen määrästä. Mausta tulee mieleen marjavispipuuro. :D

ViestiLähetetty: 2014-12-12 15:26:05 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

NiilinKaimaani kirjoitti:

Hei, tekeekö kefiirille pahaa, jos se saa joskus tavallista punaista maitoa luomun sijaan, vai olisiko parempi antaa sen käydä eilisessä maidossaan kaksi päivää, kunnes saan huomenna taas luomua?

Ei tee pahaa. Mä ruokin mun kefiiriä tavallisella maidolla ja kermalla kun ei oo varaa luomuun. Hyvin voi. Luomua ostan jos satun punalappuisena näkemään samoin kun kermaa.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2014-12-12 15:30:20 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

oulaliina kirjoitti:

Suosikkini kefiiristä on jo jonkun aikaan ollut seuraavanlainen kombo:

1/2-1 avokado (riippuu koosta ja nälästä)
kasa sekalaisia pakastemarjoja (itsellä mustikkaa, punaherukkaa, mustaherukkaa ja mansikoita)
kefiiriä reilu loraus
maustamatonta herajauhetta

Kaikki nuo tehosekoittimeen ja kunnon suristelut. Lopputuloksena ihanan kuohkea muhju tai smoothie riippuen nesteen määrästä. Mausta tulee mieleen marjavispipuuro. :D

Tuota voisin kokeilla mutta ilman herajauhetta kun on mulle turhaa. Nyt oon surauttanut marjoja sekaan mutta avokado kuulostaa hyvältä kans seassa.

ViestiLähetetty: 2014-12-12 15:40:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kirrimirri kirjoitti:
NiilinKaimaani kirjoitti:

Ei tee pahaa. Mä ruokin mun kefiiriä tavallisella maidolla ja kermalla kun ei oo varaa luomuun. Hyvin voi. Luomua ostan jos satun punalappuisena näkemään samoin kun kermaa.

Mulla on kutina, että kefiiri on aika oppivainen kaveri. Muutokset ainakin meillä ovat aina aiheuttaneet makuun muutoksia, ennen sopeutumista. Muutaman kerran on annettu tavallista homogenoitua maitoa, kun muuta ei ole ollut kaupassa, ja aina on tullut hirveää happoa. Uskon että maku olisi tasoittunut, jos olisi jatkettu saman maidon antamista.

Yksi ystäväni opetti kefiirinsä mummonmehulle (kuulemma tuli tosi hyvää), mutta siltä se ei enää oikein oppinut pois, takaisin maitoon. Toinen ei taas päässyt alkua pidemmälle, kun meidän luomumaitoon tottunut kefiiri teki hylamaidosta jotain akkuhappoon verrattavaa. Kävin maistamassakin ja oli aika uskomaton kokemus.

-Terry Pratchett

ViestiLähetetty: 2014-12-12 15:45:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joo, kefiirin voi opettaa maidosta mehulle, mutta ei takaisin koska se oppimisprosessi sisältää sen että jokunen nimenomaan maitoa tarvitseva mikrobi siitä porukasta kuolee pois. Eli kannattaa opettaa vain osa kefiiristään mehulle, jos maitoakin haluaa hapattaa.

Ne mikrobit käyttävät sitä laktoosia ravinnokseen, siksi varmaan hyla-maito yms. tuottavat protestimakuja kefiiriin.
Niistä maito'juomista' joihin on lisätty proteiinia ja mitävielä en myöskään tiedä, onkohan joku kokeillut?
Homogenoidullakin varmaan pärjää vaikkei yhtä hyvää tulekaan kuin homogenoimattomalla, itse vaan en ole kokeillut minkä makuista tulee, kun harrastan maidon syrjintää: minulle kelpaa vain heteromaito! :D

Raakamaito on herkkua nimenomaan niille juustolabakteereille kefiirissä ja sen vuoksi sillä tulee juustoisempia aromeja.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2014-12-12 16:02:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuitenkin vuohenmaidosta, joka on luonnostaan homogeenistä, tulee aivan käypästä kefiiriä. Luonto on melkoinen veijari.

-Terry Pratchett

ViestiLähetetty: 2014-12-18 08:25:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kirrimirri kirjoitti:

Tuota voisin kokeilla mutta ilman herajauhetta kun on mulle turhaa. Nyt oon surauttanut marjoja sekaan mutta avokado kuulostaa hyvältä kans seassa.

Itse olen kokenut herajauheen näppäräksi tavaksi saada lisäprodea juurikin noihin pirtelöihin, kun niitä välillä tykkään tehdä. Tuollainen avokado-marjasetti heralla pitää ihan eri tavalla nälkää poissa kuin ilman heraa. Jostain syystä viime aikoina ei ole aamuisin oikein kananmunat maistuneet, niin tuo on varsin hyvä ratkaisu. Mut juuh, jos ei koe heraa tarpeellisena, niin turha sitä on kaapin nurkkaan lojumaan hankkia. :lol:

Siis en kässää Möykkyä. Toimii ihan supertehokkaasti. :shock: Jo alle vuorokaudessa tulee kefiiristä sellaista paksua, josta erottuu herat. Kasvuvauhti on myös huimaa.

Pakko tännekin hehkuttaa, kefiirillä on ollut ihan huimia terveysvaikutuksia, näinkin lyhyessä ajassa. Kefiirin tultua mukaan, refluksi on vaivanut ihan huomattavasti vähemmän. Siitä huolimatta, että en ole kahvia ihan kauheasti rajoittanut (köhköh, tammikuun kofeiinilakko... 8-[ ), suklaatakin on mennyt, samoin sitruksia, happamia marjoja ja jopa pieniä määriä raakaa sipulia(!!!!!!!). Tämän perusteella voin suositella kefiiriä kyllä jokaiselle ruoansulatushäikistä kärsiville. Jotain kivaa se noille sisuskalujen bakuille näyttää tekevän. :D

ViestiLähetetty: 2014-12-18 12:06:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Suren, kun mun oli pakko luopua omasta, kun sitä valmista tavaraa vaan tuli ja tuli hirveetä vauhtia enkä millään saanu juotua. Jossain vaiheessa on pakko taas yrittää, kun niin kateellisena tätä ketjua aina luen.

ViestiLähetetty: 2014-12-18 12:17:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Meillä on kahden päivän kierto: siivilöinnin jälkeen (reilu) puoli litraa maitoa ja vuorokauden päästä samaan satsiin puoli litraa lisää, siitä vuorokauden päästä siivilöinti. 2,5 dl kefiiriä päivässä per lurjus menee helposti ja mietitäänkin, pitäisikö maitoannosta kasvattaa taas vähän. Kefiirin voisi pitää pienempänäkin, jolloin maitoa voisi käyttää vähemmän.

Onpa kiva kuulla Oulaliina, että Möykky on tehokas, mulla kun ei ole vertailukohtaa :)

Mutta joo, reissun jälkeinen lentsun yritys jäi yritykseksi, kefiiritehokuurin avulla tietty!

-Terry Pratchett

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 502 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 19 10 11 12 1326 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00