karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-14 08:33:47

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 502 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 113 14 15 16 1726 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2015-03-09 08:18:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

on niitä tautejakin liikkeellä :D meillä oksennettiin viikko.

Laitoin eilen sairaan väkevään kefiiriin chiasiemeniä likoamaan ja vetäsin aamulla kitusiin, oli hyvää.

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2015-03-09 08:52:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ronja-Aliisa kirjoitti:
Oulaliina, voisin luulla että hyvä suolistobaku ja siten terve suolisto auttaa lihaksia toimimaan paremmin. Eli koko aineenvaihdunta on parempi koska kaikki mikroravinteet imeytyy paremmin ja toisaalta taas kuona poistuu nopeemmin??

Mutulla heitän :D

Varmaan jostain tällaisesta on kyse. :D Eilen juoksulenkki pitkästä aikaa ja tänään lihaksissa vaan hienoista tuntumaa.

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2015-03-09 11:11:22 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Multa on kefiirin myötä jäänyt kerma, maito (maito annetaan kefiirille :lol: ) jugurtit, viilit ja pääosin juustokin.

ViestiLähetetty: 2015-03-09 13:13:23 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Greda Carpo kirjoitti:
Onhan siinä ne hiilarit ainakin?

Mutta eihän siinä oon paljon hiilaria kun jos desissä on se 4,8 punaisessa maidossa ja sieni syö siitä puolet ravinnokseen.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2015-03-09 13:15:01 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

No joo, ehkä ei noin pienet hiilarit auta palautumiseen. :oops:

ViestiLähetetty: 2015-03-10 16:00:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tänään Kefiiri näytti hieman laihalta mutta kun siivilän pohjalta kaapi kaiken ja sekoitti, niin homma näytti jo paremmalta. Maun puolesta olisi juonut enemmänkin, mutta vielä hieman varovaisesti maistelen. Ehkä desin join. Viime maisteluista selvittiin ainakin normaalisti. :)

Miten tuo aika vaikuttaa? Se että onko se 24h vai 48?

Praise the lard!

ViestiLähetetty: 2015-03-10 16:50:04 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Aluksi se onkin vähän laihaa, ennen kuin se kunnolla kotiutuu. Vuorokauden hapatus tuottaa miedomman kefiirin kuin kaksi vuorokautta. Jääkaapissa se vielä vähän paksuuntuu, jos sen antaa olla siellä ennen juomista. :)

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2015-03-10 22:35:14 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Mulla on ensin huoneenlämmössä tekeytymässä se noin 24h. Jos heti siivilöinnin ja vispauksen jälkeen maistaa, niin saattaa olla hieman ärjyä, mutta muutama tunti jääkapissa tuo makuun pyöreyttä ja pehmeyttä ja rakenteeseen paksuutta. IMHO

ViestiLähetetty: 2015-03-11 07:21:05 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Noin vuorokauden min äkin annan sen tekeytyä. Nyt kun oon tehnyt smoothieksi niin on siivilöinnin jälkeen sen heti nauttinut. Ei oo mulle liian vahvan makuista.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2015-03-11 12:27:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Greda Carpo kirjoitti:
Mulla on ensin huoneenlämmössä tekeytymässä se noin 24h. Jos heti siivilöinnin ja vispauksen jälkeen maistaa, niin saattaa olla hieman ärjyä, mutta muutama tunti jääkapissa tuo makuun pyöreyttä ja pehmeyttä ja rakenteeseen paksuutta. IMHO

Komps. Joskus saattaa olla sen reilu 24 h, mutta nyt tuo sieni on sen verran tehokas, että pidemmällä hapatuksella tulee hiivainen sivumaku, josta en erityisemmin pidä.

Ja eiköhän Yufinankin kefiirit ala kohtapuoliin tosiaan paksuuntua, kunhan sieni kotoutuu kunnolla. :)

ViestiLähetetty: 2015-03-11 19:08:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä hapattelen ~ 48h. Hyvää on ja jääkaapissa eikun paranee :)

ViestiLähetetty: 2015-03-11 21:20:35 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Nå, mulla tuo 24 yleisin, joskus unohtuu pidemmäksikin aikaa. Antaa anteeksi. :D

ViestiLähetetty: 2015-03-11 23:11:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ilmeisesti tämä on hyvä mittari milloin kefiiri on valmista:
Kuva

EDIT: Kefiirin säilyvyys jääkaapissa 2-3viikkoa? 0.0 Sittenhän sitä vois tehdä reilustikin enemmän näin alkuun :D

EDIT2: Nyt aloin miettimään tuon kefiirin laihuttaa, että voiko se johtua tosta liian tiiviistä siivilästä? Vai oliko se vain sitä kun tuota kefiiriä tuntuu reilummin olevan, niin se hiemna hämää...

Löysimpäs:
Lainaa:
If the grains have increased and you have not added enough milk, they will ferment the milk faster and you might not notice that the kefir is ready and thick. Then as it sits longer, the kefir will start to separate into whey and curds.

Lainaa:
If you see clear yellowish liquid and curds, it is over fermented and has passed the thickening stage and is now separating into whey and curds. Again, this is not bad – it’s just a little more sour and may be less appealing.

Ja tätä tarkotin tuolla siivilällä:
Lainaa:
Sometimes it is hard to separate the grains from the kefir when it gets like this. The best way to do this is to put it in a strainer and as the whey goes to the bottom of the bowl, take some of the whey out of the bowl and pour the whey back in over the clump of kefir, stirring with a rubber spatula until it thins it out and goes through the strainer. You may have to do this several times until it goes through the strainer.

http://www.culturedfoodlife.com/the-thi ... -of-kefir/

Eli perjatteessa tuolla mun olisko nyt 1:5 homma tulee liiankin nopeasti? Ja mä täällä kokeilen jotain 48h :lol: Tosin nyt oli jotain 30h(?)
Ja yhtään ei auta se että lämpö oli ainakin 24c (Jääkaapin päällä oleva kaappi ei ole ehkä se paras mahdollinen paikka. :oops: )

Praise the lard!

ViestiLähetetty: 2015-03-12 09:23:32 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Toi näyttäis mun silmään ja mun makuun jo aika happamalta, mulla se ei erotu tuollalailla. Onko se siemen tuossa jo ilman maitoa, siinä päällä ikäänkuin? Vaikea katsoa kuvasta jotenkin...
Tykkään, että kefiiri on nestemäistä ja siemenet siellä vielä "lilluu" kun sen siivilöin... Jääkaapissa menee aika paksuksi lopulta, sellaista juotavaa, mutta lähes haukattavaa :mrgreen: Mulla on varmaan isompi purkki, mut toisaalta on iso löllykkäkin. Osan myönnän taas antaneeni kompostin syötäväksi tässä taannoin.
Mä myös ihan lusikalla pyörittelen sitä siementä siivilän päällä saadakseni valmiit kefiirit pois eikä se ole metallisiivilästä nokkiinsa ottanut.

ViestiLähetetty: 2015-03-12 09:53:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

MInä taas annan aina olla tuohon tilaan asti. Tykkään väkevästä. Sellasesta, että tukka nousee pystyyn. Se kaupan kefiiri oli pitemmän päälle ihan liian makeaa. Suorastaan oudon makeaa minusta?? Miten niin haposkasta ja niin makeaa voi edes olla luonnollisesti? Herää eäilys valmistustapoihin...

ViestiLähetetty: 2015-03-12 10:25:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minustakin tuo Yufinan kefiiri näyttää juuri optimaaliselta siivilöitäväksi. :D Ja komppaan RA:ta, kefiirin kuuluu olla kunnolla hapanta. Maistoin tuossa joku aika sitten Ingmanin AB-piimää ja sekin maistui suorastaan makealle. Hauska, miten makuaisti muuttuu. Jos tuota kaupan kefiiriä myytäisiin vähän pienemmissä purkeissa, niin voisin ostaa kokeeksi.

Olen menossa tulevan kuun vaihteessa Puolaan. Siellä myydään erilaisia kefiirejä, joita ajattelin maistella. 8)

ViestiLähetetty: 2015-03-12 11:21:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nyt 12h kefiiri otettu pois ja selvästi paksumpaa. Pitänee huomenna puolittaa tuo kefiiri kahteen purkkiin. Nyt sitä oli 1:5,6. Jos vaikka 1:10 olis huomattavasti parempi tuolle :)

Praise the lard!

ViestiLähetetty: 2015-03-12 14:57:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jos tekee kahdessa eri purkissa, niin pitääkö se siivilöidä erikseen puhtaalla siivilällä?

Praise the lard!

ViestiLähetetty: 2015-03-12 15:19:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

ei tarvi jos ne on samaa tyyppiä. Mutta jos tekee toisessa vaikka viilimäistä niin kannattaa pestä siivilä' välillä.

ViestiLähetetty: 2015-03-13 13:05:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Oatin tarjouksesta luomupiimää ja jalostin kefiirillä sitä lisää. Olipas aika taivaallisen hyvää!!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 502 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 113 14 15 16 1726 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00