karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-11 18:34:08

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 77 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-21 07:40:41 
Poissa
sintti
sintti

Ruisleipä paahtimen kautta ja graavilohta päälle, on minulle sellainen herkku, etten vielä ole onnistunut siitä luopumaan.

Aikomus kyllä on.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-21 07:41:53 
Poissa
sintti
sintti

En syö leipää. Mutta täytyy tunnustaa, että paahdetut ruispalat tuoksuu aivan sairaan hyvälle. Sitkeästi on pitänyt vain olla maistamatta...Tapahtui mitä tahansa mutta minä ei sorru...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-21 09:50:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
Pienetär, mitä sinä niihin laitat? Meillä ei ikinä käytetä muuta kuin lihaa ja mausteita. Siis ei mitään jatkeita, ei nesteitä eikä kananmunaakaan. Sipulia voi laittaa oikein pieneksi silputtuna vähän, usein valkosipulikin riittää. Usein laitetaan vain suolaa ja pippuria, joskus sinappijauhetta tai muita mausteita. Jos haluaa kiinteyttää rakennetta, se tapahtuu taikinaa vaivaamaalla, jolloin lihassyyt "vanuttuvat" kuten kebab-lihassa. Turkissa vaivataan jauhelihataikinaa voimakkaasti. Ranskalaiset taas haluavat murumaisemman rakenteen, ja vaivaavat vähemmän. Enpä mene päättämään, kummasta tykkään enemmän! :D

Ongelma on se, että lihapullat helposti leviävät pannulle ilman korppujauhoa.

Lihapulliin menee tietysti jauhelihaa. Käytännössä se on ollut lammasta, nautaa, sikaa tai sikanautaa. Sitten toinen ainesosa on noin 20 grammaa korppujauhoa. Sipulia lisätään koska se on hyvää hiilaria, mutta sitä menee vähän, reilun kokoisesta sipulista noin neljännes. Yksi muna. Sinihomejuustoa silloin tällöin sisälle (jolloin leviävät erityisen herkästi).
Mausteet: valkopippuri, mustapippuri, piripiri.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-21 10:13:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pienetär kirjoitti:
Ongelma on se, että lihapullat helposti leviävät pannulle ilman korppujauhoa.

Minä teen lihapullat uunissa :arrow: säästyy (paistamisen) vaivalta eivätkä leviä. Noin 200 astetta ja 20 minuuttia.

Terv.Vanilli

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-21 10:34:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pienetär kokeile vaikka ruisleseitä tai muita leseitä tai jauhoja, siis täysjyväjauhoja... Ja eikös se fiberhuskikin ole tohon ongelmaan oivallista. Itse paistan pullat uunissa ja ei ole levinneet, mutta..

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-21 10:38:39 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Miksi liha on ensin jauhettava ja sitten yritettävä taas saada pysymään kasassa, jotenkin epäloogista. Mitähän olen missannut.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-21 11:47:25 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Pienetär, ehkä ongelma on siinä munassa, toimii liukastimena ennen kuin hyytyy ja estää proteiinien koaguloitumisen yhteen?

Pappa, oletko koskaan yrittänyt paistaa pihviä huonosti riiputetusta ulkopaistista tms? Ainoastaan kalleimmat ja parhaiten riiputetut palat ovat riittävän mureita nopeaan kypsennykseen. Kaikki muu eli valtaosa ruhosta vaatii joko pitkän hauduttamisen (sitäkin meillä harrastetaan) tai - jauhamisen. Se on aikaa säästävää ja energiataloudellista, hyvälaatuisen naudan jauhelihapihvin voi halutessaan jättää punaiseksi sisältä aivan kuten fileen, eikä maku jää jälkeen. Parempi hyvä jauhis kuin huono filee!

Ja nyt en puhu niistä muovirasiajauhiksista, vaan lihatiskiltä tuoreeltaan jauhetusta.

Pikkuisenkin isommat lihapullaerät meilläkin paistetaan uunissa, säästää työtä ja käryä. Meillä on tyylinä 250 astetta ja 8 minuuttia.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-21 12:03:57 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Hjuu ;) kyl miun jauhelihapallerot kasas pysyy iha iliman jauhopöperöö. :)

ja ihan hassunhauska kokeilu sekin ko tiputtelee niitä kiahuvaan veteen. :P mutta on ne vähä sellasia ettei niitä oikeen...tosin voehan ne sitten kärventää voissa käyttöönotettaessa..kas ko joka korvessa ei aina ole tuata uunia.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-21 14:16:52 
Poissa
karkkikapara
karkkikapara

Ja taas on näköjään päästy leivästä lihapulliin...

Mä en oo syönyt leipää aloittamisen jälkeen kun kerran pakkotilanteessa reissussa ollessa. Ei tee mielikään, paitsi silloin kun kaupassa joutuu kohtaamaan vasta paistetun tuoreen leivän tuoksun. Mutta en oo ostanut kertaakaan. Ennen söin joka aamun noin 6 palaa leipää, ja useimmiten illalla vielä lisää.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-21 14:23:15 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Jaapajaa...minnuu ainakin jotenkin vetää tuo lihabulla hiukan leipää enämpi puoleensa. (entinen leivän, ah niin loputtoman terveellisen, suurkuluttaja...lihahan oli sitä vähemmän suotavaa...olihan siinä sitä kammorasvaakin ihan hirmusesti... joissain oli hirveet 3% ja joissain edistyksellisissä lihatuotteissa vain 1%...voihan tsiisus... no tokihan rasvarajaa on syytäkin olla silloin kun syödään paljon ja nopeita hiilareita))

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-21 18:45:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Voitaisko puhua vaan sallituista herkuista? Mä en kohta voi enää lukea tätä palstaa: kuola valuu suusta ja hapankorput pyörii mielessä... :!:

Eli kyllä tekee mieli leipää!! Tosin saattaa johtua n. neljä viikkoa jatkuneesta repsahdus-kierteestä. Ei mitään suurempaa -luokkaa pari hapankorppua päivässä- , mutta kun aikaisemmin en lipsunut yhtään...

Tarttis tehdä Morriganit ja ottaa itseään niskasta kiinni.

Kuva
iHerb -koodini on JOK311; saat sillä ensitilaajana 5 $ alennuksen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-21 18:55:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sallin itselleni viikkotasolla ehkä 4-5 palaa ruisleipää (vähäsuolaista jälkiuunileipää), jotka syön aina aamulla, paahdettuna ja kunnolla tykötarpeita päällä. Silloin tällöin lisäksi pala tai kaksi hapankorppua, jota käytän myös hyvin vähäisessä määrin murustettuna ruuanlaittoon. En ole viljalle mitenkään allerginen, eivätkä nämä leipämäärät ole jumittaneet, eivät ainakaan vielä. Olen yrittänyt väsätä itselleni sellaista ruokavaliota, josta tykkään, jota on helppo noudattaa ja joka tepsii. Käsittääkseni olen jopa onnistunut yrityksissäni. Ehdottomasti suurin asia mulle on, että olen pystynyt karsimaan makean pois syömisistäni. En uskalla koittaa kepillä edes jäätä, joten "ei kiitos" jopa alakarppisuklaalle + muille vastaaville. Marjarahka käy. Olen tainnut syödä kaksi palaa Fazerin sinistä viimeisen parin kuukauden aikana. Ei viinereitä, ei keksejä, ei mitään. Tästä olen ylpeä, superylpeä \:D/ .

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-21 20:40:16 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Vaikka en ole syönyt muruakaan leipää yli neljään kuukauteen niin EN ole päättänyt etten SAA syödä leipää. Jos sen tekisin voisi olla ehkä hankalampaa. Nyt olen vain päättänyt että ellei kamalan vastustamattomasti tee mieli, olen ilman. Jos tulisi vastustamaton halu, ei kieltoa ole, määrän vain rajoittaisin senhetken hiilarirajalla. Sellaista hetkeä ei vaan ole sattunut eteen ainakaan vielä. Mutta tämmöiset asiat on niin yksilöllisiä. Kohdallani asia on hivenen vaikea koska nimenomaan olin leivän todellinen suurkuluttaja sen "ylimaallisen terveellisyyden" takia ja sen takia että elimistöni ajautui hiilarinarkomaniaan jossa ei mikään tahtonut enää riittää.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-21 20:55:36 
Mirka kirjoitti:
Ja nyt en puhu niistä muovirasiajauhiksista, vaan lihatiskiltä tuoreeltaan jauhetusta.

Duoda... Meikäläinen oli opiskelijatyttösenä töissä parissakin kaupassa. Yhdessä isossa Espoolaisessa marketissa ja yhdessä pikku-lähikaupassa.. Ja sen nuo työajat saivat meikäläisessä aikaan, etten IKINÄ KOSKAAN MILLOINKAAN osta kaupassa jauhettua jauhelihaa. Jossei suojakaasupakattua ole tarjolla, niin jätän vaikka jauhelihat ostamatta. Sen verran jäi takaraivoon tykyttämään ne omien duunivuosien lihamyllyt..

Jauheliha kun tunnetusti on vielä niin helposti pilaantuvaa sorttia ( enkä yhtään ihmettele nähtyäni kauppojen lihamyllyjen aseptisen tason), niin suojakaasupakkauksessa ei mikrobit pääse niin herkästi lisääntymään.. Siksi ostan vain ja ainoastaan suojakaasujauhelihaa!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-21 21:16:11 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Riippuu kaupasta. Eron näkee, haistaa, huomaa pannulla, maistaa. Pakatut jauhelihat eivät vedä lähellekään vertoja hyvän lihatisikin jauhelihaan. Huono tiski voi toki jäädä pakattuja heikommaksi.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-21 21:49:53 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Oikein hyvällä tiskillä on hyvässä valossa asiakkaan näkyvillä siisti puhdas lihamylly johon asiakkaan nähden laitetaan tuoretta lihaa ja se asiakkaan nähden jauhaantuu puhtaalle käärepaperille johon se asiakkaalle mukaan kietastaan. :) Harvinaiseksi vaan käynyt nykyajassa. Aina jos näen sellaisen ihmeen. ostan jos suinkin olen tilaisuudessa viedä lihan sitten käytettäväksi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-22 00:24:31 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Mirka kirjoitti:
Riippuu kaupasta. Eron näkee, haistaa, huomaa pannulla, maistaa. Pakatut jauhelihat eivät vedä lähellekään vertoja hyvän lihatisikin jauhelihaan. Huono tiski voi toki jäädä pakattuja heikommaksi.

Valmiiksi pakattu jauheliha jää lihatiskijauhelihalle toiseksi vain siinä tapauksessa, että lihatiskin täti/setä jauhaa vasta asiakkaan tilauksesta tälle haluttua lihaa ja vain sen verran kuin asiakas haluaa. Niin että se on takuulla tuoreeltaan jauhettua. Ja siinäkin voi olla vielä se pointti, että samalla myllyllä on jauhettu lihaa koko päivän ilman että sitä on välillä kunnolla pesty.

Eli ainoa keino saada taatusti hyvää jauhelihaa, on ostaa vain korkealaatuista kokolihaa ja jauhaa se itse omalla myllyllä, jonka itse on riittävän hyvin pessyt ja desinfioinut. :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-22 07:21:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
Pienetär, ehkä ongelma on siinä munassa, toimii liukastimena ennen kuin hyytyy ja estää proteiinien koaguloitumisen yhteen?

Niin estääkin. Muna + jauheliha = veltto löllö joka leviää pitkin pannua.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-22 07:24:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

ellin00ra kirjoitti:
Pienetär kokeile vaikka ruisleseitä tai muita leseitä tai jauhoja, siis täysjyväjauhoja... Ja eikös se fiberhuskikin ole tohon ongelmaan oivallista. Itse paistan pullat uunissa ja ei ole levinneet, mutta..

Minä olen kokeillut tattaria.
Minulla vain sattuu olemaan iso erä huonolaatuista korppujauhoa (siinä on matoja) josta pitäisi päästä eroon, mutta poiskaan en raatsi antaa. Sitä paitsi kuka haluaa korppujauhoa jossa on matoja?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-22 08:00:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pienetär kirjoitti:
Sitä paitsi kuka haluaa korppujauhoa jossa on matoja?

Proteiiniahan se vain on (kai?) :lol:

Juu, vaikka ikää ei olekaan, niin joskus mietin, että olenkohan aikaisemmassa elämässäni elänyt sota-ajalla: kun en itekään mielelläni heitä mitään hukkaan. Muuttaessani vanhemmat apunani, he kommentoivat niitä suuria ruokavarantoja, joita hyllyni notkuivat sanoin: "sotaa vartenko olet varustautunut?" :lol:

Terv.Vanilli

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 77 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00