karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-15 05:19:02

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 87 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-05 16:02:25 
Poissa
korpikarppi
korpikarppi

Mirka kirjoitti:
Tuoremehu on sekä hapanta että sokerista, myös täysmehu ja siksi erityisen paha hampaille.

Eiko se vaikuta hampaitten lisaksi jotenkin paikkojen pintoihinkin? Muistelen hammaslaakarini sanoneen jotain tan tyylista. Ja eikos ollut niin ettei heti hedelman syomisen jalkeen tai mehun juomisen jalkeen saa harjata hampaita koska silloin se voi vahingoittaa kiilletta?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-10 19:23:38 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Pangolin kirjoitti:
Ja eikos ollut niin ettei heti hedelman syomisen jalkeen tai mehun juomisen jalkeen saa harjata hampaita koska silloin se voi vahingoittaa kiilletta?

Näin muistan kuulleeni myös. Kuitenkin omenan syöminen illalla viimeisenä "puhdistaa" hampaiden pinnan - siis hammasharjan korvike :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-10 19:31:52 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

hoover kirjoitti:
Närästys johtuu rasvasta.

Tämäkin uskomus istui lujassa, olihan närästyksen tunne rasvaisen ruuan jälkeen - vaikka se olikin hiilihydraattien ja rasvan yhdistelmä.

Nyt kokemus kertoo toista :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-27 23:46:34 
Poissa
sintti
sintti

Lujimmassa istui ehkä

-Täysrasvaisten majoneesin ja smetanan käyttö
-Hedelmien vähentäminen
-Kahvin juominen kermalla

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-28 10:42:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Oma kehonkuva on jäänyt sitkeästi vituralleen... Tiedän olevani kaikkea muuta kuin liian lihava, olen hoikka, mutta silti omat reidet ja takapuoli sekä alavatsan naisellinen pyöreys ovat "epäkohtia" kehossani. Tiedän tätä kirjoittaessanikin, että kuka tahansa minut tunteva ihminen pudistelisi epäuskoisena päätään, jos kertoisin, että nämä kohdat ovat mielestäni liian "rasvapitoisia" ja että haluaisin niiden kiinteytyvän. Kukaan ei ole koskaan sanonut minulle mitään, mistä olisin voinut nämä ajatukset muodostaa, vaan tämä minun vääristynyt näkökulmani johtuu yksinkertaisesti median luomasta kauneusihanteesta. Ja kaikkein hassuinta on kai se, että pidän oikeasti terveen kokoisia naisia, kuten Scarlett Johanssonia ja Kate Winsletiä ym. aivan uskomattoman kauniina ja toivoisin voivani olla saman näköinen. :roll: Ei ole ajattelussa päätä eikä häntää...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-28 10:43:13 
Poissa
kantiuntokarppi
kantiuntokarppi

Nyt kun lueskelin tätä ketjua, niin multahan puuttuu kaikki kammo. Meillä penskana syötiin voita, joka kirnuttiin itse. Kalaa oli myös paljon ravintona, kun se oli ilmasta, siellä merenrannalla asuessa. Se tietty paistettiin voissa. Oli isompaa ja pienempää riistaa ja erilaisia lintuja. Maito ja munat haettiin naapurin navetasta. Jonkinmoinen hämärä muistikuva mulla on, kun istuin penskana isän kanssa lypsyjakkaralla ja isä opetti kuinka lypsetään. osaan sen vieläkin. Se lämmin vastalypsetty maito oli vasta tosi herkkua. Pellossa meillä kypsyi vihannekset ja juurekset. Puutarhassa kirsikat, luumut, päärynät ja omenat. Ainakin meikäläisen elämän alku on ollu ravinnon puolesta tosi mallikasta. Ehkäpä se on vielä jossain tuolla alitajunnassa, että sitä samaa ruokaa yrittää nykyvalinnoissakin hakea.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-02 20:39:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pahimmat kompastuskivet ovat olleet, että rasvaa SAA syödä, että LEIPÄ ON TERVEELLISTÄ ja jopa välttämätöntä. Vieläkin arastelen rasvan kanssa, mutta parempaan suuntaan menee.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-02 22:58:05 
Poissa
fiiliskarppi
fiiliskarppi

Pahimmillaan on kai annettu ymmärtää, että kun olet lihava, olet oikeastaan syntinen, koska olet viettänyt epäterveellistä elämää. Ja jotta saat syntisi anteeksi, pitää sinun kärsimän ja kituman, näe siis nälkää ja tapa itsesi pururadalla! :twisted:
Siitä kai semmoinen käsitys, että laihtumisen pitää olla vaikeata, ja laihduttamisen epämiellyttävää. :smt010
Kyllä tätä on vaan vaikea uskoa että TOSI HYVÄÄ ruokaa kohtuullisesti syömällä kilot sulaa. \:D/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-02 23:07:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

rasva ja suola ovat kuulema pahasta :lol:

rasva kuulema lihottaa ja suola turvottaa ja nostaa verenpainetta...

tätä uskoin yli 15 vuotta :shock:

vittu joo että mua on kusetettu pitkään ja hartaasti :shock:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-03 00:09:48 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Viime joulun maissa Hesarissa joku lääkäri totesi, että turvonnut ja ummetus olo johtuu rasvasta. Muakin turvottaa, jos syön liikaa esim. papuja tai kaalia, joissa ei oo nimeksikään rasvaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-03 15:07:33 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Leipä se miehen tiellä pitää.... NIH :!: Puurosta puhumattakaan.... Ja se autuaaksi tekevä peruna.

On se nyt kumma jos ei tuo taapero syö tuota leipää ja puuroa aamiaiseksi niin sitten vaikka väkisin..... mutta puuro on syötävä kaikki. lautanen tyhjäksi niinkuin olis jo ettäs jaksat :!: :!:

Menee vähän aikaa vissiin, että tuostakin pääsee ja saa hieman muutettua muun perheen rukavaliota aavistuksen terveellisemmäksi..... :roll:

Ja kaiken muun mä vielä käsitän mutta, että PERUNA
se Suomalaisen terveellisen aterian kulmakivi, pyhä lehmä..... pitäisi ampua...... kai.... vai.. :cry:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-03 15:59:46 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Pangolin kirjoitti:
kristina:) kirjoitti:
Pangolin kirjoitti:
Mulle ylaasteaikana terveydenhoitaja kehotti jattamaan maidonjuonnin kokonaan pois etta lihottaa. Meillakin omien lehmien maitoa.

Kauheeta! Oon sanaton.

Syyna oli se kun olin kuulemma ylipainoinen 165cm ja 58kg. Tama on luonut loppuiaksi sen mielikuvan etta on laski vaikka painais mita.

Kun minä yläasteella kävin terkkarilla punnituksessa, niin se meni todella mietteliääksi ja ajatteli äänen jotain tyyliin "Ei tuo nyt niin aivan älyttömästi ole pituuteen nähden". Niin ei todellakaan. Painoa oli varmaan alle 80kg ja pituutta melkein 190cm. Painoindeksi ehkä 20. Onneksi minä tiesin tilanteeni ja ajattelin vain, että on työ terkkari TYHMÄ kun tuollaista menee suustaan päästämään. Kerroin luokkakavereillekin, että minkälainen ääliö siellä oli. Tosissaan mietti, että pitäiskö mulle painosta jotain sanoa. Ehkä se paino näytti paljolta, kun muut siellä käyneet oli suunnilleen 20 kiloa kevyempiä ja 20 senttiä lyhyempiä.

Ja aiheeseen. Minulla ei ole jäänyt mitään vanhoja uskomuksia. Välillä minua suututti todella se, että minua on huijattu koko tähänastinen elämäni näillä rasva lihottaa yms. jutuilla. Turhaan tuli 20 kiloa ylimääräistä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-08 13:01:14 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Mulla taitaa olla vaikeinta päästä ajatuksesta ettei hedelmiä voi syödä mielin määrin. Siis mulle vaikeata on hedelmien rajoittaminen, tällä hetkellä syön 1 per päivä, joinain päivinä lipsuu useampaan (tai/+ marjat).

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-08 13:14:13 
Poissa
sintti
sintti

Mainittu fraasi "Leipä se miehen tiellä pitää". Onneks en ole ikinä ollut mikään leipähirmu, päinvastoin, en ole välttämättä syönyt leipää lainkaan päivän aikana.

Ja hedelmien välttäminen tuntuu olevan sellainen asia joka meinaa saada aivot nyrjähtämään. :lol:

Minkäänlaista rasvakammoa mulla ei ole ollut ikinä. Mä oon aina ajatellut että ns. terveystuottee, rasvattomat ja muut EI VOI olla hyväksi ihmiselle. Leivän päälle laitoin aina rasvaa ja voita käytin leivonnassa niin usein kuin silmä vältti.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-08 13:19:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Difany kirjoitti:
Mulla taitaa olla vaikeinta päästä ajatuksesta ettei hedelmiä voi syödä mielin määrin. Siis mulle vaikeata on hedelmien rajoittaminen, tällä hetkellä syön 1 per päivä, joinain päivinä lipsuu useampaan (tai/+ marjat).

Tämä oli minullekin vaikeaa. Minä tosin ratkaisin sen niin, että syön sitten enemmän hiilareita, niin mahtuvat hedelmätkin mukaan. Tosin en koskaan syö niitä sellaisenaan, vaan osana ateriaa - ja jos ne ovat välipala, syön samalla prodea ja rasvaa "hidasteeksi".

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-08 14:35:34 
Poissa
sintti
sintti

Ruisleivästä luopuminen on ollut selvästi vaikeinta, eikä itseasiassa ole täysin onnistunut kuin induktion ajaksi. Perinteiset ruispalat ja -puikulat olen vaihtanut Pirkan jyväleipään (31g hh ja paljon kuituja) ja (luomu)jälkiuunileipään. Ja aina leivän päälle sentti päällisiä, niin ei tarvitse syödä entiseen malliin neljää palaa, yhdellä tai kahdella saa jo kokonaisen aterian.

Toinen ongelma on hedelmät, kun ei kerta karkkia saa syödä niin jotain raikasta on saatava suuhun. Puolikas kirpeä omena ja puolikas greippi lohkoina korvaa hyvin sen entisen Missä-X -pussin.

Vielä kun löytäisi karppia korviketta salmiakille ja lakulle.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-08 15:26:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minulla ei taasen ole mitään ongelmaa syödä eläinperäisiä rasvoja, niin hyviä ovat. Täysmaitoon vaihtaminen oli hyvin helppoa: kevyen sijasta vain täyttä ostoskoriin.

Yritin tässä pari päivää tehdä niin, että joka aamu ruokalusikallinen oliiviöljyä sellaisenaan nassuun. Eka päivä meni, mutta tokana aamuna meinasi tulla samaa reittiä ylös. Yöks. Enää en uskalla sitä pelkästään naukkailla sillä kammoksun oksettavaa oloa. Syön mieluummin öljyn jonkun seassa, niin ettei öljyn maku paista lävitse (en pidä oliivi- enkä rypsiöljyn mausta, hyi). Ongelmanani ei ole syödä kasviksiakaan, tosin taidan olla nirso (kaikki muut käy, muttei esim. munakoiso ja avokado). Pähkinät menevät juuri ja juuri kurkusta alas, ajattelin että jospa koittaisin laittaa ne puoliksi ja vaikka dipata tummaan suklaaseen, menisikö sitten paremmin alas. Mikä tähän kasviöljy-yökötykseen auttaisi? Kun kookostakin inhoan. Salaatteihin en tykkää laittaa öljyjä vaan syön mieluummin rehut sellaisenaan. Öljyllä kasteltu salaatti jää maun vuoksi syömättä. Miksi sen öljyn pitää maistua niin helvatan pahalle vielä?

ViestiLähetetty: 2007-03-08 15:33:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Rasvakammo minulla on ollut koko aikuisian, mutta toisaalta olen aina syonyt voita/ollut ilman rasvaa kokonaan (vuoron peraan hyvalla ja huonolla omalla tunnolla).
Nyt kun RASVAA SAAKIN SYODA HYVALLA OMALLA TUNNOLLA tuli alkuun ristiriitaisia tuntemuksia; ennenhan kuului tuntea syyllisyytta voin kaytosta nyt ei.

Toinen on/oli kananmunien syonti: aiemmin toisella palstalla jo kirjoitinkin tehneeni selvityksen MUNIEsyonnistani itselleni ja tulos: nykyaan (2) syonkin huomaamattani vahemman munia kuin aiemmin (useampia piilomunina letuissa vohveleissa eri ruoissa jne). Tunsin siis alkuviikoilla huonoa omaatuntoa syodessani terveellisemmin kuin aiemmin.

Uskon kaikilla olleen vaikeaa muuttaa paassaan aiemmat (oikeaksi todistetut)uskomukset uusiksi painvastaisiksi (oikeiksi uskomuksiksi)....

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-08 15:33:17 
Poissa
sintti
sintti

Premnas kirjoitti:
Pähkinät menevät juuri ja juuri kurkusta alas, ajattelin että jospa koittaisin laittaa ne puoliksi ja vaikka dipata tummaan suklaaseen, menisikö sitten paremmin alas.

Tämä nyt ei ole ihan 100% karppia, mutta tee sekoitus pähkinöistä ja rusinoista, vaikkapa suhteella 1/6 (1 osa rusinoita tietenkin :D), näin aina kuuden kuivahkon pähkinän jälkeen tulee yksi mukavan makuinen rusina - ellei huijaa ja valikoi niitä rusinoita pelkästään, mutta eihän niin saa tehdä :)

Lainaa:
Mikä tähän kasviöljy-yökötykseen auttaisi? Kun kookostakin inhoan. Salaatteihin en tykkää laittaa öljyjä vaan syön mieluummin rehut sellaisenaan. Öljyllä kasteltu salaatti jää maun vuoksi syömättä. Miksi sen öljyn pitää maistua niin helvatan pahalle vielä?

Laadukas extravirgin oliviöljy maistuu paremmalta kuin Euroshopper. Kannattaa myös tehdä makuöljyjä vaikkapa chilistä ja sinapinsiemenistä tai valkosipulista.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-09 14:27:30 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

mielessä on aina etteivät (luomu)täysjyväviljat voi olla niin epäterveellisiä kuin täällä karppimaailmassa + ao. kirjoissa kerrotaan ja aiheuttaa sitä ja tätä ja tätä ja tota....

ja mulle tuli lievä syyllisyys kun söin yhtenä päivänä yhteensä 4-5 kanamunaa kun ei ollut muuta protskua oikein tarjolla ( keitettynä ja paistettuna... (nyt meni verisuonet tukkoon) :oops:

muuten rasva ei ole kyllä mulle ongelma, lisää kehiin vaan...

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 87 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00