karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-11 17:26:21

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 77 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-22 08:34:22 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Vanilli kirjoitti:
...että olenkohan aikaisemmassa elämässäni elänyt sota-ajalla: kun en itekään mielelläni heitä mitään hukkaan. Muuttaessani vanhemmat apunani, he kommentoivat niitä suuria ruokavarantoja ...

Meissä taitaa olla paljon yhteistä 8)
terv els

(Mutta puolimädät toukkaperunat ja muinaiset toukkajauhot jouduin kyllä aikoinaan heittämään pois. Hylkimisreaktio tosin aiheutui enemmän heikosta luonteesta kuin terveyssyistä...)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-22 08:49:12 
Poissa
sintti
sintti

Jackie - palastin vasta nyt viikonlopun jälkeen nettiin ja onpas leipäkeskustelu rönsyillyt lihapulliin saakka. Mutta hauskahan näitä on lukea! Asiaan: olen laihtunut ruisleivän syönnistä huolimatta, mutta hidasta, hidasta tämä on...Sitä paitsi musta tuntuu, että kun arkena saan tsempattua ja paino tippuu, niin viikonloppuna saan takaisin kaiken korkojen kera...Jotenkin sitä viikonloppuna on rennompi ja ottaa sen yhden saunakaljan ja vähän suklaatakin ja vähän vielä lisääkin...Olen 159 cm pitkä ja aamupaino alimmillaan on ollut 57,1 kg. Mutta esimerkiksi tänä aamuna se oli taas 58,1 kg.... Tavoite olisi 55 kg kieppeillä. Alkupaino oli 61,5 kg.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-22 09:07:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vanilli kirjoitti:
Proteiiniahan se vain on (kai?) :lol:

Kyllä jokaisen olen kaapinut pois sieltä.

Vanilli kirjoitti:
Juu, vaikka ikää ei olekaan, niin joskus mietin, että olenkohan aikaisemmassa elämässäni elänyt sota-ajalla: kun en itekään mielelläni heitä mitään hukkaan. Muuttaessani vanhemmat apunani, he kommentoivat niitä suuria ruokavarantoja, joita hyllyni notkuivat sanoin: "sotaa vartenko olet varustautunut?" :lol:

Sama minulla. Lapsena huvitti isoäiti joka muistutti aina pula-ajasta ja säästi kaikkea. X-sukupolveen syntyneenä minä koin sitten itse varsin konkreettisesti laman, joka ei koskaan loppunut. Sen jälkeen onkin oppinut sellaiseksi ettei mitään halua heittää pois.

Minua vanhempi sukupolvi, suuret ikäluokat, taas eivät ole juurikaan köyhyyttä nähneet ja selvisivät lamastakin melko hyvin. Nyt tosin aika moni niistäkin on joutunut kilometritehtaalle.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-22 09:29:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Els ja Pienetär: totta puhuen äitini jaksoi aina ruokapöydässä -kun olimme lapsia (meitä on se tavallisin lukumäärä eli kaksi) ja kun ei ruoka oikein meinannut maistua -muistuttaa nälkää kärsivistä kehitysmaiden lapsista eikä ruokaa saanut jättää! Eikä se, että piti syödä lautanen tyhjäksi, tehnyt meistä todellakaan lihavia -pikemminkin päinvastoin. Eipä kunnon aterian jälkeen "ollut tilaa" sipseille, karkeille tms. Minulla ja siskollani ei myöskään ole mitään ruoka-aineallergioita -osittain ainakin varmaan siitä syystä, että ruoka oli kotitekoista (yleensä) eikä lisäaineilla höystettyä, vaikken väitäkään, että ne (lisäaineet) kokonaan selittäisivät yliherkkyydet yms.

Vakavasti puhuen perinteisen kotiruoan merkityksen vähenemisen liitän vahvasti "roskaruoan" käytön lisääntymisen kautta nuorten ylipainoisuuden lisääntymiseen :?

Yst.terv. Vanilli

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-22 09:35:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Meillä oli sellainen "vanhanaikainen" perhe, eli samassa talossa asui isovanhemmat ja me. Isovanhemmat pula-ajan kokeneena eivät heittäneet mitään pois, ja varsinkaan mitään ruokaa ei pantu roskiin. Jollei se uponnu ihmisille, niin sitten eläimille. Homma on tarttunu muhunkin niin syvään, että ei mitään milloinkaan roskiin. Ja jos heitänkin niin itkua tihrustaen. Yks suurimpia kynnyksiä on ollutkin sitten tuossa ruuan poisheittämisessä, kun perheen ei-karppaajat eivät ehdi syödä leipiä pois ennen kuivettumista, ja kuivettunut leipä oli herkkua, mitkä ennen popsin urakalla pois.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-22 09:55:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Välillä repsahtaa ja ihan hiivaleipää. :evil: :oops:

Raipe Perus Ins.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-22 09:58:43 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Vanilli kirjoitti:

Vakavasti puhuen perinteisen kotiruoan merkityksen vähenemisen liitän vahvasti "roskaruoan" käytön lisääntymisen kautta nuorten ylipainoisuuden lisääntymiseen :?

Yst.terv. Vanilli

Kyllä tuossa varmasti on laajasti ottaen iso osa ongelman ydintä. myös se että hiukan aiemmin ei syöminen ollut jatkuvaa vaan syklistä, ruoka-aikoihin ajoittuvaa. Varmasti tekijöitä on monia.

Itse kylläkin lihoin oikeenkin virallisterveellisellä ns "oikealla" ruualla. Se vaan pikkuhiljaa muuttui yhä enemmän ja enemmän leipä ja perunapainotteiseksi. Niiden avustuksella elimistö ajautui "hiilihydraattinarkomaniaan". Vasta sen seurauksena sitten asia riistäytyi käsistä, alkoi olla pakottava tarve saada sokeria sekä muutenkin nopeita hiilihydraatteja. Olotila ei enää muulla helpottunut. Seurauksena oli kierre... nälkä--huono olo-päänsärky-syöminen-väsymys-nälkä...ja loppujen lopuksi edes niitä ei voinut erottaa toisistaan. Mutta tämä siis oli minulla yksilönä. Pitkälle aikuisikääni olin myös hoikka tai normaalipainoinen, jonnekin 30 iän tuntumaan. Minun kohdalla ylipaino ei tullut mäkkäristä, chipseistä, kokiksesta, suklaasta eikä karkeista. se tuli perunasta ja leivästä, ja hyvin paljolti vielä rasvaa vältellen. Inhosin jopa rasvasia ruokia.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-22 11:03:39 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Komposti helpottaa, jos asumismuoto sallii. Kompostin kauttaa muuttuu uudeksi, freesimmäksi ruoaksi. Nimim. sama vaiva rahikaisella.

Pienetär, alkaako pelittää pullat?

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-22 16:57:07 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

:cry: Minä rakastan leipää...hapankorppu kutsuu nimeäni. Ko. tuote on ollutkin kompastuskivi, jos on ollakseen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-22 18:53:27 
Poissa
prinssieversti
prinssieversti

Vanilli kirjoitti:
...muistuttaa nälkää kärsivistä kehitysmaiden lapsista eikä ruokaa saanut jättää!

Ajatelkaa Biafran lapsia, muistuteltiin meillä, ja oltiin niin pieniä että ei edes ollut paljon hajuakaan missä Biafra on :roll:

Takuuvarmasti sai äiteen hermostumaan kun ehdoteltiin että lähetetään noi safkat sitten Biafraan... tuo dialogi taisi tapahtua monissa muissakin perheissä kuin vain meillä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-23 07:02:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
Pienetär, alkaako pelittää pullat?

Pullat pelittää, kiitos Mirka!

Tosin kyllä huvittaa tuo (muistaakseni) Papan lausunto että miksi liha pitää ensin jauhaa ja sitten taas yrittää saada se pysymään kasassa. :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-23 07:04:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Make kirjoitti:
Vanilli kirjoitti:
...muistuttaa nälkää kärsivistä kehitysmaiden lapsista eikä ruokaa saanut jättää!

Ajatelkaa Biafran lapsia, muistuteltiin meillä, ja oltiin niin pieniä että ei edes ollut paljon hajuakaan missä Biafra on :roll:

Takuuvarmasti sai äiteen hermostumaan kun ehdoteltiin että lähetetään noi safkat sitten Biafraan... tuo dialogi taisi tapahtua monissa muissakin perheissä kuin vain meillä.

Kyllä vain, paitsi että Biafran sijasta oli Etiopia. Toinen oli että "Jumalan viljaa ei haaskata"

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-23 09:14:47 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Kerran minua yritti, syömistäni ja erityisesti ruuan lajivalikoimaa nähdessään, eräs henkilö moittivaan sävyyn muistuttaa jossain olevasta nälänhädästä ja valintojeni etiikasta. Hiukan katsoin kummeksuen. Esitin kysymyksen: "Tiedätkö vähenisikö vai lisääntyisikö koko maailman väestön pahoinvoinnin summa jos kaikilla olisi riittävästi ruokaa ja ruokavalikoimaa". ...hiljaisuus..mutinaa...hiljaisuus...epämääräistä...käsittämätöntä jokellusta....... kiusasin...."Ai et tiedä vai.....anna minun sitten syödä rauhassa, voimme jatkaa senjälkeen aiheesta".

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-23 10:21:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pappa kirjoitti:
Kerran minua yritti, syömistäni ja erityisesti ruuan lajivalikoimaa nähdessään, eräs henkilö moittivaan sävyyn muistuttaa jossain olevasta nälänhädästä ja valintojeni etiikasta. Hiukan katsoin kummeksuen. Esitin kysymyksen: "Tiedätkö vähenisikö vai lisääntyisikö koko maailman väestön pahoinvoinnin summa jos kaikilla olisi riittävästi ruokaa ja ruokavalikoimaa". ...hiljaisuus..mutinaa...hiljaisuus...epämääräistä...käsittämätöntä jokellusta....... kiusasin...."Ai et tiedä vai.....anna minun sitten syödä rauhassa, voimme jatkaa senjälkeen aiheesta".

:lol:
Kerran minä ratkoin urakalla erään potilasryhmän ongelmia ja ne tulikin hoidettua. Nyt mä tapasin sitten uusia potilaita ja kysyin että onko nyt hyvä kun on saatu laki ja asetukset ajan tasalle.
Ei ollut. Sen sijaan ne rupesivat valittamaan pikkuasioista!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-23 10:50:10 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Niinhän tuo entinen tyttökin tokaisi, kun äiti koitti houkutella syömään muistuttaen nälkäänäkevistä, jotta "äiti, katoaako maailmasta nälänhätä jos minä syön lautasen tyhjäksi?"

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-23 19:54:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Moi!

Jos maailman nälänhätä loppuisi sillä, että söisin vain rehuja, tekisin sen kyllä. Mutta ei täällä safkoja kuitenkaan (eikä muutakaan) tasata, se on nähty. Ihmiskunta on kuin meen nautalauma, suuret komeat sarvipäät syövät parhaat palat, ja heikot arat tyypit tyytyvät hiljaa siihen mitä jää.

No nuukuuteen minutkin on kasvatettu. Onhan se ruuan roskiin heittäminen syntiä. Mutta ellei mies syö voi antaa kissoille.

Mulle itselle leipä on suurin ongelma, sillähän olen itseni lihottanut. En pelkällä leivällä, mutta ensin alle mallaslimppua, päälle voita, makkaraa, juustoa ja kaiken päälle tomaattia ja ehkä kurkkuakin. Se sitten makean mustan teen kanssa. Eihän se yksi mihinkään riitä, koska on niin mahtavan hyvää. Tuosta kun yritän olla erossa. Ei leipää enää. Jos joskus siirryn hyväkarppariksi, viljani täytyy olla puurona: kauralese tai tattari.

Minulla ei varmaankaan ole tahdonvoimaa olla kohtuukäyttäjä, ainakin pitää paljon oppia ennen.
Toistaiseksi minun pitää olla leivän totaalikieltäytyjä!!!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-26 12:54:31 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Minä "löysin" tänään lehtileivän, hiilareita ei viipaleessa ole kuin 3,5. On ihan kiva välillä laittaa leikkeleet ja juustot yms. sörsselit jonkun päälle... :wink:
Äsken ekan viipaleen söin ja ihan oli hyvää, tosin päällä oli 4 viipaletta metukkaa ja 5 juustoa, heh. Mutta oli mukava syödä jotain rapeaa! :)
Pitää varmaan ottaa päiväohjelmaan aamuin illoin, on niin helppoa. Rasvaa en osaa kaivata leivän päälle (yllättävää kyllä, en ole käyttänyt aikoihin), mutta onhan sitä rasvaa metukassa ja juustoissakin!

BMI alussa 31,2: nyt 28,2: tavoite 23,3

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 77 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4

Kaikki ajat ovat UTC+02:00