karppaus.infon arkistoitu foorumi
http://karppi.ninja/forum/

Huonovointisuus ja hikoilu
http://karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=13&t=105122
Sivu 1/1

Julkaisija:  Aloittelija67 [ 2020-11-30 20:06:45 ]
Viestin otsikko:  Huonovointisuus ja hikoilu

Hei,

Olen ollut viikon vhh:lla, useamman kerran jo yrittänyt karpata, mutta aina sama juttu - tulen todella huonovointiseksi ja hikoilen runsaasti. Olo siis järkyttävä, en ole 100% työkuntoinen tällä hetkellä.

Pituus 169 cm, paino 63,3 kg (painoa pudonnut viikossa 1,7 kg, tavoite pudottaa 5-6 kg.
Ensisijainen tavoite kuitenkin on kehon tulehduksen sammuttaminen ja sisäelinrasvan vähentäminen, sitten vasta painon pudotus. Matala-asteinen tulehdus todennäköisesti syynä huonovointisuuteen? Ketoosiin en ole päässyt kuin kerran karpatessani, mutta olen joutunut lopettamaan karppauksen muutaman viikon päästä aloittamisesta toimintakyvyn huomattavan alenemisen takia.

Juon joka aamu merisuolavettä ja nyt olen päivän mittaan juonut useamman ison lasillisen, jossa 1 tl merisuolaa liotettuna. Olen laittanut suolarakeita myös suuhuni ja juonut Donat magnesium-vettä.

Tyypillinen karppipäiväni on seuraavanlainen:

Aamulla avocado ja vihreä kasvissmootie, jossa oliiviöljyä ja mct-öljyä molempia noin 1 rkl.
2 kuppia kahvia, kermalla tai kauramaidolla (juu tiedän, että jälkimmäinen on kuraa, mutta niiiin kahvista tulee niin hyvää)

Lounas omeletti runsaassa voissa ja oliiviöljyssä tai esim seuraavanlainen lautanen:
uunilohi pala
avocado 1 kpl
kesäkurpitsa pala n. 2 dl
parsakaalia n. 3 dl
parsaa 2 kpl
kukkakaalimuusia n. 4 dl
Voita ja oliiviöljyä

Iltapala kermakahvi + 1 dl vadelmia kermavaahdolla

Finelin sivuilla laskin lohilautasen kanssa seuraavat lukemat (omeletin kanssa tietysti eri tulos)

rasva 76%
tyydytteneet rasvahapot 27%
montyydyttyömättömät rasvahapot 8%
hiilihydraatit hitaasti imeytyvät 8%
sakkaroosi 1 %
proteiini 12%

En haluaisi keskeyttää karppaamista, vaan jatkaa kohti hyvää oloa. Mitään tiedettyjä perussairauksia ei ole. Hiilihydraattien määrä toki matala, ajattelin, että kukkakaalimuusi ja kasvikset olisivat jo täyttäneet hiilaritarpeen.

Kaikki neuvot tarpeen....

Julkaisija:  els [ 2020-12-01 22:47:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Huonovointisuus ja hikoilu

Syömisesi ovat niin kovin kaukana mistään sellaisesta, mitä olen itse koskaan kokeillut etten osaa tuohon tyyliin neuvoa mitään.

Suolan määrä (monta teelusikallista päivässä) kuullostaa oudolta - paitsi jos elät kuumassa maassa ja ruokasi on muuten suolatonta.
Samoin iso painonpudotus normaalpainoisella (jollainen olet) ja kertomasi ruoat saavat hiukan pelkäämään, että syöt kovin vähän?
Voisiko se olla huonon olon syynä?

Edit. Hurja (ja outo; ja kallis) on hyppäyksesi ruokapuolella, jos kyseesen voisi tulla sokerivieroitus (jossa tuollaisia oireita, kuulemma).

Julkaisija:  ~Weera~ [ 2020-12-02 03:02:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Huonovointisuus ja hikoilu

:smt006 Tervetuloa!

Minä katsoin, että sun kasvismäärät ovat melko isoja, onkohan mitat ihan oikein?
Olet todellakin sopivan painoinen, minusta sinun ei pitäisi laihduttaa enempää.
Mutta jos haluat syödä terveellisesti niin ole pitkäjänteinen, vähennä suolaa, tarkista kasvisten määrää, syö kunnon liha-annoksia, ja hyviä rasvoja kohtuudella, reilusti osana ruokaa.
Zemppiä! :D

Julkaisija:  Martti Syväniemi [ 2020-12-02 09:35:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Huonovointisuus ja hikoilu

Suola kannattaa käyttää ruoan maustamiseen. Jos harrastat hikiliikuntaa merkittävästi, voi suolaa ottaa lisäravinteen tavoin, tai jos siltä muutoin tuntuu.
Yhden aterian ja kahden välipalan riittävyys näyttäisi olevan liian haastava tapa näin aluksi. Kalorien lisäksi myös proteiinia voisi olla suhteessa enemmän.
Ja laihdutustavoite on noin solakalle turha, se lisää vaan stressiä. Vhh tuottaa useimmille 'oikean' painon itsekseen.

Tässäkin on kyse vain minun mielipiteestä. Kaikki ovat yksilöitä ja oikea tapa löytynee kokeilemalla.

Julkaisija:  tuulimumma [ 2020-12-02 12:39:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Huonovointisuus ja hikoilu

Tervetuloa 8)

Kasvipuolta näyttäisi olevvan turhan paljon.
Kuidut jopa haitallisia.
Vihersmoothit lisäävät elimistöön oksalaatteja, mikä ei ole toivottavaa.
Eläinrasvat kasvirasvoja parempia elimistölle.
Mct on keinotekoinen öljy...ainakin Heikkilän mukaan vältettävä.

Proteiinia ja eläinrasvoja mielellään lisää,
Laihduttaminen näyttäisi turhalta, jopa haitalliselta noilla mitoilla.
Relax...kysymys on kuitenkin lähinnä terveydestä :lol:
Toivottaa akka, 75-vuotias, ketoillut liki 20-vuotta.
Lääkkeetön. :D

Julkaisija:  jäbä [ 2020-12-03 04:17:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Huonovointisuus ja hikoilu

Runsas määrä kasviksia voi hyvinkin aiheuttaa hikoilua ja muita ongelmia. Elimistö joutuu sulattelemaan kaiken syödyn ja voi käydä kovilla kierroksilla. Monet kavikset sisältävät antiravinteita, lektiinejä sun muuta ja nämä voivat omalta osaltaan myös nostaa lämpöä?
Suola on hyvä juttu ja vaikuttaa vatsahappoihin ja muuhun mutta ennemmin nauttisi sitä ruoan yhteydessä tai vaikka kerran päivässä veden lisänä jos tarvis, kuten vaikka paaston aikana.

Edit: Oletko käynyt mittauttamassa sisäelinrasvan vai mistä päättelet sen olevan pudottamisen tarpeessa?
Painoa ei ainakaan pituuden perusteella olisi paljoakaan pudotettavana.

Julkaisija:  Erfis [ 2020-12-03 16:39:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Huonovointisuus ja hikoilu

Käytätkö mct-öljyä muuten? Mulle se ainakin tekee tota. Karsee myrkky. Muut kommentit tässä ketjussa hyviä. Ihmettelin kans älytöntä rehumäärää ja liian pientä kalorimäärää.

Julkaisija:  vanha karppu [ 2020-12-04 03:05:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Huonovointisuus ja hikoilu

Aloittelija67 kirjoitti:
Hei,
Pituus 169 cm, paino 63,3 kg (painoa pudonnut viikossa 1,7 kg, tavoite pudottaa 5-6 kg.
Ensisijainen tavoite kuitenkin on kehon tulehduksen sammuttaminen ja sisäelinrasvan vähentäminen, sitten vasta painon pudotus.
Oletko varma, että sinulla on sisäelinrasvaa?
Minä olen käynyt 3 kertaa mittauttamassa rasvaprosenttini/kehonkoostumukseni.
Ekalla kerralla mulle rätkäistiin arvio sisäelinrasvastani ihan vain ikäni perusteella. Mittaaja mutisi, että "kaikilla" minun ikäisillä on kuulema tietty prosenttiosuus sisäelinrasvaa.

Seuraavalla kerralla mittausmenetelmä oli kehittynyt niin paljon, että kone osasi mitata myös sisäelinrasvani määrän. Se oli lähes nolla prosenttia, vaikka muu rasvakudokseni määrä oli ihan normaali eli pitänytkään paikkansa väite, että kyllä sitä on kaikilla yli 30-vuotiailla.

Sitten tuli menopaussi ja pyöristyin hiukan. En ole mikään läski edelleenkään, mutta muodikkaan luisevista kasvoistani tuli taas samanlaisen pyöreät kuin teini-iässä. Myös vatsaani tuli lisää rasvaa samalla kun takapuoli pieneni eli muutuin keskeltä tasapaksummaksi. Koska vyötäröni oli enää sentin vaille mukamas lääketieteellisesti vaarallisen paksu, menin taas kehonkoostumusmittaukseen juurikin tutkimaan sitä sisäelinrasvan määrää.

Tuloksena oli, että sisäelinrasvani määrän pitäisi nousta vielä 20 prosenttia, jotta sitä alkaisi olla liikaa. Eli se, ettei vartalo ole missinmittainen ei suinkaan tarkoita, että jotain olisi oikeasti vialla.

Kun nainen vanhenee, rasvakudoksen määrän kuuluukin lisääntyä, jos on ollut aikaisemmin hoikka. Rasvakudosta tarvitaan riittävien estrogeenitasojen ylläpitämiseen, ainakin jos ei halua ottaa estrogeenia purkista tms. millä taasen olisi terveyttä oikeasti vaarantavaa vaikutusta.

Naisen vartalosta saa olla kokonaiset 33 % läskiä ilman että siitä on minkäänlaista terveydellistä haittaa! Toisin kuin miehillä, joissa ei saisi olla mielelläään yli 21 prosenttia rasvaa. Toki nämäkin luvut ovat taatusti jotain tilastokeskiarvoja.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/