karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-08 17:56:23

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Mistä aloittaa?
ViestiLähetetty: 2004-09-14 17:46:11 
Poissa
sintti
sintti

Nyt tulee varmaan huutoa moneltakin taholta, mutta senkin uhalla laitan tämän viestin :twisted: (tyyliin: "pitäisi perehtyä aiheeseen, ennekuin rupeaa tuollaisia kyselemään" jne. :wink: Mutta selitys siihen löytyy seuraavasta...)

Olen useana iltana lukenut täällä viestejä, pää on pyörällä.. Eli lyhyesti
*Mistä aloittaa??
*Kannattaako hankkia jotain alan kirjallisuutta, vai pääseekö täällä alkuun?
*Linkkejä täällä joista olisi hyötyä vasta-alkajalle.

Itse olen hiilareihin, etenkin niihin ei niin hyviin, kovasti mieltynyt, mutta ne jumittaa kropan aivan selvästi, eli en voi hyvin jos syön mm. vaaleaa leipää yms. Olen kokeillut muutamaan otteeseen vähähiilarista ruokavaliota, mutta se repeää aina muutaman päivän jälkeen, vaikka olo olisi jo kohentumaan päin. Miten te olette päässeet eroon vanhoista ruokailutottumuksista?

Terkuin, Marikka.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-14 17:52:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä olen mielestäni itsekurittomin ihminen mitä maa päällään kantaa, mutta siirtyminen tähän karppaamiseen ei ole ollut missään vaiheessa ongelmallinen niin että kävisi edes mielessä lipsahtaa. Päinvastoin. En tiedä onko sinun kohdalla ongelmana motivaation puute, et tarpeeksi kovasti halua muutosta. Minulle tämä tapa elää ja syödä jyshti kerralla kohilleen, hienosäätöä vailla vain. Tosin enhän mä ole alan harrastajakaan ollut vasta kuin viikon, mutta hyvin menee kun on alamäki! :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-14 18:02:08 
Eroon pääset aivan huomaamatta vanhoista ruokatottumuksistasi, päättämällä noudattaa alkarppaajille kuuluvaa ruokavaliota.

Jätä pois leivonnaiset,sokeri, riisi,pasta ja peruna ruokavaliostasi,niin jo tuota "kieltoa" noudattamalla karppauksesi lähtee käyntiin kuin itsestään.

Muista syödä tarpeeksi päivänmittaan proteiinia, matalan hiilihydraattitason omaavia vihanneksia ja juureksia sekä oliiiviöljyä,kermaa tai voita ruokien lisukkeena.

Heikkilän "Hyvänolon keittokirja" on varmaan jo kirjastoissa saatavissa (myös uusin painos) tai ainakin minä halusin ostaa sen heti ikiomakseni,jotta se on saatavilla, jos huono hetki tulee ja tarvitsen tukea!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-14 18:27:30 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Hanki kirja. Se takulla maksaa hintansa takaisin. Tervetuloa mukaan! :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-14 19:16:21 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Mun mielestä kannatti satsata ensimmäiseksi lääkärintarkistukseen verenkuvineen ja varata Heikkilän kirjat kirjastosta. Kakkosen lopulta ostin itse kun jonotus aika oli niin pitkä, eilen sain ensimmäisen osan käsiini. Ihan aluksi seikkailin netissä (tääläkin) ja harkitsin mikä voisi olla se mulle sopivin ruokavalio. Atkinssia olen joskus kokeillut ja toimihan se, mutta silti repsahdin :oops: . Mä en varsinaisesti laske hiilareita, vaan syön kasviksia niin paljon kuin huvittaa, käytän maitojuomaa kahvissa paljon, viikossa vedän kaikkiaan kermaa 3 dl ja rahkaa 500 g + mustikoita hurjasti. Joskus sorrun 70 % suklaaseen tai syön kourallisen pähkinöitä. Mun mielestä oli hyvä tietää missä kunnossa on nyt aloittaessa ja tosi mielenkiintoista katsoa 6 kk päästä mitä veriarvoille silloin kuuluu. Pudotettavaa mulla on 15-18 kg, mutta tadaa: neljässä viikossa on 5,5 kiloa jo pudonnut \:D/ .

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-14 21:18:53 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos vastauksistanne!

Kasviksista: eikö ole niin, että kasvikset mm. porkkana sisältää paljon hiilareita (jostain ois sellainen muistikuva, oiskohan kun luin montignacin kirjaa kesälomalla, ja koetin opiskella hyviä ja huonoja hiilareita..)

Oletteko te rajoittaneet kovastikin kasvisten syöntiä?

Entä tumma riisi, vähänlaisesti syötynä ok..? luulen että sekoan ilman hiilareita :wink:

Aterioita välipalat mukaan lukien 3-5? Vai miten olette jakaneet ruokailunne?

Onko täällä jotain linkkiä, jossa ois jonkun/joidenkin päivän ruokailut, mitä on syönyt, koska on syönyt. Helpottaisi omaa miettimistä, että miten sitä "pitää syödä". Vai viitsisikö joku tähän viestiketjuun sellaisen laittaa?

Juu, tuosta motivaatiosta, olen kova miettimään ja suunnittelemaan, sekä aloittamaan, ihan innoissani, mutta sit se lopahtaa, mutta tähän olen henkisesti valmistautunut kesäkuusta alkaen, tyyliin hiljaa hyvä tulee, että ehkä se tästä.

Mulla olisi tarkoitus pudottaa painoa muutama kilo, mutta se mihin tällä pyrin, on hyvä olo.

-Marikka-

Ps. en taida olla täällä ainoa kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastava :?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-14 21:37:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Terve tuloa mukaan.
Ensiksi sinun pitäisi varmaan selvittää mitä ruokavaliota aiot noudattaa Heikkilä, Atkins, Montignacin(vai miten se kirjoitetaan :wink: ) jne.
Niissä, kun toteutetaan tuota syömistä hieman erillä tavalla.
Ja sitten mitä on tarkoitus saavuttaa...Painonpudotus, kuinka paljon vai ylläpitokarppausta..?
Luulen, että ilman noita tietoja on vaikea antaa mitään "nyrkkisilmään" neuvoja :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-15 06:36:26 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Lainaa:
Juu, tuosta motivaatiosta, olen kova miettimään ja suunnittelemaan, sekä aloittamaan, ihan innoissani, mutta sit se lopahtaa, mutta tähän olen henkisesti valmistautunut kesäkuusta alkaen, tyyliin hiljaa hyvä tulee, että ehkä se tästä.

Marikka!
Mulla on ollut tuota samaa "vikaa" :lol: Suunittelin, aloitin, repsahdin ja lopetin. Kun aloitin karppaamisen, päätin että kaksi viikkoa kokeilen ja sen jälkeen saa taas määssätä mitä lystää jos tää ei toimi. Toisin kävi, tiukan ja kurinalaisen kahden viikon jälkeen ei käynyt edes mielessä syödä hiilareita saati sokeria ja kiloja oli hävinnyt.

Päätä, älä "suunittele", noudattavasi jotain näistä vaihtoehdoista edes sen kaks viikkoa, siinä ajassa tippuu jo painoa ja himot häviää. Luulisin että siitä sitä ekstramotivaatiota tulee! Tsemppiä!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-15 06:48:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kannaatta juu päättää mitä alkaa noudatta, sen jälkeen hanki kirjallisuutta, selaa nettiä jne. lue niin paljon kuin mahdollista siitä ruokavaliosta mitä aiot noudattaa. Sen jälkeen kaikki onkin jo paljon helpompaa!! Minä käytin vuosi sitten kaksi viikkoa siihen että suunnittelin sen oman systeemini, mitä syön ja milloin jne. Homma toimi, aloitus oli sitten tosi helppoa. Ja kyllä se vie oman aikansa ennenkuin hommaan oppii, mutta se kyllä palkitsee. Himot pysyy kurissa, paino laskee ja olo on loistava.

Huomasin muuten eilen illalla että mun kovettuneet kantapäät olivat muuttuneet pehmeiksi... :lol: ihan piti siinä miehen kanssa ihmetellä tätäkin muutosta...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-15 07:54:48 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Sama juttu noiden kantapäicen kanssa.. :lol:
Unohda porkkanakielto, se on vanhentunutta tietoa. Kaikki vilja, aluksi myös riisi ja peruna pois, samoin banaani ja maissi sekä tietenkin kaikki sokerinen. Kasviksia saa syödä minun kokemukseni mukaan varsin rajoituksetta. Näillä pääset hyvään alkuun, lukemalla lisää.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-15 08:09:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

marikka kirjoitti:
Oletteko te rajoittaneet kovastikin kasvisten syöntiä?

Entä tumma riisi, vähänlaisesti syötynä ok..? luulen että sekoan ilman hiilareita :wink:

Aterioita välipalat mukaan lukien 3-5? Vai miten olette jakaneet ruokailunne?

Kovasti on rajoitettu joo. Ainoa kasvis mitä syön tällä hetkellä on mustaherukka, tosin sain Venäjältä tomaatteja.

Pieni vinkki: Venäläiset tomaatit eroavat suomalaista kuin yö ja päivä. Venäläiset tomaatit ovat täynnä "vihanneslihaa", suomalaiset taas ovat vetisiä.

3 runsasta ateriaa, kullakin runsaasti pekonia ja viisi kananmunaa. Lounaalla kupillinen mustaherukkaa.

Tuppaa motivaatio lopahtamaan meikäläiseläkin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-15 08:24:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

toi tomaattijuttu on kumma, ainakin itä-euroopassa ja kreikassa tomaatit on olleet juuri tollasia kiinteitä ja lihaisia, kun varsinkun suomessa ne on pehmeitä ja vetisiä, olkoonkin ne tuotu mistä tahansa. Onkohan se jotain rehulajiketta taas mitä suomalaisille syötetään?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-15 12:53:57 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Veikkaisin, että lajike on Tanskan vienti. Ei ole kaikkein maukkaimpia ei. Valinnan määrää satoisuus ja kuljetuskestävyys, ei maku. Pienetär, oliko tuo jotakin omituista huumoria? Et kai oikeasti syö noin yksipuolisesti? Kasviksia mielellään vähintään puoli kiloa päivässä. Mielellään enemmänkin. Eikä mielellään samaa ruokaa useammin kuin kahdesti kuussa. Muuten kyllästyy, ainakin minä. Tätä on hei tarkoitus jatkaa loppu elämä!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-15 13:48:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pienetär, jos painonpudotus tökkii (ja motivaatiokin meinaa lopahtaa) niin taitaa olla aineenvaihdunta soputunut muna- ja pekoniravintoon. Niin hyviä kuin ne aika-ajoin ovatkin. Aloitin itse tänään sen McBriden Metabolic Switchin kokeilun, kun tuntuu, että lisäkonstit on tarpeen. Suunnittelen jopa laittavani tonne ruokapäiväkirjoihin sitten tietoa, auttaako.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-15 16:12:53 
Poissa
sintti
sintti

Ja aineenvaihdunnasta pitikin kysyä, miten sille käy? Ei kai vaan hidastu?? Mulla on kilpparin vajaatoiminnan takia se muutenkin tosi hidasta! Olen kokeillut jotain luontaistuotteita, oxytramia viimeeksi, mutta ei sekään mitään auttanut, valmarin? nimistä litkua taisi joku suositella..

Heikkilä tuntuu olevan se, mitä aion "kokeilla", atkins ja montignac on ihan ok tuntuisia myös, etenkin tuo jälkimmäinen niistä. Perhehdyn tässä pikkuhiljaa.. tänään olen aloitellut jättämällä leivän ja makaroonin ruualta pois, ei mitenkään radikaalia muutosta kerralla, vaan pikkuhiljaa..

Ylipainoa ei ole, muuuta kuin ne "muutama ärsyttävä kilo" ja tavoitteena onkin kokonaisvaltainen hyvinvointi, jota en saa hiilaripitoista ruokaa syödessä, hetken mielihyvän toki, mutta muuten väsymyksen, turvotuksen(vatsaan) ja kaikin puolin väsähtäneen fiiliksen. Että mielestäni ihan terveellä pohjalla aloitus on.

](*,) Voi ääliö miuta!!! Olen näköjään laput silmillä "kulkenut" täällä, pyysinkö jossain vaiheessa jotain ruokapäiväkirjan tapaista laittamaan? Hahah......... olen luuhannut täällä yleinen osastolla tunti/iltatolkulla!! Tuollahan on selvästi osio:Ruokapäiväkirja. *noloilee*

Stressistä? Millä sen kadottaa????? Eikö se estä laihtumista? Uskon siihen ainakin ihan täysillä. Tuntuu et elämä on ollut 1,5kk pelkkää stressaamista 24h/vrk :cry:

-Marikka-

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-15 21:37:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä kuulun niihin ihmisiin joilla on suuri stressinvastustuskyky ja se johtuu asenteestani elämään.
Eli keskityn sillee prioriteeteihin eli siihen mikä on tärkeää oikeasti tässä maailmassa ja sen mukaan murehdin jos on murehdittavaa.

Menestyminen ei ole tärkeää--->ei stressi
Rahalla ei ole merkitystä---> ei stressiä
Paineet eivät voi vaikuttaa sisäiseen minääni--->ei stressiä
Jos epäonnistun, en kuole--->ei stressiä
En yritä edes ylittää kykyjäni--->ei stressiä
En ehdi tehdä työtäni aikataulun mukaisesti, mitä siitä sitten, tein parhaani?--->ei stressiä

Vaikka menisi duuni, joku minua pilkkaisi pahasti tai laskut jäisi maksamatta ja asunto menisi, MITÄ SIITÄ, silti minä olisin minä, mikään näistä ei voisi koskettaa "sieluani" ja tappaa minua sisältäpäin.

Toi nyt oli vain minun elämänasenteeni ja toimii minulla...
...minä sanoin, että on aivan mahtava olo, ihan kuin ei varpaat edes koskettaisi maata.

Viestin otsikko: Re: Mistä aloittaa?
ViestiLähetetty: 2004-09-16 13:48:09 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

marikka kirjoitti:
Itse olen hiilareihin, etenkin niihin ei niin hyviin, kovasti mieltynyt, mutta ne jumittaa kropan aivan selvästi, eli en voi hyvin jos syön mm. vaaleaa leipää yms. Olen kokeillut muutamaan otteeseen vähähiilarista ruokavaliota, mutta se repeää aina muutaman päivän jälkeen, vaikka olo olisi jo kohentumaan päin.

Tuollaiseen muutaman päivän jälkeen repeämiseen auttaa esimerkiksi:

1. Päätä etukäteen, montako päivää kokeilet - viikko, kaksi viikkoa tms.
2. Suunnittele etukäteen, mitä aijot syödä seuraavan parin päivän aikana.
3. Käy kaupassa ostamassa jääkaappi täyteen alakarppiherkkuja, joten olet valmistautunut.
4. Tarvittaessa siivoa hiilarimoskat pois kaapeista, heitä roskiin, lahjoita jollekulle liian laihalle tms.
5. Anna itsellesi lupa herkutella ensimmäisen alakarppiviikkosi aikana - alakarppiherkuilla. Kroppasi tulee varmasti huutamaan hiilihydraatteja ihan vanhasta tottumuksesta, joten valmistaudu sellaisella ruoalla, josta tykkäät ja joka sopii alakrppiruokavalioosi (juusto, pihvi, kerma, rahka tms).
6. Tsekkaa alakarppisivuilta hyviä reseptejä herkuttelua varten. Esimerkiksi erilaisia suklaaherkkuja on paljon.
7. Joka kerta, kun kroppasi sitten huutaa jotakin "hyvää" eli hiilarimössöä, joka täyttäisi glukoosivarastoja, syötä sille alakarppiherkkuja. Sinusta saattaa tuntua, että ahdat itsesi aivan liian täyteen kaloreita, kun kroppa vaan huutaa hiilaria, mutta se ei haittaa. Hiilarihimot menevät ohi parissa päivässä.

the Lady

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-16 14:29:07 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Jep. Nuin se syntyy. (Onko tämä nuin Oulun murretta vai mistä?)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00