MsAmazoni kirjoitti:
Olen noudattanut suht kirjaimellisesti Heikkilää tässä viimeiset pari kuukautta, ja paino on tippunut olemattomat 1,5-2 kiloa. Turhaudun, koska painonpudotus on tällä hetkellä minulle erittäin tärkeä tavoite (olen reilussa vuodessa lihonut yli 10 kiloa). Palstalla on puhuttu, että vähähiilihydraattinen ruokavalio lihottaisi alapainoisia ja laihduttaisi ylipainoisia, ja vaikka en mikään alipainoinen todellakaan olekaan, niin olen tässä mietiskellyt, josko kokeilisi jotain muuta karppisuuntausta.
Ajattelin testata hyvähiilihydraattista, mutta myös energiamäärää rajoittavaa dieettiä. Onko tässä mitään järkeä? Eli lisäisin ruokavalioon aamupuuron (tai tän olen kyllä jo lisännyt kun munat jne. alkoi pahasti tökkiä), hedelmiä ja silloin tällöin täysjyväleipää mahdollisesti niin, että hh:t olisivat päivässä 50-100 ja kalorit 1400- 1800. Pottua, riisiä, pastaa, valkoista viljaa, sokeria en ajatellut vetää edelleenkään.
Amazoni
Suosittelen yhtenä vaihtoehtona Montignac'in ruokavaliota. Kokeilemisen arvoinen. Voit syödä hyvin (myös hyviä alhaisen ja keskinkertaisen glykemiaindeksin tärkkelyshiilihydraatteja) ja aamuisin vaikkapa noita puuroja.
Löydät Montignac'in ruokavalioon liittyvää taustatietoa seuraavista:
Montignac -ruokavalion periaatteista (vanhan kirjan mukaisesti, mm. "porkkanakielto"), mutta silti tätä ruokavaliota havainnollistavaa tietoa löydät myös esim. tästä linkistä:
URL:
http://www.netikka.net/kristiina.raden/Montignac.htm
Perusteos on tietenkin Montignac'in uudistettu laitos: "Syön hyvin, siksi aihdun ... ja pysyn hoikkana! Uudistettu laitos'' WSOY 2002.
Toivottavasti näistä tiedoista ja omista kokemuksistani (ks. alla) on jotain kokeilun alkuunsaattamiseksi
Mies, 55 v., pituus 179, lähtöpaino kesäkuu 2001 96 kg. Laihtumisvaihe (5 kk sisältäen kolmisen pysähdysvaihetta) 16 kg pois painosta, BMI:stä miinus 5 (30 -> 25), vyötäröstä miinus 12 cm ja rasvaprosentti samassa ajassa miinus 7-8 % eli nykyisin 18-19 % (Tanita-vaaka/Anttilasta aikanaan hankittu).
Montignac'illa onnistunut