karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-09 15:44:59

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2004-10-06 08:38:26 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Lueskelin vanhoja viestejä ja törmäsin väittämään, et marjoja saa syödä näin alkuvaiheessa vain n. 2 rkl/pvä, pitääkö paikkaansa? Toisaalta taas olen saanut täällä ohjeita et makeanhimoon auttaa marjat ja rahka ja iltapalalla olen huitonutkin naamaani tuoreita puolukoita ison satsin kera rahkan ja kerman. Jossakin taas osui silmääni et alkuvaiheessa tulisi kokonaan jättää pois rahka, saattaapi aiheuttaa jumitusta...nyt oon ihan sekasin :shock:

3. päivä aluillaan ja kärsin syönnin jälkeen hiukka pahoinvoivasta olosta, ei tee oikeestaan hirveesti mieli syödä mitään. Jano on ja vettä juonkin ahkerasti ja kevytmehuakin, onko se pahasta? Uskallanko käyttää makeutusaineita ollenkaan? En vaan saa esim. puolukoita tai rahkaakaan alas ilman pientä makeutta vai onko opeteltava :cry: ?

Sit vielä ruokien maustamisesta; kuis on ketsuppi pieninä annoksina, entäs makea chilikastike? Eihän niitä hirveesti ees laiteta mut voiko kohtuudella käytettynäkin sotkee mun ketoosiin menon? Oon vaan ihan henkisesti riippuvainen noista, esim. kasvikset ei maistu millekkään ilman pientä makeeta tulisuutta...APUVA!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-06 08:45:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Riippuu ihan siitä kuinka tarkka aiot/haluat olla. Uusille tavoille voi opetella myös pikkuhiljaa. Ensin isot linjat kuntoon ja sitten hienosäätö. Makean himo katoaa vähitellen ja makea chilisoosi maistuu jo turhan imelältä.

ViestiLähetetty: 2004-10-06 09:48:31 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Santra kirjoitti:
Lueskelin vanhoja viestejä ja törmäsin väittämään, et marjoja saa syödä näin alkuvaiheessa vain n. 2 rkl/pvä, pitääkö paikkaansa?

Mä en pysty ainakaan ymmärtämään tuollaisen väittämän logiikkaa. Esimerkiksi puolukassa ja mustikassa on hiilareita alle 7g/100g, jolloin niitä voisi hyvinkin syödä vaikka 200 grammaa ja vielä jäisi 6 grammaa muille ja oltaisi vasta 20 hiilarigramman lukemissa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-06 12:06:10 
Poissa
paleokarppi
paleokarppi

Samaa mieltä Einomiehen kanssa - marjoja kannattaa syödä myös alkuvaiheessa. MUTTA sen rahkan kanssa ole varovainen alussa, siinä on turhan reippaasti hiilareita. Lorauta kuohukermaa tai kookoskermaa marjojen päälle, niin saat vähähiilarisemman jälkkärin!

Ja Santra, ota ihan rauhallisesti. :) Tulet oppimaan seuraavien viikkojen aikana valtavasti karppailusta, eivätkä pikku kömmähdykset alussa "pilaa" mitään. Opettele rauhassa eri ruoka-aineden hiilarimäärät, tutustu vaikka yhteen juttuun päivässä. Pidä annokset kohtuullisina - tiedät kyllä itsekin, että överiksi alkaa mennä, jos joka ilta vetää esim. 5 dl marjarahkaa... Ja makuaistisi muuttu myös. Monet "tavalliset" ruoat alkavat maistua makeilta, kuten maito ja varsinkin maustetut jogurtit (laktoosi ja jogurteissa sokeri) ja ennen karvaalta maistuneet tavallisilta. Sokeri turruttaa makuaistin, valitettavasti. Sinuna en käyttäisi makeutusaineita, sillä ne estävät maun muuttumista ja pitävät yllä "sokeriärsytystä". Mutta nämä on jokaisen omia valintoja.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-06 12:39:00 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Jep. Käsittääkseni tuo 2 rkl marjoja on stydin Atkins-induktion oppeja (tai jonkin vastaavan?), eikä tuloksiin välttämättä tarvita kaikkein rajuinta mahdollista metodia. Puolukka ja karpalo ovat muuten marjoista kaikkein suositeltavimpia sen puolesta, että ovat vähäsokerisia ja hapan maku (vaikka vähäisen keinomakeuttajan kanssakin) opettaa pois kaikkein imelimmästä herkuttelusta. Tekevät naisen kropalle muutenkin hyvää, vähentävät hiivaa ja hoitavat virtsatietulehdusta. Aspartaamia pidetään syystäkin ongelmallisena, mutta ei siitä ensimmäisenä tarvitse tehdä kynnyskysymystä. Jos kaikki menee pari kuukautta hyvin, niin sitten voi vieroitella itseään keinomakeuttajista.
Ei tässä jäniksen selässä olla :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-06 13:06:44 
Eiköhän se 2 rkl ollut Helin neuvo jollekulle jolla paino jumitti. Atkinsin induktiovaiheessa syödään 20 g hiilareita, ja se on parempi ottaa jostakin vähemmän verensokeria nostavista vaihtoehdoista. Mutta alakarppaaminen on muutakin kuin Atkinsia. Jotkut tarvitsevat tiukan aloituksen, toiset pehmeän laskun, kolmansille sopii hyvähiilarinen jo heti alkuun. Yleispätevää sääntöä siihen on vaikea sanoa.

Mieti ensin ihan rauhassa:
1. oletko hiilariaddikti? jos et, et vältämättä tarvitse niin tiukkaa linjaa.
2. mikä on ruokavalio, josta lähdit liikkeelle? onko muutos liian jyrkkä? jos on, silloin tarvitset pehmeää laskua.
3. mitä haluat tältä ruokavaliolta? haluatko ennen kaikkea laihtua/terveyttä/tasaisesti ja rauhassa molempia? tämäkin vaikuttaa siihen "tiukkuusasteeseen"
4. innokas marjarahkan syöminen saattaa todellakin jumittaa painoa. Nimim. kokemusta on.
5. kokeile kookoskrman käyttöä puolukoiden kanssa. Kookoskerma on jo itsessään makeahkoa ja mun mielestäni se tuo kivan "jälkiruokaisen" maun.
6.mulla itselläni puolukat ja karpalot ei jumita painoa, olen laihtunut semmoisina aikoina, jolloin olen syönyt niitä melkein puoli kiloa päivässä...
7. semmoinenkin karppivaihtoehto on hyvä, että jättää pois viljan, mutta syö kasviksia, marjoja ja hedelmiä ihan vapaasti. itse edustan sitä linjaa, mutta enpä kyllä voi laihtumisellakaan kehua (tosin jo normaalipainossa)

Alakarppaaminen sujuu kaikkein parhaiten silloin kun tiedostaa, mitä haluaa ja toimii sen mukaan. Ja tekee tietoisia valintoja, joita sitten johdonmukaisesti noudattaa. Mutta mitään semmoista "yksi muotti sopii kaikille" -hommaa tämä ei ole. :D

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00