Eiköhän se 2 rkl ollut Helin neuvo jollekulle jolla paino jumitti. Atkinsin induktiovaiheessa syödään 20 g hiilareita, ja se on parempi ottaa jostakin vähemmän verensokeria nostavista vaihtoehdoista. Mutta alakarppaaminen on muutakin kuin Atkinsia. Jotkut tarvitsevat tiukan aloituksen, toiset pehmeän laskun, kolmansille sopii hyvähiilarinen jo heti alkuun. Yleispätevää sääntöä siihen on vaikea sanoa.
Mieti ensin ihan rauhassa:
1. oletko hiilariaddikti? jos et, et vältämättä tarvitse niin tiukkaa linjaa.
2. mikä on ruokavalio, josta lähdit liikkeelle? onko muutos liian jyrkkä? jos on, silloin tarvitset pehmeää laskua.
3. mitä haluat tältä ruokavaliolta? haluatko ennen kaikkea laihtua/terveyttä/tasaisesti ja rauhassa molempia? tämäkin vaikuttaa siihen "tiukkuusasteeseen"
4. innokas marjarahkan syöminen saattaa todellakin jumittaa painoa. Nimim. kokemusta on.
5. kokeile kookoskrman käyttöä puolukoiden kanssa. Kookoskerma on jo itsessään makeahkoa ja mun mielestäni se tuo kivan "jälkiruokaisen" maun.
6.mulla itselläni puolukat ja karpalot ei jumita painoa, olen laihtunut semmoisina aikoina, jolloin olen syönyt niitä melkein puoli kiloa päivässä...
7. semmoinenkin karppivaihtoehto on hyvä, että jättää pois viljan, mutta syö kasviksia, marjoja ja hedelmiä ihan vapaasti. itse edustan sitä linjaa, mutta enpä kyllä voi laihtumisellakaan kehua (tosin jo normaalipainossa)
Alakarppaaminen sujuu kaikkein parhaiten silloin kun tiedostaa, mitä haluaa ja toimii sen mukaan. Ja tekee tietoisia valintoja, joita sitten johdonmukaisesti noudattaa. Mutta mitään semmoista "yksi muotti sopii kaikille" -hommaa tämä ei ole.