karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-09 21:12:04

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Miltä tuntuu ketoosi?
ViestiLähetetty: 2004-10-05 13:36:22 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

2. päivää viedään ja olo on ihan ok, väsyttää kylläkin mutta kun yritin nukkua ei uni tullutkaan :shock: . Turvotus on poissa ja olo sutjakka vaikkei vaaka olekaan samaa mieltä. Muutenkin näiden kermaisten herkkujen syönti on oikein mukavata, mutta millos sitä päästään ketoosin puolelle?

Mistä tiedän että olen ketoosissa (ilman pissatikkuja)? Millainen on olo, kuinka siitä selviää tällainen aloittelija? Olenko sitten huippuenerginen ja väsymys on tiessään, kestääkö sitä kauan vai onko tila pysyvä ruokavalion myötä? Joskus parin päivän paikkeilla olen kuullut sen alkavan ja siis olenkin jo odottavalla kannalla. Hieman on olo välillä pahoinvoiva ja huippaa, mut voi johtuu jumissa olevista niskoistakin. Mut mistä siis tiedän että se on SITÄ?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-05 13:40:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Laitappa hakuun nyt sana ketoosi,useita ketjuja jossa on puhuttu PALJON ketoosista! :wink:

Viestin otsikko: Re: Miltä tuntuu ketoosi?
ViestiLähetetty: 2004-10-05 13:56:24 
Santra kirjoitti:
Mistä tiedän että olen ketoosissa (ilman pissatikkuja)? Millainen on olo, kuinka siitä selviää tällainen aloittelija? Olenko sitten huippuenerginen ja väsymys on tiessään, kestääkö sitä kauan vai onko tila pysyvä ruokavalion myötä? Joskus parin päivän paikkeilla olen kuullut sen alkavan ja siis olenkin jo odottavalla kannalla. Hieman on olo välillä pahoinvoiva ja huippaa, mut voi johtuu jumissa olevista niskoistakin. Mut mistä siis tiedän että se on SITÄ?

Hih! Jotenkin ajatuksesi juoksee samaa linjaa kuin miettiessä: mistä tietää onko raskaana.. :D

Ilman pissatikkuja sitäkin on vaikea tietää, ennenkuin se on tosi pitkällä :wink: Pahoinvointiakin siihen monesti liittyy, ja huippaustakin...

Noh, leikki sikseen. Eikös ne viisaammat sano, että pari päivää siihen menee? Mutta kyllä se on aika yksilöllistäkin: meillä on täällä töissä yksi lääkäri, joka kertoi, että kykenee olemaan päiviä syömättä ja tuntematta nälkää - omien sanojensa mukaan menee ilmeisesti helposti ketoosiin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-05 14:02:49 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mulla oli sellainen pöhkö olo (voi olla normaaliakin mulle...), ei kuitenkaan huono tai huippaava olo. Nielussa oli, miten sen nyt kuvailis, maun kaltainen kutina. Äh, vaikea selittää mutta nielussa sen tunnen, niin omituiselta kuin se kuulostaakin.
Ja oikeastaan onko sillä väliä jos hiilarit on tarpeeksi alhaalla ja paino putoaa. Muistan kyllä itsekin alukuaikoina kun odotin ketoosia ja olin vakuuttunut että jos tikku ei mene punaisen puolelle, en laihdu. Nyt tuo alkuinnostus ja pilkun viilaminen on jonkin verran rauhoittunut ja otan rennommin, joskus jopa unohdan että syömisessäni olisi jotain erilaista verrattuna valtaväestöön.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-05 14:33:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hei Fanny, onko tuo "maun kaltainen kutina nielussa" sama kuin "pala kurkussa" -olo? Kyselen koska itselläni on ollut sitä nyt Atkinsin alkuvaiheessa. Olen ajatellut että se liittyy ruokavalion muutokseen, siihen että vatsalaukussa on vähän tavallisuudesta poikkeavat keitokset muhimassa...

Voisin kuvitella että ketoosin paras tuntomerkki (ilman tikkuja) on kylläinen tunne vaikka ruokailusta on jo niin paljon aikaa ettei sen normaalisti pitäisi olla mahdollista. Mitään huippuenergistä, ihanaa, oloa en ole kokenut, mutta toisaalta syömättömyys ei aiheuta minkäänlaisia oireita, väsymystä, ärtymystä, vatsakipua tms. Eli sanoisin parhaimmaksi oireeksi oireettomuuden! :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-05 14:41:18 
Poissa
sintti
sintti

Mulla on, kuten jossain aikaisemmassa ketjussa mainittiin, metallin maku suussa. Ja tuntuu, ettei halua puhua lähietäisyydellä päin toisten ihmisten kasvoja... :oops:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-05 15:13:51 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mulla alkoi kolmantena päivänä ällöttävä "tylppä" päänsärky ja muutenkin ihan huuhaa-olo. Iltapäivällä, kun join puol litraa vichyä, se lakkasi yhtäkkiä kuin taikaiskusta, ja sen jälkeinen olo on kuvattavissa vain sanalla TAIVAALLINEN :D :D :D ! Tämä euforinen olotila tosin vaimenee, tai sitten siihen tottuu, noin parissa viikossa...
Kertaakaan en ole pissatikkuja kokeillut, huomaan ketoosin metallinmausta ja uloshenkäys on jotenkin "kuuma" :shock: ??? En kyllä suosittele uloshenkäilyä kovin herkässä seurassa, isännältä tuli kuittausta navetan hajusta.. :oops:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-05 15:19:12 
Poissa
paleokarppi
paleokarppi

Parin vuoden kokemuksella ketoosi tuntuu hyvältä. Olo on tasainen, ei mitenkään euforinen (ei tainnut olla missään vaiheessa), mutta varma, virkeä ja luonnollinen. Kärsin ennen jatkuvasta väsymyksestä ja heittelehtivästä verensokerista - näiden poistuminen on ollut ihanaa.

Hengityksestäkään ei ole kukaan koskaan valittanut, enkä ole itsekään mitään huomaanut. Tylppä päänsärky ja pahoinvointi liittyvät ketoosiin "menemiseen", eli vieläkin satunnaisesti saan näitä oireita, kun kiristelen ruokavaliota vähähiilarisemmaksi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-05 18:56:44 
Poissa
sintti
sintti

Pahoinvointi, päänsärky, heikotus jne, eivät kuulu ketoosiolotilaan, mikä on yleensä ihan mukava olotila. Joskus, parhaimmillaan, olo ketoosissa tuntuu mun mielestä vähän samalta kuin sellainen hyvä olo, minkä saa liikunnasta, aivan kuin siinä erittyis jotain mielihyvähormooneja...

Heikotukset yms. aloitettaessa vähähiilihydraattista elämää, kertovat ainakin minulle siitä, että verensokeri on liian alhaalla, aivot kaipaa tottumuksesta sokeria, eikä elimistö osaa ravita itseään vielä totutusta poikkeavalla tavalla. Jos olosi on "takkuinen", et mielestäni ole vielä ketoosissa. Jos ilman hiilihydraatteja pääset tästä yli, olet tuota pikaa ketoosissa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-06 06:38:06 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Susie: Todellakin vaikea selittää. En sanoisi sitä palaksi, ehkä alue nielussa jossa on viileä maku. Kuulostaapa omituiselta kun koittaa saada se tunne kirjoitettua. Parasta etten ýritä selittää tarkemmin, haluan pitää nämä terveen paperit vielä jonkin aikaa :lol: Hönkäilin ja testasin haiseeko hengitys, ei tullut moitteita. Olo mulla kyllä on ollut hyvä ja vaihtelevasti energinen, aluksi olin kuin aropupu, välillä ihan normaali ja sitten taas Duracelit latautui ja nyt taas virtaa riittää.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00