karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-09 06:55:59

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2004-10-06 20:17:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jos ketoosi on tila jossa keho muodostaa tarvittavaa glukoosia yms. ylimääräisestä rasvasta, niin tilahan on tarpeellinen eteenkin lihaksien sekä aivojen hyvinvoinnin kannalta matala hiilihydraattisessa ruokavaliossa (<-20hh)?
Mutta voiko olla, että evoluutio on muokannut geenejä siihen suuntaan, että ketoosi toimintaperiaate on keholta hukassa, koska siihen ei enää ole ollut niin tarvetta?
En nyt tarkoita mitään pitkän tähtäyksen evoluutiota, en itse asiassa enää tiedä mitä olin edes kysymässä :D .

Niin joo, voiko ihminen sekoittaa elimistönsä toiminnan jotenkin niin, että ketoositilaan pääsy keholta on mahdoton?

Mietin vaan, että tällä painomäärällä (7vko sitten 144,5) ilman Ketosiakin, näillä kaloreilla, paino putoaisi tämän verran.
Miten se kroppa on rakentanut sitä glukoosia tarpeisiinsa jos se ei ole polttanut rasvaa?

ViestiLähetetty: 2004-10-06 20:32:15 
naturechild kirjoitti:
Mutta voiko olla, että evoluutio on muokannut geenejä siihen suuntaan, että ketoosi toimintaperiaate on keholta hukassa, koska siihen ei enää ole ollut niin tarvetta?
Niin joo, voiko ihminen sekoittaa elimistönsä toiminnan jotenkin niin, että ketoositilaan pääsy keholta on mahdoton?
Mietin vaan, että tällä painomäärällä (7vko sitten 144,5) ilman Ketosiakin, näillä kaloreilla putoaisi tämä määrä joka minulta on pudonnut.
?

En ole koskaan tullut tuota ajatelleeksi: onko ketoosi semmoinen toiminta kuin vaikkapa :oops: suolentyhjennys :oops: vai semmoinen kuin hormonitoiminta? Voiko se olla hukassa? :-k ILKKA! kehiin.

Paljon mahdollista että olisit laihtunut ilman ketoosiakin. En nyt muista sen lisätehovaikutusta, ihan teknisesti se ei suuri ole. Enempi se toimii sillä kiinteytyksen tasolla, vaikkei laske painoa niin kovasti, niin kaunistaa vartaloa, noin to-del-la maallikkomaisesti sanottuna :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-06 20:36:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En nyt oikein ymmärtänyt, mikä oli kysymys?

Onko paino pudonnut vai ei?

Jos keho on opetettu käyttämään polttoaineeksi vain sokeria, niin se tekee sitä sitten omista lihaksista. Jos vararavintoa on paljon kertynyt, niin insuliiniresistenssi on todennäköinen. Ja vararasvan käyttö energiaksi estynyt.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-06 20:53:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Varpu kirjoitti:
Lainaa:
En nyt muista sen lisätehovaikutusta, ihan teknisesti se ei suuri ole. Enempi se toimii sillä kiinteytyksen tasolla, vaikkei laske painoa niin kovasti, niin kaunistaa vartaloa, noin to-del-la maallikkomaisesti sanottuna

No nyt selvisi, ajattelin meinaan, että se olisi jotain -500g/viikko eli odotin siltä ehkä liikaa :lol:.
Jotenkin olin siis ajatellut, että toi ketoosi on se pointti eli se tuo sen suurimman painonpudotuksen...selkis vähän.
Tuosta kiinteytyksestähän täällä on moni puhunut ja kuulostaa hyvälle!

Elka kirjoitti:
Lainaa:
En nyt oikein ymmärtänyt, mikä oli kysymys?

:D , oliko vähän sana hukassa minulla :D
Juu on sitä painoa pudonnut, vaikka epäilin.
Eli tänään kävin vaa´alla ja näytti 137,7...tyytyväinen olen, mutta puolta minua pienemmät pudottaa enemmän ja minä olen kade :wink: .
Tuo Varvun vastaus nyt vähän selvitti kuitenkin ja mulla oli siis ollut Ketosista pieni kuviteltu myytti päässä.

Asiasta seuraavaan...olit mun unessa eilen Elka (olet siis kerkiäväinen, kun tuo matkakin näyttää olevan pitkä :lol: ).
Tenttasin siinä sinulta Magnesiumista, josko se auttaisi kipuun pohkeessa, sit tuli Morrigan ja sanoi, että hän ei enää syö mitään muuta, kuin Magnesiumia ja kaikki vaivat on poissa....heräsin pohkeen suonenvetoon :lol: :lol: :lol: !

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-06 21:14:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ketoosi on paljon, mutta ei siinä mitään runsasta hukkaenergiaa muodostu. Protskuun sekoitettuna voi kyllä hyvin tapahtua ruumiinrakennemuutoksia (vähemmän rasvaa enemmän habaa) normaalipainoisillakin, painonpudotessa vaikutus on enemmän vain että putoaa enemmän läskiä ja vähemmän habaa.

Voiko ketoosi olla hukassa? No onhan nuita geneettisiä virheitä... ;) Ehkä joillain voi liiallisen (tooooo+oosi paljon) proteiinin syömisen avulla ketoosiin siirtyminen kestää kauemminkin. Mutta jos ei ketogeneesiä tapahtuisi, eikä söisi tosi paljoa proteiinia, kuppahtaisi "kohtuu nopeaa" elimistön proteiinin katoamisen takia. Normaalipainoisella n. 50% menetys protskuista kun aiheuttaa jo kuolemaanjohtavia toiminnanhäiriöitä. Silloin puhuttaisiin viikoista, ei kuukausista, nälkiintymisen yhteydessä esiintyvässä kuolemasta.

Evoluutio ei viljakaudella ole kuin silmänräpäys ajallisesti. Ei tod. ole muuttanut mitään niin järisyttävästi. Ketoosi ei ole "vain" syvä ketoosi, ketoaineiden muodostusta tapahtuu kokoajan, kyseessä on vain ja ainoastaan liukuva skaala vähästä paljoon.

Perustalliaisen ei paljoa kannata päätään rassata ketoosin kalorivaikutuksilla: yllätysbonussektori avut löytyvät sieltä ruokahalun hillitsemisessä, sekä lihasmassan vähenemisen hillitsemisessä ja siten laihtumisen kohdistumisesta paremmin itse ehtaan läskiin. Ketoainemuodostushan on parhaiten kuvattavissa rasvankäytön osuuden kuvaajana: mitä enemmän kulutat energiastasi rasvana, sitä enemmän ketoaineita tuppaa muodostumaan. Mitä enemmän tuppaat ketoaineita muodostamaan, sitä vähemmän tuppaat sokeria käyttää. Mitä vähemmän tuppaat sokeria käyttämään, sitä vähemmän sokeria tarvitset, ja sitä enemmän voit käyttää rasvapohjaista energiaa... ;)

Mmmmm, kettossisshh. :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-06 21:23:13 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

ilkka kirjoitti:
Normaalipainoisella n. 50% menetys protskuista kun aiheuttaa jo kuolemaanjohtavia toiminnanhäiriöitä. Silloin puhuttaisiin viikoista, ei kuukausista, nälkiintymisen yhteydessä esiintyvässä kuolemasta.

sori jos kysyn tyhmiä, mutta siis tarkkoittaako tuo että siis jos ei syö tarpeeksi protskua niin se on moro? Ei sillä että olisin normaalipainoinen, mutta noin niin kuin uteliaisuudesta :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-06 21:38:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ööh, karkeasti kyllä, välttämättömät aminohapot eli proteiinien ainesosat ovat välttämättömiä. Jos ei niitä tarpeeksi saa, ennenpitkää kellahtaa.

Tietty tuossa kärjistetyssä "viikoista" esimerkissä kyse oli syömättömyydestä JA ketogeneesin puutteesta, mutta joo, proteiinit ovat välttämätön makroravinne. Se, että tämä asia ei ole jokaikiselle ala-astetasoiselle suomalaiselle selviö on ikävä yleissivistyksen ja ruokavalistuksen ongelma. :( Onneksi sentään viesti siitä, että tilkkakin rasvaa on pahasta ja siksi ei saa etes vilkaista liharuokiin on mennyt läpi... *aaarrggh* *Booooom* Jaahas, olikos se monesko pälli. :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-06 21:58:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ilkka:
Lainaa:
Mutta jos ei ketogeneesiä tapahtuisi, eikä söisi tosi paljoa proteiinia, kuppahtaisi "kohtuu nopeaa" elimistön proteiinin katoamisen takia.
Eli se on moro jos minua ei ole näkynyt täällä viikkoon :lol: .

Juu ja äsken sitten tajusin, että painoa on putonut 5vko+3pv aikana n. 7kg eli ihan hyvin...luulin vain, että olin jo ollut tällä ruokavaliolla paljon pidempään, kunnes kaivoin esille almanakan :shock: .

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-07 00:01:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

naturechild kirjoitti:
Asiasta seuraavaan...olit mun unessa eilen Elka (olet siis kerkiäväinen, kun tuo matkakin näyttää olevan pitkä :lol: ).
Tenttasin siinä sinulta Magnesiumista, josko se auttaisi kipuun pohkeessa, sit tuli Morrigan ja sanoi, että hän ei enää syö mitään muuta, kuin Magnesiumia ja kaikki vaivat on poissa....heräsin pohkeen suonenvetoon :lol: :lol: :lol: !

:lol: :lol: joo mä luulen, että siirryn syömään pelkkää magnesiumia, kun ne on parhaimman makuset tabut mun hirveestä päiväsatsista, on tää kyllä outoa pistellä poskeensa 10 pilleriä päivässä, kun aikaisemmin en oo syönyt yhtään! Kromi tabut on muuten kamalia, kun eivät meinaa mennä kurkusta alas :? ovat jotenkin kulmikkaita ja karheita...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-07 00:11:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olen itse ajatellut tuota Magnesiumi lisää, mutta mikäs tuote se niin kuin teoriassa olisi?
Luontaistuotteista vai apteekista...rupee rahat pian loppumaan ja rohtovarasto sen kun kasvaa :wink: .

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-07 00:46:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

kävin apteekista ostamassa sellasen 200 tabun tönkän joka oli jotain 12egeä oiskohan ollu nimeltään sano magnesium.

ViestiLähetetty: 2004-10-07 08:42:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

naturechild kirjoitti:
Jos ketoosi on tila jossa keho muodostaa tarvittavaa glukoosia yms. ylimääräisestä rasvasta, niin tilahan on tarpeellinen eteenkin lihaksien sekä aivojen hyvinvoinnin kannalta matala hiilihydraattisessa ruokavaliossa (<-20hh)?
En nyt tarkoita mitään pitkän tähtäyksen evoluutiota, en itse asiassa enää tiedä mitä olin edes kysymässä :D .

Siis, ööö, minä olen käsittänyt nyt niin ettei rasvaa voi muuttaa lainkaan glukoosiksi.

Minäkin olen miettinyt tuota kysymystä. Kitudieetillä minä en nimittäin pystynyt/pysty pääsemään ketoosiin, vaan nälkä kasvaa aina vain hurjemmaksi ja sitten tulee ikäviä kouristuksia ja filmi rupeaa hidastumaan päässä ja päätä särkee (eli verensokeri laskee alemmaksi ja alemmaksi), mutta keho ei kerta kaikkiaan polta rasvaa.

Paastoajat ja anorektikot kertovat kuinka näläntunne häviää jossain vaiheessa (elimistö siisi siirtyy ketoosiin) mutta minulla ei sellaista kitudieetillä koskaan tapahtunut.

Solzhenitsyn kertoili joskus että keskitysleireillä kuolivat lihavat, eivät laihat. Lihavat eivät siis pystyneet koskaan käyttämään varastorasvojaan hyväksi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-07 09:14:22 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Ilkka: Perustalliaisen ei paljoa kannata päätään rassata ketoosin kalorivaikutuksilla: yllätysbonussektori avut löytyvät sieltä ruokahalun hillitsemisessä, sekä lihasmassan vähenemisen hillitsemisessä ja siten laihtumisen kohdistumisesta paremmin itse ehtaan läskiin. [quote]

Allekirjoitan omalla kohdallani vähähiilihydraattisen ruokavalion merkittävämmäksi vaikutukseksi ruokahalun hillinnän. Hiilihydraattien hallitsematon popsiminen on loppunut, ei tee mieli mitään mössöä niin paljon etteikö pärjäisi ilman. Vaikka en laihtuisi enää kiloakaan (indeksi 31) vähähiilarinen ruokavalio on jo antanut ainakin työkalun edetä painonhallinnassaan.. Olo on kuin olisi lopettanut tupakanpolton eikä tee enää mielikään! :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-07 09:14:42 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Ilkka: Perustalliaisen ei paljoa kannata päätään rassata ketoosin kalorivaikutuksilla: yllätysbonussektori avut löytyvät sieltä ruokahalun hillitsemisessä, sekä lihasmassan vähenemisen hillitsemisessä ja siten laihtumisen kohdistumisesta paremmin itse ehtaan läskiin. [quote]

Allekirjoitan omalla kohdallani vähähiilihydraattisen ruokavalion merkittävämmäksi vaikutukseksi ruokahalun hillinnän. Hiilihydraattien hallitsematon popsiminen on loppunut, ei tee mieli mitään mössöä niin paljon etteikö pärjäisi ilman. Vaikka en laihtuisi enää kiloakaan (indeksi 31) vähähiilarinen ruokavalio on jo antanut ainakin työkalun edetä painonhallinnassaan.. Olo on kuin olisi lopettanut tupakanpolton eikä tee enää mielikään! :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-07 09:51:34 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

naturechild kirjoitti:
Olen itse ajatellut tuota Magnesiumi lisää, mutta mikäs tuote se niin kuin teoriassa olisi?
Luontaistuotteista vai apteekista...rupee rahat pian loppumaan ja rohtovarasto sen kun kasvaa :wink: .

Magnesiumiakin saa sopivasti lisää kun vaihtaa suolaksi mineraalisuolan jossa on osa natriumista korvattu kaliumilla ja magnesiumilla. Jos vaan makuasiat sallivat. Itselläni toimii, tosin en ihan kaikkeen sitä käytä makusyistä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-07 10:02:18 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Glukoosi muodostetaan ilmeisesti pääosin aminohapoista, ravinnon puuttuessa lihaksista, mutta ilmeisesti jossakin määrin myös rasvasta sitä glyserolireittiä pitkin. Mutta paha insuliiniresistenssi + syömättömyys siis näyttää ikävältä yhdistelmältä. Ja joillekin laihtuminen on vaikeampaa kuin muille. Meneekö näin?

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-07 11:07:29 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Mirkan kanssa pitkälle samaa mieltä.

Rasvan käyttö glukoosin tuotantoon tarkoittaa vain hyvin pienen jämän (rasvahappoja "kuljettavan" glyserolimolekyylin) muuttamista glykogeeniksi tai glukoosiksi. Muuten se tehdään valkuaisesta, jonka alkuperä voi olla yhtä hyvin ruoassa kuin lihäksissa. Ja jos ruoasta saa, ei kroppa niin tyhmä olisi, että käyttäisi siihen lihaksia.

Ja toinen juttu: lihakset ei tarvitse glukoosia (vaikka voivat sitä käyttää). Lihakset toimivat hyvin rasvalla sellaisenaan. Vain aivot tarvitsevat vesiliukoista polttoainetta (siis glukoosi ja ketoaineet). Osittain niitä varten kunnon karppiproteeiinipäivällisen jälkeen ne ylimääräiset valkuaiset varastoidaan insuliinin avulla glykogeeniksi.

Ihrat lähtee ilman ketoosiakin, kunhan vaan lihakset saa käymään omalla rasvalla. Toiset tarvitsee ketoosia, toiset ei. Näläntunne vaihtelee, mahdollisesti myös lihasten kyky toimia rasva- tai vesiliukoisilla polttoaineilla, jä tämänkin saattaa vaikuttaa ketoosin tarpeeseen tai sopivuuteen.

Ja minusta yli kilon pudotusvauhti viikossa voi aiheuttaa myös ongelmia. Koska läski on vähävetisempää kuin lihakset kilon pudotus noin 5000-7000 kaloria - siis polttoaineena paljon. Ja koska läski on myös hormonaalisesti aktiivista kudosta, isot muutokset ottavat aikansa tasapainottuakseen. Onhan se kiva laihtua nopeasti - mutteivät ne todella isot kilomäärät sentään ihan kuukaudessa tai edes yhdessä vuodessa tulleetkaan?

Luonon tietä tapahtuvat prosessit vaativat oman aikansa. Niiden nopeutus voi tuottaa uusia yllättäviä ongelmia...

terv els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-07 11:59:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

naturechild kirjoitti:

:shock: Parasta yrittää olla :-# kun jo tuollaisia painajaisia.

Syön muuten sitä magnesiumia. Ei ole suonenvetoja, mutta jos magnesiumit unohtuu niin lihakset tuntuu "erilaisilta".

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-07 12:17:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Els kirjoitti:
Lainaa:
Ja minusta yli kilon pudotusvauhti viikossa voi aiheuttaa myös ongelmia. Koska läski on vähävetisempää kuin lihakset kilon pudotus noin 5000-7000 kaloria - siis polttoaineena paljon. Ja koska läski on myös hormonaalisesti aktiivista kudosta, isot muutokset ottavat aikansa tasapainottuakseen. Onhan se kiva laihtua nopeasti - mutteivät ne todella isot kilomäärät sentään ihan kuukaudessa tai edes yhdessä vuodessa tulleetkaan?

Eikös tuo nyt vähän riipu myös elopainosta...
Jos lähden tällä painolla lisäämään liikuntaa hieman, pudotus on vielä nopeampaa.
Jos ajattelisi, että lähtisi tuollainen 0,8-1,2kg viikossa ei se mielestäni kuitenkaan ole ihan hirveästi tällä painolla, eri asia olisi jos painoa olisi 90kg ja lähtisi yli kilo...vai?

Pappa ohjasi:

Lainaa:
Magnesiumiakin saa sopivasti lisää kun vaihtaa suolaksi mineraalisuolan jossa on osa natriumista korvattu kaliumilla ja magnesiumilla. Jos vaan makuasiat sallivat. Itselläni toimii, tosin en ihan kaikkeen sitä käytä makusyistä.

Tuo on totta ja sitä mietin jossain vaiheessa, mutta unohdin sen sitten, mutta mielestä tuon suolan käytössä oli kuitenkin jokin negatiivinen seikka?

Mutta lisä pitää jostain saada sillä samaa suolenvetoa :lol: , niin siis suonenvetoa oli viimeyönä.
Joskus on "krapulayönä" vetänyt suonta ennenkin (silleen kerran vuodessa), mutta mikään normaali olotila ei tuo ole minulle.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00