karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-22 13:35:55

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2007-09-03 20:33:35 
Poissa
sintti
sintti

moi!
oon karpannut nyt kuukauden south beachilla ja kiloja on lähtenyt viisi. Ensin olo oli hyvä, mutta nyt viimesen parin viikon aikana on kuitenkin ollut ihmeellisiä väsymyskohtauksia. Joskus ruuan jälkeen iskee armoton väsy, joka kestää melkeen pari h tai sitten ruokailujen välillä. Väsymys on siis sitä luokkaa, että on ihan naatti eikä jaksa muuta kun tuijottaa pistettä :/
Syön kyllä mielestäni ihan riittävästi:lounaalla ja päivällisellä salaattia, kasviksia ja lihaa, kalaa tai kanaa. aamuisin usein munakasta tai partista. Lisäksi syön juustoja ja maitotuotteita sekä hedelmiä oon myös ottanut ruokavalioon 1 per pvä.
Tässä nyt mietityttää mikä oikeen mättää? onko tämä ihan normaalia ja jos ei niin eikö karppaus sitten vaan sovi?
Onko joku puutostila vai mikä? otan myös omega 3:sta ja magnesiumia päivittäin.
Niin joo, alussa ekalla ja tokallakin viikolla söin aamuisin pari siivua leipää, mutta nyt siis oon ollut pari viikkoa ilman. voisiko johtua liian vähäisestä määrästä hiilareita tuo väsy? en kyllä haluaisi ottaa viljoja tms enää takaisin...
Ei kyllä mukavaa oo tuo nuudutus, kun on vielä 1v5kk viipottaja, jonka kanssa olis pakko jaksaa päivisin, eikä siis vaan tuijottaa pistettä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-03 20:44:03 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ei tarpeeksi suoloja? Juotko kivennäisvettä - se voisi auttaa.

On tavallinen juttu alkuvaiheessa, ettei suoloja tule tarpeeksi, koska yleensä niitä saadaan juuri tärkkelyksen mukana suurin osa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-03 21:20:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Varmista myös, että saat varmasti riittävästi energiaa. Minua väsyttää, jos kaloreita ei ole riittävästi. Laske vaikka yksi esimerkkipäivä, niin tiedät paremmin. Jos innostusta löytyy, niin voit pitää ruokapäiväkirjaa ja merkata siihen myös tuntemuksia.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-03 21:49:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Suolat ja kivennäisaineet tuli minullakin ensimmäiseksi mieleen. Toiseksi tuli mieleen riittävä uni. Minkälaista elämä pienen viipottajan kanssa on? Saatko nukuttua tarpeeksi? Ehditkö huoltaa itseäsi, syödä säännöllisesti ja riittävästi?

Muistelen vaan itse noita aikoja, kun lapset ovat olleet kovin tarvitsevia ja äidin huolenpidosta täysin riippuvaisia, väsyneinä ja sumuisina aikoina. Kuuluu taudin kuvaan. Karppauksella ja ilman :wink: ! Eikä siitä kauan ole, kun yksi ystäväni itki umpiväsymystään samanikäisen lapsen äitinä ja oli kipeästi ihan levon tarpeessa. :smt056

Tsemppiä sinulle! Yritä saada aikaa itsellesi edes pätkissä. Saisitko apua lastenhoidossa tai kotitöissä, jotta saisit levätä vaikka viikonlopun?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-03 22:07:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ruoan jälkeen väsyttää (nimenomaan tuollainen mainitsemasi "väsymyskohtaus") - aterialla liikaa hiilareita tai proteiineja tai molempia. Ja liian vähän rasvaa. South Beachilla niin käy helposti, koska on vähärasvainen.

Kokeile lisätä rasvaa ja vähentää vastaavasti hiilareita/proteiineja. Kokeilemalla löytyy se itselle sopiva taso. Laihaa proteiinia syö helposti liikaa. Minulla ainakin se kostautuu aterian jälkeen väsymyskohtauksena, vaikka monen vuoden karppauksen jälkeen luulisi, ettei siihen halpaan enää mene. Jos syö laihaa proteiinia, sitä pitää sitten syödä riittävän vähän (eli ottaa rasvat kuormasta = omista vararasvoista) ja niin ehkä olet ottanutkin ne alkuviikot ja siksi olo oli hyvä. Elimistö alkaa kuitenkin pitää tiukemmin kiinni varastoistaan, kun huomaa niiden hupenevan. Älä niitä viljoja ota takaisin. Etsi sellainen hiilari/proteiini/rasva-yhdistelmä aterioille, että väsymys ei iske. Kieltämättä pienen lapsen kanssa varmasti univelkaa tulee helposti.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-04 07:44:50 
Poissa
sintti
sintti

moi!
Kiitos vastauksista! Epäilen itsekin, että proteiini, hiilari, rasva -yhtälössä on varmaan säätämisen varaa..ja joo enemmän nestettä..
Lasta jaksan kyllä periaatteessa hoitaa, se ei aiheuta väsymystä, nukkuu yöt hyvin etc. luulen, että kyse on tosta hienosäädöstä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-08 06:48:08 
Poissa
K2Karppi
K2Karppi

Mulla on B-vitamiiniyhdistelma kans auttanut vasymykseen.
Entas hemoglobiini? Onko mitattu?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-09 19:13:15 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mä aloitin kans South Beachilla, ja nyt oon sellasessa sekalaisessa karppiruokavaliossa, mut South Beachin tyyliin vahdin rasvojen ja hiilareiden laatua. Muutama eka viikko oli yhtä unetusta, mutta sen jälkeen olo parantui huomattavasti ja pirteys on ihan toista luokkaa nyt kuin aikaisemmin. Kyläse siitä :D

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00