karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-14 05:17:04

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 23 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2004-09-28 15:55:33 
Poissa
sintti
sintti

Heissan kaikille,

minä tunnustaudun alakarppaajaksi, joka ei ole täysin perillä 'dieetin' kiemuroista. Netistä löytämäni Atkinsia mukailevan neidon päiväkirjasta pääsin perussisältöön kiinni. Heikkilän toista keittokirjaa olen tavaillut sieltä täältä. Väittäisin omaksuneeni tärkeimmät pääasiat, mutten sitä miten hiilihydraatteja lasketaan -siispä olen pitänyt määrät mahd. minimissä viimeisen neljän viikon ajan.

Asiaan: aloituspaino oli 66.6 kg ja pituus 165 cm. Neljän viikon aikana on paino päätynyt lukuun 65.0 kg ja tässä ollut viimeiset 2 vkoa. Olen syönyt ohjeiden mukaisesti. Leipä, peruna, sokeri yms. jätetty täysin pois. Eikä mieli tee. Jos makeannälkää, vedän kermaa rahkalla -kiitos palstan hyvien ohjeiden!

Oloni on silti ollut superhyvä ja energinen. Hyvästi toistuvat vatsan turvotukset ja siihen liittyvä pahoinvointi! Kohdallani puhuisin elämäntavasta, jolla olen löytänyt hyvän olon. Aion tielläni jatkaa, mutta mieltäni askarruttaa painon vähäinen putoaminen. Näillä mitoilla 60 kg olisi jo ihanteellinen ja kohtuullinenkin, mielestäni.

Tosin mahani toimii _äärimmäisen_ huonosti, joten jos jotain vinkkejä löytyy, otan mieluusti vastaan. Luumua (vaikka paljon hiilareita onkin) on jo kokeiltu. Miten otatte pellavansiemeniä, sellaisenaan vai..?

*hyvässä alussa siis*

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-28 16:17:17 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Juotko kahvia? Monella kahvi saa vatsan toimimaan;toisilla liiankin hyvin (kuten minulla). :)

Painon putoamisvauhti riippuu varmaan monesta tekijästä. Tärkeä lienee ylipainon määrä ja varsinkin turvotuksen (nesteen) määrä. Jos niitä on paljon, niin paino putoaa yleensä alakarppauksen alussa rajusti.

Koska Sinulla ei näyttäisi vallan kovasti liikapainoa olevan, niin ehkä ei kannata odottaa kovin rajua painonputoamisvauhtiakaan (karsea sana).

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-28 16:18:48 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Heikkilällä minä olen ollut n.5kk ja paino ei ole tippunut ollenkaan.
Kaikille tämä dieetti ei tuo samoja tuloksia. Mutta tuloksiahan voi tulla myöhemmin, kunhan jatkat.

Itse jatkan ,vaikka paino ei tipu. Syynä mukava olo, joka kyllä on tullut.
Itselläni tiputettavaa painoa olisi n. 10kg.

ViestiLähetetty: 2004-09-28 16:31:48 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos ajatuksistanne.

Luin toisia keskusteluja ja siellä oli myös mainintaa kahvin positiivisesta vaikutuksesta masun toimintaan. Minä kun otin Atkinsin ohjeet kirjaimellisesti ja lopetin valtaisan kahvinjuontini muutaman päivän päänsäryn seurauksella. No, taidan vaihtaa tee -linjasta takaisin kahviin. Heikkiläkin näytti olevan sujut kahvin juomisen kanssa. Olen painonvartijoiden aikanani joutunut myös tekemään paluun kahvin juontiin vain tuon mahani takia. Hassua.

Täytynee ottaa kahvinjuonti takaisin kuvioihin -sopiihan se! \:D/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-28 16:39:14 
Poissa
prinssieversti
prinssieversti

Minulla ei ole paino tippunut yli 8 kuukauteen mutta koko ajan yhä pienemmät ryysyt menee päälle. Notta minulle se on ihan sama mitä vaaka näyttää... tiukempi paketti kehkeytyy vieläkin näköjään, vaikka normaalipainossa jo olenkin.

Varsin usein käsitelty aihe, sinänsä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-28 16:41:59 
Poissa
sintti
sintti

Kohtuullisen hyvinhän tuo on alkanut. Ei tuosta sinun painostasi vähähiilihydraattinenkaan ruokavalio paljoa pois vie hetkessa. Ota huomioon, että näissä vihannes-, ananas-, kaalikeitto- yms dieteissä suuri osa painonpudotuksesta tapahtuu kehosta poistuvien nesteiden avulla. Myöskin kannattaa huomioida, että vähähiilihydraattinen dietti ei pudota lihasmassaa samoin kuin muut dietit (ovathan naiselliset muotosi sinulle myöskin tärkeitä?)

Vaimollani (nyt 170cm 67kg) on pudonnut paino noin 6 kiloa puolessa vuodessa vain ja ainoastaan sillä, ettei meillä laiteta enää peruna, makaroni, riisi, yms ruokia, eikä myöskään syödä leipää. Myöskin turvotus on hänen mukaansa hävinnyt. Mikään hirveä makean ystävä hän ei ole koskaan ollut.

Se mikä vähähiilihydraattisessa ruokavaliossa on hänen mukaansa ollut hyvää, nälkää ei ole tarvinnut kärsiä juuri lainkaan. vatsan toiminta on ollut meilläkin pienoinen ongelma.

Minulla paino itselläni on paino pudonnut noin 20 kg 8 kk:ssa aika tiukalla vähähiilihydraattisella dietillä. Lähtöpainoni oli niin paljon yli 100 kg (ja edelleen paljon yli 100 kg), etten viitsi edes sanoa.

Ota vähähiilarinen ruokavalio elämäntavaksesi, niin uskon painosi putoavan ihannetasollesi aikanaan. :P

Viestin otsikko: Totta puhutte!
ViestiLähetetty: 2004-09-28 18:17:02 
Poissa
sintti
sintti

No näinhän se asia on.

Hassua kyllä, vaikka vaaka näyttää, mitä näyttää, niin kiinteytystä on tapahtunut uuteen ruokavaliooni nähdän _ihan_ mielettömästi (erityisesti reisisssä, jotka yleensä 'laihtuvat' viimeisinä...). Eli tunne laihtumisesta on huomattava, vaikka pieni pettymys onkin nähdä samat vaakalukemat...

Sinänsä ihmettelen painon vähäistä laskua, koska entisenä hiilarisyöppönä (muroja meni sokerin kera kiitettävästi joka päivä...) tottumukset on uudistettu aika raa'alla kädellä. Eli leipä pois jne.

Ja kyllä, tietynlaiset kurvit haluan säilyttää. Langanlaihaksi en itseäni saa kuin 'lopettamalla syömisen'. Elämäntavasta on kohdallani kyse, tosiaan. Vihdoinkin tuntuu siltä, että olen löytänyt sen oman juttuni ja ennen kaikkea hyvän olon -se on tärkeintä.

Viestin otsikko: Re: Totta puhutte!
ViestiLähetetty: 2004-09-28 18:39:24 
Poissa
sintti
sintti

haisuli kirjoitti:
No näinhän se asia on.

Hassua kyllä, vaikka vaaka näyttää, mitä näyttää, niin kiinteytystä on tapahtunut uuteen ruokavaliooni nähdän _ihan_ mielettömästi (erityisesti reisisssä, jotka yleensä 'laihtuvat' viimeisinä...). Eli tunne laihtumisesta on huomattava, vaikka pieni pettymys onkin nähdä samat vaakalukemat...

Sinänsä ihmettelen painon vähäistä laskua, koska entisenä hiilarisyöppönä (muroja meni sokerin kera kiitettävästi joka päivä...) tottumukset on uudistettu aika raa'alla kädellä. Eli leipä pois jne.

Ja kyllä, tietynlaiset kurvit haluan säilyttää. Langanlaihaksi en itseäni saa kuin 'lopettamalla syömisen'. Elämäntavasta on kohdallani kyse, tosiaan. Vihdoinkin tuntuu siltä, että olen löytänyt sen oman juttuni ja ennen kaikkea hyvän olon -se on tärkeintä.

Vaimollanihan painonpudotus näkyi nimenomaan housujen koon pienenemisenä. Vanhat housut näyttävät "hieman isoilta" (lainausmerkkien sisällä on minun kommenttini). Vähähiilarinen ruokavalio vaikuttaa todella raajalihavuuteen.... usko pois.

Viestin otsikko: Kohtalotoveri
ViestiLähetetty: 2004-09-28 19:50:30 
Poissa
sintti
sintti

Kiva kuulla, että minulla on kohtalotoveri!

Tarina oli aivan kuin omasta suustani. paino ja pituus juuri samat ja tilanne sama. Tosin olen noudatellut Montin neuvoja ja nyt kun ei tuloksia näy olen ajatellut tarkkailla hiilarimäriä tarkemmin.

toivossa on hyvä elää.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-28 20:59:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minäkin olen ollut neljä kuukautta nyt viimeiset pari viikkoa "hiukan" lipsuen...
Kiloja lähtenyt kaiken kaikkiaan vain 3!!!
MUTTA ystäväni ja muutkin harvemmin minua tavanneet ovat päivitelleet kun olen niin niin laihtunut....
:shock:
Mitta nauha ei näytä suuriakaan muutoksia eikä vaaka....Mutta niin vaan on kuulemma ulkomuoto muuttunut!!!???
Kertoisipa joku sen meitin vaakalle! :evil:
Että näin täällä,kun nyt vaan taas saisi juonen päästä kiinni....

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-28 22:02:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minullakin koko kesän on paino suunnilleen sahannut edestakaisin kilon parin marginaalilla. Mutta niin vaan Pietarissa juuri käynyt ystävä, jonka olin viimeksi nähnyt täysin kiloissa samanpainoisena kesäkuussa, oli täysin yllättynyt siitä, kuinka "koko olemukseni" on täysin muuttunut.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-29 08:36:51 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Sama täällä. Olin keväällä normaalipainoinen ja karpannut jo vuosia; zonella tippui alussa 15 kg ja sittemmin näistä noin viisi palasi hiljalleen. Viime kesän lievän ruokamuutoksen jälkeen noista palanneista on nyt puolet kadonnut. Eikä siinä vielä mitään - mutta kun vyötärö on samaan aikaan kaventunut monta tuumaa, vain parin kilon pudotuksella.

Kiloja on edelleen 10 enemmän kuin niukimpina opiskeluaikoina, muttei se kyllä kymmeneltä kilolta näytä. Silloin yläkarppasin (lähes laktovegaanina) ja urheilin (elämäni ainoat kaksi vuotta) ja olin siis kropalta hyvkäkuntoinen. Mutta iho ja nenä oireilivat jatkuvasti.

Nyt ihastelen biodiversiteettiä ajoittain työmatkapyöräillessä (6,5 km suuntaansa, kestää melkein 25 min, eikä hiestä puhettakaan), elän muuten majoittuneena kodin ja toimiston näyttöpäätteen eteen sen minkä perheen ja omalta ylläpidolta kerkiää. Ja olen iholtani oireeton, mikä edelleenkin tuntuu ex-kroonikosta uskomattoman hyvältä.

Mikä oli ero? Edelleen hyväkarppaan, mutten enää syö leipää/viljaa juuri koskaan (peruna oli poissa ennekin). Ja nykyisin selvästi yli 50% kaloreistani tulee rasvasta (pähkinät, maitorasvat, eläinrasvat, oliivit, suklaa, hiukkasen kasviöljyjäkin).

Koska en laihduta (olin ja olen jo normaalipainoinen) enkä laske kaloreita ja koska työpaikan pöydällä on aina suolapähkinöitä ja suklaata, täytyy kilojen kadon liittyä näläntunteen hallintaan. Ja senttikato osoittaa, että kyseessä ei ollut vesi tai lihas. Ei hassumpaa 8)

terv els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-29 09:17:23 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mutta jos haluaa laihtua, niin täytyyhän siihen konsteja löytyä myös.

Itse aloitin Heikkilän ohjeilla ja totesin ne liian ylimalkaisiksi. Minulla ei paino alkanut putoamaan ennenkuin aloin tarkemmin laskea hiilareita. Pähkinät, siemenet, rahka, viili, jogurtti joko pois tai minimiin, sipulia ja tomaattia varovasti jne. Tuolla jo vastasin Esikolle toisessa ketjussa samaa asiaa.

Kyllä se hiilareiden lasku kannattaa opetella, kun tuoteselosteet on olemassa. Sen oppii nopeasti ja sen jälkeen osaa. Ja on palkitsevaa, kun alkaa kilot tippua.

Kyllä minulle oli tärkeätä se alun painonpudotus. Silloin 80-kiloisena en olisi jaksanut alakarpata vain hyvän olon vuoksi! Joten älkää te vanhat elvistelkö vaan auttakaa ihmistä alkuun!

ViestiLähetetty: 2004-09-29 09:31:43 
haisuli kirjoitti:
Asiaan: aloituspaino oli 66.6 kg ja pituus 165 cm. Neljän viikon aikana on paino päätynyt lukuun 65.0 kg ja tässä ollut viimeiset 2 vkoa.

BMI:si on nyt 23,9, eli olet normaalipainoinen. Miksi siis laihdutat?

Itse kun ajattelen ajassa taaksepäin, niin aloin lihomaan vasta sen jälkeen kun aloitin laihduttamaan, normaalipainoisena - aika lailla samoista lukemista kuin sinä...

ViestiLähetetty: 2004-09-29 09:36:21 
Poissa
sintti
sintti

Olen samaa mieltä edellisen kanssa, hiilarit vain minimiin niin paino alkaa tippua. Mulla lähti 6 kg eka kuukauden aikana vähän löysemmällä otteella, mutta sitten alko jumittaan. Lopetin hiilarit käytännössä hetkeksi kokonaan ja johan alko taas paino tippuun. Ketostixit käyttöön, auttaa kummasti motivoitumaan kun huomaa olevansa syvällä ketoosissa ja rasva palaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-29 10:58:00 
Poissa
paleokarppi
paleokarppi

Elka kirjoitti:
Minullakin koko kesän on paino suunnilleen sahannut edestakaisin kilon parin marginaalilla. Mutta niin vaan Pietarissa juuri käynyt ystävä, jonka olin viimeksi nähnyt täysin kiloissa samanpainoisena kesäkuussa, oli täysin yllättynyt siitä, kuinka "koko olemukseni" on täysin muuttunut.

Kannattaisin tätä näkökantaa normaalipainoille - eli että kroppa muokkautuu tämän ruokavalio kautta kokonaisvaltaisesti ja että vaakaa ei oikeastaan kannata katsoa. Itse olin 64 kg ja 171 cm aloittaessani karppauksen (verenpaineen takia) kaksi vuotta sitten ja nykyään 58-59 kg. Paino lähti reilussa kolmessa kuukaudessa. Ero ei ole suuri, mutta kun 1) lihakset ovat kasvaneet ja ryhti parantunut, 2) rasvakerros vähentynyt 3) turvotus kadonnut 4) iho ja hiukset todella hyvässä kunnossa jne. jne. niin jatkuvasti saan kuulla kommentteja tyyliin "Mitä ihmettä sulle on tapahtunut?" Monta pientä muutosta ja tasainen, hyvä mieli tekevät uuden ihmisen.
Kärsivällisyyttä haisuli! (Ihana nikki muuten)

ViestiLähetetty: 2004-09-29 14:59:16 
Poissa
sintti
sintti

Lainaa:
Aloituspaino oli 66.6 kg ja pituus 165 cm. Neljän viikon aikana on paino päätynyt lukuun 65.0 kg ja tässä ollut viimeiset 2 vkoa. Olen syönyt ohjeiden mukaisesti.

Täytyy tosiaan olla ylimääräistä rasvaa mistä paino voi sitten tippua! Hyvin Tytti kirjoitti siitä miten olemus voi parantua tällä menetelmällä ilman hurjaa painonpudotusta. Itsellä on ylimääräistä vielä 10 kiloa (tav 70kg ja pit 175 cm) ja rasvat on nyt niin kovasti liikkeellä, että finniä pukkaa mitä ihmeellisimpiin paikkoihin. Toivottavasti hehkeys on saavutettavissa kunhan lähestyn ihannepainoa...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-29 17:34:11 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Volekin tutkimuksessa hyvin matalilla hiilareilla koehenkilöiden lihasmassa kasvoi kuudessa viikossa keskimäärin yli kilon. Jos on aiemmin syönyt liian vähän proteiinia, voisi ajatella, että lihas kasvaisi enemmänkin. Jos vaaka näyttää samaa lukua, on läskiä siis tippunut kuitenkin tuon kilon verran. Pudotus ehkä alkaa näkyä vaa'assa vasta kun lihas on saavuttanut haluamansa koon.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-29 18:07:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minulla ainakin lihakset haluaa saavuttaa kohtalaisen koon. Kesän aikana ja varsinkin nyt syyskuussa on lihasmassaa tullut, enkö viitsi edes painoa tsekata, kun mitat pienenee (vaatteet väljenee).

ViestiLähetetty: 2004-09-29 18:12:16 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Irmeli -71 kirjoitti:
Lainaa:
Aloituspaino oli 66.6 kg ja pituus 165 cm. Neljän viikon aikana on paino päätynyt lukuun 65.0 kg ja tässä ollut viimeiset 2 vkoa. Olen syönyt ohjeiden mukaisesti.

Täytyy tosiaan olla ylimääräistä rasvaa mistä paino voi sitten tippua!

Tuota noin. Minä olen 165 ja painan nyt 65 kg, ja mielestäni on karmeesti läskiä vielä vyötärön ympärillä jotka haluan pois. Eiköhän se riipu myös ruumiinrakenteesta.

Joskus 20 vuotta sitten olisin tarvinnut n. 13 kg laihtua tästä painosta. Nyt en tiedä paljonko, mutta pois haluan ne läskit. - Niin olen 1,5 vuotta ollut samassa, en ole erityisesti laihduttanut koska kun 15 kg oli sulanut sitä tunsi olevansa jo normaali, ainakin sopivalla vaatetuksella. Ei siis ollut niin kiire. Mutta nyt ... ajattelinkin että risteily olisi sopiva tavoite. En kyllä suostu tähän jämähtämään!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 23 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00