karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-06 21:23:05

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2004-05-20 19:53:47 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Hei!

Olen uusi täällä keskustelufoorumissa. Onnekseni löysin teidät toisen keskustelupalstan kautta! Olen nyt reilun viikon ajan noudattanut Tri Atkinsin ohjeita. Olen syönyt vähähiilihydraattisen ruokavalion mukaisesti; siis kuten hra Atkins neuvoo kirjassaan.

Muutaman päivän ajan olen lueskellut täältä neuvoja ja ohjeita. Olen havainnut ne hyviksi. Näin olen saanut intoa jatkaa tätä tässä vaiheessa vähän erikoiseltakin tuntuvaa ruokavaliota.

Olo on ollut aika hyvä. Jano tosin minullakin on ollut kova, vaikka en käytä suolaa ollenkaan. Tähän mennessä ainoana mausteena on ollut mustapippuri. Tuntuu nuo ruuat maistuvan hyvin ilman turhia mausteitakin. Suolankäytön pois jättämisellä yritän saada painoa tippumaan hieman nopeammin. Haluaisin päästä näistä turvotuksista. Kasvot onkin hieman kaventuneet.

Syy miksi ryhdyin tälle "kokeilulle" on runsas ylipainoni. Ystäväni on laihduttanut juuri näillä ohjeilla nyt kohta viisitoista kiloa. Itse olen kokeillut varmasti kaikki mahdolliset dietit ja olen aina lihonut kaikki laihduttamani kilot takaisin. Nyt ajattelin ettei tästä ainakaan kovin korkealta putoa, jos vaikka pari viikkoa nyt ihan kokeilumielessä söisi näillä ohjeilla ja katsoisi tapahtuuko painon kanssa mitään positiivista edistymistä.

Paino on tässä ajassa tippunut noin 1,5-2 kiloa. Riippuen tietenkin aina siitä missä kohdin vaakaa seisoo! Ketoosia olen tietenkin mitannut. Kolmantena päivänä oli ketoositasoni "kohtalainen". Parin päivän päästä suoritetussa uusinta mittauksessa oli ketoosi syventynyt hieman. Tänään olen koemielessä syönyt vieläkin vähemmän hiilihydraatteja kuin mitä Atkins sallisi. Haluan nähdä onko sillä mitään vaikutusta ketoosiin, siis eli muuttuuko ketoosi syvemmäksi. Kiinnostaa tietenkin myös mikä vaikutus sillä on painon alenemiseen. Vauhdittaako syvempi ketoosi nopeampaan painon alenemiseen? Onko kenelläkään tästä kokemusta?

ViestiLähetetty: 2004-05-20 20:52:47 
Poissa
prinssieversti
prinssieversti

:arrow:

Viestin otsikko: Kiitos vastauksestasi
ViestiLähetetty: 2004-05-20 21:48:36 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Tekaisin tässä illalla taas sen ketoositestin, enkä ollut yhtään sen syvemmässä ketoosissa kuin aikaisemmin. :o Ilmeisesti yksi päivä ei vielä vaikuta sen suhteen suuntaan tai toiseen.

Yksi uusi ilmiö on kuitenkin ollut; sydämen tienoossa on ollut lievää tykytystä. :x Tästä viisastuneena laitoinkin mikrossa parsaa 200 g. Oloni korjaantui oitis. Todellakaan ei taida kannattaa ryhtyä "urheilemaan" tämän jutun kanssa.

Olen ajatellu itsekin jossain vaiheessa ryhtyä taas käymään salilla. Kävin kymmenisen vuotta sitten säännöllisesti, mutta avioitumisen myötä se jäi. Eilen kävin jo katsastamassa paikat; kenties piakkoin saan aikaiseksi ryhtyä tositoimiin senkin suhteen.

Viestin otsikko: Re: Kiitos vastauksestasi
ViestiLähetetty: 2004-05-21 08:19:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

armatar kirjoitti:
Olen ajatellu itsekin jossain vaiheessa ryhtyä taas käymään salilla. Kävin kymmenisen vuotta sitten säännöllisesti, mutta avioitumisen myötä se jäi.

Ei koske välttämättä suoranaisesti sinua mutta aina välillä tuntuu että joiltakin katoaa suhteellisuudentaju.
Otetaan yhdellä kertaa ruokaremontti, salitreenit ja lenkkeily vaikka aikaisempaan aktiiviseen liikuntarupeamaan saattaa olla aikaa 10-20 vuotta.
Jokin aika sitten keski-ikäisten miesten lähes yleisin kuolinsyy oli sydänkohtaus lenkkipolulla.

Be careful out there.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-21 09:34:36 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Et käytä suolaa? Miksi ihmeessä? Sehän on vaarallista, jopa hengenvaarallista! Liika suola voi nostaa verenpainetta, mutta suolan puutos tappaa nopeasti! Useimmilla verenpaine laskee vh-dieetillä automaattisesti. Minulla on ollut aina korkea verenpaine, kun aloin dieetin, rupesin syömään suolaa ensimmäistä kertaa elämässäni täysin pihtaamatta, ja verenpaine pysyi koko raskausajankin (!) hyvänä, n. 135/70.

Viestin otsikko: Suolasta ja liikunnasta
ViestiLähetetty: 2004-05-21 19:00:36 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Hei!

Olen ihan samaa mieltä liikunnasta. Ajattelin ottaa sen salitreenin ohjelmaan "vähän myöhemmin" eli kenties esim. syksyllä. :) Joten ei syytä huoleen. Tässä on kyllä ihan tosissaan riittävästi opettelemista tämän uuden ruokavalion kanssa.

Ja siitä suolasta. Olen jättänyt suolan pois lähinnä sen takia, että painonpudotus nopeutuisi. En kyllä ole sitä kaivannut ollenkaan. Toisaalta olen välillä käyttänyt valmiita broilerin filepaisteja (joissa on ollut suolaa) sekä muutamia pekonisiivuja/päivä. Maistuvat muuten erittäin suolaisilta. Osaisitko kertoa, että minkäverran tulisi suolaa saada päivittäin? Siis sillä että en käytä suolaa, tarkoitan etten lisää sitä mihinkään erikseen.

Minulla ei tämä "kuuri" ole lähtenyt käyntiin ihan niin kuin pitäisi. Lueskelin äsken uudestaan Atkinsin ohjeita ensimmäisen kahden viikon varalle ja luulen ylittäneeni sallitun hiilihydraattimäärän. Ketoositestin tuloksena ketoositasoni on "kohtalainen", mutta hengityksessä ei ketoosi tuoksu ollenkaan. Yleensä olen esim. paastossa saanut ihan pelätä muita ihmisiä, kun ketoosin tuoksu hengityksessä on niin voimakas.

Ajattelinkin että minun on ryhdyttävä pitämään ihan ruokapäiväkirjaa siitä mitä syön. Näin summitain päässälaskien ilmeisesti tulee oltua liian suurpiirteinen. Oletteko muut pitäneet ruokapäiväkirjaa? Entä käytättekö mitään lisäravinteita?

Tarkentaakseni aiempana olevaa; siis paino oli esimerkiksi tänä aamuna noussut noin 500-700g. Takana on kohta puolitoista viikkoa ja painonpudotus on vain noin kilo tällä hetkellä. Kirjan mukaisesti painon tulisi pudota 3-5 kg kahdessa viikossa. Ainakaan siitä ei voi olla kyse, ettei oma lähtöpaino olisi riittävän suuri. Joten epäilen noudattavani ohjeita liian leväperäisesti.

Eilen illalla lueskelin Atkinsin jenkkisivuja netistä. Kovin innostavia olivat varsinkin ne "ennen ja jälkeen" kuvat sekä niihin liittyvät tarinat. Antavat uskoa siihen, että tämmöinenkin tonnikeijukin pystyy laihtumaan.

Viestin otsikko: Re: Suolasta ja liikunnasta
ViestiLähetetty: 2004-05-21 19:17:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

armatar kirjoitti:

Minulla ei tämä "kuuri" ole lähtenyt käyntiin ihan niin kuin pitäisi. Lueskelin äsken uudestaan Atkinsin ohjeita ensimmäisen kahden viikon varalle ja luulen ylittäneeni sallitun hiilihydraattimäärän. Ketoositestin tuloksena ketoositasoni on "kohtalainen", mutta hengityksessä ei ketoosi tuoksu ollenkaan. Yleensä olen esim. paastossa saanut ihan pelätä muita ihmisiä, kun ketoosin tuoksu hengityksessä on niin voimakas.

Jos olet ketoosissa Syömäsi hiilari määrä on oikea juuri sinulle. Atkinssin aloitus vaiheen 20g hiilareita/vrk on vain ohjeellinen jolla suurimman osan pitäisi saavuttaa ketoosi. Tämä hiilareiden sieto vaihtelee tosi paljon eri ihmisillä. Minä en voi syödä edes kahtakymmentä grammaa jos mielisin pysyä ketoosissa, kun taas ystäväni voi popsia jopa maissia ja mielettömän määrän marjoja tippumatta ketoosista. Ja ole ihmeessä tyytyväinen jos henki ei käryä kalmalle :wink:

Pistä ihmeessä syömisiäsi ylös ja tarkkaile missä määrissä hiilarit huitelee. Itse en usko ketoosin autuaaksi tekevään vaikutukseen vaan alhaisiin hiilareihin sopivaan rasva määrään ja runsaaseen proteiinin saantiin.

Tsemppiä matkalle!

Viestin otsikko: ketoosista
ViestiLähetetty: 2004-05-21 20:13:16 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Pistä ihmeessä syömisiäsi ylös ja tarkkaile missä määrissä hiilarit huitelee. Itse en usko ketoosin autuaaksi tekevään vaikutukseen vaan alhaisiin hiilareihin sopivaan rasva määrään ja runsaaseen proteiinin saantiin.

Siis voiko olla mahdollista, että ketoosissa elimistö käyttäisi suoraan syötyjä rasvoja polttoaineina eikä rasvavarastoja (joita elimistö on pullollaan)?

Mikähän olisi semmoinen sopiva rasvan määrä ja kuinka paljon on runsaasti proteiineja? Pystyykö rasvan ilmoittamaan esim. ruokalusikallisissa tai proteiinin grammoina lihaa? Luin jostain, että esim. 500 g lihaa/kalaa olisi sopiva määrä päivää kohden proteiiinia. Minusta se kuulostaa melko paljolta.

Viestin otsikko: Menee vielä opetellessa
ViestiLähetetty: 2004-05-21 20:15:54 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

En osannut tehdä "lainausta" oikein, mutta yritän seuraavalla kerralla paremmin. :oops:

Siis edellisen laittamani tekstin alku on tietenkin lainaus sitä edeltävästä jutusta. :?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-21 21:24:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sopivasti rasvaa on minusta se, että voin ja kerman kanssa ei lutrata ylenmäärin vaan käytetään normaalisti ja liha ja kala saa olla rasvaista jos se sitä on. Eli rasvaa ei tarvitse pihdata, mutta ei sitä kannata myöskään viljellä joka ikiseen paikkaan.

500g lihaa, kanaa, kalaa kuulostaa ihan hyvältä ja siihen viellä munat päälle jos siltä tuntuu. 500g kuulostaa paljolta, mutta jos jaat sen esim. neljälle aterialle niin ei siitä paljoa tule.
otetaan vaikka esimerki: aamulla n.100g pekonia+ 2 munaa, lounaalla tonnikala salaatti jossa n.150g tunaa sekä 1 muna, päivällisellä 200g pihvi tms. ja vaikka illalla vielä juusto ja kinkku rullia. Siitä se 500g näyttää muodostuvan hyvinkin nopeasti....

Itse olen suuri lihan ystävä ja syön hieman harvemmin joten saatan pistää poskeeni jopa 2 kunnon pihviä höyrytetyn parsakaalin kera tai paistaa 500g pikku jauheliha pihvejä ja napostella niitä sitten illan mittaan... :oops:

Viestin otsikko: Kuulostaa oikein hyvältä
ViestiLähetetty: 2004-05-21 21:35:50 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Juuri tuonkaltaisia selkeitä ohjeita kaipasinkin! :D

Minäkin pidän paljon lihasta, mutta kun vuosien myötä on tullut noudatettua enempi näitä paljon hiilihydraatteja sisältäviä ruokavalioita, niin äkkiseltään noin suuri lihanmäärä kuulostaa paljolta.

Selailin äsken vanhan keskustelupalstan reseptejä. Tulostin sieltä monta herkkua talteen. :) Aionkin seuraavaksi, jo huomenna, kokeilla hirvenjauhelihasta lihapullia tai pihvejä ja laittaa homejuustoa sekaan. Tuleekin varmaan hyvää!!!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-21 21:40:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Onhan se muutos jos aikaisemmin on koko perheen makaroonimössöön riittänyt 200g jauhelihaa :lol: Kauhistuttaakin ajatella miten suuri osa lapsista oikeesti kasvaa tuollasella pöperöllä ja siihen sitten vielä kalapuikot ja ranskalaiset lisäksi.... Ite oon aikaisemmin rakastanut juuri näitä makarooni mössöjä joko jauhelihasta tai tonnikalasta!

ViestiLähetetty: 2004-05-21 22:02:05 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Minä olen kanssa syönyt ämpäritolkulla näitä erilaisia makaronimössöjä. :oops: Mies jo välillä piilotteli makaroneja ympäri asuntoa, etten löytäisi niitä ja vetäisi napaani. Häntä kauhistutti niin runsas makaronin syönti.

Loppujen lopuksi en ollenkaan ihmettele tätä lihomistani; eihän mikään muu voi olla seurauksena ruokavaliosta joka koostuu enimmäkseen sokeripitoisista tuotteista ja riisi/makaroni/vehnäjauho -linjasta. :x

Olisinpa tiennyt tämän kaiken jo pitkä aika sitten....

ViestiLähetetty: 2004-05-21 22:18:06 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

armatar kirjoitti:
Loppujen lopuksi en ollenkaan ihmettele tätä lihomistani; eihän mikään muu voi olla seurauksena ruokavaliosta joka koostuu enimmäkseen sokeripitoisista tuotteista ja riisi/makaroni/vehnäjauho -linjasta. :x

Olisinpa tiennyt tämän kaiken jo pitkä aika sitten....

Täsmälleen samaa mieltä! Kun aloin "syömään kunnolla" aloitin juuri noista mainitsemisistasi raaka-aineista. Toivottavasti vain pääsisin niistä eroon kanssa! Niin ja makeasta kanssa... Lihasta en ole koskaan kauheasti piitannut, mutta kala ja kana on sitten enmmänkin se mun juttu.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-22 07:33:08 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Suolan tarve riippuu hikoilun määrästä, joten määriä vaikea arvioida. Ei sitä paljoa tarvita, mutta tarvitaan.

Olen nähnyt ihan tieteellisen artikkelin vissyistä ja nesteen imeytymisestä, ja tulos on se, että esim. treenin jälkeiseen nestevajauksen hoitoon parasta on mahdollisimman natriumpitoinen vissy, eli Olvin perusvissy tai Hartwall Original. Kaikki kevytvissyt (vähemmän natriumia) imeytyvät huomattavasti huonommin. Eli suolan puutos voi johtaa myös nestevajaukseen!

Tuota turvotusta ihmettelin, olisiko syynä jokin ruokayliherkkyys, vai juuri liian vähäinen suola? Nestevajaus kun turvottaa myös. Kokeile huviksesi lisätä, ja katso mitä tapahtuu. Ei tuo ota jos ei annakaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-22 09:11:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Alakarppieväät ovat sikäli fantsuja, ettei hyponatremiaa pääse kovin helposti syntymään. Itse asiassa tällä hetkellä saan suolaa enemmän kuin mitä suositus on tarttumatta kertaakaan suolapurkkiin.

Sen sijaan tavanomaisella kitudieetillä koin kyllä hyponatremian eikä se ollut naurun paikka.

On syytä muistaa, ettei suola ole ainoa natriumin lähde.

Minusta on mielenkiintoista se kuinka Afrikassa naiset jaksavat kantaa vettä siinä kuumuudessa. Minä sitten selvitin sitä asiaa ja kävi ilmi, että sikäläisessä (=Sahara) kaivovedessä on aina vähän suolaa mukana.

Viestin otsikko: vissyistä ja suoloista
ViestiLähetetty: 2004-05-22 11:13:03 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Olen nähnyt ihan tieteellisen artikkelin vissyistä ja nesteen imeytymisestä, ja tulos on se, että esim. treenin jälkeiseen nestevajauksen hoitoon parasta on mahdollisimman natriumpitoinen vissy, eli Olvin perusvissy tai Hartwall Original. Kaikki kevytvissyt (vähemmän natriumia) imeytyvät huomattavasti huonommin. Eli suolan puutos voi johtaa myös nestevajaukseen!

Juuri näin olen toiminutkin. Olen itsekin kokenut huonovointisuutta joskus aiemmin kuumina kesinä johtuen nesteen ja suolojen vajauksesta. Tälläkin hetkellä on vissypullot jääkaapissa. Hyvä tietää tuo kevytvissyjen juttu. Ostankin tästälähtien vain näitä perusvissyjä. Kiitoksia tiedosta!

(Onnistuukohan tämä "lainaus" tällä kertaa paremmin?Jos ei onnistu on laitettava sekalaisten kysymysten joukkoon kysymys siitä miten täällä lainaus tehdään oikeaoppisesti.)

Viestin otsikko: Lisää löpinää
ViestiLähetetty: 2004-05-22 11:27:01 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Tänä aamuna miehenikin käväisi vaa'alla. Kiljaisi riemusta hämmästyneenä; hänenkin painonsa oli pudonnut kilon verran viikossa vaikka ei edes ole ketoosissa.

Hän on muuten syönyt samoja ruokia kuin minäkin, mutta aamuisin on mennyt reilu puuro. Pähkinöitä hän on myöksin napsinut välipaloiksi, nehän eivät vielä kuulu minulle. Lisäksi on tainnut mennä noin kilo tuorepastaa tällä viikolla. Siis hänellä, ei minulla. ... siis kun tässä yritän analysoida hänen syömisiään.

Joten positiivinen vaikutus tällä on muihinkin perheenjäseniin! :D

Viestin otsikko: Re: vissyistä ja suoloista
ViestiLähetetty: 2004-05-22 11:57:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

armatar kirjoitti:
(Onnistuukohan tämä "lainaus" tällä kertaa paremmin?Jos ei onnistu on laitettava sekalaisten kysymysten joukkoon kysymys siitä miten täällä lainaus tehdään oikeaoppisesti.)

Offtopic, eli siis kun lainaat painat sitä oikealla olevaa "lainaa" nappia. Ja muista jättää ne hakasulkujen sisällä olevat quote ja /quote tekstit paikalleen.

Jos haluat pätkiä lainausta, lisaa hakasulkujen sisällä oleva /quote, kirjoita omaa tekstiäsi, ja uudelleen laita se quote teksti mikä alussa on.

Viestin otsikko: Kiitoksia ilkka!
ViestiLähetetty: 2004-05-22 12:02:14 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Äsken tuolla toisaalla kokeilimmekin ylläpitokarpin kanssa tämän lainauksen tekemistä. Nyt sujuu jo paremmin!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00