karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-11 18:54:54

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: xylitol makeutusaineena
ViestiLähetetty: 2004-10-16 17:09:59 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Ostin tässä muutma päivä sitten Heikkilän Hyvän olon keittokirja II ja hän sanoo siinä, että xylitol sopii tähän ruokavalioon, koska se ei vaikuta insuliinituotantoon millään tavalla. Siitä sitten tuliki mieleen, että voisko sitä näin lauantai-iltana syödä tuommossia Fazerin Super salmiakkia, joka on makeutettu xylitolilla? Niin ja tietysti suolapähkinöitä ja lindtin suklaata pari palaa.

Olisiko kellään mitään tietoa, että onko nuo xylitolin hiilihydraatit imeytyviä, ja tuossa askissa lukee, että xylitolia on 28%.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-16 17:14:23 
Minä olen itsekin pohtinut tuota samaan asiaa, sillä kaksi päivää viikossa teen tutkimustyötä, jossa joudun olemaan hyvin liki ihmisiä, ja ketoottista hengitystä raikastavat pastillit ovat enemmän kuin tarpeen...

Xylitol on sokerialkoholi. Se imeytyy osittain verenkiertoon, mutta millä tavalla - sen haluaisin tietää? Estääkö se etyylialkoholin tavoin glukoneogeneesin? Muuttuuko se glukoosiksi, jos muuttuu, miten?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-16 17:16:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ovat imeytyviä. Imeytyvät käsittääkseni vaillinaisesti (se laksatiivinen vaikutus....)ja hitaasti, mutta kyllä niistä energiaa irtoaa. Ja saattavat vaikuttaa insuliiniin, koska ovat makeita ja jo se stimuloi usein insuliinintuotantoa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-16 17:22:19 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Sam kirjoitti:
... koska ovat makeita ja jo se stimuloi usein insuliinintuotantoa.

Olen vedellyt semmosen puolen litran Zero spriten viikonloppusin, niin nostaako sekin insuliinituotantoa, kun se on makeaa. Vai käykä näin vain joillakin joilla on "suuri" herkkyys makeaan?

edit:
Finelissä on xylitolilla makeutetuissa pastilleissa imeytyviä hillereitä 8g/100g joten ei kovin paljoa, mutta kuinkas luotettava tulos tuo on

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-16 17:31:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Saattaa nostaa kyllä, ei varmaankaan nosta kaikilla. Se on sitten eri asia, että mitä vaikutusta sillä pienellä insuliinpiikillä käytännössä on.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-16 17:35:42 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Sam kirjoitti:
Saattaa nostaa kyllä, ei varmaankaan nosta kaikilla. Se on sitten eri asia, että mitä vaikutusta sillä pienellä insuliinpiikillä käytännössä on.

Samaa mieltä Samin kanssa.
Monet sietää xylitolia, kaikki eivät.
Useimmat sietävät pienen insuliinipikkin, ihan kaikki eivät.
Kokeilkaa. Kroppa kertoo, paremmin kuin me tai kirjat.
terv els

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-16 18:34:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Aikankin Atkinsilla on kaikki -oli paatteiset kiellettyja. Eli sorbitoli, xylitoli ja mannitoli. Ainoastaan aspartaamit jne ovat sallittuja. Karkithan ovat yleensa makeutettuja sorbitolilla ja/tai xylitolilla, joten eivat kay ainakaan tiukkaan alakarppaukseen.

Itse olen ajatellut ostaa Sminteja tms. haviavan pienia raikastajia, sisalsivat sitten mita tahansa. Maarat ovat niin pienissa karkeissa todella vahaisia. Ja makeannalkaan light-limuja.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-16 18:38:30 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Sorbitoli, xylitoli ja mannitoli eivät periaatteessa vaikuta insuliiniin. Muuten vaikutus on yksilöllinen, esimerkkinä minä: en voi syödä niitä, koska saan heti hervottomat ilmavaivat. Verensokeria / insuliinia ne eivät minulla nosta vain siksi, että ovat makeita (en usko, että tämä plasebovaikutus koskee enemmistöä ihmisistä).

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-17 14:16:57 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

mä taas vetelen silloin tällöin brunbergin sokeritonta suklaata, jossa imeytyviä hiilareita on (finelinkin) mukaan jotain alle 2g (en muista tarkkaan). ei sillä hirveesti oo mun mielest vaikutusta, ehkä masu lähtee paremmin toimimaan, mutta sehän on vain hyvä asia...

toinen kummallinen asia on se, että ennen alakarppiintumista (jolloin siis myös olin sokeriton) ei ollut koskaan makeawnhimoa. ehkä se johtui hedelmien ja marjojen syömisestä. mutta nyt kun ei ruokavaliossa ole enää mitään luonnostaan makeaa, niin mulle on tullut kamala makeanhimo. se on huono asia, koska sitten mä taas juopottelen aspartaamilitkuja ja syöpöttelen hermesetas-karppimakeisia. en tietenkään hirveän paljon, mutta viime aikoina on kyllä tullut syötyä makeutusainetta päivittäin. huono juttu!

tosi outoa, koska yleensä kaikki väittää päässeensä makeanhimosta eroon karpilla, mutta mulle se on vasta herännyt karppiintumisen myötä! kellään mitään niksiä, mitä tekis??

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-17 14:22:37 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Eikös xylitoli itseasiassa kuulu alkoholeihin? Näin muistelen joskus kuulleeni. Pitää vielä kysyä exältä, se tietää nämä jutut.

No joka tapauksessa, xylitoli ei ainakaan minulle sovi, vatsa turpoaa kuin pallo, on sairaan kipeä, ja täynnä kaasua. Johtuneko koivun siitepölyallergiastani?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-17 15:08:21 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Ruutana kirjoitti:
Eikös xylitoli itseasiassa kuulu alkoholeihin? Näin muistelen joskus kuulleeni. Pitää vielä kysyä exältä, se tietää nämä jutut.

No joka tapauksessa, xylitoli ei ainakaan minulle sovi, vatsa turpoaa kuin pallo, on sairaan kipeä, ja täynnä kaasua. Johtuneko koivun siitepölyallergiastani?

Se on ns. sokerialkoholi. Nimi tulee kemiallisesta rakenteesta (-OH-ryhmä), joka muistuttaa alkoholin kemiallista rakennetta. Alkoholi se ei kuitenkaan ole.

Ei johdu koivuallergiasta ne ilmavaivat! Kupliminen näillä kemiallisesti muunnelluilla -oleilla johtuu periaatteessa samantapaisesta asiasta kuin laktoosi-intoleranssi. Ruuansulatuselimistöllä ei ole "välineitä" pilkkoa näitä aineita ainakaan kunnolla, mikä aiheuttaa... ...hm, kaikenlaisia ikäviä oireita (ei yksityiskohtia :-s ) .

- EAT MEAT, NOT WHEAT -

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00