karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-10 09:51:00

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 42 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Uskaltaisinkohan...
ViestiLähetetty: 2004-10-17 21:27:33 
Poissa
sintti
sintti

Hei vaan kaikki!

Olen tässä pari päivää lueskellut tiiviisti näitä ja muitakin alakarppaamiseen liittyviä sivustoja. Olen 20-vuotias, normaalipainonen (163 cm ja 63 kg), mutta en hoikka. Haluaisin laihtua muutaman kilon, ja olenkin jo puolisen vuotta noudattanut Kutrin "oppeja". Sainkin kolme kiloa pois, mutta ne on tullu takaisin. Nyt olen kuitenkin havahtunut siihen, etten voi hyvin. Vatsa on usein turvonnut, välillä on ummetusta v´älillä ripulia. Ajattelin näitä sivuja lukiessani, että joskohan vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta olisi apua. Laihtumistakin tärkeämmäksi koen, että oloni olisi hyvä, ja vatsani tuntuisi "levolliselta" (en keksi parempaakaan sanaa). Kuitenkin vähän epäilyttää, miten ihmeessä saan koostettua päivittäiset syömiset, kun melkein kaikki on kiellettyä. Punaista lihaa en ole syönyt pariin vuoteen, en vain pidä siitä. Puolisen vuotta sitten aloin kiinnittää huomiota proteiiniin ja hyvään rasvaan, joita olin aiemmin saanut aivan liian vähän. Koskaan en ole vaaleita leipiä, perunaa tms. syönyt kuin harvoin, ruisleipää kylläkin. Ruokavalioni onkin koostunut nykyään pitkälti rahkasta, raejuustosta, puurosta, ruisleivästä, pähkinöistä, omenasta, porkkanasta ym kasviksista, kanasta jne. Ja vaikka pystyisinkin noudattamaan vähähiilarista ruokavaliota muuten, ´niin koululounas tuottaa todellisen ongelman. Käytännössä mun täytys syödä sillon vaan salaattia ja jotain kasvisjuttuja jos niitäkään. Kouluruuathan on tunnetusti tosi proteiiniköyhiä. Miten ihmeessä jaksan kahdeksan tunnin koulupäivän jos lounas jää tosi kevyeksi? Jotain välipalaa vois tietty ottaa mukaan, mutta mitä? Harrastan liikuntaa tosi paljon (lenkkeilyä ja salia), jopa 10 h viikossa, tuntuu aika hurjalta että pitäis jaksaa liikkua ilman hiilareita. Mutta kai se onnistuu. Olen jos oikeastaan päättänyt, että ainakin kokeilen, ei kai siinä mitään häviä.

Olisin tosi kiitollinen jos joku viitsisi auttaa. Suositteletteko (lähes) täysin hiilaritonta ruokavaliota? Ajattelin heti huomenna lainata Heikkilän kirjat ja perehtyä niihin kunnolla. Olen saanut näiltä sivuilta sen käsityksen että moni teistä noudattaa hänen oppejaan.

-Iia-

Viestin otsikko: Re: Uskaltaisinkohan...
ViestiLähetetty: 2004-10-17 21:33:32 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Iia kirjoitti:
Hei vaan kaikki!

Kuitenkin vähän epäilyttää, miten ihmeessä saan koostettua päivittäiset syömiset, kun melkein kaikki on kiellettyä. Punaista lihaa en ole syönyt pariin vuoteen, en vain pidä siitä. -Iia-

Vaikea sanoa, mitä olet lukenut, mutta alakarppaamisessahan vasta onkin vähän kiellettyä! Liha ei ole enää punaista, kun sen paistaa. :D

Iia kirjoitti:
Ruokavalioni onkin koostunut nykyään pitkälti rahkasta, raejuustosta, puurosta, ruisleivästä, pähkinöistä, omenasta, porkkanasta ym kasviksista, kanasta jne. Ja vaikka pystyisinkin noudattamaan vähähiilarista ruokavaliota muuten, ´niin koululounas tuottaa todellisen ongelman. Käytännössä mun täytys syödä sillon vaan salaattia ja jotain kasvisjuttuja jos niitäkään. Kouluruuathan on tunnetusti tosi proteiiniköyhiä. Miten ihmeessä jaksan kahdeksan tunnin koulupäivän jos lounas jää tosi kevyeksi? Jotain välipalaa vois tietty ottaa mukaan, mutta mitä? -Iia-

Välipalaksi käy mikä vaan - kinkku, juusto, makkara jne... + ne kasvikset ja lihat/kalat sieltä koulusta. Ei varmasti tule nälkä. Jos pupellat ruisleipää, niin vrmasti tulee.

Iia kirjoitti:
Harrastan liikuntaa tosi paljon (lenkkeilyä ja salia), jopa 10 h viikossa, tuntuu aika hurjalta että pitäis jaksaa liikkua ilman hiilareita. Mutta kai se onnistuu. Olen jos oikeastaan päättänyt, että ainakin kokeilen, ei kai siinä mitään häviä. -Iia-

Mistä tiedät, että liikkuminen on vaikeaa ilman hiilareita, jos et ole kerran kokeillut? Keho sopeutuu ihan muutamassa viikossa.

Iia kirjoitti:
Olisin tosi kiitollinen jos joku viitsisi auttaa. Suositteletteko (lähes) täysin hiilaritonta ruokavaliota? Ajattelin heti huomenna lainata Heikkilän kirjat ja perehtyä niihin kunnolla. Olen saanut näiltä sivuilta sen käsityksen että moni teistä noudattaa hänen oppejaan.--Iia-

Täällä ei kai kukaan suosittele lähes täysin hiilaritonta ruokavaliota. Heikkilä on mielestäni Atkinsin suomalainen kopio. Kannattaa lukea, jos et saa Atkinsia käsiisi.

ViestiLähetetty: 2004-10-17 21:40:56 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Iia kirjoitti:
Vatsa on usein turvonnut, välillä on ummetusta v´älillä ripulia. Ajattelin näitä sivuja lukiessani, että joskohan vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta olisi apua. Laihtumistakin tärkeämmäksi koen, että oloni olisi hyvä, ja vatsani tuntuisi "levolliselta" (en keksi parempaakaan sanaa).

Juuri näistä vaivoista minä olen päässyt eroon siirtymällä vähähiilihydraattiseen ruokavalioon :D

ViestiLähetetty: 2004-10-17 21:49:23 
Poissa
sintti
sintti

x-phat kirjoitti:

Vaikea sanoa, mitä olet lukenut, mutta alakarppaamisessahan vasta onkin vähän kiellettyä! Liha ei ole enää punaista, kun sen paistaa. :D

Välipalaksi käy mikä vaan - kinkku, juusto, makkara jne... + ne kasvikset ja lihat/kalat sieltä koulusta. Ei varmasti tule nälkä. Jos pupellat ruisleipää, niin vrmasti tulee.

Mistä tiedät, että liikkuminen on vaikeaa ilman hiilareita, jos et ole kerran kokeillut? Keho sopeutuu ihan muutamassa viikossa.

Kielletyillä tarkoitin sitä, että esim. omena, porkkana ja moni muu jo kauan jokapäiväiseen ruokavaliooni kuulunut asia ei sovellu alakarppaukseen :)

Välipalan pitäis olla semmosta joka säilyy laukussa lämpimässä tuntikausia.

En tiedäkään tuosta liikkumisesta, mutta hyvä jos ongelmia ei tule :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-17 21:57:26 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kinkku, juusto, etc. säilyvät hyvin päivän kyydissä, jos otat ne aamulla jääkaapista mukaan.

Omena ja porkkana ovat minun mielestäni oikein vihoviimeisiä välipaloja, joiden syömisen jälkeen on takuulla nälkä viimeistään puolen tunnin kuluttua.

Elimistö tottuu liikkumaan vähillä hiilareilla, mutta se vaatii vähän enemmän aikaa, kuin ensimmäisen viikon...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-17 22:06:03 
Poissa
sintti
sintti

Ok, kiitos.

Pitää vielä tarkentaa, en ole tällä nykyiselläkään ruokavaliolla tuntenut nälkää juuri koskaan! Päinvastoin, välillä on pitänyt syödä vaikkei ole nälkäkään, kun muuten päivittäinen kalorivaje (liikunnan takia) jäisi liian suureksi (jopa 1000 kcal).

Mutta kuten sanoin, aion heti huomenna lainata kirjallisuutta ja perehtyä asiaan tarkemmin.

Vieläkin kyllä epäilyttää tuo kouluruokailu, mutta yritän vaikka syödä aamulla paljon ja sitten heti koulun jälkeen. Tosin sitten saattaa tulla ongelmia siitä, että yleensä harrastan liikuntaa heti tunti pari koulun jälkeen. Ei taida ihan onnistua kuntoilu jos on vasta syönyt kovin raskaasti.

Vieläkin otan kiitollisena vinkkejä/kokemuksia vastaan!

-Iia-

Almuli, ois kyllä hienoa jos pääsisin minäkin eroon noista vatsavaivoista!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-17 22:10:33 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Iia, peukut pystyyn, että pääset :)

Patsy - 'Not since 1973'

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-17 22:18:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Itse ottaisin sinne kouluun mukaan proteiinijuoman, johon on lisätty rypsiöljyä. Ei se muutamassa tunnissa pahaksi mene. Eli proteiinijauhoa veteen ja rypsäriä sinne sekaan.

Omena, porkkana jne. kuuluvat minulla ainakin ketogeeniseen ruokavalioon. Niitä ei vain saa syödä liikaa.

Liikkua varmasti jaksaa ilman hiilareita, mutta olen edelleen sitä mieltä, että tuo salihomma voi osoittautua raskaaksi jossain vaiheessa. Kokeilemallahan se selviää. Glykogeeninpuutetta voi tietysti yrittää kiertää eri tavoilla, mutta niihinkin tarvitaan aina jonkun verran hiilareita.

Mainitsenpa vielä, että koskaan ei omena maistu yhtä hyvältä, kuin ketogeenisellä ruokavaliolla miinuskaloreilla ja treenin jälkeen. 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-17 22:24:34 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Sam kirjoitti:
Itse ottaisin sinne kouluun mukaan proteiinijuoman, johon on lisätty rypsiöljyä. Ei se muutamassa tunnissa pahaksi mene. Eli proteiinijauhoa veteen ja rypsäriä sinne sekaan.

8)

Eläköön herkullinen ruoka ja gastronomia!!! :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-17 22:37:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

x-phat kirjoitti:
Eläköön herkullinen ruoka ja gastronomia!!! :D

No joo, tuo ehdotus tuli punttisaliharjoittelijan näkökulmasta. Sitä paitsi dieetillähän pitääkin olla hiukan kärsimystä.

Noissa proteiinijauhoissakin on ihan makoisia vaihtoehtoja....kai....ehkä. :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-18 00:17:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ei millään pahalla mutta minulle tuli sellainen olo kirjoitustasi Ian lukiessani, että sinulla on pakkomielteinen ruuan- sekä kroppasi tarkkailu -addikti :wink: .
Taidat lukeutua tiukasti kurinalaisiin ihmisiin...

Ian kirjoitti:
Lainaa:
Ruokavalioni onkin koostunut nykyään pitkälti rahkasta, raejuustosta, puurosta, ruisleivästä, pähkinöistä, omenasta, porkkanasta ym kasviksista, kanasta jne.

Miksi se on pohjautunut ainoastaan noihin?
Sanoit, että et pidä punaisesta lihasta, mutta missä on kala, kunnon juustot, kermat ym. maitotuotteet?

ViestiLähetetty: 2004-10-18 05:44:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

x-phat kirjoitti:
Täällä ei kai kukaan suosittele lähes täysin hiilaritonta ruokavaliota.

Sitten se jää minun suositeltavakseni.
On hyvä pitää ihan täysin hiilarittomia päiviä ja viikkoja. Ei tarvitse laskea eikä tarvitse arvioida eikä tarvitse pelätä. Lisäksi sillä on suotuisa vaikutus painoon. Olen huomannut että kun on hiilariraja niin silloin hiilarit tuppaavat kulkemaan just tuon rajan pinnassa.

Toinen mikä puoltaa hiilarittomuutta on se, että elintarviketeollisuus on jo lisännyt huonoja pakkohiilareita elintarvikkeisiin ja ne nakertavat päivittäistä hiilarikiintiötä. Yleensä en ole ottanut niitä huomioon lainkaan koska niitä on niin vähän mutta on otettava huomioon että vaikka niitä on vähän niin ne yleensä ovat sieltä huonoimmasta päästä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-18 07:34:27 
Poissa
sintti
sintti

Sam kirjoitti:

Kuulostaa ihan karmealta tuo proteiinijuoma :shock: Ostin pari kuukautta sitten mansikanmakuista whey 3:ta, ja maitoon sekoitettuna se on jotain aivan järkyttävää. Sen sijaan se menee ihan hyvin alas kun muussaa sauvasekoittajalla banaanin, jauhoa ja vettä. Mutta nythän sekään ei onnistu :(

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-18 07:42:59 
Poissa
sintti
sintti

naturechild kirjoitti:
Ei millään pahalla mutta minulle tuli sellainen olo kirjoitustasi Ian lukiessani, että sinulla on pakkomielteinen ruuan- sekä kroppasi tarkkailu -addikti :wink: .
Taidat lukeutua tiukasti kurinalaisiin ihmisiin...

Ian kirjoitti:
Lainaa:
Ruokavalioni onkin koostunut nykyään pitkälti rahkasta, raejuustosta, puurosta, ruisleivästä, pähkinöistä, omenasta, porkkanasta ym kasviksista, kanasta jne.

Miksi se on pohjautunut ainoastaan noihin?
Sanoit, että et pidä punaisesta lihasta, mutta missä on kala, kunnon juustot, kermat ym. maitotuotteet?

Ei tässä mun mielestä ole mitään pakkomielteistä, kuinka niin? :wink:

Tykkään kyllä kalasta, ja mielelläni sitä koulussa syönkin, mutta se on usein tosi kallista joten en juurikaan osta sitä itse. Tosin silakka on halpaa, pitäisi alkaa laittamaan siitä jotain... Rasvaiset juustot, kerma yms. eivät ole kuuluneet tähän astisen käsityksen mukaan terveelliseen ruokavalioon, siksi en ole niitä syönyt. Silti en ole todellakaan tuntenut että joutuisin kieltäytymään mistään, en vain ole koskaan osannut edes kaivata kermaa tms.

-Iia-

ps. voisko joku vinkata miten voin lainata eri kirjoittajien tekstejä samaan viestiin, ei onnistunut minulta :oops:

Viestin otsikko: Täällä toinen koululainen
ViestiLähetetty: 2004-10-18 07:44:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Täällä toinen koululainen... Koulupäivät harrastuksineen ja töineen venytvät yleensä 12-13 tuntisiksi.... Viikonloppusin ei ole kun töitä :P vaivaset 7 tuntia...
Joo täytyy myöntää, ettei noi Amican kouluruuat sovellu juuri lain karpeille. Kaikissa ruuissa on joko maizenaa, jauhoja, ohratärkkelystä, pastaa, riisiä, sokeria, siirappia, perunaa, maissia, porkkanaa ja ellei ihan vaan yhtä niin useita samassa annoksessa.... :x
Keitot usein sopii, mutta tapanani on ollut ottaa salaattipöydästä sopivilta osin, kumota oma tonnikalapurkkini päälle. Mukana koulurepussa kulkee myös oma sokeriton salaattisoossi, keitettyjä munia, brie-juustoa (paranee vaan huoneenlämmössä :oops: ), pähkinöitä, manteleita ja kikherneitä....
Toistaiseksi en ole kuollut nälkään, vaikka jonkinasteista varautumista ja etukäteissuunnittelua selviäminen vaatiikin....

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-18 08:27:39 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos, pitänee itselläkin kokeilla tuota tonnikalaa. Mietityttää vaan että miten ihmeessä mun rahat riittää, kuukaudessa on ruokaan korkeintaan 150 e, ja mielellään pitäis mennä alle tuon. Miten te muut opiskelijat pärjäätte?

-Iia-

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-18 08:34:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Iia kirjoitti:
Kiitos, pitänee itselläkin kokeilla tuota tonnikalaa. Mietityttää vaan että miten ihmeessä mun rahat riittää, kuukaudessa on ruokaan korkeintaan 150 e, ja mielellään pitäis mennä alle tuon. Miten te muut opiskelijat pärjäätte?

Älä kokeile. Suomi on kukkurainen hyvästä kalasta ja sitten ihmiset ryntäävät ostamaan sitä ainoaa joka ei ole hyvä kala?
Tonnikala on eteläisenä kalana arvoton omega 3-rasvahappojen suhteen.
Tonnikalaverkot tuhoavat delfiinejä.

1) osta kaikki ruoka Eestistä.
2) kananmunat voi pitää perusravintona
3) pippurimakrillifile on hyvää
4) hanki tukkukortti

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-18 09:00:23 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Pienetär kirjoitti:
1) osta kaikki ruoka Eestistä.

Varmasti hyvä neuvo Helsinkiläiselle, mutta juuri muualta ei taatusti kannata lähteä Eestiin ruoanhakureissulle tai ainakaan se ei tule yhtään halvemmaksi. :twisted:

Pienetär kirjoitti:
3) pippurimakrillifile on hyvää

Niin, jos sattuu tykkäämään siitä. Eli ei mitenkään absoluuttisesti hyvää.

Pienetär kirjoitti:
4) hanki tukkukortti

Taitaa jääd tavalliselle, yritystoimintaa harrastamattomalle, pulliaiselle hankkimatta. Vai ovatko tukut alkaneet myöntää niitä kenelle tahansa?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-18 09:10:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Einomies kirjoitti:
Niin, jos sattuu tykkäämään siitä. Eli ei mitenkään absoluuttisesti hyvää.

1) maultaan vähintään tonnikalan veroista
2) tonnikalaa terveellisempää
3) ekologisesti kestävämpää kuin tonnikala
4) ei sisällä dioksiinia eikä elohopeaa
5) kohtuullisen hintaista

= hyvää :!:

Einomies kirjoitti:
Taitaa jääd tavalliselle, yritystoimintaa harrastamattomalle, pulliaiselle hankkimatta. Vai ovatko tukut alkaneet myöntää niitä kenelle tahansa?

No totta puhuen minä kuulun sellaiseen yhdistykseen jäsenenä jossa eräänä jäsenetuna on tukkukortti. Jäsenmaksu on aika kova €29, mutta hinnan saa kyllä nopeasti takaisin tukusta ostamalla.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-18 09:27:52 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Pienetär kirjoitti:
Einomies kirjoitti:

No totta puhuen minä kuulun sellaiseen yhdistykseen jäsenenä jossa eräänä jäsenetuna on tukkukortti.

Hyvä sinulle, aika moni ei kuulu moiseen yhdistykseen ja näin ollen tukkukortti jää hankkimatta. :(

Itse olen silti tukkujen hinnoista sitä mieltä, että monet artikkelit saa tavallisten kauppojen tarjouksista paljon tukkua halvemmalla ja näin tukkukaupan ainoa etu jää siihen, että sieltä saa ostaa mahdollisesti suurempia pakkauskokoja, eikä ole mitään ostorajoituksia, toisin kuin tavallisten kauppojen tarjouksissa yleensä. Eikä aina tarvitse kyseessä olla edes tarjoustuote, kun se silti on tukkuhintaa halvempi, joten ei tukkuhintojakaan parana ihan sokkona halvimpina pitää..

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 42 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00