seilenos kirjoitti:
Sam kirjoitti:
Jos olet ollut vähillä hiilareilla 2 viikkoa, niin olet ketoosissa, jos proteiinin saantisi ei ole ollut liian suurta.

Liian suuri proteiinin saanti? Mikä määrä siinä on liikaa? Höh, mä olen ihan ulalla, kun olen käsittänyt et hiilarit minimiiin ja sit muuten saa syödä rasvaa ja proteiineja niin paljon kun napa vetää! Joten onko niissäkin nyt sit joku raja ja mikä se raja siis on????

Paljonko sinulla on pudotettavaa? Liian suuri proteiinin saanti on "normaalissa" painonpudotuksessa melkein mahdoton saada aikaan, sillä harva jaksaa vetää niin paljon proderuokaa. Sen sijaan jos on raskaasti ylipainoinen ja tottunut isoihin ruokamääriin, on viisainta tarkkailla protskunsaantia, ks. esim Morriganin painonpudotuskamppailu. Liika proteiini (eli mitä kroppa ei pysty käyttämään) voi muuttua energiaksi, glukoosiksi (eli siis hiilariksi).
Pidä proteiinit 1-2 g / (normaali)painokilo, niin ongelmia ei tule. Eli jos painat vaikka 90 kg nyt ja haluaisit painaa 60 kg, syö päivittäin 60-120 g proteiinia laihdutuksen ajan ja sen jälkeenkin. Muistathan, että esim. lihassa on proteiinia n. 25 % ja kalassa vähemmän kuin 20 %. Juustoissa ja muissa maitotuotteissa protskumäärät lukeekin tai finelistä voi tarkistaa.