karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-09 08:36:07

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Ketoosin vahvuudesta
ViestiLähetetty: 2004-11-05 14:42:15 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Onko teillä kokemusta siitä, että onko ketoosin voimakkuudella (mittaan tikuilla) vaikutusta laihtumistahtiin? Mies menee ketoosiin jo melkein vuorokaudessa ja itse samoilla ruuilla ollen saan tikun haalean punaiseksi nippanappa neljäntenä päivänä.Harmittaa vaan että jos ja kun joskus vähän repsahtaa niin tuntuu että taas menee monta päivää hukkaan.No toisaalta täytyy varoa niitä perjantai sipsin pirulaisia...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-05 17:22:14 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Vastaukseni on ihan mutu-tietoa, mutta olen ymmärtänyt, että ketoosin "syvyys" ei vaikuta painonhallintaan vaan lähinnä se, että on ketoosissa auttaa. Kaikkihan eivät tarvitse ketoosia ollenkaan laihtuakseen--> hyväkarppaus.

Kannattaa hakea näiltä sivuilta haku-toiminnolla. Aiheesta on keskusteltu aika paljon. :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-05 17:53:17 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

misty-otus kirjoitti:
Vastaukseni on ihan mutu-tietoa, mutta olen ymmärtänyt, että ketoosin "syvyys" ei vaikuta painonhallintaan vaan lähinnä se, että on ketoosissa auttaa.

Näin olen myös itse ymmärtänyt. Ja lisäksi vielä sen verran, että tuo tikulla mitattava on vain virtsaan erittyvien ketoaineiden mittari, joka kertoo ketoosin syvyydestä sinänsä hyvin huonosti. Korjatkaa viisaammat, jos menee vikaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-07 03:52:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En ollut varma, pitäisikö aloittaa uusi aihe, mutta jätin tekemättä: tässä kun nyt kuitenkin käsitellään ketoosia.

Minkälaisia ominaisuuksia ketoosilla on ilmeisen lisäksi? Esimerkiksi, kuinka suuri hiilarihyökkäys tarvitaan, jotta se katkeaisi? Ja jos kyse on vaikka vain yhden päivän lipsahtamisesta, niin vaatiiko se aina kaksi viikkoa tullakseen takaisin? Vai kenties vähemmän? Olen myös kuullut, että yleensä on voimassa jonkinlainen alaraja kaloreissa, jonka alapuolelle mentäessä keho joutuu hälytystilaan ja menee säästöliekille. Toisaalla olen myös kuullut, ettei minun tulisi huolehtia asiasta ketoosin takia. Hmm? Alentaako ketoosi siis vähittäisrajaa, poistaa sen kokonaan vai onko kuulemani huhu todellakin vain huhu? Tämä olisi itselleni olennaista tietää, jotta ei jatkossa mahdollisesti tarvitsisi edelleen vahtia, että saan joka päivä 1200 kaloria. Yrittämättä luku valahtaisi n. 850-1100:n välille.

Itse en huomannut merkittävää muutosta virkeydessä kehoni mennessä ketoosiin. Käytännössä erona oli entisestään pienentynyt ruokahalu - ylipainoni johtuukin suurimmaksi osaksi jo pois jääneestä tapasyömisestä varsinaisten väärien ruoka-aineiden lisäksi. Nyt olen parin päivän aikana tuntenut taas hieman nälkää. Voinko päätellä tipahtaneeni ketoosista, etenkin, kun jokin aika sitten join likööriä? Vai iskiköhän nälkä vain yksinkertaisesti ketoosinkin läpi, sillä tauot ruokien välillä ovat olleet pitkiä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-07 09:48:11 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

OT:

Ananas! Ihana Tickeri! Saanhan lainata ideaasi...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-07 09:55:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ja mä en ees kysynyt lupaa...... :oops:
anteeksi ananas!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-07 09:57:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hyvin näkyy:)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-07 10:02:01 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

ellin00ra kirjoitti:
Hyvin näkyy:)

Juu.. jo alkoi näkymään kun kirjoitti uuden viestin, luulin tickerin näkyvän vanhoissakin kirjoituksissa..

Karppailukokeiluja vuodesta 2004...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-07 11:38:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ananas kyseli:
Lainaa:
Esimerkiksi, kuinka suuri hiilarihyökkäys tarvitaan, jotta se katkeaisi?

Ketoosista oli kyse ja sanotaan, että raja pyörisi siinä 100 kieppeillä, riippuu kyllä paljon ihmisen omasta kehonkemiasta?
Mutta toiset ovat epäilleet ketoosin katkenneen jo kolmenkymmenen jälkeen.
Lainaa:
jos kyse on vaikka vain yhden päivän lipsahtamisesta, niin vaatiiko se aina kaksi viikkoa tullakseen takaisin?

Muutamia päiviä vaati, mutta jatkuvat katkot ketoosissa ovat aiheuttanut joillekkin ihmisille pitkiä jumituksia.
Keho menee nopeammin säästöliekille myöhemmässä vaiheessa?

Lainaa:
Olen myös kuullut, että yleensä on voimassa jonkinlainen alaraja kaloreissa, jonka alapuolelle mentäessä keho joutuu hälytystilaan ja menee säästöliekille.

Omani tuntui menevän 800-1200kcal kohdalla, kun nostin kalorit 1500 tilanne tasaantui ja paino lähti taas putoamaan.
Mutta tuo on hyvin yksilö kohtaista.
Lainaa:
Nyt olen parin päivän aikana tuntenut taas hieman nälkää. Voinko päätellä tipahtaneeni ketoosista, etenkin, kun jokin aika sitten join likööriä?
Nälkä on ihan normaali reaktio syömättömyyden jälkeen ei sitä ketoosit poista, jos on nälkä, syö.
Ketoosi voi vähentää mielitekoja, mutta mielestäni nälkä on fysiologinen tapahtuma joka itselläni ainakin on ihan tallella, ketoosista huolimatta.
Kyllähän tuo nälän tunne on pienentynyt, mutta itse olen pistänyt sen myös osaksi mielitekojen vähentymisen piikkiin.

1-2 lasia likööriä voi todellakin puhkaista ketoosin<--sokeri litkua.

Nämä sitten ovat vain minun kokemuksiani, joten toisille totuus voi olla toinen, kun kokemuksia on hieman enemmän.
Joten korjailkaa ihmeessä ja valaiskaa minuakin 8) .

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-07 11:39:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ananas kirjoitti:
Esimerkiksi, kuinka suuri hiilarihyökkäys tarvitaan, jotta se katkeaisi? Ja jos kyse on vaikka vain yhden päivän lipsahtamisesta, niin vaatiiko se aina kaksi viikkoa tullakseen takaisin?

Ei, kun maksan glykogeenivarastot tyhjenevät, niin keho alkaa siirtyä ketogeeniseen tilaan. Ei sen kahta viikkoa pitäisi kestää kyllä muutenkaan, jos ravinnosta ei tule liikaa hiilihydraattia.

Ananas kirjoitti:
Olen myös kuullut, että yleensä on voimassa jonkinlainen alaraja kaloreissa, jonka alapuolelle mentäessä keho joutuu hälytystilaan ja menee säästöliekille.

Ei sellaista selkeää rajaa ole. Aina kun energiansaanti vähenee, keho alkaa säästää kulutuspuolella. Mitä vähemmän energiaa tulee sisään ja mitä alemmas rasvaprosentti laskee, sitä enemmän keho alkaa ajaa toimintojaan alas. Eli tuon takia mitään ihan hirveitä kalorirajoituksia ei kannata harrastaa ainakaan pitkäaikaisesti.

Ananas kirjoitti:
Toisaalla olen myös kuullut, ettei minun tulisi huolehtia asiasta ketoosin takia. Hmm? Alentaako ketoosi siis vähittäisrajaa, poistaa sen kokonaan vai onko kuulemani huhu todellakin vain huhu?

Veikkaisin huhua.

Ei se ketoosikaan ainakaan minulla nälkää estä, hillitsee hieman, mutta kun keho ei saa ruokaa, niin nälkähän siinä tulee.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-07 12:31:50 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

täytynee taas muistuttaa tämä fraasi.. Mitä syvempi ketoosi, sitä vähemmän nälkää ja sitä suurempi kalorivaje ja sitä suurempi laihtuminen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-07 13:39:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ideavarkaita liikkeellä... Kyllä nyt kiusaus oli liian suuri! :wink:

Monivaivaisen pullukan (kokoa 44-46) onnekas opintomatka vhh-elämään ilman viljaa, soijaa ja rypsiä alkoi 2003, lähes viiskymppisenä. Oireet, liikakilot ja lääkkeet poissa kuvioista siitä lähtien. Vaatekoko pysyvästi 38-40, energiat eläinrasvoista.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-07 15:35:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Juu, ei mitään hätää noiden tickereiden kanssa :D . Itse törmäsin niihin toisella laihdutusfoorumilla.

Ja kiitos vastauksista! Sam puhui siitä, ettei tulisi harrastaa suuria kalorivajeita pitkäaikaisesti. Mikä on tässä tapauksessa suuri tai pitkäaikainen? Tulen hyvin toimeen 1000 kalorilla päivässä, sillä vähähiilihydraattisuus pitää huolen nälättömyydestä. Ilmeisesti pitää siis jatkossakin jatkaa ekstran syömistä(?)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-07 18:36:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ananas kirjoitti:
Ja kiitos vastauksista! Sam puhui siitä, ettei tulisi harrastaa suuria kalorivajeita pitkäaikaisesti. Mikä on tässä tapauksessa suuri tai pitkäaikainen?

Riippuu siitä ylimääräisen rasvan määrästä. Jos sitä on paljon, niin voi hyvinkin onnistua pitkäkin pätkä isolla kalorivajeella. Minä pidän yleensä 4-6 viikkoa kalorivajetta ja sitten viikon "normaalilla" kalorimäärällä. Kun homma alkaa tökkimään, niin silloin on aika hiukan nostaa energiamääriä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-07 19:30:49 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Ananas, viittatko minuun kalorivajevaroituksilla?

Tarkennetaan hiukan. Siinä pienettären ketjussa puutuin lähinnä valkuaisen vähäisyyteen, en niinkään vähäisiin kaloreihin. Eli jos valkuaista tulee ainakin se 70g päivä ja olo on muuten hyvä, niin miksei "rasvapaastoa" voisi jatkaa tonnin kaloreilla. Liian vähän valkuaista ja/tai liian vähän rasvaa tekee kropalle helposti pahaa, ei oikeastaan vähät kalorit. Oma laihdutusvaiheeni oli siinä 1000 kalorin kieppeillä tai vain hiukan yli - eikä se tosiaankaan näkynyt säästöliekkinä...

Mutta sitten tämänkin palstan mukaan on niitä, joille kalorivaje ei auta, ja niitä joille auttaa. Tuntuisi jotenkin helpommmalta ehdottaa rauhallista kokeilua jotta itse kukin ehtii löytää sen hyvä olonsa, mikä tapa se sitten lieneekin...

terv els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-07 19:42:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Varoituksiin olen törmännyt monella sivustolla, enkä ainakaan tietoisesti kenenkään tekstiin täällä ollut sitä yhdistänyt.

Jos kerran n. 1000 kalorin dieetti on ihan mahdollinen 100 kilon kokoiselle tytölle, niin mielelläni pysyn siinä sitten. Tuota korkeammat lukemat tulevat melkein pakottamalla.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-07 20:13:05 
Poissa
karppi
karppi

Minäkin "lainaan" tikkeriäsi!

Hei, onnea matkaan, hyvin näyttää menevän!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00