karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-20 14:27:27

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Taas siitä rasvasta
ViestiLähetetty: 2004-06-11 16:41:58 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Eli olen tässä miettinyt tuota omaa rasvamäärääni per päivä. Päivässä siis rasvaa tulee niin, että rasvaista juustoa (Turunmaa) syön n. 50g, voita paistamiseen ~3rkl ja kermaa tuollaiset ½dl. Lihana lähes poikkeuksetta sika-nauta ja aamulla pekoni 2-3 siivua.

Voita olen käyttänyt aamumunien paistamiseen sekä sika-naudan kypsentämiseen. Nyt mietin sitten, että kannattaisiko minun
a) kaataa ylimääräinen rasva pois jauhelihan seasta kypsennettyäni
vai
b) kypsentää jauheliha ilman rasvaa

Kumpi vaihtoehto siis olisi terveellisempi? Ja jos joku erehtyy mainitsemaan sanan transrasva niin minen tykkää ollenkaan kun en noita juttuja oikein snaijaa.

Tänks juu veri meni näin ennakkoon.

PS. Palasin takaisin ruotuun (vihdoin) ja toka päivä ketoosia menossa. Olen ruodussa niin vankasti, että jopa luin tänään Ruotuväki-lehden. :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-11 17:29:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mun mielestäni on ihan turhaa käyttää voita jauhelihan paistamiseen! Itse käytän naudan paistijauhelihaa enkä lisää siihenkään rasvaa ja joskus kun tulee ostettua sikanautaa niin on se kyllä niin rasvasta ettei mitään määrää.... mä oon ainakin sisäistäny ton voin käytön paistamisessa niin, että sitä käytetään jotta safka ei pala pannuun.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-11 17:45:58 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

No sama mentaliteetti mullakin on aina ollut, mutta nyt on taas tullut ihan liikaa päntättyä niitä "lisää rasvaa"-juttuja. Vähemmästäkin menee "pieni" ihminen hämilleen. :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-11 18:09:31 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Nauta-possun ja itse asiassa myös paistijauhelihan paistan sellaisenaan, teflonpannussa, kun kerran sellainen talossa on. Mutta koskapa useimmiten ensin kuullotan mukaan sipulin tai pari, niin tähän käytän mieluiten hiukan jääkaappiin säilöttyä pekonirasvaa.

Kukin tulkoon autuaaksi tavallaan, minulle riittä hyvin se noin 50E% rasvaa ja kaiken kaikkiaan aika vähän kaloreita päivässä; ei istumatyöläinen niin hirveästi tarvitse. Mutten kyllä laske niitä, syön vaan ...

terv. els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-11 20:39:51 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Pekonirasvaa? Eli pekonin paistettuasi kaadat rasvan talteen? Miksiköhän muuten mulle ei ole tullut mieleen paistaa niitä munia siinä pekonista jääneessä rasvassa? :?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-11 21:06:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En ole vielä uskaltanut käyttää pelkkää nauta-jauhelihaa, kihti-arvot näet olivat vähän kohollaan ennen tämän karppauksen aloittamista. Isovarvas oireilee melkoisen helposti... Mutta sika-naudan paistan teflon-pannussa ilman lisättyä rasvaa. Yleensä lihat syötäessä rasva jää pohjalle enkä niitä käytä mihinkään muuhun.

Aprikos,
aivan ihana pekonin korvike: löytyi lähikaupasta kevyesti savustettua siankylkeä viipaloituna. Nam, munien kanssa!

Kuva
iHerb -koodini on JOK311; saat sillä ensitilaajana 5 $ alennuksen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-11 23:43:54 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Jentzylle: Minäkin heitin sen rasvan vielä tähän kevääseen saakka menemään, vaikka miten perisuomalainen nuukuus on muuten saanut hoitamaan tähteetkin syömäkuntoon (niitä kutsutaan talossa muuten uusiomuodossa mushuksi, ja siltä se useimmiten myös näyttää; jos se vielä maistuisi pahalta, niin sitä ei söisi erkkikään ...). Sitten opin täältä ja tutkimuksista lisää eläinrasvoista ja älysin vihdoin mikä synti ja häpeä on ensin lahdata possu, jos ei sen jälkeen käytä edes sen kaikkia hyvänmakuisia osia... JA pekonirasva on hyvää ja antaa mukavasti makua moneen kuivempaan ruokaan.

Se vanha niukkuuden aika opetti porukan täällä maailman pohjoisnurkassa monessa suhteessa fiksummille tavoille, vaikkei mitään kulta-aikaa ollutkaan. Kangas käytettiin loppuun, ensin pienempien vaatteiksi ja lopulta vielä viimeiset kuidunretaleet tungettiin räteiksi ja vaipoiksi ja/tai matoiksi. Eläimetkin käytettiin kokonaan ei vain ne parhaat selkälihat. Siinä olisi meillä vielä paljon oppimista. Niin, tai onhan meillä nytkin jauheliha ja makkarat, joilla saadaan hiukan enemmän hyviä protskuja hyödynnettyä ...

terv. öko-els (Jo allergioidenkin takia olen täysi kaupunkilainen, mutta aatteet ovat aina vihertäneet muun suvun myötä. Ehkä salaatti-makkaralinja sopii senkin takia sielulleni)

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-12 08:12:18 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Meillä ei mitään rasvaa kaadeta pois, vaan pistetään parempiin suihin! Sekä pekoni että jauheliha saavat minusta kauniimman ruskistuspinnan, kun laittaa pannuun voita (tai pekonille oliiviöljyä, kun paistetaan miedolla lämmöllä.) ja siihen rasvaan sitten munat perään, ja lusikoin vielä sitä rasvaa munien päällekin ranskalaiseen tapaan.

Lipstikkamunakas on ehdoton kauden herkku: Hienonnettuja lehtiä pari desiä voihin kuullottumaan, sitten munakasmassa perään. Talvella lipstikan sijaan pussillinen pakastepinaattia.

Aamiainen on päivän paras hetki.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-12 16:37:53 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Kippura kirjoitti:
Isovarvas oireilee melkoisen helposti...

Kippura: Laitan sinulle viestin tuonne Off Topickiin, kun ei se oikein tännekään kuulu.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-13 01:02:05 
Mirka! Voiko sitä lipstikkaa noinkin käyttää? Minulla on suureksi kasvanut lipstikka mökillä ja jäänyt jo monena kesänä kokonaan käyttämättä, kun laitoin sitä vain hyppysellisen verran lihakeittoon mausteeksi. Mitä muuta siitä vosi tehdä? :idea:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00