neitietsivä kirjoitti:
Kiitos Els! Pitäisi varmaan vaihtaa tuo mittari, kun ei tuo ole minun virallinen tavoitepainoni. Olen päättänyt laihduttaa juuri sen verran, että tunnen oloni paremmaksi omassa kehossani. En sen takia että minun olisi pakko olla juuri tietyn näköinen ja kokoinen.
Olen kyllä alle 20 vuoden, mutta voin kyllä hyvällä omallatunnolla sanoa, että olen jo muutaman vuoden pysynyt näissä samoissa lukemissa - ainakin pituudessa. Eli vaikka olen lyhyt, niin en sentään enää missään kriittisessä kehitysvaiheessa niin kuin saatoit ehkä kuvitella.

Ja onhan hyvä tehdä se muutos elämäntapoihin tässä vaiheessa - ennen kuin niitä kiloja on kertynyt kaksikymmentä lisää.
Aloin huolestua huomattuani kuinka paljon syön nykyisin eikä nälkä tahdo millään talttua leivillä ja sen semmoisilla. Nyt olen pari päivää kokeillut vähähiilihydraattista ruokavaliota - ja voin sanoa - että ei ole kyllä yhtään nälkä niin kuin ennen! Ennen kun olen syönyt paljon leipiä, muroja, pastaa, pizzaa, ranskiksia, hedelmiä jne. Yhden munakkaan jälkeen olo on kuin olisin syönyt kymmenen kiloa omenia ja unikin tulee paremmin.
Muutamia kysymyksiä minulla olisi nyt esittää sinulle, kun näytät tietävän aiheesta enemmänkin. Eli...Missä määrin kasviksia ja salaattia saa nauttia? Minä kun tykkään hirveästi salaateista. Olisiko esimerkiksi salaatti, jossa olisi esimerkiksi kinkkusuikaleita, salaatinlehtiä ja avokadoa hullu ajatus? Onko jotain hedelmiä/vihanneksia/marjoja, joita saisi vetää hyvällä omalla tunnolla vai ovatko kaikki kiellettyjä?
Syö vaan sitä salaattia niin paljon kuin napa vetää. Vaikka itse saattaisin lisätä siihen vielä pähkinöitä, omenanpuolikaan ja hyvää öljypohjaista sinappikastiketta...
Itse en ole koskaan edes ollut aidolla ketogeenisella. Aloitin zonella ja olen jo vuosia ollut jonkinlaisella seko-hyväkarppi-ylläpidolla, siis en kiloja tiputtamassa. Meikäläisen muottiin eli alle 100g hiilareita päivässä mahtuu kuitenkin jo niin paljon vihanneksia ja marjoja kuin sielu suinkin sietää ja niiden päälle vielä tarvittaessa hedelmä tai pari - tai hiukan suklaata. Mutta tämä tietysti edellyttäen että nekin syö osana aterioita, ei välipaloina. Ja edellyttäen että jättää nuo aiemmin mainitut tiiviit leivät ja muut pois. Edes juureksista ei pois ole jäänyt varsinaisesti muuta kuin tuo peruna.
Muut perheessä syövät myös 1-2 voileipää päivässä. Mutta, miten sen nyt sanoisin, ne ovat nopeita aterian korvikkeita vaikka aamiaisella, ei välipaloja eikä lisukkeita muun ruoan kanssa. Ja niissä on aina päällyksiä monta vertaa leivän määrää enemmän (Minä en niitä juuri voi syödä, mutta se ei johdu periaatteesta vaan hankalista geeneistä, jotka pitivät minut ensin 40 vuotta jatkuvasti oirehtivana tällä virallisruokavaliolla; ylipainolla ja ilman)
Jos olet ennen syönyt normaalimääriä hiilihydraatteja, niin jättämällä pois lisukeleivät, perunan ja ja mehut et välttämättä laihdu kiloissa lainkaan, mutta vyötärö kapenee - ja muut väittävät sinun laihtuneen. Riittävä valkuainen tapaa kasvattaa lihasta, tukkaa ja kynsiä sekä parantaa ihoa. Ja hyvät rasvat pitävät muutenkin terveempänä, mm flunssien suhteen.
Tsemppiä matkaan ja ilmoittele joskus, miten sujuu! terv els
(Ai niin, ja kun luet näitä hiilihydraattigrammojen laskijoita, niin muista, että suurin osa tänne kirjoittavista on pudottamassa aika hurjia rasvamääriä, ei vain muutamaa kiloa. Tilanne on aika lailla toinen, jos kroppa alkaa sanoutua irti ja ylipainoa on vaikka 50 kg...)