| karppaus.infon arkistoitu foorumi http://karppi.ninja/forum/ |
|
| Uudet perunat http://karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=13&t=271 |
Sivu 1/1 |
| Julkaisija: | Vieras [ 2004-06-14 18:47:48 ] |
| Viestin otsikko: | Uudet perunat |
miten onkaan uusien perunoiden laita. muistelen että niillä olisi alhaisempi GI taivallisilla perunoilla, tietääkö joku tarkemmin? Voiko siis uusia pottuja syödä ja kuinka usein ja kuinka paljon ... |
|
| Julkaisija: | glenni [ 2004-06-14 19:07:15 ] |
| Viestin otsikko: | |
No minä aion syödä tuosta omasta maasta uusia perunoita, mutta taitaapi jäädä muutamaan hassuun per viikko... Ne pitäis sit syödä kuorineen päivineen. Saas nähä, että maistuuko perunat enää sit kun oisivat kypsiä (ostin siemenperunoita jo melkein kuukaus ennen kun "keksin" tän ruokavalion - on tuol muhimas kaikkee muutakin kivaa |
|
| Julkaisija: | onnistunut [ 2004-06-14 20:18:12 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Uudet perunat |
Anonymous kirjoitti: miten onkaan uusien perunoiden laita. muistelen että niillä olisi alhaisempi GI taivallisilla perunoilla, tietääkö joku tarkemmin? Voiko siis uusia pottuja syödä ja kuinka usein ja kuinka paljon ...
Mikäli noudatat hyvähiilihydrattista ruokavaliota ei uusi peruna ainakaan painon ylläpitovaiheessa liene ongelmaksi. Tosin analysoitu on lähinnä kanadalaisia uusia perunoita ja niiden GI-keskiarvo pyörii n. 55:ssä ja GL hieman 10:n yläpuolella. Yleisesti pidetään alhaisena GI:nä alle 55:ä ja alhaisena GL:nä alle 10:ä. Ks. esim. Mendosan sivusto (http://diabetes.about.com/library/mendo ... ilists.htm) tai glycemicindex.com database. Montignac taas pitää varsinaisesti alhaisena GI:nä alle 35:ä (jolla siis laihtuu) ja keskinkertaisena alle 50:ä Itse (Montignac'ia soveltaneena) olen nauttinut viime vuosina painon ylläpitovaiheessa suomalaisista uusista perunoista lähinnä herkkuna ja kohtuudella ja kuten muistakin hyvistä hiilihydraateista (esim. bataatti, durum-pasta ja tumma/luonnon riisi) päivällisillä vain ruoan lisukkeena, ei pääruokana. Viime viikonloppuna nautinkin suunnattomasti muutamasta uudesta perunasta voin ja sillin kera ja eiköhän tässä vielä muutamia kertoja tätä herkuttelua toisteta. Montignac'illa onnistunut |
|
| Julkaisija: | Pratt [ 2004-06-14 20:33:21 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Uudet perunat |
onnistunut kirjoitti: Viime viikonloppuna nautinkin suunnattomasti muutamasta uudesta perunasta voin ja sillin kera ja eiköhän tässä vielä muutamia kertoja tätä herkuttelua toisteta.
Montignac'illa onnistunut Eikös Monti periaatteessa kiellä tuon voin (ja sillin) perunan kanssa ? Itse aioin kyllä syödä uusia perunoita, alle vihreätä salaattia sitruunamehulla maustettuna. Lisäke on vielä hakusessä, silli ei käy, onko ehdotuksia? |
|
| Julkaisija: | onnistunut [ 2004-06-14 21:23:12 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Uudet perunat |
Pratt kirjoitti: Eikös Monti periaatteessa kiellä tuon voin (ja sillin) perunan kanssa ?
Olen jo laihdutusvaiheesta alkaen soveltanut maalaisjärjellä Montignac'in ruokavaliota eli "kiellot" olen lukenut "vältä", ei sen kummempaa. Toki periaatteista olen pitänyt kiinni. Huom. en sanonut syöneeni uusia perunoita laihdutusvaiheessani, jolloin olin ruokavalion suhteen muutenkin tiukempi. Nälkää en silloinkaan nähnyt ja välillä tuntui, että syön enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Ruokia en silloin laskenut, punninnut tai mitannut, enkä tee sitä edelleenkään. Teen vain hyviä valintoja ruoan (hiiliydraattien ja rasvojen) laadun suhteen. Nyt jo kolmatta vuotta ylläpidossa (vaihen 2) sovellan kaikkia ruokavalion suomia vaihtoehtoja. Ensimmäisenä ylläpitovuotenani en vielä kokeillut "hairahduksien hallintaa" vaan enemmänkin vanhan kirjan mukaista painon ylläpitovaihetta eli "ilman hairahduksia". Se sopi silloin minulle ja nykyinen meno sopii nyt. Alkaa tuo painon hallinta pikkuhiljaa sujua. Minulle hallitut "hairahdushetket" (kuten uudet perunat (vain muutama), voi ja silli tai satunnainen kakkupala ym.) ovat tilapäisiä "luxus"nautintohetkiä, joita tämä noudattamani (soveltamani) vahvasti Montignac'iin nojautuva ruokavalio suo. Voin siis todella syödä hyvin ja nauttia ruoasta torjumatta sitä. Montignac'illa onnistunut |
|
| Julkaisija: | Vieras [ 2004-06-15 07:09:29 ] |
| Viestin otsikko: | |
Hei! Itse suosin kylmäsavulohta. Se vois käydä uusien perunoiden kanssa. Tai savustetut muikut. |
|
| Julkaisija: | Pratt [ 2004-06-15 07:19:49 ] |
| Viestin otsikko: | |
Anonymous kirjoitti: Hei! Itse suosin kylmäsavulohta. Se vois käydä uusien perunoiden kanssa. Tai savustetut muikut.
Tuossa on ideaa, taidan ehkä kuitenkin ottaa savusiikaa (vähemmän rasvaa) jolloin ei niin paha hairahdus Montin mukaan. Huomasin juuri että taidan olla kanssa Montimukailija (GI päällimmäisenä tekijänä mutta mukana myös jonkinasteista yhdistelysääntelyä perustuen omiin tuntemuksiin) |
|
| Julkaisija: | misukisu [ 2004-06-15 08:02:03 ] |
| Viestin otsikko: | |
Minä olen syönyt uutta perunaa jos on sattunut mieli tekemään. Peruna on kuitenkin tuoretta ja se syödään kuorineen. Muutenkin olen yrittänyt syödä aina kauden vihanneksia/kasviksia/juureksia/hedelmiä. Vaikutuksia verensokeriin pystyy tasaamaan syömällä samalla aterialla rasvaa ja proteiinia. Toinen vaihtoehto on syödä pian urheilun jälkeen. Ehkä ihan dieetin aloitusvaiheessa kyllä jättäisin väliin. Valitettavasti uudetkaan perunat eivät enää maistu mun mielestä kamalan hyviltä, joten ei niitä tule kamalasti syötyä... |
|
| Julkaisija: | Ahma [ 2004-06-15 08:18:15 ] |
| Viestin otsikko: | |
Näin puolikarppina syön silloin tällöin perunaa ja aivan taatusti syön juhannuksena uusiaperunoita, silliä ja muuta kalaa. Älkää unohtako kananmunia, niillä voi hyvin tasapainottaa ateriaa. Uusien perunoiden aika on lyhyt. En kehota mässäämään niillä, mutta jos elimistö ei laita hanttiin, miksi niillä ei voisi muutaman kerran vuodessa herkutella? Puolikarppina yritän luovia parhaani mukaan ja juhlatilanteissa sallin itselleni sellaistakin, jota en arkipäivinä juurikaan syö. |
|
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC+02:00 |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |
|