karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-27 23:15:42

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2007-10-07 20:06:28 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Katsoin finelistä niin huomasin että raa'assakin porkkanassa on aika paljon imeytyviä hiilareita.Keitettynä ei tulisi mieleen mutta esim. porkkanaraaste on tosi hyvää, mutta kannattaako sitä kuitenki välttää?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-07 21:19:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Riippuu siitä, millaisilla hiilarimäärillä karppaat. Itselleni ainakin sopii, napostelen niitä usein esim. juuston kaverina.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-07 21:22:14 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Itse en alakarppaa vaan vain karppaan. Ja käytän porkkanaa melkein päivittän, kotimaisena hedelmänvastikkeena.

Mutta pappa harrasti sitä alakarppinakin aikoinaan, muistelen?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-07 21:40:49 
Poissa
sintti
sintti

Korvaan kaupan naposteluporkkanoilla iltaiset "herkuttelut"... Parempi vaihtoehto kuin irtokarkit/suklaa, mitä ennen meni huimia määriä :oops: Olen myös huomannut, että vatsa toimii paljon paremmin, kuin niitä on popsinut..

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-07 22:08:41 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kannattaa varoa noiden naposteluporkkanoiden kanssa. Kerran vedin napostellessa pussillisen noita ja tsiisus mitkä vatsanväänteet tuli ja voi kuulkaa kun p*ska lensi.

Että varovasti, varovasti :oops:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-07 22:34:19 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Kukin tyylillään. Atkinsin listoillehan tuo ei kuulunut, mutta ei kai siinä mitään pahaa oo - kohtuudella.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-08 08:02:08 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

mulla ei raaka porkkana ainakaan verensokereihin vaikuta mitenkään, mutta keitetty vaikuttaa.
syön usein iltapalaksi muutaman porkkanan

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-08 23:00:32 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Kiukkuiitu kirjoitti:
mulla ei raaka porkkana ainakaan verensokereihin vaikuta mitenkään, mutta keitetty vaikuttaa.
syön usein iltapalaksi muutaman porkkanan

Ai, niinkö sinullakin! Mua alkaa sikana väsyttään, jos syön keitettyjä juureksia. Liekkö se tärkkelys silloin muuttunut nopeampaan muotoon. Siispä oon päättänyt, että mun pataruokiin ei tuu keitettyjä juureksia.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-09 04:54:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Porkkanan GI kasvaa keitettäessä.

Fineliä kaivelematta porkkanaa pitäisi muistaakseni syödä luokkaa puoli kilogrammaa, jotta saisi yli 20 g hiilihydraatteja.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-09 07:13:21 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi

Kyllä minullekin porkkana maistuu, tosin en mikään himoporkkananpurija ole. Kaupan "naposteluporkkanoihin" suhtaudun suurella epäluulolla. Täällä saa Sokokselta luomumultaporkkanoita 1e/kg. Ne ovat tosi hyviä. Nyt ostettiin suoraan tuottajalta luomuporkkanaa 15 kg samaiseen 1e/kg-hintaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-09 08:26:43 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

els kirjoitti:

Mutta pappa harrasti sitä alakarppinakin aikoinaan, muistelen?

Vahvistan tämän.

Aikanaan kun aloitin yläyläkarpilta noin <20g hh/vrk ketogeenisen laihdutuksen käytin myös porkkanaa jossain vaiheessa - rajoitetusti.

Tuolloin oli "etsittävä" syömiset sellaisiksi että niitä jaksaa noudattaa ja että ne sopivat "omiin olosuhteisiin". Porkkana oli vain yksi pieni osa sitä. En muuten nyt niin kovin innokas porkkanan syöjä ole eikä se ole mikään varsinainen "must" minun makuasioiden joukossa. Mutta niisä olosuhteissa sekin täydensi kokonaisuutta. Eikä se ainakaan ravintokokonaisuuden terveellisyyttä alentanut.

Mutta siihen oli toinenkin syy. Ehkä se primäärisyy. Minulla oli alkuun jonkin asteisia suoliston ongelmia ummetuksen muodossa. Ruuansulatukselta meni oma aikansa monenlaiseen sopeutumiseen. Minulla oli ylähiilariajoilta kokemus että porkknaraaste toimi minulla hitaana mutta varmana ulostuslääkkeenä "liukastaen" tuota ulostulevaa. Syystä tai toisesta. Uskon että sillä oli myös tuota vaikutusta sitten "pappainduktio" aikanakin ja varsinkin sen pitkittyneessä vaiheessa. Määrät eivät olleet suuria enkä voi mitenkään sanoa että olisin käyttänyt porkkanaa paljon ja tai jatkuvasti. Raaka porkkanaraaste kuitenkin oli silloin mukava lisä. Toki joskus kokeilin keitettyäkin voilla ja taisin jonkun kerran tehdä äklöttävän porkkana-öljy kokeenkin.

Mitä tulee sitten porkkanan GI arvoon on se keitettynä ehkä hiukan suurempi. Jollekin se voi jotain vaikuttaa. Pitää kuitenkin muistaa että on lähes sama mikä on itse hiilihydraattipitoisen ruoka-aineen GI kun siitä imeytyvän hiilihydraatin määrä on esimerkiksi 2 grammaa muun aterian yhteydessä. Lienee hyvin suuri ero siinä mikä vaikutus on 50 hiilihydraattigramman kerta-annoksen GI arvolla ja 2 gramman kerta-annoksella. GI merkitys lisääntyy kun määrä lisääntyy. Pienillä hiilihydraatin määrillä GI merkitys on vähäinen. Verestä poistuu koko ajan glukoosia kulutukseen ja jos likipitäen samalla nopeudella virtaa sisään glukoosia ei vs tai insuliini paljoakaan heilu sen vaikutuksesta.

Jos ollaan oikein tiukkapipoisia ja halutaan olla kardiologi Robert Atkinsin -70 luvulla ohjeistamalla induktiolla ei siihen kuulu porkkana. Porkkanaa syövä ei silloin tarkalleen noudata hänen antamaansa ohjetta ja ei voi sanoa että on silloin hänen tuolloin ohjeistamalla induktiolla vaan saattaa silti olla Atkins tyyppisellä induktiolla.

Oma ruokavalio kannattaa hakea itselle sopivaksi meidän ruokaympäristössä. Mitä enemmän soveltaa sitä enemmän ehkä tarvii tietoa jotta välttyy "ansoilta". Kirjaa täsmälleen noudattamalla ei tarvitse itse ajatella ja sellaiseksi se lienee tehty amerikkalaiseen kulttuuriin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-09 08:31:31 
Poissa
tustustuskykyinen
tustustuskykyinen

Mä syön kans porkkanoita joka päivä. Ei se kilon pussi montaa päivää kestä. Hiiret jossain 60-100g välillä.

"Tätä en olekaan koskaan yrittänyt, joten luulen, että se ihan varmasti onnistuu!" -Peppi Pitkätossu-

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-09 09:11:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Fineli näyttää 5,6 g/100 g. Eli ei niin kauheasti, hiilareiden puolesta mahtuu pieni määrä varmaan jokaiselle, ei kannata olla hysteerinen :lol: Mutta se, mikä meikäläisellä rajoittaa porkkanan syöntiä, on herkkä vatsa :? . Jos syö samalla aterialla esim. ison porkkanan ja omenan, on vatsaväänteet taattu. :( Omenan ja porkkanan yhdistelmä on tähänastisista kokeiluista pahin. :evil:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-09 09:50:42 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Ninninen kirjoitti:
Mutta se, mikä meikäläisellä rajoittaa porkkanan syöntiä, on herkkä vatsa. Jos syö samalla aterialla esim. ison porkkanan ja omenan, on vatsaväänteet taattu. Omenan ja porkkanan yhdistelmä on tähänastisista kokeiluista pahin.

Sellaista mikä ei itselle sovi ei pidä syödä. Sekin kuuluu siihen "kuuntele kehoasi".

EDIT: Lisäys. Joskus kuitenkin saattaa joillakin tapahtua sellaista että joku asia ei yläkarppiaikana "sovi". Mutta yllättäen alkaakin sopia ruokavalion muututtua. Mikä lie syy onkin niin joskus kannattaa tällaisiakin kokeilla varsinkin jos kyseessä on jonkin ravitsemuksellisesti "arvokas" aiemmin sopimattomana pois jätetty.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-09 10:10:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä saatan säästää valtaosan päivän hiilareistani herkulliseen porkkanaruokalajiin. Paistan noin senttixsenttix5senttiä porkkanasuikaleita nopeasti oliiviöljyssä niin että porkkana kuumuu vaan ei kypsene paitsi ehkä pinnalta vähän. Maustan valkosipulirouheella, basilikalla, persiljalla ja suolalla. Nautin mustaleimaemmentalraasteen kanssa kuten pastaa ikään.

Jostain syystä tällainen hiilaripläjäys (kerralla voi mennä jopa 20 g/hh) käyttäytyy vs:n ja mahdollisesti tarvittavan ateriaboluksen kanssa erittäin nätisti. Jos söisin vastaavasti vaikka ruisleipää voilla, niin vs kohoaisi hetkiseksi aivan väistämättä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-09 10:34:36 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Mä olen aina tykännyt porkkanasta ja yläkarppina siitä saattoi koostua kokonainen ateria, kilo porkkanaa keitettynä ja margariinia reilusti :roll:

(Lisää omituisia juurestapoja: Opiskeluaikana kun yleistä halpisruokaa oli riisi ja tonnikala, nuukailin ja omasta mielestä samalla herkuttelin tekemällä kattilallisen perunamuusia ja söin sen kurkkukasan kanssa :oops: )

Nykyään porkkana päätyy höyrytettävien kasvisten mukaan yhtenä osana tai sosekeittoon, mutta kun mukana on iso kasa muuta rehua ei porkkanan määrä ole todellakaan suuri. Näistä vinkeistä otan sen verran vaikutteita, että aion lisätä hiukan raasteiden määrää, niitä tulee käytettyä aivan liian harvoin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-09 11:07:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulle sopii raasteena. Siis raakana yleensäkin. Kypsänä aiheuttaa huiman verensokerin nousun. Sääli, sillä höyrytetty porkkana voisulan kanssa on todella herkkua.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-10 08:51:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pappa kirjoitti:
Sellaista mikä ei itselle sovi ei pidä syödä. Sekin kuuluu siihen "kuuntele kehoasi".

Joo, olen samaa mieltä, mutta mun tapauksessa on kyse enemmänkin määristä ja ärtyvästä paksusuolesta :( , joka ärtyy milloin mistäkin ja joskus taas ei. :? Syön enemmän kypsennettyjä vihanneksia kuin raakoja, koska se sopii vatsalle paremmin, mutta joskus haluan aterialle jotain raikasta; pieni porkkana on usein hyvä lisä, eikä vielä ärsytä, paitsi jos porkkana onkin iso ja jos esim. aamiaiseen sisältyy jo omena... Määrien ja ruoka-aineyhdistelmien vaikutuksen näkee vasta kun kokeilee, tässä oppii koko ajan. :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-12 11:16:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ola Lauritzonin kirjan Hyvät hiilarit mukaan (s. 87) raa'an porkkanan GI on 16 eli hyvin alhainen, kypsennetyn 58.

Mendosan Excel-taulukon glykeemisistä arvoista voi ladata linkin takaa. Vaatii Exceliä koneelle. Sen mukaan romanialaisen porkkanalajikkeen GI raakana on 16 ja GK 1,3. Australialaisen ja kanadalaisen porkkanalajikkeen GI ja GK ilmoitetaan vain keitetyistä porkkanoista. Niidenkään GK ei ole korkea, vaikka GI onkin paljon korkeampi kuin raa'an romanialaisen.

Olisiko Lauritzon saanut tietonsa Mendosalta, ovat niin samankaltaiset nuo luvut.

edit: Mendosan nimen kirjoitusasun korjaus

Kuva Toisaalta - mutta toisaalta.
Shit happens.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-12 11:19:44 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Perenna kirjoitti:
Olisiko Lauritzon saanut tietonsa Mendozalta, ovat niin samankaltaiset nuo luvut.

Pikemminkin Mendoza ja Lauritzon hyödyntänevät samaa lähdettä eli Sidneyn yliopiston GI ja GK-tietokantaa, johon taas on kerätty noita tietoja yksittäisistä tutkimuksista eri puolilta maailmaan 8)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00