Bataatista: Ok, kiitos hh-tiedoista. Olen vain kiinnittänyt huomiota siihen, että monesti bataattia (sweet potato) suositellaan, mutta perunaa (white potato) kehoitetaan välttämään. Ilmeisesti tämä siis johtuu kulttuurisidonnaisista syistä ja siitä, että amerikkalainen white potato on eurooppalaista ravintokoyhempää.
Ruokalaskuista: Ei tässä mihinkään Taistelutantereelle tarvitse lähteä

, koska asiaa hetken mietittyäni totesin Prattin olevan oikeassa - oman kehon hyvinvointi on se asia, jonka kohdalla ei saisi tinkiä (vaikka herkkusuumieheni haluaakin mieluummin elää lyhyemmän, mutta onnellisemman elämän kuin kärvistellä terveysruoalla satavuotiaaksi

). Mutta mulla tosiaan kauppalasku oli viime kuussa entisen n. $400 sijaan $600, vaikka aloitinkin SBD-kokeiluni vasta kuun puolivälissä. Eikä mulla ollut tapana mitään croissantteja ostella, vaan remontoin ruokavalioni jo yli vuosi sitten Kutrin ohjeilla
(sitä ennen toki ostelin vaikka mitä herkkuja ja paisutin itseäni, ja ruokalasku olikin varmaan taas isompi, vaikken tarkkaa kirjanpitoa vielä silloin pitänytkään).
Siirtyminen method Kutrista SBD:n 1-vaiheeseen tarkoitti omalla kohdallani tumman pastan ja riisin, kaurapuuron sekä täysjyväleivän (perunasta en ole oikein koskaan välittänyt) korvaamista valtavalla kasalla vihanneksia. Samalla lisäsin kalan syontiä jonkin verran kanan ja lihan kustannuksella, ja kalahan on täällä preerialla tosi kallista. Lisäksi lisäsin soijan ruokavaliooni, lähinnä soijanakkien muodossa, jotka ovat aika kalliita (10 kpl = $4). Ja mikä ehkä tärkeintä, aloin tosissani syynäämään kaikki tuoteselosteet läpi ja välttelin sokeria ja muita jatkeita, jonka seurauksena "jouduin" ostamaan kaikista tuotteista poikkeuksetta sen kalleimman vaihtoehdon (nimim. keittokinkussakin on eroja!).
No joo, meni vähän tarpeettomaksi jorinaksi, mutta lähinnä tässä omia ajatuksiani jäsentelen.
Olen nyt ainakin toistaiseksi tullut siihen tulokseen, että jatkan tästä eteenpäin lähinnä hyvähiilarisesti määrien jäädessä useimmiten alle 100 g:n. Nopeimmat hiilarit pyrin ottamaan aamulla ja treenin jälkeen (iltapala), jotta palautuminenkin onnistuisi. Vaikeutena tässä tuntuu olevan sen seikan ymmärtäminen, että jos sallin itselleni täysjyväviljan, se ei kuitenkaan oikeuta mua syomään juustokakkua. Ts. tähän tarvitaan huomattavasti enemmän itsekuria kuin vähähiilariseen ruokavalioon, mikä ei ole kauhean hyvä juttu

.