karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-04 07:41:59

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Muutama tyhmä kysymys!
ViestiLähetetty: 2007-09-24 15:51:13 
Poissa
sintti
sintti

Hei!

Olen totaalisen untuvikko, ja muutama asia mietityttää kovasti.

Ostin toissapäivänä South Beach-dieetti kirjan, enkä ole ollenkaan sisäistänyt "oppeja".

Kaikki tuntuu niin hirveän rajoitetulta, vaikealta, sekä aikaavievältä.

Ensinnäkin, kirjassa puhutaan kuudesta ruokailukerrasta päivässä. Onko tämä ehdoton? Tuntuu, etten mitenkään saa syötyä kuudesti päivässä, eikä minulla todellakaan riitä aika kokata kuudesti päivässä.

Toinen asia, reseptit sisältävät hirveästi kalasta tehtyjä ruokia, eikä meillä kukaan syö kalaa. Jollei tonnikalaa lasketa, entäpä pitääkö sen olla öljyssä vai vedessä?

Kolmas asia, jos korvaan kalaruuat jollain muulla (esim. kanalla tai lihalla) mistä tiedän, että ne sopivat tähän ensimmäiseen vaiheeseen?

Olen totaalisen pihalla, täytyy myöntää :oops:

Olisin kuitenkin hyvin kiitollinen vastauksistanne, jos edes hiukan selventäisi tätä asiaa!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-24 15:56:57 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Ihan vaan vinkkinä, että helpomminkin voi aloittaa :wink: Hanki käsiisi vaikkapa Ilkka Salmenkaidan Laihdu ilman nälkää - teos. Tai Atkinsin kirja.

Nuihin varsinaisiin kysymyksiin en ikävä kyllä osaa vastata.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-24 21:57:30 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Raitakissa kirjoitti:
Hanki käsiisi vaikkapa Ilkka Salmenkaidan Laihdu ilman nälkää - teos. Tai Atkinsin kirja.

Mulle on ollut apua tuosta Laihdu ilman nälkää -teoksesta, se on kyllä selkeä! Sitten luin Heikkilän kirjan ja Ola Lauritzonin pari opusta ruokaohjeineen. Molempien reseptejä helppo toteuttaa täällä Suomen oloissa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-25 10:44:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ensinnäkin suosittelen 3 ruokaa päivässä, ei välipaloja, tällöin elimistö pääsee rauhassa polttamaan kaiken ravinnon. Tähän kun totut, et todellakaan kaipaa välipaloja, ja välillä se iltaruokakin tökkii, riittää pelkkä pieni salaatti ilman mitään lisukkeita.
Toinen juttu, on hyvä syödä lihaa, kanaa ja kalaa, kaikkia sopivasti sopivassa suhteessa. Ja mahdollisimman puhtaina, ilman mitään transrasvamarinaadeja. Jos tarkoitat tonnikalapurkkeja, niin mieluiten oliiviöljyssä, mm. JohnWest-merkkiset ok.
Paras tapa aloittaa on induktio, selaile Wikiä, ateriamatriisia ym.
Ja kirjaksi Antti Heikkilä Hyvän olon keittokirja 1. Siitä on hyvä lähteä.
Tsemppiä !
Aikaa menee, mutta se tulee Terveytenä Takaisin !!! =D>

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-25 11:00:46 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Itselle sopivin tyyli riippuu ihan täysin omista tavoitteista ja ongelmista joita haluaa korjata.

Laihdu ilman nälkää on tosiaan helpommin avautuva perusteos.

Jos ei suuria ongelmia ole painon, nälänhallinnan jne. kanssa, voi karppauksen aloittaa vaikka periaatteella: rehuja, lihaa+kalaa+munaa, maitotuotteita fiiliksen mukaan. Eli pois makaronit, potut, murot ja muut turhakkeet.

Induktio on ihan hyvä työkalu, mikäli se sopii ja on tarpeellinen, muttei todellakaan ole välttämätön. Jos siihen ryhtyy, pitää oikeasti perehtyä aiheeseen kunnolla, sellainen atkinsin kirja olisi mun mielestä oleellinen linjan noudattamiseen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-25 11:24:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mua kiinnostaa tuo SBD lähinnä siinä mielessä, että kaverini yrittää laihtua sillä menetelmällä. Tulosta ei oikein tule, mutten ole oikein osannut neuvoa, kun en SBD:stä mitään tiedä. Tuntuu vaan siltä, että siinä saa luotua itselleen hyvinkin hiilaripitoisen aterian, kun lukee kirjaa kuin piru raamattua ja sallii itselleen sen lisäksi "ihan pikkuruisia" erivapauksia.

Tosin jotenkin en jaksa uskoa, että kaikki mahdolliset vähäkaloriset kevyttuotteet, banaanit ja viinirypäleet, sekä se täysin pakollinen "ruisleipä, jota on pakko saada, koska se on terveellistä", ei ole se, mitä edes SBD tyylisessä karppauksessa ajettaisiin takaa. Ainakaan sillä ei ole päässyt hiilarihimosta eroon, eikä kai oikein jatkuvasta nälästäkään, saati sitten kiloista.

Olen ainakin jäänyt siihen käsitykseen, että karppaus pitäisi sisäistää hiukan perusteellisemmin ettei vahingossa tule poimineeksi vain niitä lihottavampia rusinoita pullasta/SBD nippelitiedoista.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00