karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-23 03:10:22

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 115 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 6 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2007-09-03 21:13:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tämä ketju on jaettu täältä: http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?t=29878 -chiman

Kitrus kirjoitti:
No, kun meillä olis täällä jo tämmönen...
http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?t=3315

Juu, tuo onkin loistava lista, mutta siltipä kysymyksiä tuntuu monilla olevan :) Kaikilla ei taida olla aikaa (?) lukea kovin pitkiä postauksia ja monia linkkejä, joten saattaa olla mukavampaa saada nopea ja lyhyt vastaus mieltä askarruttavaan kysymykseen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-03 21:40:46 
Poissa
OT-karppi
OT-karppi

Anteeksi nyt vain, tiedän jo valmiiksi, ettei pitäisi kommentoida. Aion sen kuitenkin tehdä, kun viime aikoina palstalle on pesiytynyt tämä ärsyttävä äkkiä ja heti mulle kaikki nyt-asenne. En voi käsittää tuota ajatusta ajankäytöstä. Jos joku asia kiinnostaa, on uutta ja sitä pitäisi vielä lähteä toteuttamaankin, niin syytä olisi perehtyä ja löytyä sitä aikaa!

Mikä on tämä aikakausi, jossa kysytään netin koirapalstalta subjektiivista mielipidettä kysymykseen mikä on paras koirarotu ja sitten hankitaan sellainen ottamatta asiasta sen enempää selvää? Tai itketään tv-chatissa, että vauva ei taida olla vielä ihan normaali, kun ei käänny kolmiviikkoisena. Esimerkkejä löytyy.

Fakta nyt vaan on se, että oikotietä onneen ei ole. Toki voi noudattaa toisten ihmisten neuvoja ymmärtämättä itse asiaa ollenkaan - meillä on töissäkin tapauksia, jotka selviytyvät kahdeksasta tunnista päivittäin. Kyseessä ollessa kuitenkin oman terveyden ja hyvinvoinnin, ei tätä voi kuin ihmetellä. Etenkin, kun on ihan varmaa se, että mikä toimii yhdellä, ei välttämättä toimi toisella.

Jos ei itsekuri, motivaatio ja mielenkiinto riitä ottamaan asioista selvää tarvittavassa mittakaavassa, niin riittääkö se sitten ylläpitämään mitään elämässä? Oli sitten kyse ruokavaliosta, elämäntavasta, uudesta harrastuksesta tai mistä vain. Eipä ihme, että ihmiset kutsuvat karppausta dieetiksi, kun luulevat että huishais nopeasti vaan vähän räpiköiden suuntaan ja toiseen saavat tuloksia aikaan ja sitten parin viikon päästä otetaan "ihan vähän vaan" juustonaksua kaverin tupareissa seurauksena hillitön repsujakso. Kyllä, rankka yleistys ihan tarkoituksella.

En tarkoita, että tässä pitäisi nyt jokaisen opiskella makroravinteista lähtien kaikki rasvojen ja entsyymien koostumukseen, mutta olisi suotavaa ottaa selvää edes perusasioista ja lueskella vaikka palstan loistavia yhteenkoottuja ohjeita. Ne on ihan teitä aloittelijoita varten kasattu.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-03 22:01:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Anteeksi nyt vain, mutta uusille ja tottumattomille, jotka ovat sormi suussa kaikesta, jopa foorumin tai yleensäottaen foorumeiden käyttökulttuureista alkaen, on tärkeää saada kysellä ja oppia. Sitä vartenhan foorumi on.

On tosi hienoa, että foorumia valvotaan ja siistitään- se on kaikkien etu. En nyt silti olisi joka kysymykseen tarjoamassa tuota "käytä hakua" ja "jatka edelliseen ketjuun" -vastausta.

Itse en ollut koskaan käyttänyt yhtäkään ainutta foorumia, enkä ainuttakaan hakua Googlea lukuunottamatta ennen villiintymistäni karppauksesta. Täällä sitten nenä lytyssä kyselin tyhmiä välillä sydämistyneenä koko foorumiin, kun aina työnnettiin nokan eteen tylysti "käytä hakua"-nyrkkiä.

Eiköhä alottelijoiden palsta ole nimenomaan se josta voisi vastaukset löytyä useammastakin ketjusta ja vaikka heti. Jospa aloittelijaparka ei olekaan enää joukossamme siinä vaiheessa kun on oppinut foorumin koko hienovireisen kulttuurin kirjon.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-03 22:08:32 
Poissa
fiiliskarppi
fiiliskarppi

Kyllä sinä Kiti ihan asiaa jyriset.
Toisaalta, juurikin työelämässä vallitsee nimenomaan tämä "kaikki-tieto-heti-mulle-nyt" ei vain asenteena vaan oikeana työohjeistuksena. Et kertakaikkiaan saa tehdä työtäsi jollet saa siihen täsmäohjeita ja tarvittaessa käynnistetään koko pulju hälytystilaan, jos ei täsmäohjetta löydy. Tästä on epäilemättä vaikeampi vaihtaa vapaalle, vaikkakin siinä kohtaa pitäisi erottaa työnteon ja oman hyvinvoinnin raja.
Juuri tälläisen suorituskeskeisyyden takia ihmetelläänkin vauvojenhoitoohjeita, vauvakin kun on yksilö eikä ohjeistusstandardien mukainen keskiverto.
Eli saa ottaa asioista selvää mutta kai saa myös kysyä??

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-03 22:11:07 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Ymmärrän, että on rasittavaa aina vastata samoihin kysymyksiin, mutta aina se vanha topic ei sovi omiin tarpeisiin ja mulle ainakin on helpompi totutella uuteen, kun saan "henkilökohtaista" ohjausta.

Mulle on ollut paljon apua siitä, että joku viisas jaksaa laskea mulle mun ruoan makrot ja kertoo mitä pitäisi muuttaa. Kun tuntuu olevan melko pienistä teoista kiinni, onnistuuko ruokavalio. Ja olen onnellinen, kun joku viitsii linkata niitä vanhoja topicceja, sillä haku ei ole ihan sitä, mitä siltä voisi odottaa. Yleensä AINA kokeilen sitä, ennen kuin kysyn, mutta usein vastaukseksi tulee kaikkea muuta ja on hankala alkaa penkoa 120-sivuisesta jonkun henkilökohtaisesta ruokavaliosta vaikka sitä, miksi piperhilpetööri on hyvää korville.

Tällä hain sitä, että ymmärrän teidän kokeneiden tuskan ainaisista samoista aiheista, mutta pakko myöntää, että rönsyilevä monikymmensivuinen keskustelu 3 vuoden takaa on aika kökköä selata, kun puhutaan silloisista tapahtumista ja välissä asiaa.

Siispä, jos me aloittelijat pyritään lisäämään hieman malttia ja te kokeneemmat karppaajat pyrkisitte sietämään kyselyä.

Se kun vaan on melko raastavaa selata nälkäisenä foorumia sinne tänne ja hakea tietoa, joka ratkaisee, mitä suuhunsa saa seuraavaksi laittaa :? kun aina niitä kysymyksiä tulee vaikka kuinka hyvin olisi valmistautunut ja selvitellyt.

Peace & love, täällä on ihanaa :smt050

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-03 22:17:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mielestäni täällä aloittelijat uskaltavat kysyä. Eikä heti tarvitse olla näyttämässä konkareille keskisormea, jos varovasti hymyilevän hymiön kanssa suosittelee hakua. Sitäkin voi nimittäin käyttää monella tavalla ja rajata kysymystään niin, ettei saa vastaukseksi 150 monikymmensivuista ketjua. Esim laittamalla hakuun sen hakusanan lisäksi vaikka kirjoittajan ja osion. Tai rajaamalla hakua muilla tavoin.

Olen kaksi kertaa aloittanut tuohon viereiseen kookosketjuun vastauksen eri öljyistä/rasvoista ja niiden valmistustavoista ja eroista, mutta sitten lopettanut ja jättänyt lähettämättä. Miksi kirjoittaisin sen, kun on muutakin tekemistä, hei minullakin on elämä! Miksi (n+1) x kirjoittaa uudestaan ja uudestaan sama asia vain koska joku ei viitsi käyttää hakua. Ja ne monisivuiset ketjutkin voi melko nopeasti silmäillä läpi. Kun vähän valikoiden lukee.

ViestiLähetetty: 2007-09-03 22:22:11 
Poissa
OT-karppi
OT-karppi

Urheilijatyttö kirjoitti:
Kysy mitä vain - joku osaa varmasti vastata!

Osaa varmasti, mutta newbieporukan kiukuttelun (kts. esim. kookosketju) jälkeen kuinka moni kohta enää viitsii? Jos ehdoin tahdoin hyväntahtoinen, hymiöllä varustettu viesti ymmärretään kettuiluksi, niin kiinnostus vastata lopahtaa aika monelta siihen paikkaan.

jaya, ei foorumia kannata lukea nälkäisenä. :D Fiksumpaa on tehdä vaikka esimerkkiruokalistaa itselleen ja poimia sieltä tarvittaessa. Itselläni on oma karppauskansio koneella, jossa on mm. kerättyjä reseptejä, omat suosikkikarppiherkkuni, lisukkeet, salaatit jne listattuina. Niistä sitten poimii jääkaapin sisällön ja senhetkisen mieliteon mukaan - aina ei tosin tule toimittua näin ja syntyy ihan uusia sötkötyksiä olemassa olevista raaka-aineista. Uusia ideoita kannattaa katsella sitten vaikka masu täynnä (ja kerätä ne heti talteen omalle koneelle!). :D

Pointti vielä tuohon "Mulla on elämä, ei mulla ole aikaa lueskella näitä juttuja"-kommenttiin. Meillä kokeneemmilla karppaus on osa sitä elämää, kannattaa varmaan miettiä sitäkin vaihtoehtoa.. :wink:

edit: Kas, Elka ehtikin väliin myös! :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-03 22:29:48 
Poissa
valtamerikarppi
valtamerikarppi

mielestäni on täysin normaalia, että kysellään. ja vastaillaan. jokainen tietenkin vastaa omantuntonsa mukaan. ei ole pakko, jos ei halua. aina joku ystävällinen sielu vastaa. ja minusta on ihan hyvä, että linkitetään niitä vanhojakin ketjuja. ei niitä oikeita ketjuja niin helppo ole haulla löytää. mielelläni luen vanhoja ketjuja, ja tosi kivoja on nuo linkit sinne. ja monesti sieltä ketjusta löytyy jotakin ns. piilotietoa, kun juttu rönsyilee. minä vastaan, kun kerkiän ja viitin. ja kun osaan. ja hienosti olen myös vastauksia saanut. kiitos kaikille ihanille voorumilaisille!

http://es.youtube.com/watch?v=Xz-UvQYAmbg

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-03 22:50:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Haun käytön oppiminen on yksi tärkeä askel tässä voorumiviidakossa. Se on tietysti ennen pitkää opittava, jos ei halua eksyä tietoviidakkoon.

Yleensä haunkäyttökehoituket ovat ystävällisiä ja vastaukset ovat asiallisia ja auttavaisia. Siksihän tämä foorumi toimii, kun kaveria autetaan ja konkarit jaksaa valistaa.

Se on myöskin mukavaa, että ihmiset jaksavat linkittää. Vanhojen ketjujen linkittäminen on oikein hyvä vaihtoehto sille, että alkaisi kirjoittamaan samoja neuvoja viidettä kertaa.

Kysyjiä riittää, aloittelijoita herkällä mielellä haistelemassa tuulia, jotka kaipaavaat vastauksia kanssakulkijoilta. Mutta niin riittää myös vastaajia. Moni aliottelija on ihan tyytyväinen, kun saa jakaa ne ekojen päivien oireet jonkun toisen samanlaisen kanssa, vaikkka kolme vuotta karpannut lukee ne ekojen päivien oireet jo sadatta kertaa...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-04 01:18:47 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Elka kirjoitti:
Miksi kirjoittaisin sen, kun on muutakin tekemistä, hei minullakin on elämä! Miksi (n+1) x kirjoittaa uudestaan ja uudestaan sama asia vain koska joku ei viitsi käyttää hakua. Ja ne monisivuiset ketjutkin voi melko nopeasti silmäillä läpi. Kun vähän valikoiden lukee.

juurikin näin.

ja kitin pointti äärimmäisen tärkeä. pitäisi löytyä se kiinnostus ymmärtää asiat perusteellisesti... :idea:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-04 06:41:59 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

KIITOS Rauli tuosta You Tube videolinkistä! Ihana aloitus päivälle... :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-04 07:02:46 
Poissa
landekarppi
landekarppi

:wink: Jos ihan oikeesti on aiheesta kiinnostunu, ni kyl sit jaksaa lukea niitä vanhoja ketjujakin... ja pari kirjaa... :wink: Ja kokeilemalla sen oman tien löytää, vaikkaki veis aikaa... mut kenellä täs kiire on... :wink: Ja ku löytää, ni hyvin huomaa, et kohta karppaus on osa omaa elämää ja ihmettelee, kuinka on ennen jääny kaikesta paitsi... :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-04 07:08:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiva, kun tästä syntyi keskustelua. :)

Olen samaa mieltä mm. Kitin kanssa siitä, että ruokavaliomuutosta haluavalla ihmisellä tulee olla aikaa, kiinnostusta ja viitsimistä ottaa asioista selvää myös itse. Karppaus todennäköisesti epäonnistuu nimenomaan tällä kaikki-mulle-heti-nyt -asenteella. On kummallista, jos oma elämä ja terveys eivät ole riittävän tärkeitä syitä avata kirjaa/nettisivua ja tutustua asiaan itse. Mutta olemme erilaisia. Joku saattaa haluta saada nopeita vastauksia karppauksesta ennen kuin päättää, tutustuuko asiaan sen enempää. Joku ei ole koskaan ennen ajatellut syömisiään muulloin kuin syödessään ja on totaalisen sekaisin jo siinä vaiheessa, kun kirja mainitsee sanan "hiilihydraatti" puhumattakaan monimutkaisemmista asioista.

Olen samaa mieltä myös paukan ja jayan kanssa. Jos on pihalla sekä karppauksen että netin/foorumeiden kanssa, voi olla mukavampaa saada henkilökohtaista opastusta. Samat asiat on varmasti jo puitu moneen kertaan foorumin historiassa läpi, mutta keskustelufoorumissa on aika mukavaa saada keskustella niistäkin asioista. :) Foorumin luettavuuden takia olisi tietysti järkevää jatkaa keskustelua vanhoihin samaa aihetta käsitteleviin ketjuihin.

Nimenomaan foorumin luettavuutta ajattelin tämän ketjun kanssa. Ideana en ajatellut olevan sen, että kaikki-mulle-heti-nyt -ihmiset ryntäisivät kysymään kaikkea mahdollista perehtymättä itse karppaukseen mitenkään. Mutta kun aloittelijoiden osiota selaa, esimerkiksi kaloreiden laskemiseen liittyvät kysymykset toistuvat omina ketjuinaan jatkuvasti. Niitä kysymyksiä varten voisi olla tämä ketju. Näin ollen aloittelijoiden osio ei täyttyisi samoista ketjuista, vaan kysymyksensä voisi kysyä täällä. Kenenkään ei ole tietenkään pakko lukea eikä varsinkaan vastata. Mutta ainakin minä auttaisin aloittelijaa mielelläni, jos vain osaan, vaikka hän sitten ei olisikaan tuntunut perehtyneen asioihin itse etukäteen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-04 07:22:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pitäisikö tämä ketju jakaa "pienten kysymysten ketjuksi" ja "haun käyttö ja foorumuketti"-ketjuksi, sillä threadin otsikkoon nähden tämä keskustelu on jo hieman OT.

/lisäys pienen pohdinnan jälkeen :smt044
Otsikkoon nähden keskustelu on kyllä ihan aiheessa. Alkuperäisen kirjoittajan tarkoitus oli vaan hiukan toinen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-04 07:23:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ei tämä heti-mulle-kaikki ainakana tällä palstalla toimi. Nytkin on holahtanut puoli vuorokautta, eikä yhteenkään kysymykseen ole tulut vastausta. :lol:

Kysymys on tosiaankin siitä viitsimisestä. Jos ei itse viitsi opetella käyttämään hakua ja selailemaan aikaisempia ketjuja, niin miksi jonkun muun pitäisi viitsiä kirjoittaa tyhjentäviä vastauksia kerta toisensa jälkeen.

Aloittelija minäkin ja takuulla joskus tyhmiäkin kysellyt. Liian monta kertaa olen kuitenkin huomannut, että olisin löytänyt vastauksen itsekin sen sijaan että haaskasin kahden ihmisen aikaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-04 08:15:42 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Minä olen karpannut vasta kolmisen kuukautta ja koko tämän ajan olen innoissani lukenut paitsi karppikirjoja myös näitä foorumin keskusteluja. Täytyy sanoa, että olen todella kiinnostunut ja innostunut tästä ruokavaliosta ja sen näkökulmasta oman kehon toimintaan. Olen kokenut aitoa löytämisen iloa, ja oppinut paljon omaehtoisesti paneutumalla asioihin. Ja oppinen jatkuu edelleen.

Hakutoiminnolla löytää aina ne asiat jotka ovat askarruttaneet muita aloittajia minua ennen, ja on mukavaa huomata ettei ole yksin pähkäilyidensä kanssa. Niitä hienoja ja tyhjentäviä vastauksia esimerkiksi juuri kookosöljystä ei minusta tarvitse kirjoittaa uudelleen ja uudelleen.

Kaikki eivät tietenkään ole luonteeltaan "ikuisia opiskelijoita", mutta olen kyllä Kitin kanssa samaa mieltä siitä, että tämä on niin tärkeä asia, onhan kysymys omasta terveydestä, että siinä ei pitäisi yrittää oikoa mutkissa. Vaan asioita pitäisi malttaa opiskella kunnolla ja ymmärtää mistä kysymys.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-04 08:33:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Täällä hyvin usein vastaus jonkun uuden kysymykseen on
juuri tuo kitin vastaus ja juuri niin monisanaisena kuin kitin vastaus.

Hyvin epäkohteliasta ja loukkaavaa - jättäisi sitten kokonaan vastaamatta.
Konkareiden ei ole mikään pakko lukea aloittelevien osiota ollenkaan,
jos tyhmien kysely ja niihin vastailu ottaa niin päähän. Moni aloittava
kaipaa sekä neuvoja ja vastauksia, mutta myös vertaistukea, tuen takia
kai iso osa verkkofoorumeilla roikkuu.

ViestiLähetetty: 2007-09-04 09:11:26 
Poissa
Höylä Voi
Höylä Voi

Urheilijatyttö kirjoitti:
Miten aterian hiilihydraattimäärä lasketaan? Täytyykö kaloreita laskea? Onko pakko syödä pekonia ja munia? Saako puuroa syödä? Mikä on partaäijä/partis? Voinko syödä omenan päivittäin? Saanko syödä niin paljon kuin haluan? Teenkö jotain väärin, kun oksettaa / päätä särkee / ripuloin / pissattaa koko ajan / janottaa? Voiko induktiolla harrastaa liikuntaa? Eikö ketoosi ole hengenvaarallinen tila?

Duoda duoda... tässä nyt itse ruokavaliota muuttaneena karpiksi/karpimmaksi, niin neuvoa en halua antaa tietyissä asiossa vieläkään.
(joo, kirjoja aiheesta löytyy pilvin pimein hyllystä sekä foorumi on kahlattu läpi).
Miksikö: siksi, koska eläköön erilaisuus, täältä palstalta tuskin löytyy 100% samanlaista kroppaa tai aineenvaihduntaa kuin minulla on..

Jollekin sopii popsia omenaa, toiselle partaäijää.
Joku vetelee lehtileipää rinta rottingilla, joku pepsimaxia, jollekin ei sovi edes Uotilan ruikkari. Toinen yökkää pekonille toinen kananmunille jne jne...
tätähän voisi jatkaa vaikka hamaan tappiin.
Eli kyllä tässä yksi sun toinen on ottanut sen lusikan kauniiseen käteensä ja ottanut asioista selvää, sekä oloansa ja kroppaansa kuunnellen.

Tästä nyt on ollut alkupotkuksi täällä huushollisssa http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?t=3315

Tässä ei valitettavasti jaeta pistelaskuopasta kouraan ensimmäisellä ryhmätapaamisella.

Ja tarkoitus EI ole vittuilla, mikäli lukija veti herneet nenään, ole hyvä äläkä vastaa. Ei maksa vaivaa. 8)

ViestiLähetetty: 2007-09-04 09:24:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Calvin kirjoitti:
Eli kyllä tässä yksi sun toinen on ottanut sen lusikan kauniiseen käteensä ja ottanut asioista selvää, sekä oloansa ja kroppaansa kuunnellen.

Calvin kirjoitti:
Tässä ei valitettavasti jaeta pistelaskuopasta kouraan ensimmäisellä ryhmätapaamisella.

Joo, monennenkohan kerran luen nämäkin fraasit täältä aloittajien osiosta.
Tosi nokkelaa. :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-04 09:33:54 
Poissa
OT-karppi
OT-karppi

^ Jos ei oikeasti ole mitään asiallista sanottavaa, voisi miettiä kahteen kertaan kannattaako kirjoittaa sitä. Eikö tämäkin ole sitä käytöstä, jota kopioidaan ja josta foorumin fiilis sikiää.. :roll:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 115 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 6 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00