karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-22 00:16:05

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Skeptisyyttä ja ongelmia
ViestiLähetetty: 2007-09-10 08:53:59 
Poissa
sintti
sintti

Liitän tämän tekstin Usein kysytyistä kysymyksistä, kun vaadittiin uutta keskustelua. :) Ja onpahan sitten mahdollisuus valittaa syömisongelmistaan ihan omassa keskustelussa.

"Kuulostaa vain niin epätodennäköiseltä, että tuolla menetelmällä laihtuisin 101-kiloisesta vaikkapa 80:een kiloon.

Voiko niitä ihania kakkuja, jäätelöitä ja suklaata sitten enää syödäkään? Ja kantsiiko kokeilla edes niitä apteekista löytyviä kromipillereitä?

Meinaan siis... Mulla on ongelmana se, että on joka päivä päästävä ahmimaan jotain makeaa ja epäterveellistä. Ei siis riitä, että syön esimerkiksi carob-jauheesta, vedestä ja murskatuista taateleista tehtyä makeaa mössöä. Jos en saa sitä tiettyä sokeria, hypin seinille, en voi keskittyä mihinkään, tulen vihaiseksi ja kärtyksi."

Lueskelin vähän näitä faktoja. Jos / kun aloitain karppauksen, hyväkarppaus kuulostaa kaikkein terveellisimmältä vähän niin kuin perusruokavalion muutos, mutta vähemmillä hiilareilla. Tässä kohtaa tulee mutta (eli minua taas häiritsee ;) ): Yleensä lääkärit ja ravitsemusterapeutti ovat suositelleet minulle runsaasti viljatuotteita. Kai moniviljaista ja siemenistä leipää voi syödä? Siinähän on tietysti sitten enemmän hiilareita kuin esimerkiksi tummassa ruisleivässä(?) Ravitsemusterapeutilla kävin pari kertaa, lokakuussa olisi kolmas aika. Me teimme minulle sopivan ruokavalion:

aamupala klo 8-10
lounas klo 12-13
(välipala) klo 14
päivällinen klo 15-17
iltapala klo 20-21 (+ pieni suklaapatukka yms.) - ilta-ahmatti kun olen

Uskon että systeemi toimisi ihan hyvin, mutta illalla tulee vain vedettyä kokonaan se jäätelöpakkaus, suklaakakku tai suklaalevy. Keksit, suklaa ja jäätelö ovat intohimojani. Tänäänkin saan vaihteeksi rahaa (olen ihan veloissa lainailun takia), ja päässä vilisee ajatuksia siitä, että voisin ostaa vaikkapa jäätelökakun itselleni.<3

Toisaalta en haluaisi olla näin orjallisesti kiinni herkuissa. Tällä hetkellä tuntuu, että elän syödäkseni. Ruoka on tärkeää ja se yhdistää: syön yleensä kun tapaan kavereitani. Kerran tosin kävin lenkillä kaverini kanssa enkä syönyt sen jälkeen herkkua, vaan porkkanan, mutta... Olisi hienoa, jos tulevaisuudessa voisi syödä suht normaalia ruokaa, mutta voisi sallia itselleen vaikkapa pienen herkun per päivä (esimerkiksi Yacky -vanukkaissa on vain 120kcal per purkki), mutta niin, ettei sortuisi suurien määrien syömiseen. (esimerkkinä hiljattain Siwassa [joka on vähän liian lähellä] oli ale, jossa eurolla sai kolme Yackya ja niitähän tuli sitten ostettua kolme joka päivä...)

Olen 18-vuotias nainen, painan 101kg. Haluaisin painaa 75kg, mutta tavoittelen ainakin 80 kiloa. Eli tekemistä olisi. En itse ole koskaan kokeillut dieettejä, koska useimmat ovat aika örkistä. Enkä ole kokeillut niitä "ihmepillereitä" joita saa esimerkiksi "laihdu nopeasti" -sivuilta ja Ostos Tv:stä. Olen vain yrittänyt laihtua ihan tosissani, Dr. Philin Seitsemän avainta painonhallintaan -kirjankin olen lukenut. Olisi ihanaa painaa reilusti alle sata kiloa, mahtua vanhoihin farkkuihin, käyttää vanhaa takkia, jaksaa enemmän...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-10 09:09:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hienoa Ywia! Olet jo matkalla hoikempaan minään, kun kaivelet karppisivuja. Käypä katselemassa Suvisilavan kampanjasivujen painonmuutoksia tai ennen ja jälkeen kuvaketjuja. Porukassa on paljon niitä, jotka ovat pudottaneet enemmän kuin tavoittelemasi 21 kg.

Itselläni on toiminut parhaiten tosi tiukka linja hiilareiden kanssa (alle 40 g), sillä se on auttanut pääsemään irti mieliteoista ja makeannälästä. Mielelläni olen luopunut leivän puputuksesta, kun vastapainoksi olen saanut todella paljon virkeyttä ja energiaa ja päässyt irti verensokerin heittelyistä johtuvista mieliteoista. Suolistokin voi paremmin.

Syön kuitenkin tosi terveellisesti eli vähintään puoli kiloa kasviksia, vajaa puolisen kiloa proteiinia ja reilusti luononmukaista, mahdollisiman vähän käsiteltyä rasvaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-10 09:13:22 
Poissa
sintti
sintti

Tiedän, että kasviksista ja hedelmistä saa kuitua, mutta aika vähän. Esimerkiksi vehnälesesitä saisi kuitua aika kivasti, mutta ne sitten lasketaan niihin hiilareihin. :? Eli mistäs sitä kuitua voisi löytää kun suolisto sitä rakastaa?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-10 09:19:39 
Poissa
maallikkokarppi
maallikkokarppi

Tuo on varmasti niin monelle meistä tuttua - eläminen herkusta toiseen ja vain syöminen mielessä. Ajattele, että pääsisit kokonaan eroon siitä, että päivän kohokohta olisi se suklaavanukas? Ajattele, jos se koko teollinen tökötti ei maistuisikaan enää hyvältä sinun suussasi? Se tuntuu kieltämättä varmaan melkein pelottavalta ajatukselta - eihän nyt rakkaita herkkuja saa ihmiseltä kokonaan viedä?! Mutta se on niiin ah, vapauttavaa!

Leipä on samaa sarjaa noiden vanukkaiden ja muiden sokerimössöjen kanssa, joten kannattaa jättää viljatuotteet (ainakin alkuun) kokonaan, niin pääsee niistä himoista tehokkaasti eroon.

Muoks. Ja mitä kuituihin tulee, niin minulla ja monella muulla alkoi suoli toimia paljon paremmin kun leivän kuidut jäivät pois sitä tukkimasta... Rasvaa vaan niin jo luistaa. :wink:

Tsemppiä!

ViestiLähetetty: 2007-09-10 09:20:12 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ensinnä vielä uudestaan tervetuloa! :D

Ywia kirjoitti:
Voiko niitä ihania kakkuja, jäätelöitä ja suklaata sitten enää syödäkään? Ja kantsiiko kokeilla edes niitä apteekista löytyviä kromipillereitä?

Jätskiä ja tavallista suklaata voit syödä aterian jälkeen taas sitten, kun kokonaisuus on hallinnassa. Tosin siinä vaiheessa ne maistuvat useille liian makeilta. Sitä ennen voit syödä aterian jälkeen tummaa suklaata ja kermapohjaisia herkkuja, joissa ei ole sokeria.

Kromista on normaaliruokavaliolla hyötyä makeannälän taittajana, mutta sinä tuskin tarvitset sitä, sillä karppaamalla pääset joka tapauksessa makeanhimosta eroon.

Ywia kirjoitti:
Lueskelin vähän näitä faktoja. Jos / kun aloitain karppauksen, hyväkarppaus kuulostaa kaikkein terveellisimmältä vähän niin kuin perusruokavalion muutos, mutta vähemmillä hiilareilla.

Voi olla, että ainakin parin viikon alakarppaus voisi olla sinulle hyödyllinen makeannälän taittajana. Sen jälkeen voisit siirtyä vähitellen hyväkarpiksi. Haluisko joku hiilariaddikti kommentoida tähän?

Ywia kirjoitti:
Tässä kohtaa tulee mutta (eli minua taas häiritsee ;) ): Yleensä lääkärit ja ravitsemusterapeutti ovat suositelleet minulle runsaasti viljatuotteita.

Minua häiritsee, että ne yhä tekevät noin :evil: Nopeasti sokeroituva vilja on juuri se, joka pitää yllä makeanhimoa. Erityisesti, kun se syödään ilman rasvaa ja proteiinia.

Ywia kirjoitti:
Uskon että systeemi toimisi ihan hyvin, mutta illalla tulee vain vedettyä kokonaan se jäätelöpakkaus, suklaakakku tai suklaalevy. Keksit, suklaa ja jäätelö ovat intohimojani. Tänäänkin saan vaihteeksi rahaa (olen ihan veloissa lainailun takia), ja päässä vilisee ajatuksia siitä, että voisin ostaa vaikkapa jäätelökakun itselleni.<3

Juuri se vilja ja sen huono sopivuus sinulle aiheuttaa tuon. Et sinä, ei huono itsekuri!

Ywia kirjoitti:
Kerran tosin kävin lenkillä kaverini kanssa enkä syönyt sen jälkeen herkkua, vaan porkkanan, mutta... Olisi hienoa, jos tulevaisuudessa voisi syödä suht normaalia ruokaa, mutta voisi sallia itselleen vaikkapa pienen herkun per päivä (esimerkiksi Yacky -vanukkaissa on vain 120kcal per purkki), mutta niin, ettei sortuisi suurien määrien syömiseen. (esimerkkinä hiljattain Siwassa [joka on vähän liian lähellä] oli ale, jossa eurolla sai kolme Yackya ja niitähän tuli sitten ostettua kolme joka päivä...)

Unohda porkkanat ja kaikenlainen kituminen. Ehdottomasti pitää syödä hyvää ruokaa ja ehdottomasti tulee sallia herkku. Joka päivä, vaikka monella aterialla! Mutta sinulla se ei voi olla Yacky eikä muuta sokeria. Unohda myös energiamäärä. Sillä on vähemmän merkitystä, kun et heiluttele verensokeria.

Onnea urakkaan, olet tullut oikeaan paikkaan!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-10 09:21:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mihinkäs sitä kuitua tarvittiinkaan? Niin.. pitämään veren sokeria tasapainossa. Jos jättää leivät ja muut sokeri- ja tärkkelystuotteet syömättä, ei tarvita niin paljon kuitua. Kasvisten kuitu on riittävää (ja parempilaatuista).

Noita sinun syömisiä lukiessasi tulee mieleen, että voisit todella hyötyä kohtalaises tiukasta hiilareiden rajoittamisesta sekä fyysisesti, että psyykkisesti. Kokeilemisen arvoinen asia?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-10 09:26:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä yritän elää sellaista elämää, jossa on tasapaino nautinnon ja työn välillä. Syön terveellisesti, mutta tähtään siihen, että syömäni ruoka on aina hyvää, herkullista. Syön myös joka päivä jälkiruokia, mutta ne jälkiruoat ovat terveellisiä: marjoja/ suklaata pala tai kaksi/ hedelmä jne. Tällä tavalla tunnen nauttivani jatkuvasti, vaikka syönkin "vain" aamupalaa tai "vain" lounasta tai "vain" illallista. Panostan ruoan laatuun: kauden lähialueen hedelmässä on sata kertaa enemmän makua kuin trooppisessa, keinotekoisen valon alla kypsytetyssä tuontihedelmässä. Yritän noudattaa samaa ohjenuoraa valitessani kaikkia muitakin raaka-aineita keittiöön.

Tällä tavalla toimien en tunne jääväni mistään paitsi, päinvastoin. On ihanaa herkutella hyvällä ruoalla joka aterialla. Ehkä sinäkin pystyisit löytämään herkkuja ruokien joukosta, joiden tiedät olevan sinulle myös terveellisiä? Paljon tsemppiä matkallesi, kyllä se oikea tapa sieltä löytyy. :smt039

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-10 09:27:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hienoa Ywia ja tervetuloa. Kävin myös lukemassa blogiasi ja todella hienoa että olet uskaltautunut tänne karppimaailmaan. :D
Olet selvästi kokeillut jo kaikenlaista, mutta koska ne eivät toimi, olet varmasti itsekin tullut siihen tulokseen, että jossain on vika. Vika ei ole ruokavalion noudattajassa, vaan itse ruokavaliossa. Hiilarit, sokerit ja viljatuotteet siis, eivät selvästikään sovi sinulle. Sinun kaltaisiasi on täällä todella paljon, sokeririippuvaisia, tunnesyöjiä, reilusti painoa pudottaneita. Ensimmäiseksi tulet huomaamaan, että monessa asiassa joudut tekemään juuri päivvastoin kuin on aina opetettu ja mitä todennäköisesti ravintoterapeuttisikin sanoo. Näiden sivujen tutkiminen ja avoin mieli ovat erinomainen keino päästä alkuun.

Itse aloittaiasin sitä, että karsisin välipaloja pois ja söisin kunnon ruokaa reilusti. Vaatii ensin hieman totuttelua, mutta jos minäkin entisenä kärttyisänä sokeriaddiktina pääsin himoistani eroon, sinäkin varmasti siihen pystyt. :D
Kuitu on yliarvostettua, et tarvitse sitä niin paljoa kun karsit hiilareita. Rakastaako suolistosi sitä? Eikö sinulla ole vatsa koskaan sekaisin? Karpatessa useimmilla vatsa rauhoittuu.
Kun maku alkaa muuttua, et enää tarvitse sokeriherkkuja. Voit ehkä silloin tällöin niistä nauttia jos haluat--> toisin sanoen mitään ei tarvitse itseltä kieltää rajusti ja aiheuttaa ahdistusta, mutta jos itsekin tiedät, ettet voi hyvin, niin jotain on muututtava. Elämänlaatu, ja ruoat, paranee. :D
Itse ensin myös ajattelin että kamalaa kun en saa enää nauttia sokeriherkuista, nyt olen onnellinen, ettei minun ihan oikeasti tarvitse enää ajatella niin. Saan syödä mitä haluan ja voin hyvin.

Tsemppiä oikeasti ja varmasti onnistut tavoitteessasi. Täällä on hyviä vertaisryhmiä ja tukijoukkoja. :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-10 09:35:11 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Alkuvaiheessa sokeririippuvuudesta irrottautumisessa steviasta oli ainakin minulle suuri apu. Sitä voi tilata täältä: http://www.luonnonkeskus.fi/kauppa.php
Ja opetella sitten se oikea annostus. Stevialla makeutettu yrittitee aterian jälkeen tai marja-kermajälkiruoka helpottaa siirtymävaiheessa oloa. Se tasaa verensokeria eikä petä elimistöä samalla tavalla kuin teolliset makeutusaineet. Parissa viikossa makeannälkä helpottaakin, eikä steviaa edes muista enää käyttää päivittäin.
Onnea muutoksen tielle!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-10 09:40:54 
Poissa
sintti
sintti

Hmm... Olen kyllä kuituja yrittänyt syödä, joskus on jäänyt alle sen 20g:n, joskus mennyt yli ja yleensä mulla on vatsa vähän löysänä, joka tapauksessa. Eli ilmeisesti kuitujen määrä ei ole niinkään tärkeä?

Tässä hetimmiten on vähän vaikea aloittaa karppausta, koska minulla on ylppäreitä vielä jäljellä: ensi viikon keskiviikkona matematiikka (ja matematiikkaa laskiessa tulee kunnon nälkä) ja sitä seuraavana viikkona on englanti. kykkiessä ahdistuneena tunteja toivoen, että pääsee läpi, koska muuten kaikki menee uusintaan, lisää syömisentarvetta... Enkä uskaltaisi ihan niiden kokeiden aikaan vaihtaa ruokavaliota niin radikaalisti, ettei vain alku-uupumus iske. :S

Sitten, toinen ongelma: Vaikka asunkin vielä vanhempieni luona, en voi:
-heittää vaaleaa leipää ja keksejä menemään, koska muut niitä syövät
-ei ole itsellä eikä perheelläkään niin paljoa rahaa, että voisi ostaa vaadittavasti kasviksia tai lihaa
-en hirveän usein haluaisi syödä lihaa, aikaisemmin olin laktovegetaristi eli jonkinlainen pieni inho lihaa kohtaan löytyy
-sitten on tosiaan niitä ruoka-allrgioita

Eli kai karppausta voisi kuitenkin yrittää pienellä budjetilla?

ViestiLähetetty: 2007-09-10 09:41:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ywia kirjoitti:
Kai moniviljaista ja siemenistä leipää voi syödä? Siinähän on tietysti sitten enemmän hiilareita kuin esimerkiksi tummassa ruisleivässä(?)

Karkeasti kyllä, mutta onko eroilla suurta merkitystä? Toisaalta vaalea höttöleipä myös painaa vähemmän/siivu kuin tiukka tumma ruislimppu.
Sitten tuotteen nimestä ei voi kyllä päätellä juurikaan mitään, ainakaan hh-pitoisuudesta, tuoteselosteista tulee vastaan todellisia yllätyksiä:
Oululainen Pullava Pulla 56g
Fazer Ruispuikulat 44g
Fazer Myslipuikulat 43g
Fazer Real Monivilja 43g
Fazer Juustopatonki 42g
Fazer Real Täysjyvä 38g
Uotilan Maalaisruislimppu 29g
Siis hiilihydraattia/100g "leipää"
Jos ei viljat tuota muita ongelmia, niin kyllähän noita kaikkia voi syödä... mutta aika vähän jos haluaa alakarpata.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-10 09:42:48 
Poissa
sintti
sintti

Mariama kirjoitti:
Alkuvaiheessa sokeririippuvuudesta irrottautumisessa steviasta oli ainakin minulle suuri apu. Sitä voi tilata täältä: http://www.luonnonkeskus.fi/kauppa.php
Ja opetella sitten se oikea annostus. Stevialla makeutettu yrittitee aterian jälkeen tai marja-kermajälkiruoka helpottaa siirtymävaiheessa oloa.

En juo koskaan teetä millään makeutusaineella. :D

Mutta voin käydä vilkaisemassa.

Ja kiitos teille, kun jaksatte lukea pitkiä raapustuksiani ja auttaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-10 09:49:13 
Poissa
maallikkokarppi
maallikkokarppi

Ywia kirjoitti:
Tässä hetimmiten on vähän vaikea aloittaa karppausta

Eikä kannatakaan. Lue rauhassa ensin foorumia ja kirjallisuutta, niin saat mielikuvan siitä, mistä tässä oikeastaan on kysymys. Hyvä kotimainen perusteos on Ilkka Salmenkaita - Varpu Tavi: Laihdu ilman nälkää hiilihydraattitietoisella ruokavaliolla.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-10 09:49:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kannattaakin perhtyä karppaamiseen perusteellisesti ennenkuin aloittaa. Moni asia tehdään erilailla, mutta todella perustellusti. On tärkeää ymmärtää, miksi mitäkin syödään ja ei syödä.

Lue ylppäreiden jälkeen jokuhyvä kirja tai pari. (esim. Salmenkaita&Tavi) Tutustu huolellisesti KarppausWikiin ja noihin alottelijoiden osion ylälaidassa oleviin ketjuihin.

Nälkää ei kannata pelätä. En ole karpatessa kituuttanut koskaan nälkäisenä. Eri asia on se että vuosien jälkeen olen kerrankin kokenut aitoa nälkää, mikä johtuu siitä että on ollut kuusi tuntia syömättä ilman välipaloja tai mielitekoja. Ennen kerkesi jotain, mielitekojen seurauksena, suuhun aina ennenkuin "oikea nälkä" ennätti.

Kaali ja tonnikala ei maksa paljoa. Halvemmalla saat kuin Jackymakupajoja.

/edit. Hillapuuri oli sekunnin nopeampi :wink: .

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-10 09:50:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ywia kirjoitti:
Hmm... Olen kyllä kuituja yrittänyt syödä, joskus on jäänyt alle sen 20g:n, joskus mennyt yli ja yleensä mulla on vatsa vähän löysänä, joka tapauksessa. Eli ilmeisesti kuitujen määrä ei ole niinkään tärkeä?

Tässä hetimmiten on vähän vaikea aloittaa karppausta, koska minulla on ylppäreitä vielä jäljellä: ensi viikon keskiviikkona matematiikka (ja matematiikkaa laskiessa tulee kunnon nälkä) ja sitä seuraavana viikkona on englanti. kykkiessä ahdistuneena tunteja toivoen, että pääsee läpi, koska muuten kaikki menee uusintaan, lisää syömisentarvetta... Enkä uskaltaisi ihan niiden kokeiden aikaan vaihtaa ruokavaliota niin radikaalisti, ettei vain alku-uupumus iske. :S

Sitten, toinen ongelma: Vaikka asunkin vielä vanhempieni luona, en voi:
-heittää vaaleaa leipää ja keksejä menemään, koska muut niitä syövät
-ei ole itsellä eikä perheelläkään niin paljoa rahaa, että voisi ostaa vaadittavasti kasviksia tai lihaa
-en hirveän usein haluaisi syödä lihaa, aikaisemmin olin laktovegetaristi eli jonkinlainen pieni inho lihaa kohtaan löytyy
-sitten on tosiaan niitä ruoka-allrgioita

Eli kai karppausta voisi kuitenkin yrittää pienellä budjetilla?

Kuiduista, kun karsit niitä hiilareita, niin vatsasikin toimii paremmin. Mulla oli aina ennen vatsa löysä, nyt ei enää.

Ylppäreiden aikana ei tarvitse tehdä mitään hurjia muutoksia, mutta jos lisäät kasviksia ja karsit sokereita, jaksat kyllä keskittyäkin paremmin. Syö kunnon aamiainen ennen kirjoituksia, äläkä turhia stressaa. Ehdit kyllä kirjoitusten jälkeenkin keskittyä ravintoon. :D

saisitko perheesi siirtymään edes pois vaaleista viljoista ja sokerista? Jos ryhdyt muuttamaan elintapojasi ja kerrot aikeistasi perheellesi, voisivatko he lähteä mukaan vertaistueksi? Mitä kustannuksiin tulee, kun luovut pullista, karkeista, kakuista, vaaleista leivistä, makupaloista jne, voit niillä rahoilla ostaa enemmän ruokaa. Täällä on myös ketjuja pienen budjetin karppauksesta, ei sitä nyt joka päivä tarvitse pihvejä syödä. :D

Itse olin ennen karppausta 11 vuotta ilman lihaa, vaan nyt syön sitäkin ja voin huomattavasti paremmin, Kaikkeen tottuu, mutta sinun ei tarvitse syödä mitään, mitä et oikeasti halua/pysty. Kunhan saat tarvittavat ravintoaineet. Täällä on paljon allergisia ja aina löytyy vaihtoehtoja.

Mitä tuohon makeutusainejuttuun tulee, niin en itse lähtisi sille linjalle ollenkaan. En käytä mitään makeutuksia ja mielestäni sokeriaddiktin on hyvä oppia siitä makeudesta pois. Itselläni ainakin se toimi parhaiten niin, kahdessa viikossa pääsin irti riippuvuudestani.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-10 09:57:16 
Poissa
sintti
sintti

Vanhempani ovat sen verran kauan jo syöneet vaaleaa leipää niin sen poisjättäminen olisi heille yhtä vaikeaaa kuin polttamisen lopettaminen. :/ Eli se ei toimi. Veljeni sen sijaan syö oikeastaan pelkästään ruisleipää, elää terveellisesti, syö kuitua runsaasti ja on vegaani. Hänellä se toimii hyvin.

Tekisi mieli aloittaa terve, uusi elämä heti, mutta minkäs ylppäreille mahdat... :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-10 10:05:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ywia kirjoitti:

Tekisi mieli aloittaa terve, uusi elämä heti, mutta minkäs ylppäreille mahdat... :)

Olet aloittanut sen jo, kun otat asioita selville ja täällä meidän kanssa kirjoittelet! :D
Kuitenkin keskity ihan rauhassa kirjoituksiin, stressaaminen on haitaksi kaikelle oppimiselle. Ajatusten muutos on on jo loistava alku.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-10 10:19:56 
Poissa
sintti
sintti

Tuolla oli jossain keskustelua vähän rahan ongelmista ja silmään pisti se, että jotkut eivät halunneet/jaksaneet mennä metsään "kykkimään", keräämään sieniä tai marjoja! Mutta sehän on aivan mielettömän kivaa, kykkiä syksyltä tuoksuvassa metsässä keräten sieniä ja marjoja, ilmaista ruokaa!

ViestiLähetetty: 2007-09-10 10:27:05 
Poissa
kermakarppi
kermakarppi

Gaston kirjoitti:
Jos ei viljat tuota muita ongelmia, niin kyllähän noita kaikkia voi syödä... mutta aika vähän jos haluaa alakarpata.

Jos ongelmana on makeanhimo, viljaa ei pidä syödä. Se on nopeampaa hiilihydraattia kuin pöytäsokeri.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-10 10:35:25 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ywia kirjoitti:

Aloita tosiaan ihan rauhassa vasta niiden jälkeen. Älä ainakaan vedä hiilareista luukkua kertarysäykselllä kiinni ennen kokeita, koska se on keholle iso muutos.

Sinänsä koepäivien aamiaisella voisi ehkä syödä nykyisiä aamiaisia enemmän rasvaa ja prodea, vaikka voissa paistettua munakasta. Sen kanssa voi syödä vaikka omenan, niin hiilarin määrässä ei tapahdu äkkimuutosta. Hiilariaamiaisen aikaansaama veren sokerin lasku nimittäin vie suorituskyvyn ja keskittymiskyvyn, sen lisäksi mitä se aiheuttaa nälälle. Voisit ehkä kokeilla jonain aamuna ennen koetta miltä tuntuu?

(Hiilarin pitäminen nykyisellä ja rasvan ja proteiinin lisääminen on vastoin painonhallintatavoitettasi, mutta jos kyse on vain parista yksittäisestä päivästä, sillä ei ole merkitystä. Rasva ja proteiini on laillista opintodopingia! ).

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00