Hei!
Miltäs näyttää seuraavanlainen ruokavalio minulle? Olen mitoiltani
172cm/79kg. Laihdutus siis todellakin olisi tarpeen...

Kopsasin tuon suoraan finfoodin sivustolta (oli esimerkkinä). Energiaa tuosta kertyy 1200-1400 kcal, niin luki sivustolla. En todellakaan tiedä miten paljon minun kokoiseni naisen pitäisi saada päivässä mitäkin... Ihan ulalla ollaan.

Olen tässä 3 vuoden aikana lihonut 15kg, eli kolme vuotta sitten olin ihannemitoissani. En edes tajua miten olen voinut lihoa noin paljon! Välillä paino on hiukan pudonnut, sitten taas noussut. Nyt olen ihan tosissani päättänyt, että LAIHDUN. Ainakin sen 9kg.

Ikinä en ole ollut mitenkään liikunnallinen, mutta aina kumminkin jollain tapaa liikkunut. Tosin en niin säännöllisesti. Herkut aina maistuneet...
Finfoodin sivustolla sanottiin, että seuraavanlaisella ruokavaliolla useimpien paino pitäisi pudota suositellun verran viikossa (eli ilmeisesti ½-1kg/viikko).
Aamiainen:
- pari viipaletta leipää, joille sipaisu pehmeää kasvimargariinia
- 1-2 viipaletta vähärasvaista juustoa tai lihaleikkelettä
- kasviksia leivälle
- 1 purkki vähärasvaista jogurttia tai viiliä
- kahvia tai teetä
Lounas:
- runsaasti kasviksia raasteena, salaattina jne.
- 1-2 perunaa tai 1 dl riisiä tai pastaa
- pieni annos kala-, broileri- tai liharuokaa, esimerkiksi 1 broilerinkoipi ilman nahkaa
- viipale täysjyväleipää, johon sipaisu pehmeää kasvimargariinia
- lasillinen rasvatonta maitoa tai piimää
Välipala:
- hedelmä, täysjyväsämpylä tai pikkupulla
- kahvia tai teetä
Päivällinen:
- lautasellinen keittoa tai 2 dl pata- tai laatikkoruokaa ja runsaasti kasviksia
- 1 täysjyväsämpylä, sipaisu pehmeää kasvimargariinia
- 1 viipale vähärasvaista juustoa tai leikkelettä
- 1 purkki vähärasvaista jogurttia tai viiliä tai lasillinen rasvatonta maitoa tai piimää
Iltapala:
- hedelmiä
- viipale täysjyväleipää, sipaisu pehmeää kasvimargariinia
- kasviksia leivälle
- kahvia tai teetä
(
http://www.finfood.fi)
Kiitos erittäin paljon jos joku jaksaa hieman valaista tuosta ruokavaliosta, saanko tuosta liikaa/liian vähän energiaa?