karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-10 06:29:58

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 31 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: karppauskokeiluni.
ViestiLähetetty: 2007-06-28 14:04:47 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Hei vaan kaikille! :smt006 Olen jo pitkään lueskellut tätä palstaa ja olen päättänyt kokeilla vhh-ruokavaliota jo vuosia jatkuneiden vatsavaivojeni takia jotka tosin ovat olleet tosin melko lieviä , mutta todella ärsyttäviä nimittäin päivittäiset ilmavaivat iltaisin , ajoittainen ummetus ja joskus on ollut myös vatsakipuja.

Laihtuminen ei ole todellakaan tavoitteeni enemminkin painon rauhallinen lisääminen :) ( painan 61 kg ja olen hieman alle 180 cm pitkä nuorimies)
Myöskin jatkuva väsymys ja suvussani esiintyvä aikuisiän diabetes ovat saaneet minut innostumaan asiasta.

Aikaisemmin ruokavalioni on ollut vahvasti viljapainotteinen vaikkakin kuntosaliharrastuksen myötä olen lisännyt proteiinin ja hyvien rasvojen määrää.

tässä esim. VANHASTA ruokavaliosta:

Aamiainen : 1 dl kaurahiutaleita mikrossa , 3 rkl raejuustoa ,sokeritonta mehukeittoa silmämääräisesti , 2 leipää ( päällä margariinia , lihaleikettä ja kurkkua tai muuta vihannesta ) , kananmuna ja 2 lasia vettä , kahvi maidon kera

Lounaaksi : mitä nyt onkaan ruokana , vihanneksia + oliiviöljyä loraus , 2 leipää samoilla päällisillä. Lasi vettä tai maitoa. Usein ruuan höysteenä lihaleikettä tai raejuustoa jos on todella proteiiniköyhää.

Välipala: ehrmann , 1dl mysliä , joku hedelmä esim. banaani , omena tai mandariini ja lasi vettä

Illallinen : purkki tunaa , lihaleikettä tai raejuustoa tai näitä sekaisin , kasviksia , pari leipää samoilla päällisillä ja lasi vettä tai maitoa.

näiden lisäksi olen koulussa välipalana aina välillä syönyt banaania ja/tai pähkinöitä/ manteleita

mutta nyt olen karsinut perunan , riisin , leivän ja muut viljatuotteet kokonaan pois samoin hedelmät ( varmuuden vuoksi. Vai kannttaisko mun joku omena tai mandariini syödä , kun luonnollista ruokaahan se on?) Ruokavalion runko on kuitenkin pysynyt samana mutta leikkeleet ja juustot on vaihtuneet täysrasvaisiin , munia menee enemmän samoin pähkinöitä , manteleita ja pellavansiemenrouhetta. Kahvin ja rasvattoman rahkan sekaan olen lorauttanut vähän kuohukermaa .Voita sekä oliiviöljyä olen ruokiin myöskin lisäillyt. Porkkanaa olen syönyt aika runsaasti joka käsittääkseni on " huonoimpia" kasviksia mutta eiköhänse meikäläisen hyväkarppaukseen sovi ihan mainiosti. Vai mitä?

Nyt on vasta kolmas päivä menossa ja olo on aika lailla samanlainen kuin ennenkin , tosin rusauttelu on vähentynyt huomattavasti ja vatsa on muutenkin toiminut hyvin. Eilennä särki vähän päätä mutta se johtu ehkä vaan raittiin ilman puutteesta. Liikuntakin on sujunut samalla lailla kuin ennenkin mitä olen vähän ihmetellyt...tuleekohan mulla piilohiilareita jostain ? :D Oon lukenut tämmöstä opusta kuin " Vähähiilihydraattinen elämäntapa" ja siinä kirjoittaja laittaa maapähkinät , cashew- ja pistaasipähkinät pannaan mm. Tämä ei kaiketi koske minua , kun en havittele ketoosia? Eihän noissa pähkinöissä ole hh:ja paljon paskaakaan ja runsas rasva ja protsku hidastavat niiden imeytymistä.

Mutsi on vähän ihmeissään kattonut tätä mun touhua. Pelkää , että laihdun ihan luurangoksi. Ainoo mikä tässä on ärsyttänyt on se että saa melkein joka päivä pilkkoa seuraavalle päivälle vihanneksia tai ottaa pakastimesta marjoja jääkaappiin sulamaan ja keitellä munia ym. Pitäis opetella vähän kokkailemaankin en ole vielä väsännyt muuta kuin munia ja pekonia pannulla voissa paistettuina. ja tietysti hinta on kans yks seikka.

Mites muuten kuuluis suhtautua esim Lidlissä muutävään tonnikalaan jossa ei lue ravintoarvoja ollenkaan ...uskaltaako semmosta ihan sokkona ostaakaan , tai leikkeleihin missä on 1.5 g sokeria? :?:

Sitten vielä semmonen huolettaa , kun lähden reilun viikon päästä espanjaan kolmeksi viikoksi vieraaseen perheeseen asumaan ja jos siinä vaiheessa olen todennut hyväkarppauksen paremmaksi tavaksi syödä kuin vanhan leivän ja muun viljan puputtamisen niin mitenköhän mahtavat meikäläisen " nirsoiluun " suhtautua. Mitä nyt esim leipäkulttuurista maailmalla tiedän niin taitaa skandinaavian ulkopuolella kaikki leipä olla vaan vehnämössöä ja päälle vielä vedetään purkki sokerijogurttia ja " ai kun oli täyttävä aamupala! " . Varmaan vedän siellä aika vegelinjalla :lol: . noh....ya lo veremos.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-28 15:37:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Eiköhän epsanjan perussapuskoilla oo helpompi karpata ku kotimaisella. Siellä käytetään paljon vihanneksia, rasvaa ja lihaa. Liekkö riisiä muualla ku paellassa.
Onnea vaan karppaamiseen : )

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-28 21:22:32 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

turbo-orvokki kirjoitti:
Eiköhän epsanjan perussapuskoilla oo helpompi karpata ku kotimaisella. Siellä käytetään paljon vihanneksia, rasvaa ja lihaa. Liekkö riisiä muualla ku paellassa.
Onnea vaan karppaamiseen : )

no toihan oli hyvä uutinen! kiitoksia vaan. :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-28 21:27:42 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Jatka vaan niinkuin uumoilit, Sinulla ei ole mitään syytä karsia hedelmiä tai porkkanaa tai pähkinöitä pois.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-29 13:54:36 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tänään otin jälkkäriksi 3 palaa Lidlin Ecuadorilaista tummaa suklaata. ( että palautuu varmasti kovista treeneistä :lol: )

Ja ai että oli hyvää! ennen en ole välittänyt tummasta suklaasta yhtään , mut esim fazerin sinistä tai muuta maitosuklaata saattoi helposti mennä kokonainen levy eli se 200 g . :twisted:

Nyt ei ollut mitään vaikeuksia lopettaa herkuttelemista tohon kolmeen palaan. Paras juttu tosiaan mitä oon karppauskokeiluni myötä huomannut on makeanhimon katoaminen...tai siis totta kai makea edelleen maistuu , mutta en HIMOITSE sitä enää eikä sitä ole pakko saada. Ennen ku oli ottanut lounaalla pari palaa jotain vaasan ruiskänttyjä niin johan tuli niin helvetinmoinen himo saada jotain jälkkäriä esim puoli litraa lakujätskiä tai suklaalevy.

Ja aina kun oli kaapissa jemmassa jotain karkkia niin ei ne montaa päivää siellä pysyneet vaan ne oli pakko syödä kerralla kaikki pois homehtumasta.

Eilennä mulle tarjottiin jäätelötötteröä, ei tehnyt yhtään mieli joten laitoin pakkaseen jemmaan " juhlapäivän " varalle. Samoin laitoin jemmaan AIVAN ÄLYTTÖMÄN säkin karkkia jotka sisko mulle toi tuliaisiksi .
Ja sielä ne kans pysyy. ens viikolla saatan jotain sieltä pussukasta maistaa , oikeestaan mieluummin otan tota tummaa chokolaatia 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-03 21:58:10 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tänään kävin pitkästä aikaa juoksemassakin. Ja hyvinhän se jalka nousi ellei jopa paremmin kuin ennen. 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-04 10:57:16 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Metusalem kirjoitti:
Eilennä mulle tarjottiin jäätelötötteröä, ei tehnyt yhtään mieli joten laitoin pakkaseen jemmaan " juhlapäivän " varalle. Samoin laitoin jemmaan AIVAN ÄLYTTÖMÄN säkin karkkia jotka sisko mulle toi tuliaisiksi .
Ja sielä ne kans pysyy. ens viikolla saatan jotain sieltä pussukasta maistaa , oikeestaan mieluummin otan tota tummaa chokolaatia 8)

Tervetuloa karppilammikkoon minunkin puolesta. Muistapas syödä sitten kunnollisia annoksia rasvan kanssa, kun sulla ei tuo paino ole ongelmana. Noista herkuista.. minulla kesti jonkin aikaa päästä hiilarikierteestä eroon. Hyvin meni, jos pysyi karkista erossa, mutta jos erehtyi yhdenkään ottamaan, niin hiilarihimot nousi heti pintaan. Nykyään, jo 1,5v karpanneena, pystyn syömään tavallista kermajäätelöä ja ehkä leffassa muutaman tavallisen karkinkin. Mutta lukumäärä on tosiaan muutama ja stoppi tulee hyvin äkkiä noihin äklömakeisiin. (Miten ihmeessä sitä on joskus saanut kokonaisen irtokarkkipussin alas?? :smt120 )

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-04 13:32:50 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

öhöm tänään menikin sitten se jätskitötterö ja paljon suklaata :twisted: hehee kyl mä melkein viikon jaksoin odottaa.

Tänään aamulla oli kyllä ihan jumalaton päänsärky. Liekö ollut ketoosi tulossa? Noh siitä ei enää huolta söin yhden banaaninkin. Oon täs vähän kelaillut että onks tässä touhussa oikeen mitään järkeä. Mua on joka ilta pierettänyt ei ehkä niin paljoa kuin ennen mutta on kummiskin eikä olo ole viikon aikana muuttunut yhtään sen energisemmäksi kuin korkeilla hiilareilla.

Ainoo ero normaaliin olotilaan on ollut se , että mulla on päätä särkenyt kahdesti ja on ollut helpompi kieltäytyä makeasta....tosin sekään ei onnistunut tänään :D voi vittu.

Tosin vaikka ehkä karppaukseni loppuukin tähän aion margariinin sijasta levittää leivälleni voita ja käyttää kermaa , partista ja rasvaista lihaa ja kalaa! :wink: Kevyttuotteet ei ole mua varten.

Sainpahan tästä ainakin kipinän ruuanlaittoon , ei tartte aina syödä mutsin kokkaamia mauttomia perunamössöjä. Onhan tää ollut mielenkiintoinen kokemus. Nyt kun lähen Espanjaan syön kyllä kaikkea mitä eteen laitetaan tietysti selvää roskaruokaa lukuunottamatta. ( ei niistäkään mitään haittaa ole silloin tällöin nautittuina IMO) Tiedä sitten vaikka epsanjalainen leipä sopisi mun vatsalle paremmin kuin suomalainen.

En mä kyllä enää niin paljoa hiilareita meinaa syödä kuin. ennen. Eli KTL:än suositusten mukaan eli reilusti yli puolet hiilareita. ( 60 - 70 % ) Kuulostaa mun korvaan ihan tasapainottomalta. Enemmän rasvaa ja protskua ja kohtuullisesti hiilareita on mun kanta. Taitaa olla se rasva mikä mun makeanhimon tuhosi...ei ehkä niinkään hiilareiden poisjättäminen. Olen nyt myös oppinut ettei ole väliä onko leipä ruista, kauraa vai vehnää ...vaan sillä onko se täysjyvää vai ylijalostettua jauhoa.

Mutta kohtuus kaikessa!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-04 14:04:48 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

hitto et rupes muuten väsyttää syöpöttelyn jälkeen. Tai sit tää johtuu siitä että kävin tänäänkin juoksemassa. Kädet kyllä líikkuu näppäimistöllä vilkkaasti mut katse jää helposti jumittamaan. :roll: PRKL!! Just ku oli hyvä putki päällä... :smt089

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-04 14:18:03 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Metusalem kirjoitti:
hitto et rupes muuten väsyttää syöpöttelyn jälkeen. Tai sit tää johtuu siitä että kävin tänäänkin juoksemassa. Kädet kyllä líikkuu näppäimistöllä vilkkaasti mut katse jää helposti jumittamaan. :roll: PRKL!! Just ku oli hyvä putki päällä... :smt089

Mulla taasen käy silleen että väsyneenä alan karsastamaan ja silmät menee mihin sattuu ja jos yrittää lukea jotain, niin teksti ei kun vaan pomppii silmissä...

Mutta oikeesti, on älyttömän hienoa että sinun ikäinen (ikääsi tietämättä kuitenkaan mutta kertomukseesi pohjautuen) nuori ihminen ottaa terveysasiat vakavasti ja ymmärtää, kuinka tärkeä asia terveys ja ravitsemus on. Kyllä se siitä lähtee, ja kun suhtaudut rauhallisesti ja armollisesti itseäsi ja muita ihmisiä kohtaan, et ala kuulostaa "kiihkouskovaiselta"(ravitsemustieteissä) ja fanaatikolta muidenkaan silmissä. Vaikutatkin semmoiselta, joka osaa kuulostella itse, mikä on hyväksi. Terveydessä ja elämässä ylipäätään.

Tsemppiä :smt023

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-04 15:08:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Metusalem kirjoitti:
Kädet kyllä líikkuu näppäimistöllä vilkkaasti mut katse jää helposti jumittamaan. :roll: PRKL!! Just ku oli hyvä putki päällä... :smt089

Lisää viinaa vaan, kyllä se putki siitä taas lähtee käyntiin.. 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-05 18:57:53 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Onkos teiän mielestä reilu viikko liian lyhyt aika siihen , että näkisi sopiiko vhh itelle terveysmielessä vai ei?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-05 19:21:10 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Metusalem kirjoitti:
Onkos teiän mielestä reilu viikko liian lyhyt aika siihen , että näkisi sopiiko vhh itelle terveysmielessä vai ei?

On ehdottomasti liian lyhyt aika.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-05 19:35:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Painon rauhalliseen lisäämiseen ei ketoosi sovi. Hiilarit ainakin juuri yli ketoosirajan. Ja siihen seuraavaan kysymykseen, mikä on ketoosiraja, vastaan etukäteen, että veteen piirretty viiva. Yli 60g/päivä hiilareita kuitenkin. Paljon liikkuvalla enemmänkin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-23 16:19:28 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Taalta espanjasta kirjoittelen. Ruoka on ollut kylla kaikkea muuta kuin karppia. Esim espanjalaisessa munakkaassahan on enemman perunaa kuin munaa tai sipuleita. Ja aamiainen on kylla kaiken huippu. Nimittain paahdettua leipaa ja paallysvaihtoehtoina margariinia , marmelaadia tai suklaapahkinalevitetta. Vihanneksista ja lihasta ei tietoakaan :x ja ravintolassa melkein joka annoksessa perunaa ja nekin yleensa ranskalaisia perunoita!!

On kylla usein ollut todella vasynyt olo , en tieda sitten johtuuko vaan auringosta ja reissaamisesta vaiko sitten hiilareista. Olin kylla yllattynyt siita miten lihavia monet espanjalaiset ovat...kadulla kun katsoo ohikulkijoita niin tilanne nayttaa melkein pahemmalta kuin Suomessa.

noh kotiin paastyani ajattelin jatkaa karppauskokeiluani. Onkos muuten marinoitu liha esim kanasuikaleet niin kovin paha juttu kun on niin vaikea loytaa marinoimattomia? Taalla kasvaa muutes banaaneja! siis epsanjassa! :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-23 16:25:05 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

sitten viela semmonenkin etta salaateissa on lahes aina maissia

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-29 16:04:32 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

nyt on pari päivää oltu kotona ja ei ole tultu niin karpisti syötyä. Ihan hyvä varmaan kun ei varmaan kroppa tykkäisi kun korkeilta hh määriltä rykästään reilusti alas.

Puuroa , italianpataa ja yhden sämpylän olen syönyt muuten olen leivät ,perunat , karkit ja muun jättänyt rauhaan.

Nyt huomenna aion aloittaa ( oikeestaan jo tänään) uuden kokeilun nyt kun ei ole mitään esteitä sille lähitulevaisuudessa. Ihan törkeä väsymys ollut viimepäivinä johtuuko sitten matkasta vaiko mahataudista jota podin pari päivää vaiko korkeista hiilareista , ehkä näistä kaikista.

Jos nyt pari viikkoa kokeilis ja kattois häviävätkö vatsavaivat ja väsymys. Eikös pari viikkoa ole aikalailla riittävän pitkä aika?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-30 13:57:21 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Mä huomaan kyllä heti olossani muutoksia, kun vedän reilummin hiilareita. Aamulla söin voileipäkakun jämät ja silmät painuu kiinni ja tekis mieli mässyttää jotain. Pari viikkoa kohtalaisen tiukkaa linjaa on ihan hyvä kokeilu. Sen jälkeen sitä sitten on helpompi kokeilla vielä seuraavat pari viikkoa ja seuraavat... Jos haluaa ihan oikeita muutoksia, niin pitää jättää ne leivät sinne hyllyyn. Mun ei tartte syödä kuin pala, niin heti vaikuttaa. Siitä ei tule mitään, että päivässä voi syödä sen palan ja sitten ihmetellään kun ei toimi.

Sopivat ruoka-aineet löytyvät sillä, että jättää pois kaikki mitä on päättänytkin. Leipä, makarooni, peruna, riisi. Kun on kokeillut sen pari viikkoa ja huomaa olon parantuneen, voi kokeilla mitä voi lisätä. Omasta kokemuksesta se peruna saa ainakin ilmat kerääntymään.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-31 13:36:51 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Olin itsekin juuri Espanjassa ja Englannissa ja kyllä Suomessa on helpompaa karpata kuin missään muualla! Vehnää on joka ruuassa, pastaa, perunaa ja riisiä joka ruuassa. Sokeria ja sokeria....Salaatit on ainoa vaihtoehto mitä voi syödä jos haluaa elää kunnon karpisti. No, reissussa en halua nipottaa, joten söin mitä sattui, mutta kotona tuntui ihanalta palata taas tuttuun karppimeininkiin.
Parasta on kun voi tehdä itse ruokansa niin tietää mitä syö.
Minulla on karppielämää takana vuoden alusta ja tämä sopii minulle niin hyvin, että pois en vaihda. Harrastan kovasti liikuntaakin (juoksua noin 40 km viikossa ja pyöräilyä) ja sekin menee oikein mukavasti karppina.
Tsemppiä sinulle!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-12 08:50:57 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Nyt olen aloittanut uuden kokeilun tällä kertaa ainakin 3 viikon pituisen. Tietää sitten varmasti parantaako tämä oloani. Nyt on viikko takana ja tuli tuossa ostettua vähän aikaa sitten Melkein kivikautinen keittokirja ja sen ohjeita sitten tullut testailtua. Mä tosin olen keittiössä ihan täystunari. :oops:

Eilenkin yritin tehdä Neopaleohampurilaisia , jotka nyt ei ihan onnistunut mutta sainpahan jonkinlaista vatsantäytettä. Otin niistä kuvankin , ehkä rupean myöhemmin pitämään ruokapäiväkirjaa kuvien kera :P kun sain kameraan paristot ladattua.

Mun täytyy nyt pysyä erossa pähkinöistä erityisesti suolatuista. Eilennä esim. ostin pienen pussin Pirkan pistaasipähkinöitä. Välipalalla söin 10 , mutta päivällisen jälkeen tv:tä katsoessa mun oli pakko syödä kaikki loput. Sitä ennen olin just syönyt 2 tommosta paleo hampparia ja puolikkaan paprikan.

Ei toi vielä mitään parhaimpita iltoina olen syönyt pussikaupalla manteleita , pekaani- , saksan , -hassel , -maa ja pistaasipähkinöitä sekä maapähkinävoita suoraan purkista. :lol: Ihme kyllä paino ei ole siltikään noussut , mutta ei tossa silti ollut mitään järkeä.

Tosin parempi niitä pähkinöitä ahmia kuin karkkeja , minä kun saan makeaa suuhuni niin sen jälkeen ei ole enää mitään rajaa.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 31 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00