Juu 2-3 vuoden tauon jälkeen aloin karpata uudestaan, kun takana on raskaus ja imetykset, niin nyt sitten vihdoin uskaltauduin takaisin tänne. Aloitus oli helppoa, kun perusperiaatteet olivat hyvin muistissa, ja nyt 4 viikon jälkeen painoa on tippunut melkein 4 kiloa. Ihan hyvä saavutus,joskin paljon tiputettavaakin.
Mutta mutta, silloin muutama vuosi sitten laihduin n25 kg:a ja kaikki tuli takaisin kun tulin raskaaksi, joten pitkä on taas taival edessä ja nyt päätinkin että viimeinen kerta kun laihdutan. Sinänsä tavallaan ei huomaa laihduttavansa kun saa syödä niin hyvin, mutta siltikin tahtoo mieli haluta jotain hiilari voittoista! Siis olen pitänyt aika tiukasti hiilarit tuossa 30-50 hujakoilla ja se tuntuu aika hyvin sopivan.Makean himo pysyy parhaiten poissa näin.
No nyt olen sitten ymmälläni kun kävin finelin sivuilla, jota en näköjään vieläkään ole oppinut tulkitsemaan. Hiilarit, imeytyvä ym käsitteet sekaisin.. Onko karppia esim. syödä hernekeittoa, ja vielä jos lisää siihen vaikka lihan lisäksi raejuustoa, onko ok? Siis että vielä pysyy päivän hiilarit alle 50g. Toinen ihmetyksen aihe on sinappi,joka ei kyllä varmaan mikään karppi herkku olekaan, mutta jos se pysyy kohtuudessa niin onko ok? Ei siis monia grammoja vaan esim. teelusikka/pv. Olen nimittäin tykästynyt siihen "maajussille morsian" viime vuoden jaksoista tuttuun sinappi kurkkuun. Ei sinappia suoraan kurkun päälle vaan tänään kokeilin, että pilkon runsaasti kurkkua ja siihen öljyä ja teelusikallinen sinappia, ja ah olipa hyvää. Muuten en pidä oikein tuorekurkun mitään sanomattomasta mausta, mutta sillä tavoin saan uppoamaan kurkkua vaikka kuinka paljon.
Ei mitään ihan must juttuja ne minulle ole nuo herneet ja sinappi, mutta jotain hiilarimaailman kaipuu hommia kai...
Noh, suunnalleen samoilla linjoilla olen ajatellut jatkonkin, että pienehköillä hiilarimäärillä menisin, koska se tosiaan vähentää kaiken makeanhimon, eikä näinollen tarvi miettiä, milloin saa päivänaikana syödä sen pari palaa tummaa suklaata, nyt sitä ei vaan muistakaan. Silloin muutama vuosi sitten nimittäin jäin koukkuun siihen tummaan ja sitä vaan päivät mietti joko nyt söisi sen palan.
Tälläisia pohdin täällä ja jos joku vielä vaan viitsisi selittää sitä finelin imeytyvä/hiilihydraatti eroja. Sekä sitten sitä mikä ero esim. kuivatulla ja tuoreella herneellä, toisessa hiilarit korkeammat, vaikka kaiketi suurinpiirtein samanverran laittaisin niitä keittoon?