karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-06 23:32:35

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2007-09-17 15:20:05 
Poissa
sintti
sintti

Juu 2-3 vuoden tauon jälkeen aloin karpata uudestaan, kun takana on raskaus ja imetykset, niin nyt sitten vihdoin uskaltauduin takaisin tänne. Aloitus oli helppoa, kun perusperiaatteet olivat hyvin muistissa, ja nyt 4 viikon jälkeen painoa on tippunut melkein 4 kiloa. Ihan hyvä saavutus,joskin paljon tiputettavaakin.
Mutta mutta, silloin muutama vuosi sitten laihduin n25 kg:a ja kaikki tuli takaisin kun tulin raskaaksi, joten pitkä on taas taival edessä ja nyt päätinkin että viimeinen kerta kun laihdutan. Sinänsä tavallaan ei huomaa laihduttavansa kun saa syödä niin hyvin, mutta siltikin tahtoo mieli haluta jotain hiilari voittoista! Siis olen pitänyt aika tiukasti hiilarit tuossa 30-50 hujakoilla ja se tuntuu aika hyvin sopivan.Makean himo pysyy parhaiten poissa näin.
No nyt olen sitten ymmälläni kun kävin finelin sivuilla, jota en näköjään vieläkään ole oppinut tulkitsemaan. Hiilarit, imeytyvä ym käsitteet sekaisin.. Onko karppia esim. syödä hernekeittoa, ja vielä jos lisää siihen vaikka lihan lisäksi raejuustoa, onko ok? Siis että vielä pysyy päivän hiilarit alle 50g. Toinen ihmetyksen aihe on sinappi,joka ei kyllä varmaan mikään karppi herkku olekaan, mutta jos se pysyy kohtuudessa niin onko ok? Ei siis monia grammoja vaan esim. teelusikka/pv. Olen nimittäin tykästynyt siihen "maajussille morsian" viime vuoden jaksoista tuttuun sinappi kurkkuun. Ei sinappia suoraan kurkun päälle vaan tänään kokeilin, että pilkon runsaasti kurkkua ja siihen öljyä ja teelusikallinen sinappia, ja ah olipa hyvää. Muuten en pidä oikein tuorekurkun mitään sanomattomasta mausta, mutta sillä tavoin saan uppoamaan kurkkua vaikka kuinka paljon.
Ei mitään ihan must juttuja ne minulle ole nuo herneet ja sinappi, mutta jotain hiilarimaailman kaipuu hommia kai...
Noh, suunnalleen samoilla linjoilla olen ajatellut jatkonkin, että pienehköillä hiilarimäärillä menisin, koska se tosiaan vähentää kaiken makeanhimon, eikä näinollen tarvi miettiä, milloin saa päivänaikana syödä sen pari palaa tummaa suklaata, nyt sitä ei vaan muistakaan. Silloin muutama vuosi sitten nimittäin jäin koukkuun siihen tummaan ja sitä vaan päivät mietti joko nyt söisi sen palan.
:o
Tälläisia pohdin täällä ja jos joku vielä vaan viitsisi selittää sitä finelin imeytyvä/hiilihydraatti eroja. Sekä sitten sitä mikä ero esim. kuivatulla ja tuoreella herneellä, toisessa hiilarit korkeammat, vaikka kaiketi suurinpiirtein samanverran laittaisin niitä keittoon?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-18 08:53:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tervetuloa takaisin karppauksen pariin! Sinulla onkin alkanut laihtuminen hienosti! Yritän vastata joihinkin kysymyksiisi.

- Finelistä katsotaan imeytyviä hiilareita.
- Hernekeitto ja raejuusto = ihan OK, mutta aika rasvatonta; minä lisäisin hernariin creme fraichea ja raejuustoa. 8) Monet karpit eivät syö papuja yms. mutta minä teen säännöllisesti esim. chili con carnea, jota syön sitten juuri creme fraichen ja/tai raejuuston kera (keskieurooppalainen raejuusto on rasvaisempaa kuin suomalainen, joten täällä pelkän raejuuston lisääminenkin riittää) :P .
- Minusta myös sinappi on OK, mutta itse käytän Dijonia, jossa ei ole sokeria.
- Tumma suklaa (kaakaopitosuus yli 70 %) on OK, mutta mielellään vain jälkiruuaksi, jolloin muu ruoka hidastaa suklaan hiilareita. Jos määrät nousevat liikaa, pieni tauko voi olla paikallaan.
- Minä käytän sekä kuivattuja että tuoreita (tai pakaste-) herneitä kuten myös papuja, mutta se pitää jokaisen vain itse miettiä ja kokeilla, sopiiko vai ei.

Minähän syön jopa hedelmiä: mutta en koskaan pelkästään, vaan aina jälkiruuaksi tai muuten osana ruokaa, jolloin proteiini ja rasva hidastaa hiilareiden vaikutusta. :wink:

Hyvää jatkoa karppitiellä!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-18 13:28:41 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos vastauksesta. Silloin aikanaan olin ns. hyväkarppi, mutta nyt tunnen, että alakarppina makeanhimo onneksi häipyy ja ajatus olikin ,että olisin niin pitkään alakarppina, että saan oikein kunnolla kiloja pois. mikä tarkoittaa varmaankin seuraavaa vuotta, koska ylimääräisiä kiloja on niin paljon.

Mutta ainakin nyt on tuntunut tosi helpolle tämä laihduttaminen. Ainut miinuspuoli on se, että maha tahtoo olla jatkuvasti löysällä, on ollut kokoajan, eikä loppua tunnu tulevan :cry: . Katselin tuossa vanhoja keskusteluja sen aiheen tiimoilta ja yleinen käsitys tuntuu olevan, että hiilarilisäys olisi se tie normaalimpaan mahan toimintaan. Nyt minua sitten pelottaa nostaa niitä hiilareita, kun ja jos pamahtaakin päälle se näläntunne ja jatkuva makean ajatteliminen, mitä ei nyt tällä hetkellä tunne ollenkaan. Itseasiassa nyt on niin hienotilanne, että pärjään kolmella ruoka-annoksella hyvin koko päivän, eikä tarvi edes välipaloja, ja paino laskee hienosti!!

Joten niitä hiilarilisiä ajattelin noilla herneillä ja ehkä pavuillakin hakea. Vai onko se niin , että se on pakko olla jotain viljaa, että mahan toiminta normalisoituu? No se sinappi onkin sitten toinen juttu, kun en pidä dijonnin mausta, auran sinappi on niin paljon parempaa. Itse asiassa koti sinappi olisi sitä parasta, mutta se taitaa olla niin sokerista, että se kai täytyy unohtaa :oops:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-18 13:41:57 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

satusma kirjoitti:

Mutta ainakin nyt on tuntunut tosi helpolle tämä laihduttaminen. Ainut miinuspuoli on se, että maha tahtoo olla jatkuvasti löysällä, on ollut kokoajan, eikä loppua tunnu tulevan :cry: . Katselin tuossa vanhoja keskusteluja sen aiheen tiimoilta ja yleinen käsitys tuntuu olevan, että hiilarilisäys olisi se tie normaalimpaan mahan toimintaan.

Voi loppua ajan kanssa tuo kuratauti. Mullakin oli sitä jonkun aikaa alussa, mutta meni sitten itsestään ohi. Nykyään vatsa toimii vaihtelevasti, niinkuin mulla yleensäkin.

Kuidut saattais auttaa tuohon ongelmaan. Esim. pellavan siemeniä liotettuna vedessä. Kuitenkaan ei kannata panokoida ja muuttaa jotain keskenkaiken, vaan odotella jonkun aikaa ja tutkiskella. Antaa elimistölle aikaa mukautua.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-18 13:47:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

satusma kirjoitti:
Joten niitä hiilarilisiä ajattelin noilla herneillä ja ehkä pavuillakin hakea. Vai onko se niin , että se on pakko olla jotain viljaa, että mahan toiminta normalisoituu? No se sinappi onkin sitten toinen juttu, kun en pidä dijonnin mausta, auran sinappi on niin paljon parempaa. Itse asiassa koti sinappi olisi sitä parasta, mutta se taitaa olla niin sokerista, että se kai täytyy unohtaa :oops:

Tuo hiilarilisäyksen toimivuus selviää kokeilemalla. Minä kokeilisin ensin hedelmillä jälkiruuaksi tai sitten juuri chili con carnella ja sitten joskus kuukausien päästä kokeilisin viljalla, jos muut keinot ei auta.

Jos syöt sinappia teelusikallisen ruuan seassa, sillä tuskin on merkitystä. Jos syöt sinappia desin per ateria, kannattaa siirtyä sokerittomaan dijoniin. :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-18 13:57:27 
Poissa
Höylä Voi
Höylä Voi

satusma kirjoitti:
Itse asiassa koti sinappi olisi sitä parasta, mutta se taitaa olla niin sokerista, että se kai täytyy unohtaa

Tee itse:

Sinappi

Sinapin teko on helppoa! Ja tämä on kaikenlisäksi hyvää - eikä sisällä sokeria.

1 ½ dl sinappijauhoa
1 ½ dl sokeria vastaava määrä makeutusainetta tai maun mukaan
2 munaa
2 dl kermaa
½ dl balsamiviinietikkaa
1 rkl öljyä
Sekoita kaikki aineet, kiehauta ja jäähdytä.

Ohje täältä:
http://users.kymp.net/p303525a/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-18 15:27:32 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

satusma kirjoitti:
No se sinappi onkin sitten toinen juttu, kun en pidä dijonnin mausta, auran sinappi on niin paljon parempaa. Itse asiassa koti sinappi olisi sitä parasta, mutta se taitaa olla niin sokerista, että se kai täytyy unohtaa :oops:

Kerran monta vuotta sitten mulla meinas mennä joulu pilalle, kun ei muistettu tehdä /ostaa myyjäisistä kotitekoista sinappia kinkun kanssa. Sain hyvän korvikkeen sekoittamalla dijoniin jotain paljasta kermaa, olisko ollut kermavaahtoa tai smetanaa. Sillain laimentuu se terävä maku. (Mutta nyt jo makuaisti on sen verran muuttunut, että mikään muu kuin dijon ei tule kyseeseen. ;) )

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-18 16:49:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Meillä on tehty jouluksi sinappia aina. Pieneen kuppiin laitetaan:

sinappijauhoa jotain rkl tai pari
sokeria ripaus tai hunajaa
kermaa tai mustaa kahvia tilkka
kiehuvaa vettä

sekoitetaan

Avaa tukkoisen nenän. Saa hiukset nousemaan pystyyn ilman geeliä.
Sitä ollaan laittavinaan kinkun päälle niin tulee sopivan vähän.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-18 21:30:40 
Poissa
sintti
sintti

Voi kiitos kaunis noista sinappi resepteistä. Oon aina tykännyt itsetehdystä, kun se on niin tulista ja makeaa, mutta nythän sen sokerin voi korvata makeutusaineella.
Joo en ainakaan ole karppausta jättämässä tämän mahan löysyyden vuoksi. Lähinnä vaan ihmettelen, koska minulla on ollut mukamas kaiken kestävä maha :lol: , siis kun muut mahataudissa minuun ei yleensä iske. Enkä ole ikinä kärsinyt mistään laktoosi ym. jutuista, siksi olenkin ymmälläni mitä tämä nyt on. Jotenkin sen kai täytyy kuitenkin liittyä tähän alakarppaukseen, koska en muista, että minulla olisi silloin aikoinaan, kun hyväkarppasin, tälläisiä oireita,hmmm, outoa!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00