karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-05 00:04:19

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2007-09-20 12:37:11 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos jos joku viitsii selittää tai laittaa linkkiä.

1. Mikä on se makeutusaine joka sopii karppaukseen? Hermesetasko?

2. Mitä on pufa? Liittyy kai jotenkin rasvoihin..?

ViestiLähetetty: 2007-09-20 12:41:57 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Salme-Orvokki kirjoitti:
2. Mitä on pufa? Liittyy kai jotenkin rasvoihin..?

Polyunsaturated Fatty Acid = monityydyttymätön rasvahappo

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-20 12:48:05 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Tuon makeutusaineen kanssa on aika yksilöllistä, mikä sopii. Mä käytän steviaa, mutta se ei tosiaankaan kaikkeen sovi (maultaan). Välillä olen käyttänyt sakariinia (ihme sivumaku siinä) ja aspartaamia (tätä yleensä vältän). Noissa keinomakeutetuissa limsoissa on tuota aspartaamia ja asesulfaami-K:tä, jotka mulle tuntuu sopivan pieninä määrinä ja karkeissa on polyoleja, jotka mulle laittaa herkästi mahan sekaisin/ kuralle. Kokonaista rasiaa tällaisia karkkeja ei kannata syödä kerralla varsinkaan tyhjään mahaan. Joillakuilla mikä tahansa keinomakea aiheuttaa makeanhimoa ja heille ne eivät ilmeisesti sovi. Kermavaahdon makeutan 1 tl vanilliinisokeria/ 2 desin purkki vaahdotettua kermaa. Pieni määrä tavallista sokeria/ hunajaa etc. ei tätä hommaa kaada.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-20 12:49:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jos karppaukseksi käsitettään hiilihydraattien välttäminen, niin silloin kai mikätahansa vähähiilihydraattinen makeutusaine on sopiva.

Toisaalta nuo keinotekoiset makeutukset saattavat aiheuttaa mielenkiintoisia oireita (makeanhimoa, maha sekaisin tai muuten vaan maistuu pahalle..). Jotkut suosivat makeutukseen steviaa, joka on makea kasvi. Toiset vaan opettavat suunsa vähemmälle makealle eli maku "karppituu" vähän ajan päästä = ei tarvita makeutusta.

Tahdoin kai sanoa, että jos haluat makeutusainetta käyttää, katso mitä purkki on syönyt ja miltä se tuntuu omassa mahassa/suussa.

E: taitaa tuosa ylhäällä lukea ihan sama...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-20 14:21:19 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Varsinkin leivonnaisissa kannattaa tsekata tota millä korvaa sokerin. Eli hermetas-jauhe melkein korvaa sokerin , ja jää jopa melkein sama muoto (ainakin mutakakussa) Muita leivonnaisia en oo kokeillut.

Mut muuten mäkin suosin steviaa silloin todella harvoin jos jotain makeutusta esim. johonkin jälkiruokaan tarvin. Ainakin mustaherukoiden kanssa, koska ne on todella happamia...

Mulla oli joku puoli vuotta parasta ennen päivä tuossa mitä tilasin luonnonkeskuksesta yli puoli vuotta sitten (jauhetta), ja siitä on jäljellä ainakin 95%. Riittoisaa tavaraa. Ja vaikka siinä on toi päiväys mennyt niin ei kai siitä tule mitenkään epäterveellistä..? Viisammat vastatkoon :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-20 20:40:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

rantaiso kirjoitti:
Kermavaahdon makeutan 1 tl vanilliinisokeria/ 2 desin purkki vaahdotettua kermaa. Pieni määrä tavallista sokeria/ hunajaa etc. ei tätä hommaa kaada.

Komppaan Rantaisoa. Kun suu karppiutuu, sitä makeutustakin tarvii sitten vähemmän. Stevia on mulle outo juttu, joten siihen en ota kantaa, mutta kaikki makeutusaineet ovat terveyden kannalta epäilyttäviä elintarvikkeita.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-24 22:03:27 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Minä käytän makeutukseen intiaanisokeria. Siinä on mineraaleja enemmän kuin puhdistetussa sokerissa - hiilihydraatteja tietysti siinäkin on. Mutta kermavaahtoon ja ruuan kanssa syötävään puolukkasurvokseen ropsautan sitä pikkasen. En halua käyttää keinomakeuttajia. Intiaanisokerin maku on vähän fariinisokerimainen, mutta se sopii kyllä tosi hyvin puolukkarahkaan ja uuniomenoihin... :lol: :lol:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00