karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-05 00:12:37

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2007-09-23 00:49:13 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Mä huomasin, että joka kerta kun mä syön bearnaise-kastiketta, niin mulle tulee jälkeenpäin kauhee päänsärky. Ensin mä aattelin, että ruuasta tuli silloin liiasta rasvasta (25 g voita siinä kertasatsissa). Mutta nyttemmin luulen, että tuossa Blå Bandin jauheessa täytyy olla jotain ainetta, joka pikemminkin sen aiheuttaa eikä liika voi! Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia? Pitäis kait ottaa lusikka kauniiseen käteen ja tehdä se kastike ihan alkuaineista saakka. Vertailun vuoksi Stockmannin valmiista bearnaisekastikkeesta (ranskassa tehtyä, myydään pienissä lasipurkeissa) mun päätä ei alkanut särkeä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-23 07:20:10 
Poissa
eliittijäsen
eliittijäsen

Natrimuglutamaatti?

Edit:
Lainaa:
Ainesosat
Ainesosat: Kasvirasva, sakeuttamisaine (E 1442 maissipohjainen), maltodekstriini, rasvaton maitojauhe, laktoosi, suola, emulgointiaineet (E 451 ja soijalesitiini), maitoproteiini, sipuli, happo (sitruunahappo), arominvahvenne (mononatriumglutamaatti), hiivauute, kananmunan keltuainen, persilja, kurkuma, sitruuna-aromi, rakuuna, väriaine (E 150c), mustapippuri- ja rakuunauute.

Tekisin minäkin ihan itse... :roll:

ViestiLähetetty: 2007-09-23 11:00:31 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

rantaiso kirjoitti:
Mutta nyttemmin luulen, että tuossa Blå Bandin jauheessa täytyy olla jotain ainetta, joka pikemminkin sen aiheuttaa eikä liika voi!

Natriumglutamaatti (E621)? Klassinen päänsäryn aiheuttaja

rantaiso kirjoitti:
Pitäis kait ottaa lusikka kauniiseen käteen ja tehdä se kastike ihan alkuaineista saakka. Vertailun vuoksi Stockmannin valmiista bearnaisekastikkeesta (ranskassa tehtyä, myydään pienissä lasipurkeissa) mun päätä ei alkanut särkeä.

Niinpä. Blå Bandin Bearnaisen ainesosat:

Kasvirasva, sakeuttamisaine (E 1442 maissipohjainen), maltodekstriini, rasvaton maitojauhe, laktoosi, suola, emulgointiaineet (E 451 ja soijalesitiini), maitoproteiini, sipuli, happo (sitruunahappo), arominvahvenne (mononatriumglutamaatti), hiivauute, kananmunan keltuainen, persilja, kurkuma, sitruuna-aromi, rakuuna, väriaine (E 150c), mustapippuri- ja rakuunauute.

Ei juuri Bearnaisea muistuta...

PS. Olen ollut siinä käsityksessä, että pussikeitoissa on aina transrasvoja. Tuosta ei nyt käy ilmi onko kasvirasva osittain kovetettua vai ei. Voisi näkyä Ruåtsin tai Tanskan kielisillä webisivuilla.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-23 11:08:17 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kitrus kirjoitti:
Natrimuglutamaatti?
Edit:
Lainaa:
Ainesosat
Ainesosat: Kasvirasva, sakeuttamisaine (E 1442 maissipohjainen), maltodekstriini, rasvaton maitojauhe, laktoosi, suola, emulgointiaineet (E 451 ja soijalesitiini), maitoproteiini, sipuli, happo (sitruunahappo), arominvahvenne (mononatriumglutamaatti), hiivauute, kananmunan keltuainen, persilja, kurkuma, sitruuna-aromi, rakuuna, väriaine (E 150c), mustapippuri- ja rakuunauute.

Tekisin minäkin ihan itse... :roll:

:oops: Ups, Kitrus oli jo sanonut ihan kaiken, ja minä vaan hyökkäsin refleksinomaisesti kuin kissa hiiren kimppuun. :oops: Olen vaan vihainen elintarviketeollisuudelle näistä valmiskamoista. :evil: Ne kun olisivat niin näppäriä, jos ne olisivat kelvollisia sisäiseen käyttöön...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-23 11:35:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Moni asiantuntija on kokonaan tyrmännyt natriumglutamaatin eli aromivahventeiden käytön ruoassa. Ainakin siinä tapauksessa, että pyrkii valmistamaan terveellistä sellaista. Täällä on aika hyvä yhteenveto: http://www.kolumbus.fi/rahola/sanastot/n.html#natr

Itse syynään tuoteselosteet enkä yleensä osta mitään sellaista, jossa sitä on (esim. lihaliemet, fondit jne.). Poikkeuksena jotkut aasialaiseen ruokaan liittyvät maustekastikkeet joiden väsääminen itse olisi ylivoimainen urakka.:)

"We don´t need dogs for feelings but for psychological growth."

Katsahteluita-blogi
Haukkublogi

Viestin otsikko: Vian bearnaise?
ViestiLähetetty: 2007-09-23 11:48:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Laitoin menneellä viikolla Vian bearnaisekastiketta. Oli hyvää eikä ollenkaan imelää. Tuotemerkkihän on nykyisin HK:n. Valitettavasti en muista tuoteselosteesta mitään ja pakkauskin on jo mennyt kartonkikeräykseen. Onko kellään kaapissa? :?:

Katsahteluita-blogi
Haukkublogi

Viestin otsikko: Re: Vian bearnaise?
ViestiLähetetty: 2007-09-23 11:58:07 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Harjus kirjoitti:
Laitoin menneellä viikolla Vian bearnaisekastiketta. Oli hyvää eikä ollenkaan imelää. Tuotemerkkihän on nykyisin HK:n. Valitettavasti en muista tuoteselosteesta mitään ja pakkauskin on jo mennyt kartonkikeräykseen. Onko kellään kaapissa? :?:

Tuolla voisi olla

http://www.viamaailma.fi/

(En pääse koko sivulle, koska se vaatii uudempaa flashiä. Hyi hyi sivun suunnittelijalle)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-23 12:40:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ei löydy tuotevalikoimasta bearnaisea eikä ihme, sillä se saattoi olla hollandaiseakin. Ei löydy sitäkään.:) En ole tainnut tietää, mitä olen valmistanut... Apuvaa... :shock:

Katsahteluita-blogi
Haukkublogi

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-23 12:55:45 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Harjus kirjoitti:
Ei löydy tuotevalikoimasta bearnaisea eikä ihme, sillä se saattoi olla hollandaiseakin. Ei löydy sitäkään.:) En ole tainnut tietää, mitä olen valmistanut... Apuvaa... :shock:

Oliskos se ollut vaikka toi?

Tärkkelystä noissa Ehdoissa vähän on, mutta muuten näyttäisi olevan ehtaa tavaraa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-24 07:08:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

savu kirjoitti:

Ei. Bearnaisessa tai hollandaisessa ei käytetä kermaa eikä lihalientä, vaan jos ko. soosi tehdään itse, siinä on viinietikkaa tai sitruunamehua, mausteita, keltuaisia ja paljon voita.
:evil: Olen itse yrittänyt pariin kertaan tehdä sitä itse onnistumatta :twisted: kohta siirryn valmistuotteisiin :evil:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-24 07:19:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Suzi kirjoitti:
savu kirjoitti:

Ei. Bearnaisessa tai hollandaisessa ei käytetä kermaa eikä lihalientä, vaan jos ko. soosi tehdään itse, siinä on viinietikkaa tai sitruunamehua, mausteita, keltuaisia ja paljon voita.
:evil: Olen itse yrittänyt pariin kertaan tehdä sitä itse onnistumatta :twisted: kohta siirryn valmistuotteisiin :evil:

Samasta syystä mäkin haluan käyttää valmiita tuotteita, jos niiden sisältämät ainekset ovat hyväksyttävissä. En muista, moneenko kertaan olen saanut kastikkeen piloille. Syynä on ollut varmaankin se, että sitä ei ole tarjoilut heti vaan on odotettu esim. pihvin paistumista. Voi ja muna ovatkin sitten alkaneet erottua... :cry:

Katsahteluita-blogi
Haukkublogi

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00