Metusalem kirjoitti:
Oon myös huomannut , että mulla on finnejä ruvennut tulemaan pitkän tauon jälkeen
Useilla käy näin karppauksen aluksi. Useilla kuitenkin iho paranee alkufinnien jälkeen paljon aiempaa ehommaksi. Samoin n. 3 kuukauden päästä on odotettavissa hiustenlähtöä, kun uudempaa vahvempaa hiusta pukkaa esille ja hedelmällisessä iässä olevilla naisilla pari ensimmäistä kiertoa tulee keskimäärin oikein... Eli siis koko kahden kierron vuotomäärä kerrallaan tai kokoajan tms
Kaikki tuo on normaalia. Karppaus aiheuttaa ison hormonimuutoksen. Vasta nyt saat riittävästi rasvaa kehon hormonituotannon parantamiseksi.
Metusalem kirjoitti:
( syynä ehkä juusto , joka rupeaa jo yököttämään ) ja yöllä on ollut voimakkaita suonenvetoja pohkeessa. Tosin ei nyt vähään aikaan.
Karppaus on lähtökohtaisesti diureettista, eli nesteen ja elektrolyyttien riittävästä saannista pitää huolehtia erikseen. Pitää juoda paljon, mutta jos juo hanavettä, elektrolyyttejä pitää saa riittävästi. Joko juo Vichyä, ota antisaltia ja merisuolaa tai ota magnesium-tabletteja. Saa apteekista tai luontaistuotekaupasta.
Metusalem kirjoitti:
Olen syönyt paljon rasvaa ja proteiinia , mutta silti mulla on 3 tunnin päästä nälkä ihan samalla lailla jos olisin syönyt pastaa tai risottoa parin leivän kera.
Todennäköisesti syöt liikaa proteiinia. Liian suuri määrä proteiinia nostaa insuliinia siinä missä hiilarikin. Paljonko syöt proteiinipitoista ruokaa, arvioilta?
Metusalem kirjoitti:
Kaipaan kyllä kovasti varsinkin leipää mutta myös riisiä , perunaa , banaania ja pastaa...
Todennäköisesti johtuu myös samasta, eli saat liikaa proteiinia. Kaipaukset lähtevät riittävällä rasvalla.
Metusalem kirjoitti:
tuntuu itsensä rääkkäämiseltä kieltää itseltäni näin paljon ruokaa , kun ei ole ollut painon kanssa ongelmia ennenkään.
Miksi karppaat?
Metusalem kirjoitti:
Karppausta sanotaan usein ihmisen luonnolliseksi ruokavalioksi , mutta viljojen ja perunan rajoittaminen jotenkin epäilyttää. Eihän ne ole mitään laboratoriossa luotuja vaan
Kaupasta saatavat viljatuotteet nimenomaan ovat laboratoriossa luotuja. Aito peruna ei., mutta se on täynnä tärkkelystä. Se on siis tyhjää energiaa. Voit syödä aterian yhteydessä, jos tarvitset sen energian, eli olet vaikkapa voimanostaja.
Metusalem kirjoitti:
luonnonkasveja...ja eikös peruna ja maissi ole ollut tärkeä osa inkkarien ruokavaliota jo todella pitkään ( heimosta riippuen tietty)
Inkkarit liikkuivat anaerobisilla spurteilla vähän enemmän kuin nykyihminen. Ainakin länkkäreissä
Metusalem kirjoitti:
Sit vielä tällainen näkökulma , kun esim Antti Heikkilä kirjoissaan ihailevasti kirjoittaa ranskalaisesta rasvaisesta ruokakulttuurista johon kyllä minun tietääkseni kuuluvat myös patonki ja kroissantit jotka on kaikkea muuta kuin vähähiilihydraattisia

Oon
Vähähiilihydraattisen idea ei ole hiilihydraattien vähyys, vaan glykeemisen kuorman ja sen kautta insuliinin säätö. Helpoimmin sen tekee hiilareita vähentämällä, mutta voi sen tehdä toisinkin. Ranskalainen syö leipänsä rasvaisessa seurassa ja määrät ovat varsin vähäisiä suomalaiseen verrattuna.
Metusalem kirjoitti:
Muutenkin maissa jossa on vähemmän elintasosairauksia kuin meillä pohjolassa syödään kyllä enenmmän rasvaa muttei silti vähähiilihydraattisesti.. Hyvänä esimerkkinä Italia.
Hiilaria on antipastoissa, mutta rasvan kanssa ja keittotavan perusteella pienemmällä glykeemisellä kuormalla. Ei Italiassa pääruokana ole sen enempää pastaa kuin pizzaakaan.