karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-05 01:39:11

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 46 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2007-09-14 12:03:07 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Nyt 9 päivää karpanneena ja aiemman reilun viikon kokeilun perusteella näyttäis vähän siltä , ettei karppauksesta olekaan mun väsymyksen ja muiden omituisten oireiden parantajaksi.

Toisin kuin useilla mun vireystaso ei ole parantunut yhtään...ehkä jopa huonontunut. Oon myös huomannut , että mulla on finnejä ruvennut tulemaan pitkän tauon jälkeen ( syynä ehkä juusto , joka rupeaa jo yököttämään ) ja yöllä on ollut voimakkaita suonenvetoja pohkeessa. Tosin ei nyt vähään aikaan.

Olen syönyt paljon rasvaa ja proteiinia , mutta silti mulla on 3 tunnin päästä nälkä ihan samalla lailla jos olisin syönyt pastaa tai risottoa parin leivän kera.
Kaipaan kyllä kovasti varsinkin leipää mutta myös riisiä , perunaa , banaania ja pastaa...tuntuu itsensä rääkkäämiseltä kieltää itseltäni näin paljon ruokaa , kun ei ole ollut painon kanssa ongelmia ennenkään. Karppausta sanotaan usein ihmisen luonnolliseksi ruokavalioksi , mutta viljojen ja perunan rajoittaminen jotenkin epäilyttää. Eihän ne ole mitään laboratoriossa luotuja vaan luonnonkasveja...ja eikös peruna ja maissi ole ollut tärkeä osa inkkarien ruokavaliota jo todella pitkään ( heimosta riippuen tietty)
Sit vielä tällainen näkökulma , kun esim Antti Heikkilä kirjoissaan ihailevasti kirjoittaa ranskalaisesta rasvaisesta ruokakulttuurista johon kyllä minun tietääkseni kuuluvat myös patonki ja kroissantit jotka on kaikkea muuta kuin vähähiilihydraattisia :lol: Oon myös kuullut , että monet ranskalaiset syövät aamupalakseen vain kroissantin ja maitokahvin. Miten helvetissä semmosella aamiaisella jaksaa lähteä töihin/kouluun ?? :-k

Muutenkin maissa jossa on vähemmän elintasosairauksia kuin meillä pohjolassa syödään kyllä enenmmän rasvaa muttei silti vähähiilihydraattisesti.. Hyvänä esimerkkinä Italia.

En väitä , että karppaus olisi täyttä paskapuhetta enkä tuomitse sitä minään muotidiettina tai harhaoppina. Me ihmiset ollaan kumminkin niin erilaisia. Monet ovat nähtävästi saaneet siitä apua ongelmiinsa mikä on hienoa ja jatkakaa vaan samaan malliin jos siltä tuntuu. Mutta mun kohdalla tällainen ruokavalio ei tunnu toimivalta.

Taidan mennä tästä syömään täysjyväpastaa ja VOIleipää. Chao! 8)

P.S laittakaa ihmeessä kommentteja ! Karpit ovat niin hyviä väittelemään ja perustelemaan väitteensä :)

ViestiLähetetty: 2007-09-14 12:12:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Metusalem kirjoitti:
P.S laittakaa ihmeessä kommentteja ! Karpit ovat niin hyviä väittelemään ja perustelemaan väitteensä :)

Pistäisitkö vähän syömisiäsi ylös ja muitakin tietojasi, niin sitten voi kommentoida.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-14 12:13:18 
Poissa
OT-karppi
OT-karppi

P.S. Se on ciao!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-14 12:13:44 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Ensimmäisenä noista oireista tulee mieleen tarpeettoman suuri proteiinin määrä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-14 12:18:07 
Poissa
voipallo
voipallo

jos ei painon kanssa ole ongelmia ja noin perustelee itselleen viljojen ja tärkkelyksen käytön, niin siitä vaan. kuulostaa kyllä samalta vehnäiseltä demonilta, joka munkin korvaan on joskus kuiskutellut pehmeitä, lapsuuden herkut vain puuttuivat listalta.

italiassa väestö lihoo muuten melkoista vauhtia, eikä välimeren maissa syödä voileipiä kuten täällä. leivällä pyyhitään lautanen, sitä uitetaan öljytilkassa tai kastikkeessa.

ViestiLähetetty: 2007-09-14 12:24:17 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Metusalem kirjoitti:
Oon myös huomannut , että mulla on finnejä ruvennut tulemaan pitkän tauon jälkeen

Useilla käy näin karppauksen aluksi. Useilla kuitenkin iho paranee alkufinnien jälkeen paljon aiempaa ehommaksi. Samoin n. 3 kuukauden päästä on odotettavissa hiustenlähtöä, kun uudempaa vahvempaa hiusta pukkaa esille ja hedelmällisessä iässä olevilla naisilla pari ensimmäistä kiertoa tulee keskimäärin oikein... Eli siis koko kahden kierron vuotomäärä kerrallaan tai kokoajan tms ;-)

Kaikki tuo on normaalia. Karppaus aiheuttaa ison hormonimuutoksen. Vasta nyt saat riittävästi rasvaa kehon hormonituotannon parantamiseksi.

Metusalem kirjoitti:
( syynä ehkä juusto , joka rupeaa jo yököttämään ) ja yöllä on ollut voimakkaita suonenvetoja pohkeessa. Tosin ei nyt vähään aikaan.

Karppaus on lähtökohtaisesti diureettista, eli nesteen ja elektrolyyttien riittävästä saannista pitää huolehtia erikseen. Pitää juoda paljon, mutta jos juo hanavettä, elektrolyyttejä pitää saa riittävästi. Joko juo Vichyä, ota antisaltia ja merisuolaa tai ota magnesium-tabletteja. Saa apteekista tai luontaistuotekaupasta.

Metusalem kirjoitti:
Olen syönyt paljon rasvaa ja proteiinia , mutta silti mulla on 3 tunnin päästä nälkä ihan samalla lailla jos olisin syönyt pastaa tai risottoa parin leivän kera.

Todennäköisesti syöt liikaa proteiinia. Liian suuri määrä proteiinia nostaa insuliinia siinä missä hiilarikin. Paljonko syöt proteiinipitoista ruokaa, arvioilta?

Metusalem kirjoitti:
Kaipaan kyllä kovasti varsinkin leipää mutta myös riisiä , perunaa , banaania ja pastaa...

Todennäköisesti johtuu myös samasta, eli saat liikaa proteiinia. Kaipaukset lähtevät riittävällä rasvalla.

Metusalem kirjoitti:
tuntuu itsensä rääkkäämiseltä kieltää itseltäni näin paljon ruokaa , kun ei ole ollut painon kanssa ongelmia ennenkään.

Miksi karppaat?

Metusalem kirjoitti:
Karppausta sanotaan usein ihmisen luonnolliseksi ruokavalioksi , mutta viljojen ja perunan rajoittaminen jotenkin epäilyttää. Eihän ne ole mitään laboratoriossa luotuja vaan

Kaupasta saatavat viljatuotteet nimenomaan ovat laboratoriossa luotuja. Aito peruna ei., mutta se on täynnä tärkkelystä. Se on siis tyhjää energiaa. Voit syödä aterian yhteydessä, jos tarvitset sen energian, eli olet vaikkapa voimanostaja.

Metusalem kirjoitti:
luonnonkasveja...ja eikös peruna ja maissi ole ollut tärkeä osa inkkarien ruokavaliota jo todella pitkään ( heimosta riippuen tietty)

Inkkarit liikkuivat anaerobisilla spurteilla vähän enemmän kuin nykyihminen. Ainakin länkkäreissä ;-)

Metusalem kirjoitti:
Sit vielä tällainen näkökulma , kun esim Antti Heikkilä kirjoissaan ihailevasti kirjoittaa ranskalaisesta rasvaisesta ruokakulttuurista johon kyllä minun tietääkseni kuuluvat myös patonki ja kroissantit jotka on kaikkea muuta kuin vähähiilihydraattisia :lol: Oon

Vähähiilihydraattisen idea ei ole hiilihydraattien vähyys, vaan glykeemisen kuorman ja sen kautta insuliinin säätö. Helpoimmin sen tekee hiilareita vähentämällä, mutta voi sen tehdä toisinkin. Ranskalainen syö leipänsä rasvaisessa seurassa ja määrät ovat varsin vähäisiä suomalaiseen verrattuna.

Metusalem kirjoitti:
Muutenkin maissa jossa on vähemmän elintasosairauksia kuin meillä pohjolassa syödään kyllä enenmmän rasvaa muttei silti vähähiilihydraattisesti.. Hyvänä esimerkkinä Italia.

Hiilaria on antipastoissa, mutta rasvan kanssa ja keittotavan perusteella pienemmällä glykeemisellä kuormalla. Ei Italiassa pääruokana ole sen enempää pastaa kuin pizzaakaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-14 14:40:12 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Olen karppaillut siis vain testatakseni auttaisiko se väsymykseen ja vatsavaivoihin. Proteiineja on tullut aika paljon syötyä , mutta kyllä rasvaakin. Olen päivittäin syönyt väh. 2 munaa , välillä pekonia , partaäijää/mummoa, pähkinöitä / manteleita , auringonkukansiemeniä..aina välillä tonnikalaa , jauhelihaa , kanaa....aika monipuolisesti siis.

ja miten niin kaupan viljatuotteet laboratoriosta? Tietysti siellä on säilöntäaineita ja muita lisäaineita parantamassa koostumusta niinkuin lihoissakin ym. Mutta pelloillahan se vilja on silti kasvanut. :?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-14 14:48:42 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kiti_ kirjoitti:
P.S. Se on ciao!

mut epsanjaks chao :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-14 14:58:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

moi metu!

lueskelin tossa sun toistakin ketjua. hyvin oot syöny... mullakin toi pähkinän himo :D

silti kokeilusi tulisi kestää hieman pidempään (lue:kuukausia)

kun nähtävästi urheilet ja olet nuori, sekä haluat painoasi nostaa, niin ei varmaan haittaa jos syöt enemmän noita hiilareita.

yllä olevaan: kaupan puhdistetut viljatuotteet ovat moskaa. pellosta ei ole enää paljoa jäljellä... labrasta jäämiä sitäkin enemmän.

itse nostin painoa hyväkarpilla ja runsaalla liikunnalla 10 kiloa. aika suuri osa on lihasta, mutta tullut mulle muotojakin, ruikku tyttö kun olin :wink:

tätä ennen painon nousi sekaruualla, siis paljon mysliä etc, ja kevytjugujakin... kunhan vaan söin-elimistö laitto varastoon syömättömyyskausien takia... vire vaan oli poissa.

jatka toki hyväkarppia!!!
virkeys ja naaman puhtaus tulee sieltä kyllä!! vedä vihanneksi ja uotilaa voilla! kyllä se siitä

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-14 21:12:12 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Metusalem kirjoitti:
Kiti_ kirjoitti:
P.S. Se on ciao!

mut epsanjaks chao :wink:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ciao :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-14 22:45:30 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Oon muuten huomannut , että hiilareita lisäillessä yks myönnytys johtaa aina toiseen. esim. 2 palaa ruisleipää -> sämpylä -> jäätelötuutti -> lakupötkö -> toinen mokoma -> jne :shock:

Oon tänään syönyt varmaan ainakin kymmenen palaa leipää ,pastaa, 100 g Lindtin 85 % suklaata , jäden ja vaikka kuinka monta lakupötköä. Ainakin 7 tai pikemminkin 10 . :oops: Mull on toi liikuntakin jäänyt viime aikoina aika vähäiseksi kun ei yksinkertaisesti ole energiaa..Pyöräily ja kävely menee. Sitäpaitsi mua rupee usein pyörryttämään kun käyn juoksemassa , samoin jos nousen nojatuolista nopeasti. Karppasin tai en.

Voiskohan olla niin , että mä syön liian suuria kerta-annoksia jolloin verenkierto keskittyy ruuansulatuselimiin aivojen kustannuksella? Ainakin tänään mä oon vetänyt ihan överiksi...ei stna :twisted: En kyl tiedä onko mun väsymyksellä mitään tekemistä ravinnon kanssa , kun on tullut monenlaista kokeiltua paitsi tota annosten pienentämistä ja vegeilyä lol sitä nyt ei ainakaan! :smt043 Kyllä mun mielestä jo viikossa pitäisi näkyä onko viljat tai peruna ollut SE ongelma. Näinhän heikkiläkin kirjoittaa...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-15 08:59:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

voi metusalem... oletko edes ollut täyttä viikkoa vähillä hiilareilla? tuntuu että syöt leipää yms vähän väliä...

toi huippaus voi johtua tietty muustakin... esim. alhainen Hb, flunssan poikanen yms.

mulla esim huippaa tätä nykyä jumittuneen niskan takia.

mä virtuaali-tsemppaan sua! karppaa, karppaa! :D

sit jos oikeesti tuntuu vielä pahalta niin... I rest my case :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-15 09:07:17 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Ella F kirjoitti:
voi metusalem... oletko edes ollut täyttä viikkoa vähillä hiilareilla? tuntuu että syöt leipää yms vähän väliä...

olen. ennen eilistä en ollut reiluun viikkoon syönyt leivän muruakaan. Hiilarit otin rehuista , mustikoista , meijerituotteista ja avokadosta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-15 09:16:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

mä oon vielä niin vauvakarppi, vähän jää kädet levälleen.

ilmaan voi vaan heittää, että syötköhän tarpeeksi rasvaa :roll: tai jtn.

sulla oli joku oliiviöljykammo espanjasta... mennyt ohi?

lisää tsemppiä :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-15 14:11:09 
Poissa
valtamerikarppi
valtamerikarppi

niin, manu chao...

http://es.youtube.com/watch?v=Xz-UvQYAmbg

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-17 18:07:01 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Vähän kyllä epäilyttää toi väite , ettei Italiassa muka syödä pastaa pääruokana. :shock: Tai että leipä syödään rasvaisessa seurassa muualla euroopassa ja että syötäisiin vähemmän leipää kuin Suomessa. Ainakin perinteinen espanjalainen aamupala on paahtoleipää ja marmelaatia eli ei rasvaa ollenkaan...paitsi ehkä kahvissa jos käytetään kermaa... Sama homma taitaa olla monissa muissakin euroopan maissa..

Ja mites sitten esim japsit jotka on laihinta porukkaa maailmassa ja aika terveitäkin , mut elää käytännössä riisillä. Muistaakseni ruoasta ja riisistä käytetään jaappanin kielessä samaa sanaa?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-17 18:51:20 
Poissa
kermakarppi
kermakarppi

Metusalem kirjoitti:
Ainakin perinteinen espanjalainen aamupala on paahtoleipää ja marmelaatia

Kuinka perinteinen on aamiainen, joka on syntynyt sen jälkeen, kun leivänpaahdin rantautui Espanjaan? :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-17 19:21:36 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

thimari kirjoitti:
Metusalem kirjoitti:
Ainakin perinteinen espanjalainen aamupala on paahtoleipää ja marmelaatia

Kuinka perinteinen on aamiainen, joka on syntynyt sen jälkeen, kun leivänpaahdin rantautui Espanjaan? :wink:

Onhan sitä leipää voitu paahtaa ennen paahtimen keksimistäkin, vaikka nuotion loimussa. ;)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-17 19:26:37 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Metusalem kirjoitti:
Ja mites sitten esim japsit jotka on laihinta porukkaa maailmassa ja aika terveitäkin , mut elää käytännössä riisillä. Muistaakseni ruoasta ja riisistä käytetään jaappanin kielessä samaa sanaa?

Minähän en aiheesta mitään tiedä, mutta tässä ketjussa sitä on käsitelty: http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?t=27349 (riisiä ainakin)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-17 20:12:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Japanilaiset syövät yli 60 kg kalaa vuodessa henkeä kohti. Eivät he suinkaan pelkällä riisillä elä.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 46 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00