karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-25 13:15:26

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2007-10-01 07:14:59 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2007-10-01 07:01:17
Viestit: 3
Ajattelin sitten minäkin kokeilla josko olo piristyisi vähän vähemmillä hiilihydraateilla ja näitä sivuja olenkin jo kahlannut edes takaisin. Joitakin kirjoja pitäisi vielä lukea, mutta saan ne yhdeltä tutultani enkä malta odottaa siihen asti vaan toivoisin teidän selventävän muutamaa asiaa jo nyt.

-Eli ensinnäkin mikä hiilarimäärä olisi ok, kun lukee pakkausselosteita? Sataa grammaa kohden siis? Jos nyt ajatellaan että ollaan suht tiukkoja hiilarimäärien kanssa.
-Onko olemassa mitään selkeää listaa mitkä kasvikset, hedelmät jne. käyvät. Ovatko esimerkiksi herneet, ananas, persikat, meloni ja viinirypäleet ok? Marjat ilmeisesti ovat. Ovatko kaikki?
-Miksi pitää käyttää nimenomaan kermaa, täysmaitoa ja kunnon juustoja (ei kevyitä) vaikka olin katsovinani että hiilarimäärä ei juurikaan ole eri? Vai katsoinko väärin..
-Mikä oli se makeutusaine joka oli kielletty? Luin sen jostain, mutta en enää löytänyt.
-Voiko tuota Finelin hakua pitää silla lailla luotettavana, että sen antamia vaihtoehtoja voi syödä huoletta?
-Mitä ihmettä on se teidän paljon puhuttu partaäijä ja mistä sitä saa?
:D

Ja lisäksi vielä minulle ei aamuisin juurikaa munat tai vastaavat uppoa vaan mielelläni söisin esimerkiksi rahkaa marjojen kanssa ja vaikka salaattia. Onko normaali maitorahka ihan ok ja voiko sitä jatkaa maidolla ja makeuttaa? Käykö myös normaali maustamaton jogurtti vai pitääkö sen olla jotain erityistä merkkiä?

Katselin tuossa millaisen ruokavalion voisin ottaa itselleni niin se sisältäisi suht paljon salaattia (väh. kerran päivässä), aamuisin usein rahkaa tai jogurttia, munia ja erilaisia lihaisia ruokia kasvisten kera. Naposteluun sitten vaikka pähkinöitä ja tummaa suklaata. Kuulostaisiko hyvältä? Itseäni kun pohdituttaa, että mistä tietää saavansa tarpeeksi rasvoja..

Kiitos jo etukäteen vastaajille. Tulen vielä varmasti käyttämään tietojanne hyväksi, kun epätietoisuus iskee :wink:


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-01 07:58:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-03 11:42:41
Viestit: 1791
Partaäijä. :D Sekä pohdintaa sen tiimoilsta karppausfoorumilla: Turkkilainen jogurtti

Aamupalavinkkejä

Ateriamatriisissa on listattu mitkä hh-grammat mihinkin hiilihydraattitietoiseen ruokavalioon olisivat passelit.

Toivottavasti et suutu kun pelkkiä linkkejä ladon. En tunne itseäni tarpeeksi tietäväiseksi neuvoakseni omin sanoin.

_________________
Timo Kuuselaa mukaillen: Epidemiologisten tutkimusten jälkianalyyseille näytään pantavan liikaa totuusodotuksia.

Kuva Toisaalta - mutta toisaalta.
Shit happens.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-01 08:43:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-10-07 10:28:00
Viestit: 1737
Huh, latasit paljon kysymyksiä. Hanki Salmenkaita&Tavin Laihdu ilman nälkää kirja. Siitä pääset ripeästi sisälle asiaan, ja siellä on myös kattava liiteosio.

Napostelut olisi syytä sellaisenaan unohtaa, vaan syödä ne n.3-4 ateriaa päivässä ja niiden yhteydessä ne pähkinätkin.

Tervetuloa mukaan! :D


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-01 09:00:02 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 56770
Tervetuloa!

Fineli on riittävän luotettava vaikka siellä on joitain virheitä. Käytä vain sitä. Itse oon pitänyt alhaisen hh rajana 5g /100g.

Kaikkia marjoja voi syödä päivittäin annoksen mutta hedelmiä vähemmän kun niissä on hiilareita enemmän. Mutta ovat ihan ok joskus jälkkärinä tai ruuan osana jolloin proteiini ja rasva laskevat glygeemista kuormaa eli ne ei vaikuta verensokeriin niin jyrkän nostavasti.

Pähkinät ja tumma suklaa ovat ok jälkkärinä mutta ei naposteluun, sillä napostelua vältetään ja syödään selkeät ateriat kolmesti päivässä niin verensokeri pysyy tasaisena.

Täysravsvaisia tuotteita syödään jotta saadaan tarpeeksi rasvaa. Sopivan rasvan määrän saat selville päättämällä ensin mitä hiilarirajaa noudatat ja sitten lasket proteiinitarpeesi 1-1,5kg ihannepainokiloa kohti. Tuo ylhäisempi luku jos liikut paljon. Loppu on sit rasvan osuus.

Mä en tiedä mistään kielletystä makeutusaineesta mutta aika moni pyrkii välttämään keinomakeutteita halutessaan noudattaan mahdollisimman luonnonmukaista linjaa.Suu tottuu aika pian vähempään makeuteen eikä sokeria tarvita kuin hyvin vähän. Itse käytän raakaruoko- ja hedelmäsokeria joskus pieniä määriä.

Maitorahka on ok mutta lorauta sekaan kermaa niin rasvansaanti tulee turvatuksi ja makukin on tosi hyvä marjojen kera. Pitää nälkää paremmin kerman kera. Normaali maustamaton jugurtti käy hyvin. Itsekin syön välillä bulgarian jugurttia vaihteeksi partaäijälle.

Muista syödä kasviksia reilusti. Vähintään se puoli kiloa päivässä! Niistä saa tosi maukkaita kun voissa paistelee ja salaatin päälle oliiviöljyä lorottelee. Käy katsomassa reseptiosiota niin saat mahtavia vinkkejä ruuanlaittoon.

Tsemmppiä sulle! Kyllä se siitä lähtee kun otat asoista selvää ja luet alan kirjallisuutta.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-01 09:22:04 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2007-10-01 07:01:17
Viestit: 3
Kiitoksia kovasti kaikille teille.
Eli napostelut voin unohtaa :D Tarkoittaako tuo aterimäärä siis kaikkia päivan aterioita (= ei tarvitse montaa lämmintä ruokaa/päivä). Jos vaikka syön tyyliin aamupalan, iltapalan ja päivällä lämpimän ruuan sekä yhden tai kaksi välipalaa?

Täytyy lähteä nyt illalla hakemaan se kirja niin pääsen paremmin sisälle tähän juttuun :)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-01 09:32:27 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 56770
Ateria on pienikin ruokailu. Jos otat kahvin kanssa jotain se on ruokailu. Jos syöt kunnon aterioita et tarvitse välipajoja. Käytä rasvaa niin se pitää nälkää kevyesti 5-6 tuntia. On sopiva ruokailuväli.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-01 12:10:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-06-09 13:01:57
Viestit: 627
Minun mielestäni ateria on sellainen suuhun laitettu palanen, joka vaikuttaa verensokeriin. En ole vielä selvittänyt itselleni, onko pelkkä kahvikin ateria. Minulla on aavistus, että se vaikuttaa nälkään jotenkin. Pelkkä vesi lienee turvallisin vaihtoehto sillion kun ei ole nälkä.

_________________
Miekka on lyömäsoitin


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-01 17:48:23 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2007-10-01 07:01:17
Viestit: 3
Olisin vielä halunnut tiedustella, että miten verensokeri pysyy kohdillaan? Nostaako vähähiilihydraattinen ruoka sokerit normaaleiksi vaikka ei siis syö mitään sokereita?
Ajattelin vain, ku itselläni on taipumusta siihen, että käy nopeasti heikottamaan kun verensokeri tipahtaa.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-01 18:17:44 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-19 22:47:51
Viestit: 5733
Verensokerit pysyvät tasaisena. Yleensä runsashiilihydraattista ruokaa syödessä verensokerit nousevat ensin nopeasti korkealle ja haima joutuu erittämään insuliinia, jotta glukoosi saadaan verestä soluihin. Insuliinia saattaa erittyä liikaa, joten verensokerit laskevat sitten liian alas tyypillisine heikotusoireineen.

Pienen sopeutumisajan jälkeen keho hyrrää vähähiilihydraattisella ruoalla kuin rasvattu.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-01 18:19:26 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-27 10:00:44
Viestit: 5088
trix kirjoitti:
Olisin vielä halunnut tiedustella, että miten verensokeri pysyy kohdillaan? Nostaako vähähiilihydraattinen ruoka sokerit normaaleiksi vaikka ei siis syö mitään sokereita?

Ei ruoka niinkään, mutta maksa pitää verensokerin tasaisena. Se säätelee verensokeria varastoimalla sitä itseensä ja tarvittaessa tekemällä sokeria muutamista lähtöaineista.

Tasapaino heittelee helpoimmin, kun syö suuria hiilarimääriä kerralla, kuten Hoover edellä mainitsi.

(Kovempi alkoholin nauttiminen haittaa maksan sokerintuotantoa, joten jos joskus ottaa reippaasti, kannattaa syödä sitä hiilariakin hieman. Koskee lähinnä tiukkoja ketokarppeja.)

_________________
Hyväkarppaava harrastelija.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-01 18:24:30 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2006-07-30 16:10:17
Viestit: 451
trix kirjoitti:
Olisin vielä halunnut tiedustella, että miten verensokeri pysyy kohdillaan? Nostaako vähähiilihydraattinen ruoka sokerit normaaleiksi vaikka ei siis syö mitään sokereita?


Sokerin syöminen itse asiassa laskee veren sokeria.... Hetken kuluttua.

Kun syöt vaikkapa tärkkelystä tai tavallista sokeria, veren sokeri nousee. Se saa haiman erittämään insuliinia ja insuliini on se hormoni, joka tiputtaa verensokerin ja saa kehon varastot, rasva- tai lihaskudoksen, täyttymään.

Koko homman juju on siis yksinkertaisesti insuliinin säätäminen.

Kun et syö mitään insuliinireaktiota aiheuttavaa, veren sokeri ei koskaan pääse laskemaan liian alas. Samaten kehosi ei yritä varastoida ylijäämiä rasvakudokseksi. Insuliini on myös tulehdusta ylläpitävä, siksi moni allerginen pääsee allergiaoireistaan ja iho voi yleensä paremmin.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-01 19:26:18 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-07-15 18:00:33
Viestit: 266
Savu, kiitos.

Olipa selkeä ja hienosti kiteytetty ydin tästä ruokavaliosta :)

_________________
20.7.2011: 172 cm, 74 kg


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)