salavaippa kirjoitti:
- Miksi rasvan merkitys on niin tärkeä? Tuntuu todella oudolta, että ohjeissa käytetään kuohukermoja ja juustot on rasvasia ja kaikki on sitä rasvaisinta, ei kevyttuotteita. Onko kevyttuotteiden käyttö kiellettyä, onko siitä haittaa?
Elämiseen tarvitaan energiaa ja suurin osa siitä kai yleensä saadaan juuri hiilareista. Jos vähentää hiilarit minimiin, energiaa pitää silti saada jostain, mielellään ei kuitenkaan proteiineista ja alkoholista, joten jäljelle jää rasva. Kevyttuotteissa on joskus yllättävän paljon hiilareita, kun taas runsasrasvaisissa ei välttämättä ollenkaan.
salavaippa kirjoitti:
- Olen mieletön maidon ystävä, onko maidon juominen kamalaa karppauksessa? Juon helposti yli puoli litraa päivässä, enkä tahtoisi vähentää, koska maito on lempijuomani. Eihän maito voi olla epäterveellistä! Niin.. ja nimeomaan rasvaton maito.
Riippuu ihan siitä minkälaista karppausta olet ajatellut. Kokeilemalla se selviää. Maidossa tais olla hiilareita joku 5%.
salavaippa kirjoitti:
- Muita ilmeisen rajamailla olevia ruoka-aineita, joihin olen tykästynyt.
Banaani, saako niitä silloin tällöin syödä? Käytän usein smoothieta tehdessäni (marjoja, rahkaa/jugurtti, banaania ja maitoa). Ja ongelma on vielä se, etten kamalasti muita hedelmiä voi syödä allergioiden takia. Varsinkaan tuoreina.
Porkkana, jotkut eivät taida juurikaan käyttää. Mikä yleinen mielipide on?
Maissi, taitaa olla herkkupäivän harvinainen vieras..?
Banaani ja maissi taitaa olla juurikin pelkkää tärkelystä, mutta jos et pysty niistä luopumaan, niin ei sille sitten mitään voi.

Porkkanaa syön itse aika paljon, on se perunaa parempi. Mulla on kyllä herkkupävä joka päivä, herkut on vaan karppia.

salavaippa kirjoitti:
- Saako välillä pitää karkkipäiviä?
Jos ehdottomasti haluat. Ei se kyllä painonhallintaa, rasvanpolttoa tai hiilarihimojen hallintaa edesauta, mutta jos on ihan pakko, niin sitten on. Mulla jää karkkimässäilystä ns. "putki" päälle, ja seuraavat päivät kärvistelen karkkihimossa. Ilman karkkipäivää ei tee edes karkkia mieli.
salavaippa kirjoitti:
- Oletteko kaikki kovia laskemaan hiilareita, vai onko joukossa sellaisia jotka vain päällisin puolin tarkkailevat etteivät suuria hiilarimääriä syö ja pitävät pääaineet poissa ruokavaliosta (pasta, riisi, peruna, sokeri jne) ? Onko sillä yhtään samanlaista hyötyä kuin tarkalla laskemisella?
Mä tarkkailin aluksi vaan päälisin puolin, mutta kun paino alkoi jumittaa, listasin koko päivän syömiset fineliin ja tuijotin järkyttynrrnä, kuinka paljon hiilareita söin, vaikka kuvittelin pitäneeni ne ihan minimissä.
Mieti ensin, paljonko hiilareita olet ajatellut päivässä syödä ja katsele sitten, paljonko niitä kertyy mainitsemistasi ruuista. Siitä voit sitten itse vetää johtopäätökset.