karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-11 23:22:37

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2007-10-06 18:17:04 
Poissa
sintti
sintti

Noniin. Aloitin uuden ketjun tyhmille kysymyksille. Oon kyllä selannu palstaa ja muuta, toivottavasti joku jaksaa näihinkin silti vastailla.

Eli, kysymyksiä karppauksesta:

- Miksi rasvan merkitys on niin tärkeä? Tuntuu todella oudolta, että ohjeissa käytetään kuohukermoja ja juustot on rasvasia ja kaikki on sitä rasvaisinta, ei kevyttuotteita. Onko kevyttuotteiden käyttö kiellettyä, onko siitä haittaa?

- Olen mieletön maidon ystävä, onko maidon juominen kamalaa karppauksessa? Juon helposti yli puoli litraa päivässä, enkä tahtoisi vähentää, koska maito on lempijuomani. Eihän maito voi olla epäterveellistä! Niin.. ja nimeomaan rasvaton maito.

- Muita ilmeisen rajamailla olevia ruoka-aineita, joihin olen tykästynyt.
Banaani, saako niitä silloin tällöin syödä? Käytän usein smoothieta tehdessäni (marjoja, rahkaa/jugurtti, banaania ja maitoa). Ja ongelma on vielä se, etten kamalasti muita hedelmiä voi syödä allergioiden takia. Varsinkaan tuoreina.
Porkkana, jotkut eivät taida juurikaan käyttää. Mikä yleinen mielipide on?
Maissi, taitaa olla herkkupäivän harvinainen vieras..?

- Saako välillä pitää karkkipäiviä? :D

- Oletteko kaikki kovia laskemaan hiilareita, vai onko joukossa sellaisia jotka vain päällisin puolin tarkkailevat etteivät suuria hiilarimääriä syö ja pitävät pääaineet poissa ruokavaliosta (pasta, riisi, peruna, sokeri jne) ? Onko sillä yhtään samanlaista hyötyä kuin tarkalla laskemisella?

Tässä kirjottaessa ei juuri nyt muita kysymyksiä tule mieleen, mutta niitä pyörii päässä vähän väliä, joten palaan asiaan!

ViestiLähetetty: 2007-10-06 18:40:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

salavaippa kirjoitti:

- Miksi rasvan merkitys on niin tärkeä? Tuntuu todella oudolta, että ohjeissa käytetään kuohukermoja ja juustot on rasvasia ja kaikki on sitä rasvaisinta, ei kevyttuotteita. Onko kevyttuotteiden käyttö kiellettyä, onko siitä haittaa?

Elämiseen tarvitaan energiaa ja suurin osa siitä kai yleensä saadaan juuri hiilareista. Jos vähentää hiilarit minimiin, energiaa pitää silti saada jostain, mielellään ei kuitenkaan proteiineista ja alkoholista, joten jäljelle jää rasva. Kevyttuotteissa on joskus yllättävän paljon hiilareita, kun taas runsasrasvaisissa ei välttämättä ollenkaan.

salavaippa kirjoitti:
- Olen mieletön maidon ystävä, onko maidon juominen kamalaa karppauksessa? Juon helposti yli puoli litraa päivässä, enkä tahtoisi vähentää, koska maito on lempijuomani. Eihän maito voi olla epäterveellistä! Niin.. ja nimeomaan rasvaton maito.

Riippuu ihan siitä minkälaista karppausta olet ajatellut. Kokeilemalla se selviää. Maidossa tais olla hiilareita joku 5%.

salavaippa kirjoitti:
Banaani, saako niitä silloin tällöin syödä? Käytän usein smoothieta tehdessäni (marjoja, rahkaa/jugurtti, banaania ja maitoa). Ja ongelma on vielä se, etten kamalasti muita hedelmiä voi syödä allergioiden takia. Varsinkaan tuoreina.

Banaani ja maissi taitaa olla juurikin pelkkää tärkelystä, mutta jos et pysty niistä luopumaan, niin ei sille sitten mitään voi. :) Porkkanaa syön itse aika paljon, on se perunaa parempi. Mulla on kyllä herkkupävä joka päivä, herkut on vaan karppia. :)

salavaippa kirjoitti:

Jos ehdottomasti haluat. Ei se kyllä painonhallintaa, rasvanpolttoa tai hiilarihimojen hallintaa edesauta, mutta jos on ihan pakko, niin sitten on. Mulla jää karkkimässäilystä ns. "putki" päälle, ja seuraavat päivät kärvistelen karkkihimossa. Ilman karkkipäivää ei tee edes karkkia mieli.

salavaippa kirjoitti:
- Oletteko kaikki kovia laskemaan hiilareita, vai onko joukossa sellaisia jotka vain päällisin puolin tarkkailevat etteivät suuria hiilarimääriä syö ja pitävät pääaineet poissa ruokavaliosta (pasta, riisi, peruna, sokeri jne) ? Onko sillä yhtään samanlaista hyötyä kuin tarkalla laskemisella?

Mä tarkkailin aluksi vaan päälisin puolin, mutta kun paino alkoi jumittaa, listasin koko päivän syömiset fineliin ja tuijotin järkyttynrrnä, kuinka paljon hiilareita söin, vaikka kuvittelin pitäneeni ne ihan minimissä.

Mieti ensin, paljonko hiilareita olet ajatellut päivässä syödä ja katsele sitten, paljonko niitä kertyy mainitsemistasi ruuista. Siitä voit sitten itse vetää johtopäätökset.

ViestiLähetetty: 2007-10-06 19:48:48 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

salavaippa kirjoitti:

Rasva pitää nälkää.

Syömällä riittävästi rasvaa pystyt samalla huolehtimaan siitä, ettet syö liikaa, vaan juuri sopivasti. Rasva on myös ihmisen hormonitoiminnan perusta. Ellet saa riittävästi rasvaa, koko monimutkainen hormonikokonaisuus ei toimi hyvin. Hormonitoiminnan kautta rasva nuorentaa, mm. parantaa ihoa ja hiusten kuntoa. Kevyttuotteissa maksat täysin turhasta.

salavaippa kirjoitti:
- Olen mieletön maidon ystävä, onko maidon juominen kamalaa karppauksessa?
Juon helposti yli puoli litraa päivässä, enkä tahtoisi vähentää, koska maito on lempijuomani.

Ei, jos karppaat tyylillä, johon maidon hiilarit mahtuu. Siitä vaan.

salavaippa kirjoitti:
Niin.. ja nimeomaan rasvaton maito.

Rasvaton maito on melko kallista vettä.

salavaippa kirjoitti:
Banaani, saako niitä silloin tällöin syödä? Käytän usein smoothieta tehdessäni (marjoja, rahkaa/jugurtti, banaania ja maitoa).

Banaania ei pidä syödä sellaisenaan, koska se on hyvin aggressiivinen veren sokerin nostaja, mutta kokeilemalla selviää voitko syödä sitä juuri tuossa yhteydessä. Mitä enemmän lisäät kermaa, sitä todennäköisemmin siedät vähän banaaniakin. Ongelmana on vain, että se myydään turhan isossa "pakkauksessa" , joka ei säily kuin about päivän tummumatta...

salavaippa kirjoitti:

Yleisellä mielipiteellä ei ole merkitystä. Löydä oma karppaustyylisi ja syö porkkanaa, jos se mahtuu. Maissi nostaa huimasti veren sokeria, ei kuulu karppaukseen muuten kuin jarrutettuna riittävällä rasvamäärällä.

salavaippa kirjoitti:

Jos karppaat oikein, et pian edes halua.

Yleisesti:
Alussa kannattaa ottaa suhteellisen tiukka linja, jotta pääsee irti menneessä. Myöhemmin voi höllentää, sen jälkeen, kun olet muutaman kerran repsahtanyt täydellisesti ja oppinut kantapään kautta rajasi...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-11 10:15:25 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Minäpä mietin tällaista, kun olen aloittanut alakarppina ja todellakin alhaisilla hh määrillä. Välillä pakostakin joudun lisäämään hh määriä ja tietenkin haluan syödä enemmän vihanneksia ym. Kysymykseni kuuluu, että tuleeko rasvan määrää vähentää, jos lisää hiilareiden määrää? Miten nämä pitää suhteuttaa, vaiko laskea vaan suunnilleen kalorit?

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00