karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-12 06:32:30

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2007-10-04 19:46:58 
Poissa
sintti
sintti

Hei!

Aloitan tästä uuden ketjun, kun en toisessa keskustelussa saanut vastauksia.

Aloitin varsinaisesti karppauksen eilen. Verikokeen takia olin 12h syömättä ja siitä suoraan aloitin induktion. Söin Papan "purkauksen" mukaisesti. Päivä meni hyvin. Illalla huimasi ja olo oli kuin pienessä humalassa. Myös hengityksessä tuntui jotain. Onko mahdollista, että ketoosi alkoi noin nopeasti? Aiemmin ruokavalioni koostui lähinnä hiilareista. Yö meni sitten huonosti. Aamulla aikaisin oli pakko nousta syömään, koska olo oli niin karmea. Tärisin ja vapisin, oksetti. Söin ruisleipää ja se tuntui tilannetta auttavan. Lisäksi tuntui samanlaista todella kipeää kouristelua kuin ennen menkkojen alkua (niiden ei pitäisi olla alkamassa).

Nyt mietityttää, että uskallanko kokeilla vielä noin vähiä hiilareita? Mietin myös, että menikö hiilarit liian lähelle nollaa? Voiko se aiheuttaa tuollaista?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-04 19:58:18 
Poissa
vapaakarppi
vapaakarppi

Mitä tarkalleen ottaen söit?

Auttaisi paljon jos jaksaisit a) listata syömiset ja b) laskea makrot vaikkapa Finelin ruokakorissa

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-07 11:52:32 
Poissa
sintti
sintti

Tarkkoja lukemia en voi sanoa, koska minulla ei ollut vaakaa ja olen huono arvioimaan silmämääräisesti.

3 kananmunaa (keitettyä)
purkki tonnikalaa öljyssä
raakaa kaalia ehkä noin 200g
yksi kuivattu aprikoosi
pari kupillista teetä
pari kupillista mustaa kahvia
meetwurstia muutama siivu (0 hiilarista)
3 jäävuorisalaatin lehteä
pala punaista paprikaa
1 porkkana

Tuossa siis yhden päivän ruokailut ja heti sen jälkeen yöllä menin huonoon kuntoon.

Ajattelin nyt yrittää uudelleen ja ihan vaa'an kanssa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-07 15:26:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kyllä mullakin lapa tärisis noin vähillä syömisillä. Miten tarkkaan olet lukenut induktio-ohjeet? Rasvan määrä jää liian pieneksi ja proteiininkin määrä alakantissa. Proteiinin tarve määräytyy ihannepainosi ja fyysisen aktiivisuutesi perusteella, joten tuohonkaan ei voi ottaa enempää kantaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-07 17:07:52 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi

Ainakin rasvaa pitäisi olla huomattavasti enemmän. Kyllä noilla syömisillä jo lapa täriseekin...proteiinin määrään ei oikein tuolla tiedolla osaa ottaa kantaa. Käytä nyt vähän aikaa vaakaa ja Fineliä!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-07 17:12:57 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Noista yhden päivän syömisistä meikäläinen saa aikaan salaatin yhtä ruokailua varten, mutta sillä ei mitenkään pärjää koko päivää. Lisää rasvaa ja riittävästi proteiinia!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-07 19:45:41 
Poissa
sintti
sintti

Ok. En normaalistikaan syö kovin paljoa. Ja varsinkin illalla saattaa jäädä ruokailu vähiin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-07 19:55:56 
Poissa
vapaakarppi
vapaakarppi

trini_ty kirjoitti:
Ok. En normaalistikaan syö kovin paljoa. Ja varsinkin illalla saattaa jäädä ruokailu vähiin.

Paino, pituus? Mitä yrität karppauksella saada aikaan.

Työkaluja:

Finelin ruokakori

http://www.fineli.fi/foodbasket.php?lang=fi

Kalorilaskurissa voi tarkastaa kulutuksesi

http://www.kalorilaskuri.fi/kulutus.php

Nuo laskurit kyllä avaavat silmiä aika tavalla. Epäilen nyt että olet normaalipainoinen mutta monella ylipainoisella on pitkään hakusessa syömisten määrä. Itse olen sortunut kitukuuriin koska en ole ymmärtänyt kuinka paljon oikeasti kulutan ja ruoka-annokset ovat olleet pieniä. En tosin ole sinun linnunannoksilla yrittänyt tulla toimeen.

Karppaus ei ole kitukuuri. Oletko lukenut yhtään kirjaa?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-07 20:01:02 
Poissa
sintti
sintti

Olen lukenut pari täälläkin mainittua kirjaa.

Normaalipainossa tosiaan olen (mielelläni pudotan kyllä muutamia kiloja; pituus 162cm ja painoa n. 60kg). Haen karppauksella lähinnä hyvää oloa, mutta koska syön mielestäni epäterveellisesti ja paljon makeaa, ajattelin kokeilla alkuun induktiota.

Olen tutustunut aiheeseen pikku hiljaa jo kuukausia, mutta ilmeisesti perusasiat ovat silti vielä aivan hakusessa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-07 20:18:52 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Olen samantapaisissa mitoissa kanssasi, +- pari kiloa ja miinus puoli senttiä. :) Voi olla, että tuo verikoe aiheutti sinulle omituista oloa, mutta tosiaan kuten aiemmin kirjoitin, minulla salaatti esim. myöhäisellä lounaalla koostuu suurinpiirtein samasta määrästä kuin sinulla koko päivän syömisesi. No ehkä ei ihan kolmea kananmunaa yhteen annokseen, mutta kuitenkin.

Great Girl mainitsi pari oivallista työkalua ja jos induktiolla haluat aloittaa, niin ehdottaisin noudattamaan vaikka ihan kirjaimellisesti Atkinsin kirjojen kahden viikon aloitusjakson ohjeita. Alku on aina hankalaa, mutta kyllä se siitä.

Itse yritän pärjätä täysin ilman viljoja, ja ainahan olisi kiva olla hieman kiinteämmän näköinen. :) Minulla on ollut parin vuoden karppauksen ajan tavoitteena pudottaa koko ajan se 2 - 4 kiloa, mutta rehellisesti voisin tunnustaa mahtuvani paremmin 62 kiloisena eräisiinkin farkkuihin, kuin vaikkapa 5 kiloa kevyempänä, mutta "vatsasta höttöisenä". Kannattaa lukea myös pitkä ketju normaalipainon sisällä laihduttavista, sielläkin on paljon asiaa. Toisaalta, itse en pidä painonpudotusta suunnilleen minkään arvoisena sen rinnalla, että viljattomalla karppauksella kaikki mystiset vaivat astmasta suolisto-oireisiin ovat poissa! (*

Tervetuloa karppilammikkoon, toivottavasti et pelästynyt näistä vastauksista. Ja juu, lisää sitä rasvaa, jookos? :wink:

*) muoks: tahtoo tarkoittaa painonpudotusta normaalipainon sisällä, kaikki kunnioitukseni suurille ja vähän pienemmillekin pudottajille! 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-07 20:45:03 
Poissa
sintti
sintti

Rommikoala kirjoitti:
Great Girl mainitsi pari oivallista työkalua ja jos induktiolla haluat aloittaa, niin ehdottaisin noudattamaan vaikka ihan kirjaimellisesti Atkinsin kirjojen kahden viikon aloitusjakson ohjeita. Alku on aina hankalaa, mutta kyllä se siitä.

Osaisitko vielä neuvoa, että mistä Atkinsin kirjasta löytäisin aloitusohjeet? Vai onko joka kirjassa?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-07 20:54:40 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

"Tri Atkinsin uusin painonpudotusohjelma, helposti, tehokkaasti, ilman nälkää" on varmaan yksi perusteellisimmista suomenkielisistä opuksista tähän aiheeseen. Sisältää mielestäni hieman jenkkihypetystä, mutta on kuitenkin perusteellisesti ja selkokielellä kirjoitettu.

Toinen omasta hyllystä löytyvä kirja on Tri Atkinsin dieettikeittokirja, sini-oranssi kansi ja vuoden 2005 painos. Tässä on paljon herkullisia ruokaohjeita ja ihania kuvia, sekä kirjan alussa tiivistetyt ohjeet Atkinsin dieetistä.

Luulisin kuitenkin, että kaikissa Atkins-kirjoissa kerrotaan miten homma lähtee nimenomaan Atkinsin induktiolla liikkeelle. Tsemppiä! :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-07 21:07:14 
Poissa
OT-karppi
OT-karppi

Ätkinssejä saa ainakin Bookplussasta vielä tarjouksessa pehmeäkantisena. Itse hain omani muutama viikko sitten, ovat tosin jo lainassa. Helsingissä ainakin senkun hakee Sanomatalosta tilaamatta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-08 08:44:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä olen aika samankokoinen kuin sinä. Jos söisin vain tuon verran päivässä, myös minä tärisisin. Käytännössä tarvitsen kolme ateriaa päivässä. Ei aamupalaa, vaan aamuruuan, lounaan ja iltaruuan. Noilla syömisillä vasta jaksan kunnolla.

Muutaman yksittäisen päivän voin olla vähillä kaloreilla, mutta usemman vähäsyöntisen päivän jälkeen fyysinen ja psyykkinen suorituskykyni romahtavat. Suosittelen syömään ihan kunnolla hyvää ruokaa, mieli ja kroppa tykkäävät.

Ja niin, olen laihtunut tällä metodilla viitisen kiloa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-10 15:26:28 
Poissa
sintti
sintti

Atkinsin kirja oli pettymys. Asiaa oli paljon, mutta reseptit eivät oikein sovi suomalaiseen suuhun. Lisäksi niissä oli paljon tuotteita, jotka maksavat hunajaa tai joita on vaikea Suomessa löytää.

Pitäisi löytää parempi alku induktioon.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00